Svinplektrumspel

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Svinplektrumspel

Inlägg av the_great_alfonzo »

Hur i helv. är det tanken att man ska kunna spela svinsnabbt med plektrum medan man håller ett annat mönster än raka 8ondelar med högern utan att tappa takt eller dö i armen? Öva är jobbigt... Tänker fan kunna spela Bleed tills imorrn..
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Svinplektrumspel

Inlägg av RolleHarris »

Spela med små rörelser. Använd bara handleden och prova att lägga sidan av handen mot stallet. Det är mycket lättare än att köra "punk" stilen med hela armen upp och ner(ser ju idiotiskt ut) ;)
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Testa att slänga plektrumet och börja använda tummen som plektrum. 8)
Om Du ska spela snabbt = endast tumrörelse.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Hahaha jag vill se Bleed med tummen!
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Billy skrev:Hahaha jag vill se Bleed med tummen!
Jag med.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Billy skrev:Hahaha jag vill se Bleed med tummen!
Vad är bleed?
Är det en låt jag bör höra?
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Re: Svinplektrumspel

Inlägg av hosse »

RolleHarris skrev:Spela med små rörelser. Använd bara handleden och prova att lägga sidan av handen mot stallet. Det är mycket lättare än att köra "punk" stilen med hela armen upp och ner(ser ju idiotiskt ut) ;)
snickesnack 8)
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Bastappe skrev:
Billy skrev:Hahaha jag vill se Bleed med tummen!
Vad är bleed?
Är det en låt jag bör höra?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qc98u-eGzlc[/youtube]
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

newheartshadow skrev:
Bastappe skrev:
Billy skrev:Hahaha jag vill se Bleed med tummen!
Vad är bleed?
Är det en låt jag bör höra?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qc98u-eGzlc[/youtube]
Ja,nu har jag lyssnat.
Är det basen eller gitarren jag ska spela med tummen?
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Båda två, samtidigt.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

the_great_alfonzo skrev:Båda två, samtidigt.
Absolut bra låt.
Jag tror att jag låter bli.
Följer verkligen basisten trummisens snabba bastrummor?
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av sonicaddiction »

Jo, basen följer baskaggesmattret.
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Axman »

man får väl använda ringfingret till det. jag gjorde det när vi spelade deathmetal förut, jättenaturligt att få till dom där triol-sakerna då..
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

fingerspel till meshuggah=fail :P
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Mäskuggla ska ha plektrum, det hörs ju.
Och FBbEbAb-stämning
med en Bb som tjock-sträng om man kör femsträngat, och till de nya plattorna.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

tja spela bleed med tummen du.. men testa fingerpicking till denna..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Oey85FGHOHc[/youtube]
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Klart basisten följer baskaggemönstret!

Om trummisen hinner stampa sina dubbla pedaler i det där helvetestempot, så vore det väl skit om basisten inte hann göra lika många nedslag, han som bara behöver fjutta lite med plektrumet eller fingrarna för att få en ny ton.

Trummisen måste ju flytta pedalerna lå-å-å-ngt för att få en ny, distinkt ton (5-10 cm?), medan vi basister har korta rörelser som rimligen går mycket fortare.

Men usch, vilken jobbig skitmusik. Ska spara länken som ett exempel på de få musikstilar jag absolut inte gillar, tillsammans med dansband och operetter med dåliga sångare... :shock:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+
Inlägg: 1074
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 20:15
Ort: Västerbotten

Inlägg av Tellus »

haha!

Smaken är som baken.
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

fjantig låt :?WHÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖBÖAÖÖBÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ JÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ STAMPABASKAGGE I 9695165SLAGPERSEKUUUUNDSÅBENENLOSSNAR

nejdu.... (min åsikt) :wink:
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1268
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Hur kan ni varar säkra på att trummisen inte använder triggmickar med kort delay, och basisten likaså (alltså bara delay då, inte triggmickar) ?

T ex trummisen i Fear Factory gör/gjorde så. Så behöver man bara slå vartannat slag, så tar delayet hand om "den andra kaggen". På basen likadant, han behöver bara dämpa ordentligt, så inte tonerna går in i varandra ifrån delayet. Så låter det precis som ett nytt anslag vid varje ton. Billigt trick men det funkar, och vad det värsta är att det kan man inte höra sig till, man måste antingen ha sett det, läst om det, eller att musikerna själva talar om det för en.
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Jag har sett både gitarristerna, basisten och trummisen spela det här vansinnesriffet. De fuskar inte med delay/triggning på det viset. ;)
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Hallå, vi snackar om Haake här! Går inte att hitta en trummis som låter bättre och som har samma dynamik-omfång i sitt spel ...och... hans timiing.. gaah, Haake är way beyond tight, han drar i tempot och timingen hela tiden vilket gör hans trumspel så levande och svängigt. Blev bara tvungen att prisa honom lite! :roll:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ap7Z5S6yTZM&fmt=18[/youtube]

För övrigt tycker jag inte att riffet är det anmärkningsvärda även om det är ballt, det är känslan, viben, låtsnickeriet, texten osv osv. Så galet bra!



"Fear Factory" Haha, Fniss! Det där med Delay för att spela ett tight och precist riff med baskaggen och kunna anpassa sig efter dom andra instrumenten låter som rövarhistorier, skulle ju inte funka rent praktiskt. För det första går det inte att spela några avancerade mönster direkt, för det andra måste det ju vara i princip omöjligt att få det att låta bra, att justera sig efter andra och att hålla det tight, även om alla i bandet hade klick i öronen. Tror att det skulle va mkt svårare att få nått annat än typ kagge-ljud-landskap att låta bättre med delay än utan.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1268
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Jaja må så vara. Då är det så. Men Raymond Herreira i FF använde sig av dubbeltriggningar som spelade samples, dessa samples hade två slag var. Så visst fungerar det praktiskt. Haake må vara bättre och mycke riktigt fixa det, och basisten också, men vi kan aldrig egentligen veta om vi inte känner honom, eller är hans trumroddare eller hur? Jag har även deras plattor och Haakes Drum From Hell samplingar med tillhörande demofiler går inte av för hackor!

Den gamle pionärshreddern på elgura Al Di MeOla lyssnade in sig på nyligen salige avlidne Les Pauls plattor, och försökte lära sig licksen när han var ung och oförståndig. Han hade ingen aning att Les spelade in dem i halva hastigheten och spelade upp dem i dubbla... dvs fuskade ordentligt...och Al lärde sig dessa licks därefter. Så allt är möjligt. Visst går det, och de gör det säkert live utan "fusk", så : practice man, practice...!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Hursom så skulle det inte gå att bara dubblera anslagen i en låt som bleed, skulle bli ganska fail rytmmässigt..
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Skönt att man lirar blues. ;)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Skriv svar