TAB - Bra eller anus?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas

TAB - Bra eller anus?

TAB har varit min mentor och bröstmjölksersättning
31
37%
TAB fuckar upp allt som handlar om musik (toner är toner, och inte siffror)
31
37%
Jag har inte ännu bestämt mig...för ALLT är samhällets fel!
22
26%
 
Antal röster: 84

BassLobster

TAB - Bra eller anus?

Inlägg av BassLobster »

Med tanke på Jeff Berlins inlägg i ämnet ( http://pratabas.se/viewtopic.php?t=13500 )...what say you? TAB:s... är det den "rätta" vägen - eller är det djävulens, och latmaskens, påfund?
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Det är väl schyst som komplement. Skriver man bara tab:en med rätt avstånd mellan nuffrorna så man får en uppfattning om notvärdena funkar det klockrent. Men jag lyder sällan skriven musik i vilket fall.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Röstade på alternativ två. Riktigt så anti-tab är jag kanske inte, men jag tycker nog att tab är ett alltför trubbigt verktyg (bara en sån sak som att tab endast funkar till gitarr/bas, medan jag kan spela bas efter trombonnoter om jag skulle vilja). Det är faktiskt inte så himla jobbigt att lära sig läsa noter, och bra mycket mer flexibelt än tabulatur..
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
mickeriksson
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 17:12
Ort: Kungsängen

Inlägg av mickeriksson »

Röstade alternativ 2 här, men det finns ju undervisningssituationer när det kan vara praktiskt att använda.

Tex när man via masskommunikation vill förmedla någon enklare basgång till nybörjare. I en sådan situation kan tabulatur vara alldeles utmärkt att använda.

Keep up the good work Mr Lobster :clappy:
Nu är det försent att ge upp!
gäst

Inlägg av gäst »

mickeriksson skrev:Röstade alternativ 2 här, men det finns ju undervisningssituationer när det kan vara praktiskt att använda.

Tex när man via masskommunikation vill förmedla någon enklare basgång till nybörjare. I en sådan situation kan tabulatur vara alldeles utmärkt att använda.

Keep up the good work Mr Lobster :clappy:
Word.
Det är ju inget alternativ till "riktiga" noter men på internet funkar det ju, och i musikertidningar för de som inte lärt sig läsa noter.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Alt 2, även om jag inte håller med 100.
TAB är bara ett taskigt substitut för noter, bättre lära sig på riktigt.
Men visst, för att snabbt skriva ner nåt kanske.
Och kanske för att lära nån en basgång som sagt.

Edit: Lyssna - ta ut - spela! :wink:
Senast redigerad av TDHP den fre 17 okt 2008, 13:35, redigerad totalt 1 gånger.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

What's not to like? Jag som kan liiiiiiiiiiiiiiite noter från tiden i kommunala musikskolan gillar kombinationen av noter och tab, för mig blir bilden komplett då.

Minns än idag när jag tragglade igenom Jesus Christ Pose med Soundgarden som mitt första försök att spela efter tab. Det var den enda låten i den enda musiktidning jag hade som jag hade inspelad.
På originalkassett, märk väl. Kände en tjej som jobbade på skivbolag som skickade mig grunge-kassetter med skadat omslag. Fina tider.
Jomen. It's the Chriller.
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Själv valde jag alternativ 2 (surprise va...?) :dumglad: även om jag använder TAB:s med mina elever. Gud förbjude kanske? He he... Men som sagt här, just i syftet att snabbt kunna förmedla något till icke notkunniga (vilket 90% av mina elever är) så funkar det utmärkt. Använder dock "riktiga" TAB:s enbart...för då kan eleverna iallafall lära sig läsa rytmiska figurer (vilket alltid är ett krav från min sida som ett minimum). Jag låter också mina elever bli medvetna om nackdelarna med TAB:s - samt fördelarna med traditionell notskrift.
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Athe »

Jag valde alternativ #1 :oops:
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Jag hatar mig själv för, men jag valde alternativ 1. Främst för att det är sant.
Och ja, det finns en anledning till att mitt gehör inte är vidare utvecklat.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Alternativ 2. Tycker verkligen inte om tabs.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Kan inte svara på frågan.. aldrig kollat in tab.. ska svara sen..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Använder aldrig TAB i eget musicerande, men mina elever gillar TAB så då är det kanon.

Men annars tycker jag TAB är ganska löjligt, det är ju bara att lyssna så hör man ju hur det ska spelas. Som jag brukar säga till mina elever när det går långsamt; det är ju bara musik, hur svårt kan det vara? :)
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

basmartin skrev:Använder aldrig TAB i eget musicerande, men mina elever gillar TAB så då är det kanon.

Men annars tycker jag TAB är ganska löjligt, det är ju bara att lyssna så hör man ju hur det ska spelas. Som jag brukar säga till mina elever när det går långsamt; det är ju bara musik, hur svårt kan det vara? :)
Vad är det till för och hur funkar det?? någon som har en bra sida som förklarar detta?
Har aldrig fattat vad det är.. :oops:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

basmartin skrev:Som jag brukar säga till mina elever när det går långsamt; det är ju bara musik, hur svårt kan det vara? :)
HA HA!!!! :dancy:

Sen så blir det ännu roligare om man tolkar dig på 2 oilka sätt:

1. Långsamt = dom lär sig långsamt.
2. Långsamt = musik går/spelas långsamt.

Då blir det som ett decimerat Kinder-ägg... du får 2 skojfraser i samma korg.
Senast redigerad av BassLobster den fre 17 okt 2008, 14:27, redigerad totalt 2 gång.
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Liten skrev:Kan inte svara på frågan.. aldrig kollat in tab.. ska svara sen..
Du bör svara med alt. 3 isåfall :D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Liten skrev:
basmartin skrev:Använder aldrig TAB i eget musicerande, men mina elever gillar TAB så då är det kanon.

Men annars tycker jag TAB är ganska löjligt, det är ju bara att lyssna så hör man ju hur det ska spelas. Som jag brukar säga till mina elever när det går långsamt; det är ju bara musik, hur svårt kan det vara? :)
Vad är det till för och hur funkar det?? någon som har en bra sida som förklarar detta?
Har aldrig fattat vad det är.. :oops:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tab

:lol:

Lite mer seriöst:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tabulatur
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

basmartin skrev:
Liten skrev:
basmartin skrev:Använder aldrig TAB i eget musicerande, men mina elever gillar TAB så då är det kanon.

Men annars tycker jag TAB är ganska löjligt, det är ju bara att lyssna så hör man ju hur det ska spelas. Som jag brukar säga till mina elever när det går långsamt; det är ju bara musik, hur svårt kan det vara? :)
Vad är det till för och hur funkar det?? någon som har en bra sida som förklarar detta?
Har aldrig fattat vad det är.. :oops:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tab

:lol:

Lite mer seriöst:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tabulatur
Think Ill pass.. varför lära sig detta??? är det "snabbare" att lära in än notläsning??
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Liten skrev:Think Ill pass.. varför lära sig detta??? är det "snabbare" att lära in än notläsning??
Ja, det får man nog säga att det är. Men kan man redan läsa noter är det knappast särskilt meningsfullt att lära sig tabulatur.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har inget val än att rösta på Tabulaturalternativet. Har aldrig tagit en musiklektion. Borde jag förstås ha gjort, men så blev det inte.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Hittar inget vettigt alternativ. Eftersom det i regel är det enda tillgängliga så är det ju att bra alternativ även om jag hellre hade haft noter. Spelar dock varken efter tabs eller nötter men som sagt bra om man enkelt vill ta ut en låt.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

basmartin skrev:Använder aldrig TAB i eget musicerande, men mina elever gillar TAB så då är det kanon.

Men annars tycker jag TAB är ganska löjligt, det är ju bara att lyssna så hör man ju hur det ska spelas. Som jag brukar säga till mina elever när det går långsamt; det är ju bara musik, hur svårt kan det vara? :)
Har under åren spelat mycket covers, löjligt mycket covers.. Testade en gång och ladda hem TAB på en låt från nätet, inte många rätt där.. Ställde till mer problem än jag hade innan.. Som sagt, det är bara att lyssna.. Bättre att det tar tid och plocka en låt och få det rätt än att läsa en TAB som nån annan plockat och som kanske är fel.....
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25859
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Jag valde stolt alternativ 1.
Visserligen stämde det inte helt med sanningen eftersom jag till största delen plockar ut låtar själv, men behöver jag läsa in mig blir det via tabs.
Noter har jag aldrig orkat lära mig, och ser inte heller nu behovet eftersom gehör+tabs funkat finfint såhär långt.
Medlem i PB50+
Skriv svar