Flerfingertekniker.

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Flerfingertekniker.

Inlägg av Svarte_Jack »

Ja. Hur är det med såna här på forumet? Nån som rör i fler kockar i smeten än den vanliga pek/lång-fingertekniken för högerhanden? T.ex 3, eller 4 eller kanske hela alla 5 :P

Jag har experimenterat med lite olika såna under ett halvårs tid och äntligen hittat en som känns bra. Nån mer som kör mer än två?
dereborn

Inlägg av dereborn »

thumbthump!
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

När det gäller kontra så kör jag oftast med tre när jag kör slap.
Spelar jag pizz. så brukar jag variera mellan 1, 2 och 3 fingrar.

När det gäller elbas så kör jag oftast två eller tre. Händer att jag slänger in tummen ibland också, men inte särskilt ofta. Lirar inte elbas ofta över huvud taget då jag inte äger en sådan sedan 6 månader tillbaka :?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Har upptäckt att galoppbas a'la Steve Harris (tex Trooper) klaras bäst med tre fingrar (pek-, lång- och ringfinger) jämfört med två fingrar eller plektrum.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Danne skrev:Har upptäckt att galoppbas a'la Steve Harris (tex Trooper) klaras bäst med tre fingrar (pek-, lång- och ringfinger) jämfört med två fingrar eller plektrum.
Word. Så jag lärde mig köra med tre. Fast jag kör ring, lång, pek. Och för några månader sen började jag köra med den tekniken även när det inte gallopperar.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Danne skrev:Har upptäckt att galoppbas a'la Steve Harris (tex Trooper) klaras bäst med tre fingrar (pek-, lång- och ringfinger) jämfört med två fingrar eller plektrum.
Hehe "galoppbas", kul uttryck. Det och trioler tycker jag också funkar bäst så fast i omvänt ordning.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
basman82
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 00:08
Ort: Arvika

fingra på basen lite

Inlägg av basman82 »

när jag spelar slapbas så använder jag tumme, pekfinger och långfinger... vid vanligt spel med fingarna så använder jag ibland pek-, lång- och ringfinger, alternativt tumme, pek- och lånfinger

du kan ju kolla in gary willis från tribal tech, han har en teknik där han trycker in pekfingret i kroppen på basen mellan strängarna och spelar sedan med tumme, lång- och ringfinger (personligen tycker jag att det är lite svårt)

ett annat hett tips är billy sheehan
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

JunJun skrev:Kör både med 2 och 3 fingrar.
Oftast med 3 iom att det för det mesta går rätt snabbt.
Steve DiGiorgio har en teknik som jag har börjat få kläm på.
Istället för den galopp aktiga tekniken ring, lång, pek (321)
så kör jag han med 21232123. Får man upp taktfastheten och dexteriteten så jäääävlar vad det kan gå undan.

Bra exempel på det.
http://youtube.com/watch?v=bia3o_0xx4k
Jag har provat att köra på den i några månader. Men jag tyckte det gick mycket bättre med en 3-2-1-3-2-1 alternering (Billy Sheehan, John Myung) istället. Funkar bättre för mig.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Re: fingra på basen lite

Inlägg av Svarte_Jack »

basman82 skrev:när jag spelar slapbas så använder jag tumme, pekfinger och långfinger... vid vanligt spel med fingarna så använder jag ibland pek-, lång- och ringfinger, alternativt tumme, pek- och lånfinger

du kan ju kolla in gary willis från tribal tech, han har en teknik där han trycker in pekfingret i kroppen på basen mellan strängarna och spelar sedan med tumme, lång- och ringfinger (personligen tycker jag att det är lite svårt)

ett annat hett tips är billy sheehan
Gary kör pek-lång-ring :P Han använder bara tummen att dämpa med. Jag har också provat den. Den är bra lurig. Så det var inget för mig. Jag gillar att smaska i med fingrarna så strängen riktigt smäller. Beror ju förstås på vad jag spelar men när jag kan gör jag gärna det :lol:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Flerfingertekniker.

Inlägg av basmartin »

Svarte_Jack skrev:Ja. Hur är det med såna här på forumet? Nån som rör i fler kockar i smeten än den vanliga pek/lång-fingertekniken för högerhanden? T.ex 3, eller 4 eller kanske hela alla 5 :P

Jag har experimenterat med lite olika såna under ett halvårs tid och äntligen hittat en som känns bra. Nån mer som kör mer än två?
Använder huvudsakligen två fingrar, om det ska gå fort kan det ibland bli tre fingrar och om det ska gå ännu fortare så hoppas att jag att mitt fyrfinger övande ska ge resultat så småningom. Min slapbass teknik är inget att skryta med så där blir det tumme o pekfinger och om jag ska göra en "flam" så kanske långeman hakar på.

Men oftast är det bara två fingrar som gäller, det är bara när jag spelar solon som de andra kan smyga sig in.

EDIT: Gå in på myspace.com/martinolsson, på låten "Quiet Night" finns ett bassolo spelat enbart med tummen, det bästa fingret :)
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

tummen är definitivt ett underskattat finger i basspel..
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

macahan skrev:tummen är definitivt ett underskattat finger i basspel..
Word. Har experimenterat lite med den och samtidigt använt handflatan att dämpa med. Miles Davis goa låt So What blir riktigt skoj med ett mutat tummljud eller vad man ska kalla det.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Nu ska jag svära i kyrkan och köra okenventionellt. Eftersom jag avslutade mitt gitarrliv p g a en bruten nacke och fick nedsatt finmotorik kan jag inte öva upp snabbheten mer än vad jag har, får alltså ta till lite andra grepp. Ska det gå riktigt snabbt kör jag dubbla anslag med varje finger, ned/upp. Alltså vanligt anslag med pekfingret och tillbaks med nagelsidan på samma finger innan jag gör samma sak med långfingret. Alternativt enbart pekfingret, funkar ungefär som plektrumspel fast med normalt anslag i förstafasen.

Ingen som fattar något va :roll:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag fattar! Jag provade det idag faktiskt. Går att spela vansinnigt fort om man får klämm på det. Fast det är lite lurigt att byta sträng tycker jag. Death Metalbasisten Steve Digiorgio brukar använda sig av den tekniken då och då. Fast oftast kör han trefingers.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Svarte_Jack skrev:Jag fattar! Death Metalbasisten Steve Digiorgio brukar använda sig av den tekniken då och då. Fast oftast kör han trefingers.
Och jag som trodde att jag var ensam :(
Men jag skiljer mig från honom för jag spelar inte vansinnigt fort :D
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

MALA skrev:Nu ska jag svära i kyrkan och köra okenventionellt. Eftersom jag avslutade mitt gitarrliv p g a en bruten nacke och fick nedsatt finmotorik kan jag inte öva upp snabbheten mer än vad jag har, får alltså ta till lite andra grepp. Ska det gå riktigt snabbt kör jag dubbla anslag med varje finger, ned/upp. Alltså vanligt anslag med pekfingret och tillbaks med nagelsidan på samma finger innan jag gör samma sak med långfingret. Alternativt enbart pekfingret, funkar ungefär som plektrumspel fast med normalt anslag i förstafasen.

Ingen som fattar något va :roll:
Jodå. Jag har upptäckt att det absolut snabbaste sättet är just så som du beskriver. Jag har själv inte övat in det så pass att jag har kontroll över det men lirar jag på en sträng så går det undan trots att jag bara använder pekfingret.
Annars brukar jag alternera mellan 3 & 2 fingrar. Ska jag tugga på E strängen länge så känns det bekvämare med 3.


bas
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Lirar med 3fingrar då och då, men upptäcker konstant att så länge jag inte lirar Panic Attack så låter det helt jävla off...
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

the_great_alfonzo skrev:Lirar med 3fingrar då och då, men upptäcker konstant att så länge jag inte lirar Panic Attack så låter det helt jävla off...
Öva detta. Spela sextondelar till metronom. Spela första tonen i varje grupp om fyra starkt och de följande tre svagt. Efter att ha gjort det ett tag så går du vidare till att nyansera tvåan. Och sen trean och fyran.


Alltså typ 1--------------2--------------3------------- 4
-----------TA-ka-ta-ka-TA-ka-ta-ka-TA-ka-ta-ka-TA-ka-ta-ka

om och om igen.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Plektrum 8)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Noelredding skrev:Plektrum 8)
Och slap, det sa du själv!
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

MALA skrev:Nu ska jag svära i kyrkan och köra okenventionellt. Eftersom jag avslutade mitt gitarrliv p g a en bruten nacke och fick nedsatt finmotorik kan jag inte öva upp snabbheten mer än vad jag har, får alltså ta till lite andra grepp. Ska det gå riktigt snabbt kör jag dubbla anslag med varje finger, ned/upp. Alltså vanligt anslag med pekfingret och tillbaks med nagelsidan på samma finger innan jag gör samma sak med långfingret. Alternativt enbart pekfingret, funkar ungefär som plektrumspel fast med normalt anslag i förstafasen.

Ingen som fattar något va :roll:
Unga fransmannen Hadrien Feruad tycks använda flera olika versioner av den här tekniken. Han har dödliga chops !
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

the_great_alfonzo skrev:
Noelredding skrev:Plektrum 8)
Och slap, det sa du själv!
Okej då, men 90% av tiden lirar jag plektrum.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Le Contrebasse skrev:
Unga fransmannen Hadrien Feruad tycks använda flera olika versioner av den här tekniken. Han har dödliga chops !

Hadrien är en av "våra" basister och jag har tillbringat en del tid med honom, han har en av de bästa högerhandstekniker jag har sett men han kör nästan alltid med uppåtgående anslag (vanliga) och för det mesta med fyra fingrar (inkl tummen), Bara det att hans anslag är extremt jämna, funderar ibland på att skaffa öppen kamin och bränna basarna efter att ha sett honom på nära håll.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Svarte_Jack skrev:
the_great_alfonzo skrev:Lirar med 3fingrar då och då, men upptäcker konstant att så länge jag inte lirar Panic Attack så låter det helt jävla off...
Öva detta. Spela sextondelar till metronom. Spela första tonen i varje grupp om fyra starkt och de följande tre svagt. Efter att ha gjort det ett tag så går du vidare till att nyansera tvåan. Och sen trean och fyran.


Alltså typ 1--------------2--------------3------------- 4
-----------TA-ka-ta-ka-TA-ka-ta-ka-TA-ka-ta-ka-TA-ka-ta-ka

om och om igen.
Talking to you alfonzo :poke:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Svarte_Jack skrev:
Svarte_Jack skrev:
the_great_alfonzo skrev:Lirar med 3fingrar då och då, men upptäcker konstant att så länge jag inte lirar Panic Attack så låter det helt jävla off...
Öva detta. Spela sextondelar till metronom. Spela första tonen i varje grupp om fyra starkt och de följande tre svagt. Efter att ha gjort det ett tag så går du vidare till att nyansera tvåan. Och sen trean och fyran.


Alltså typ 1--------------2--------------3------------- 4
-----------TA-ka-ta-ka-TA-ka-ta-ka-TA-ka-ta-ka-TA-ka-ta-ka

om och om igen.
Talking to you alfonzo :poke:
Vad är sextondelar :roll: Jag ska börja gå teori-lektioner hos Jack... Utan att han märker nåt! Mohahhaha.....
:roll:
Lite bättre spelar jag faktiskt nu, tack JACK!
Skriv svar