Kan allt känns det som...

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Hej Mumin.

Känn dig inte hackad på - inse att det var lite provocerande skrivet. Men jag förstår vad du menar och vet hur det känns (även om jag aldrig skulle uttrycka det som att jag "kan allt").

För egen del har jag glidit in och ur musiken många gånger i mitt liv. Jag har alltid kommit tillbaka, för att jag älskar att spela och jag älskar att göra musik. Du måste hitta den gnistan i dig om du ska orka utvecklas till den basist du vill vara.

Jag har ett par handfasta råd:

1. Upptäck, utforska och bemästra en ny genre. Lyssna in dig på, analysera och dekonstruera en musikstil ner på molekylnivå - helst en stil du aldrig varit inne på tidigare. Transkribera, ta lektioner och forska. Snöa in. Även om du aldrig tror att du kommer att använda dig av det så berikar det dig som musiker något enormt. Jag känner flera rockbasister som pluggat jazz av exakt den anledningen. Själv lossnade mycket för mig för många år sedan när jag kollade in kubansk musik - något jag aldrig spelar, men vars element jag använder mig av i min musik hela tiden.

2. Tillbringa en vecka utan att röra vid din bas.
Men under samma period ska du avsätta en timme om dagen till att "öva" mentalt. Tänk på basgångar, sväng, ackordföljder. Visualisera hur du ska spela och tänk dig hur du sätter fingrarna på greppbrädan när du hör basgångar och melodier.
Det är väldigt häftigt när du väl sätter dig vid basen igen. Det är också fascinerande att upptäcka skillnaden på vad som sitter i huvudet och i fingrarna.
Upprepa då och då.

3. Skaffa dig ett annat intresse.
Börja spela golf eller gå med i en litterär cirkel. Skaffa hund, eller börja måla. Alla distraktioner som gör dig till en nöjdare, mer tänkande och harmonisk människa gör dig också till en bättre och intelligentare musiker.

Sen tycker jag att Grafens tips om att ta upp ett annat instrument ät väldigt bra. Det ger dig perspektiv på ditt musicerande och kan skapa nya infallsvinklar till hur du ska lira bas.


Hoppas du hittar ett sätt att ha kul och utvecklas igen.
Senast redigerad av bootsy den fre 29 feb 2008, 10:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Går man in som ganska fräsch i gemet och påstår i en egen tråd att man kan allt och sedan berättar att man inte har något band, inte spelar annat än walking så får man nog banne mig räkna med att bli lite hackad på.


Jag ser ingen som är upprörd, mållös var ordet.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:Går man in som ganska fräsch i gemet och påstår i en egen tråd att man kan allt och sedan berättar att man inte har något band, inte spelar annat än walking så får man nog banne mig räkna med att bli lite hackad på.


Jag ser ingen som är upprörd, mållös var ordet.
Tycker du har en förmåga att inte se helheten ibland parkas..
Med dina snart 9000 inlägg kontra en medlem som inte tagit sig förbi 60 sträcket så skulle jag vilja påstå att du någonstans i dina tusentals poster också fått lite friktion på något du skrivit som du uppfattat som orättvist.. no? :wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Tycker det var ganska befriande osvenskt att ngn vågar säga så.
Som motvikt till all jante som kan stå mig upp i halsen.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:
blackparkas skrev:Går man in som ganska fräsch i gemet och påstår i en egen tråd att man kan allt och sedan berättar att man inte har något band, inte spelar annat än walking så får man nog banne mig räkna med att bli lite hackad på.


Jag ser ingen som är upprörd, mållös var ordet.
Tycker du har en förmåga att inte se helheten ibland parkas..
Med dina snart 9000 inlägg kontra en medlem som inte tagit sig förbi 60 sträcket så skulle jag vilja påstå att du någonstans i dina tusentals poster också fått lite friktion på något du skrivit som du uppfattat som orättvist.. no? :wink:

Javisst, men vad har det med saken att göra?
Jag har aldrig påstått att jag är bäst på allt...
Och ja, det är väl klart man får skit, men det får väl alla som skriver här på forumet?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:
Liten skrev:
blackparkas skrev:Går man in som ganska fräsch i gemet och påstår i en egen tråd att man kan allt och sedan berättar att man inte har något band, inte spelar annat än walking så får man nog banne mig räkna med att bli lite hackad på.


Jag ser ingen som är upprörd, mållös var ordet.
Tycker du har en förmåga att inte se helheten ibland parkas..
Med dina snart 9000 inlägg kontra en medlem som inte tagit sig förbi 60 sträcket så skulle jag vilja påstå att du någonstans i dina tusentals poster också fått lite friktion på något du skrivit som du uppfattat som orättvist.. no? :wink:

Javisst, men vad har det med saken att göra?
Jag har aldrig påstått att jag är bäst på allt...
Och ja, det är väl klart man får skit, men det får väl alla som skriver här på forumet?
Exakt.. det vet du som postat snart 9000 inlägg.. en som postat 60 har inte samma erfarenhet som du utav detta faktum... so.. settle down beavis! ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ett ganska bra sätt att slippa en hel del förvecklingar och missförstånd är att skriva en presentationstråd om sig själv!
Då kan man på ett ganska enkelt sätt bilda sig en uppfattning om vilken typ av person som skriver och hur man bör tolka densammes inlägg!

Ett tips från coachen! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

AH, du menar SÅ!
Tycker ändå inte det är en tillräckligt bra ursäkt och tycker ändå att man får förvänta sig lite skit om man slår sig på bröstet för mycket..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:AH, du menar SÅ!
Tycker ändå inte det är en tillräckligt bra ursäkt och tycker ändå att man får förvänta sig lite skit om man slår sig på bröstet för mycket..
Ursäkta, Parkas, men det där är väl jante i ett litet nutshell?!
"Du ska inte tro att du är ngt, för då kommer vi serru!"
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

förlåt om jag uppväckt hårda och arga känslor hos någon men jag menar inget illa och jag menar inte att verka stöddig eller så. Vill någon ha ett personligt förlåt PMa. Jag menade inte att det skulle låta som att jag avfärdade varje förslag. Förlåt PB, förlåt. Om ni vill för forumets bästa så låt moderatorn ta bort mig omgående.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Mumin skrev:förlåt om jag uppväckt hårda och arga känslor hos någon men jag menar inget illa och jag menar inte att verka stöddig eller så. Vill någon ha ett personligt förlåt PMa. Jag menade inte att det skulle låta som att jag avfärdade varje förslag. Förlåt PB, förlåt. Om ni vill för forumets bästa så låt moderatorn ta bort mig omgående.
Vi har ingen moderator här. Och ta det lugnt, de flesta är mycket snällare än du kanske tror. Du kommer att vänja dig.
dereborn

Inlägg av dereborn »

bootsy skrev:1. Upptäck, utforska och bemästra en ny genre.
Jag känner att jag kan allt inom basspel
Sprack direkt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev:
bootsy skrev:1. Upptäck, utforska och bemästra en ny genre.
Jag känner att jag kan allt inom basspel
Sprack direkt.
Nu ska du vara snäll, Johan.

Jag försökte faktiskt ge killen råd på riktigt här!
Och ja, du är min fiende nu. Marshall Major med 4x15-lådorna glömmer jag inte i första taget...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:AH, du menar SÅ!
Tycker ändå inte det är en tillräckligt bra ursäkt och tycker ändå att man får förvänta sig lite skit om man slår sig på bröstet för mycket..
Ursäkta, Parkas, men det där är väl jante i ett litet nutshell?!
"Du ska inte tro att du är ngt, för då kommer vi serru!"

Jamen hallå....
Jante eller ej, det skiter jag blankt i. Ska man få yttra sig hur som helst så ska man väl för tjyven få replikera ur som helst också, så hur ska du ha det Master Gedda?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Mumin skrev:förlåt om jag uppväckt hårda och arga känslor hos någon men jag menar inget illa och jag menar inte att verka stöddig eller så. Vill någon ha ett personligt förlåt PMa. Jag menade inte att det skulle låta som att jag avfärdade varje förslag. Förlåt PB, förlåt. Om ni vill för forumets bästa så låt moderatorn ta bort mig omgående.
Ja du Mumin, det där lät ju inte alls sarkastiskt...

Men whatever. Det är lugnt. Jag försökte.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Ser ingen annan utväg:

Parkas suger för han spelar Warwick!


Lets go! Bild
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Mumin: Det är ingen som kommer ta bort dig eller något sådant. Men jag personligen tycker du ska jobba på din ödmjukhet.

Gospel och Lovsång för mina tankar till Frikyrkan, vilken även jag är aktiv inom i viss mån. Vet att det är svårt med ödmjukheten ibland konstigt nog i dessa kretsar speciellt.



Liten: Aguilar gör fula stärkare. FUUUUUULA!!!
Senast redigerad av blackparkas den fre 29 feb 2008, 11:04, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
dereborn

Inlägg av dereborn »

bootsy skrev:
dereborn skrev:
bootsy skrev:1. Upptäck, utforska och bemästra en ny genre.
Jag känner att jag kan allt inom basspel
Sprack direkt.
Nu ska du vara snäll, Johan.

Jag försökte faktiskt ge killen råd på riktigt här!
Och ja, du är min fiende nu. Marshall Major med 4x15-lådorna glömmer jag inte i första taget...
Sorry, kunde inte hålla mej. Öppet mål...

Du fattade att det inte är min Major-rigg, va?
Bara ett inlägg i GAS-tråden.

(Men jag har iaf EN 4x15-låda!)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

blackparkas skrev:Jamen hallå....
Jante eller ej, det skiter jag blankt i. Ska man få yttra sig hur som helst så ska man väl för tjyven få replikera ur som helst också, så hur ska du ha det Master Gedda?
+1
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev: (Men jag har iaf EN 4x15-låda!)
Det är illa nog. Svin!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Summa summarum:
Kan allt känns det som...
Jag känner att jag kan allt inom basspel
Jag vet att ingen är bäst, perfekt och kan allt men det känns så just nu.
Mumin skrev:
GrafZeppelin skrev:Ta upp ett till instrument! Helt seriöst alltså.
Tänkte också på det så jag bestämde mig för att köpa ett blåsinstrument så jag provade mig fram genom att tjuvspela när ingen såg på de jag fick tag på på folkhögskolan jag gick på förut i år. Jag fastnade starkt vid klarinettens djupa och känsliga ton så jag hittade en beggad sån för 1695:- riktigt schysst!

Men jag känner fortfarande att jag lär mig inget nytt, vad att göra?
Mumin skrev:
dereborn skrev: Vad har du för basar? Vad sitter det för strängar på dom? Vilka typer av musik spelar du med ditt/dina band?
Har för närvarande bara en och det är min Warmoth P'51 med P-mick som är kopplad direkt till jacket. Har kört flatwounds i 3-4 år nu men har gått tillbaka till rounds nu.

Har inte haft ett band på ett år pga av flytter men ska hoppa in i ett nu i Ö-vik har redan fixat det. Ska lira Gospel/lovsång i ett team. En liten dröm som blir sann.

Lirar mest walking för det älskar jag, att just vara överallt samtidigt. Samtidigt älskar jag uttrycket "less is more" så jag balanserar mellan dessa. Slaping, tapping och annat påhitt är jag inte så mycket för och har aldrig använt det i bandsammanhang.
Var i denna text hävdar trådskaparen att han kan allt? Och var tycker man att han dissar förslagen? Bara för att han inte har använding för slap och tapping eller vad? Ibland blir jag förbluffad av den dåliga tolkningen av vad folk skriver här. Man läser en klartext och tyder ut något helt annat ur klartexten. :plaga:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

För min del har det mer hamnar i att jag inte tycker jag kan någonting istället..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:För min del har det mer hamnar i att jag inte tycker jag kan någonting istället..
+1 på den.

Jag kan det jag behöver kunna, för den situation jag är i idag. Men framöver? Jag är en ganska usel basist som inte alls är intresserad av att lära mig saker ordentligt...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hur många sidor tror ni på, 15-16?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hur som helst, här är ett seriöst tips:

Försök komma med i ett band eller i alla fall vara med och jamma med musiker som är ett eller ett par snäpp bättre/kommit längre än du.
Det är väldigt nyttigt och man inser snabbt hur bra/mindre bra man själv faktiskt är i jämförelse. Mycket sporrande och utvecklande.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar