Kan allt känns det som...

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

GrafZeppelin skrev:Hur många sidor tror ni på, 15-16?
Minst! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

GrafZeppelin skrev:Hur många sidor tror ni på, 15-16?
Minst.
Var det trevligt i onsdags, förresten? Hade aldrig läge att komma förbi, som du märkte...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

GrafZeppelin skrev:Hur många sidor tror ni på, 15-16?
Kan du inte bidra till ämnet istället för dessa små korta kommentarer Grafen?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev:
GrafZeppelin skrev:Hur många sidor tror ni på, 15-16?
Kan du inte bidra till ämnet istället för dessa små korta kommentarer Grafen?
Jag tycker nog kommentaren i sig på sätt och vis VAR en kommentar till tråden...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

GrafZeppelin skrev:Hur många sidor tror ni på, 15-16?
Nä...tror inte det når 10. Mumin är för o-aggressiv, så det tänder aldrig till riktigt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:
blackparkas skrev:
GrafZeppelin skrev:Hur många sidor tror ni på, 15-16?
Kan du inte bidra till ämnet istället för dessa små korta kommentarer Grafen?
Jag tycker nog kommentaren i sig på sätt och vis VAR en kommentar till tråden...
Förvisso.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

dereborn skrev:
GrafZeppelin skrev:Hur många sidor tror ni på, 15-16?
Nä...tror inte det når 10. Mumin är för o-aggressiv, så det tänder aldrig till riktigt.
Precis.. ingen parkas eller Johannes direkt...
Sen är det kanske för många: Bild för att han ska gå "all in" :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:AH, du menar SÅ!
Tycker ändå inte det är en tillräckligt bra ursäkt och tycker ändå att man får förvänta sig lite skit om man slår sig på bröstet för mycket..
Ursäkta, Parkas, men det där är väl jante i ett litet nutshell?!
"Du ska inte tro att du är ngt, för då kommer vi serru!"

Jamen hallå....
Jante eller ej, det skiter jag blankt i. Ska man få yttra sig hur som helst så ska man väl för tjyven få replikera ur som helst också, så hur ska du ha det Master Gedda?
Hur jag ska ha det?
Bara ifrågasatte det du skrev, men det kanske är förbihållet andra att göra.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

har makten slutat här eller?
Gäst

Inlägg av Gäst »

bootsy skrev:
GrafZeppelin skrev:Hur många sidor tror ni på, 15-16?
Minst.
Var det trevligt i onsdags, förresten? Hade aldrig läge att komma förbi, som du märkte...
Nej, det sket sig totalt. Blev tvungen att ställa in pga familjeskäl. Livet kan vara jobbigt ibland.

Parkas: tycker jag bidrog ganska bra på första sidan.

Mumin: vad tror du om att skriva musik själv? Vet att det har tagits upp ett par gånger i tråden redan men har inte sett nåt svar från dig.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

GrafZeppelin skrev:
bootsy skrev:
GrafZeppelin skrev:Hur många sidor tror ni på, 15-16?
Minst.
Var det trevligt i onsdags, förresten? Hade aldrig läge att komma förbi, som du märkte...
Nej, det sket sig totalt. Blev tvungen att ställa in pga familjeskäl. Livet kan vara jobbigt ibland.

Parkas: tycker jag bidrog ganska bra på första sidan.

Mumin: vad tror du om att skriva musik själv? Vet att det har tagits upp ett par gånger i tråden redan men har inte sett nåt svar från dig.
Tråkigt att höra. Men det får fan bli bowling och white russian snart nu.

Ja, Mumin, du har inte återkommit med replik på de mer seriösa förslag du fått i tråden, av bl a Grafen och mig. Skit i dem som stör sig på dig nu, ta in de verkliga råd du fått istället. Få höra vad du tycker!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:AH, du menar SÅ!
Tycker ändå inte det är en tillräckligt bra ursäkt och tycker ändå att man får förvänta sig lite skit om man slår sig på bröstet för mycket..
Ursäkta, Parkas, men det där är väl jante i ett litet nutshell?!
"Du ska inte tro att du är ngt, för då kommer vi serru!"

Jamen hallå....
Jante eller ej, det skiter jag blankt i. Ska man få yttra sig hur som helst så ska man väl för tjyven få replikera ur som helst också, så hur ska du ha det Master Gedda?
Hur jag ska ha det?
Bara ifrågasatte det du skrev, men det kanske är förbihållet andra att göra.
Naturligtvis inte, men jag blir lite konfunderad ibland...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:AH, du menar SÅ!
Tycker ändå inte det är en tillräckligt bra ursäkt och tycker ändå att man får förvänta sig lite skit om man slår sig på bröstet för mycket..
Ursäkta, Parkas, men det där är väl jante i ett litet nutshell?!
"Du ska inte tro att du är ngt, för då kommer vi serru!"

Jamen hallå....
Jante eller ej, det skiter jag blankt i. Ska man få yttra sig hur som helst så ska man väl för tjyven få replikera ur som helst också, så hur ska du ha det Master Gedda?
Hur jag ska ha det?
Bara ifrågasatte det du skrev, men det kanske är förbihållet andra att göra.
Naturligtvis inte, men jag blir lite konfunderad ibland...
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

TDHP skrev:Försök komma med i ett band eller i alla fall vara med och jamma med musiker som är ett eller ett par snäpp bättre/kommit längre än du.
Det är väldigt nyttigt och man inser snabbt hur bra/mindre bra man själv faktiskt är i jämförelse. Mycket sporrande och utvecklande.
Fast om man i utgångsläget känner att man är allvetande kan det bli lite kruxigt att leta upp nån som är bättre än så... 8)

Har nog aldrig känt mig särskilt fullärd. Snarare tvärtom. Ju bättre man blir, desto mer inser man hur lite man egentligen kan.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hellish skrev:
Har nog aldrig känt mig särskilt fullärd. Snarare tvärtom. Ju bättre man blir, desto mer inser man hur lite man egentligen kan.
Amen to that!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av Klopper »

Mumin skrev:Jag känner att jag kan allt inom basspel, har inte utvecklats något de senaste 2 åren så vad gör man då? Jag vet att ingen är bäst, perfekt och kan allt men det känns så just nu. Så tipsa om låtar, genre, teknik ja you name it!

Youtube videos tas emot med stor glädje!
Känner igen en del av det där.
Har varit i det läget att jag kännt att nu kommer jag inte längre.
Tycker att jag nått mina mål.
Varit "skit pissed" på egoistiska medmusikanter, och glömt min egen roll i sammanhanget.
Har naturligtvis inte varit i det läget att jag kunnat allt, men haft känslan att jag nått dit hän jag siktat.
Där var det läge att fundera på vad jag vill och vad jag tycker och inte minst tycker om.

Efter att ha slängt in basarna i förrådet ett tag, som blev fler månader än jag kan hålla reda på så åkte dom fram igen.
Började att försöka plocka ut prylar och musik som inte var skrivna för bas i allmänhet och elbas i synnerhet.
Klassiskt, folkmusik på nyckelharpa, opera, gitarrslingor, saxofonriff mm.
Här någonstans började jag tycka att det var rätt ball att lira, för att inte säga skitkul!
Att sedan tillämpa nya tekniker och se vad dom ledde till var ytterligare en inspirationskälla. Att en hel del kombinationer av musik och olika tekniker gick käpprätt åt h-e funkade bara som en sporre på mig.
Du vet... det där lät så j.vla illa att nästa försök bara kan bli bättre.

Jag började också lyssna på musik som jag tyckte om och fundera på hur JAG skulle spela om jag fick fria händer att göra vad jag ville.
Där satte jag igång och sket i min ensamhet helt och fullt i vad omgivningen skulle kunna tänkas tycka om detta.

Största kicken var att få en extra sträng.
5 strängat blev min räddning.
Har sedan även blivit 6 strängat.
Men det kunde lika gärna ha blivit 3 eller 2 strängar. Huvudsaken var att nyfikenheten och experimentlusten fick en spark i baken.

Så för mig i slutändan handlade det om att slänga skygglapparna och glatt kasta sig ut i vilka dumheter som helst. Huvudsaken var att jag hade kul!
För i slutänden handlar det väl om att ha kul eller? :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av BassiLow »

Klopper skrev: För i slutänden handlar det väl om att ha kul eller? :D
Spelglädjen är a och o, inspiration till att spela får iallafall jag av själva "livet", när jag är uppåt eller neråt påverkar givetvis mitt spelande på olika sätt.
Jag tycker nästan det låter som om Mumin är inne i en depression, kanske annan hjälp än vår behövs.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Det är ju två skilda saker.
1. Att känna att man "kan allt" och det inte finns mer att lära.
2. Att känna att man inte utvecklas längre trots att man självklart inser att det finns hur mycket som helst att lära.

Jag vet inte vilket av de två alternativen som Mumin faller in på.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Svensson skrev:Det är ju två skilda saker.
1. Att känna att man "kan allt" och det inte finns mer att lära.
2. Att känna att man inte utvecklas längre trots att man självklart inser att det finns hur mycket som helst att lära.

Jag vet inte vilket av de två alternativen som Mumin faller in på.
Nr. 2. Ni som tog mitt första meddelande gravallvarligt ni missförstod allt ihop.

Jag har länge funderat på att skapa eget och så fort allt med flytten är klart och jag har tid kanske jag tar fram penna och papper och skriver lite egen music.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Mumin skrev:
Svensson skrev:Det är ju två skilda saker.
1. Att känna att man "kan allt" och det inte finns mer att lära.
2. Att känna att man inte utvecklas längre trots att man självklart inser att det finns hur mycket som helst att lära.

Jag vet inte vilket av de två alternativen som Mumin faller in på.
Nr. 2. Ni som tog mitt första meddelande gravallvarligt ni missförstod allt ihop.

Jag har länge funderat på att skapa eget och så fort allt med flytten är klart och jag har tid kanske jag tar fram penna och papper och skriver lite egen music.
Men hur går det?

Du återkom inte med reaktioner på de av våra svar som faktiskt innehöll tips och tankar och inte bara bråkade?

Har du gjort någonting åt det hela?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Mumin skrev:Jag har länge funderat på att skapa eget och så fort allt med flytten är klart och jag har tid kanske jag tar fram penna och papper och skriver lite egen music.
Det låter kalas!
Håll oss underättade och låt oss få lyssna när du kommit igång med skrivandet! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

förlåt bootsy att jag inte har svarat på ditt inlägg. Jag har en hel del olika sorts musik i min samling så jag ska googla och se vad det finns för genre jag inte har kollat in förut. Att släppa basen en vecka känns svårt men jag ska ge det ett försök att inte försöka spela men kommer jag med i ett band nu som låter ganska säkert spikat nu så blir det ännu svårare if you know what i mean ;)

Skulle ju kunna spendera mer dit med mina tamråttor och mindre tid med basen. Har börjat intresserat mig starkt för hälsokost och nyttig mat så det kan man ju fördjupa sig i och tänka mindre på bas.

Detta blir svårt bootsy men jag ska försöka! :)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Mumin skrev:förlåt bootsy att jag inte har svarat på ditt inlägg. Jag har en hel del olika sorts musik i min samling så jag ska googla och se vad det finns för genre jag inte har kollat in förut. Att släppa basen en vecka känns svårt men jag ska ge det ett försök att inte försöka spela men kommer jag med i ett band nu som låter ganska säkert spikat nu så blir det ännu svårare if you know what i mean ;)

Skulle ju kunna spendera mer dit med mina tamråttor och mindre tid med basen. Har börjat intresserat mig starkt för hälsokost och nyttig mat så det kan man ju fördjupa sig i och tänka mindre på bas.

Detta blir svårt bootsy men jag ska försöka! :)
Men vad bra!

Att du har andra intressen är viktigare än man skulle kunna tro. Och det där med hälsokost är lysande - god och nyttig mat gör dig nöjdare, friskare, smartare: alltså till en bättre basist!

Hoppas verkligen att du hittar ett sätt att tycka det är kul att spela igen, Mumin.
Ett nytt band kan ju vara förlösande också.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Förresten. Hur trivs du i Övik nu då? :D
Skriv svar