Sida 1 av 2

Walking bass

Postat: mån 23 apr 2007, 18:20
av Göran
Walking bass är ju rätt så helläckert när det passar in i rätt låt och sammanhang. Ni som nyttjar dylikt, kör ni på ingivelse eller har ni "genomkomponerat" basgången iförväg.

Postat: mån 23 apr 2007, 18:23
av precision65
Det är här de där trista skalövningarna kommer till rätta. Lirar tyvärr inte i bandsituationer där det blir så mycket walking. Skulle vilja kunna det mycket bättre.

Har faktiskt nyligen fått erbjudande om att repjamma en gång iveckan med en amatörjazzcombo. Får se vad tiden tillåter...

Postat: mån 23 apr 2007, 18:27
av Diesel
Kör man det i jazz så är det väl mycke improvisation

fast när jag lirar walking på mina lektioner så blir det inte improvisation utan antingen så snor jag eller så skriver jag

Postat: mån 23 apr 2007, 18:30
av Svensson
Aldrig genomkomponerat däremot kör jag nog rätt lika från gång till gång i resp. låt så att säga. Eftersom kapellmästaren inte kör genomkomponerade solon alltid så är det en liten utmaning att få basen och gitarren att synka, jäkligt skön känsla när man känner att det funkar!

Postat: mån 23 apr 2007, 19:42
av dereborn
inte komponerat eller förbestämt. Beror helt på vilken feeling det är just där, just då. Ena dagen i root position, annan dag högt, högt upp i det blå...

Postat: mån 23 apr 2007, 19:57
av knedy
Det beror väl på, ibland improviserar man. Men det beror väl på vilken spelstil också, t.ex när jag spelar ska så blir det ju oftast bara treklanger men det lilla jazz jag spelat har jag improviserat mest. Då gör det ju inte något om det låter skit.. det är ju jazz.

Postat: mån 23 apr 2007, 21:09
av 200071
knedy skrev:Då gör det ju inte något om det låter skit.. det är ju jazz.
:shock: :D

Postat: mån 23 apr 2007, 22:49
av Basjonas
Frihet under ansvar..

Postat: mån 23 apr 2007, 22:58
av Svensson
Walking bass

Bild

Postat: mån 23 apr 2007, 23:00
av ferm
Jimi Hendrix komplex?

Postat: mån 23 apr 2007, 23:01
av 200071
ferm skrev:Jimi Hendrix komplex?
:lol:

Postat: mån 23 apr 2007, 23:26
av Backlund
Lite olika. I vissa låtar har jag som en grundwalk, eller vad jag ska kalla det, som man vrierar lite. Sen är det väldigt mycket improvisation. Men som Svensson sa kan det va lite svårt att synka med gitarren ibland.

Postat: mån 23 apr 2007, 23:29
av mikkejohansson
Det undermedvetna jobbar nog sällan så hårt som när man spelar walking....hålla reda på var man är, vart man ska och hur liksom :)

Jag är nog väldigt "fri" i mitt walk-ande, som Dereborn sa; ibland enkelt o stabilt, ibland högre o högre...o hit o dit (a la Georg Riedel :) )

Tycker man har en enorm "makt" i walkingen, man sätter mycket karaktär bakom ex ett solo om man walkar på olika sätt, och kan verkligen bygga upp intensitet. Det förutsätter väl iofs att ens medmusikanter lyssnar på vad man gör...men man kan ju hoppas.

Gillar också den där lite "matematiska" grejen med walking; att ta sig "härifrån till dit" på olika sätt som ändå låter bra o så...

...hej, jag heter Mikke o jag är walkingfetischist :)

Postat: tis 24 apr 2007, 00:44
av Danne
Har inte riktigt begripit ännu vad Walking Bass är :oops: men om det menas basgångar så förkomponerar eller improviserar jag beroende på låt.

Postat: tis 24 apr 2007, 08:36
av mikkejohansson
Walking Bass är ju jazzrelaterat, basen "vandrar" mellan ackorden. Syftet att ge både rytm/puls och harmoniken...

Postat: tis 24 apr 2007, 10:09
av Gäst
Walking bass:

Bild

Postat: tis 24 apr 2007, 13:02
av criss
vill här passa på att tipsa om en av mina favorit böcker:
"kallocain" av karin boye - som "1984" fast skriven 8år tidigare...
förlåt!

"building walking bass lines" av ed friedland.

tokigt bra bok!!!
förklarar metodiskt hur man gör för att spela walking från den grundligaste grunden till att i slutet på bok nr 2 förklara: "du kan göra hur som helst, det kommer att funka - om du kan reglerna du bryter mot"

del ett är helt grymt bra som verkligen förklarar på ett smidigt sätt hur man bygger en bassline och det bästa är: det funkar i alla andra stilar också!

köp!

tycker jag... vad tycker ni?

Postat: tis 24 apr 2007, 15:19
av funkys**t
criss skrev:vill här passa på att tipsa om en av mina favorit böcker:
"kallocain" av karin boye - som "1984" fast skriven 8år tidigare...
förlåt!

"building walking bass lines" av ed friedland.

tokigt bra bok!!!
förklarar metodiskt hur man gör för att spela walking från den grundligaste grunden till att i slutet på bok nr 2 förklara: "du kan göra hur som helst, det kommer att funka - om du kan reglerna du bryter mot"

del ett är helt grymt bra som verkligen förklarar på ett smidigt sätt hur man bygger en bassline och det bästa är: det funkar i alla andra stilar också!

köp!

tycker jag... vad tycker ni?
Mycket bra bok. Jag har använt mig av båda. Man övar upp notläsningen också. Sen gäller det att ha disciplin så man lär sig nåtoxå.. men det är en annan femma..

Postat: ons 25 apr 2007, 09:55
av GurraG
Även jag kan varmt rekommendera "building walking bass lines", jag har mest använt mig av ettan, men tvåan verkar bra den också.

För att svara på ursprungsfrågan så brukar jag försöka komponera basgångarna iförväg, min walkingimprovisation är kanske inte den bästa, det är så lätt att hamna i klyschor.

Postat: ons 25 apr 2007, 11:13
av criss
tidigare komponerade mina lines i förväg men numera så gör jag det undertiden jag spelar...
fast det är nog inte så dumt att komponera ibland för att i lugn och ro komma på nya ideer.
jag tror även på att spela in jam och sedan planka sig själv om man hör något fint som man vill göra igen(funkar även med andras lines)...

Postat: ons 25 apr 2007, 17:44
av Diesel
buliding walking basslines kan jag också hålla på är bra

Postat: tor 10 maj 2007, 04:12
av basmartin
Improviserar alltid, ty jag är lat av naturen och den tiden jag kan spara på att inte komponera basgångar i förväg gör att jag kan ta långa sovmornar och sitta länge på internet o surfa....:)

Men, när jag väl spelar så försöker jag göra min walking så melodisk som möjligt, så att det inte låter som spridda skalövningar. Försöker att hitta en så logisk väg mellan ackorden som möjligt, plus att inte upprepa det jag tidigare har spelat utan försöker istället hitta nya grejer allt eftersom. Sedan är ju saker som time och groove viktigt också, om man ska "hänga" eller "driva"(beroende på hur var trummisen har sin time) betonar t ex 2a och 4e slaget (4/4 takt, alltså) lite mer än 1a och 3e, lägger till lite för-slag och triol-fill då och då. Samt att ibland chocka med att lägga långa pedaltoner och byta ut ackord när jag känner att det är dags. Har aldrig plankat en hel låt med walking eller lärt ur en bok, mitt tålamod sträcker sig inte så långt... Men ibland hör man något coolt som bara måste plankas.

Postat: tor 10 maj 2007, 09:58
av Gäst
basmartin skrev:Improviserar alltid, ty jag är lat av naturen
Det är väl inte lathet! Det är ju hela grejen med att spela walking och jazz öht, att man får improvisera alltså.
Jag avskyr när man gör storbandsvik och nån klantskalle till arrangör har skrivit ut en riktigt obasistig walking i noter och struntat i ackorsanalysen.

Postat: tor 10 maj 2007, 21:33
av basmartin
GrafZeppelin skrev:
basmartin skrev:Improviserar alltid, ty jag är lat av naturen
Det är väl inte lathet! Det är ju hela grejen med att spela walking och jazz öht, att man får improvisera alltså.
Jag avskyr när man gör storbandsvik och nån klantskalle till arrangör har skrivit ut en riktigt obasistig walking i noter och struntat i ackorsanalysen.
Skämtade ju.....

Håller med, men vissa arrangörer lyckas få till riktigt bra linjer ibland, så jag spelar alltid som det står första gången, sedan tar jag ställning till om det är bra eller anus. Så är det ju också så att ingen i storbandet bryr sig om vad man spelar, så länge man gör det med entusiasm och glöd, för ingen vet ju egetligen inte hur basen ska spela.... :) Men det är ju bra att kolla in intron och outron, som brukar vara unis på ett eller annat sätt.

Postat: tor 10 maj 2007, 22:23
av mikkejohansson
Värsta är ju när det är en utskriven walking utan ackordanalys överhuvudtaget (kanske var det du menade Graf?)...då har man ju mindre chans att "rädda" en taskig skriven analys.