Plektrum

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Plektrum

Inlägg av Svarte_Jack »

Nån som har några schyssta tips för att bättra på plektrumspelet? Är ganska kass rakt igenom när det gäller plektrum. Mångsidighet är mitt mål. Tips, övningar och annat motages med öppna armar.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag kan bara tipsa om att spela med ett plektrum i tjocklek runt 0,6-0,9 och att du spelar till pumpande låtar för att få fram svänget vid pumpande spel med plektrum(typ kent), att man sedan får tänka på att inte göra anslag på alla toner, pulloffs, hammerons, slides är grymt användbart precis som i funk. Ett downstroke följt av ett upstroke kan göra mycket för svänget, dynamiken medan bara downstrokes gör att intensiteten ökas i musiken och det kan ju vara schysst i vissa fall..

anyway, lira genom att spela med band som han plektrumbas, det är det absolut bästa tipset jag kan ge, tekniken ger sig ganska snabbt själv, det är inte direkt raketforskning.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Lite coolt kan vara att lira med plektrumet så det knappt sticker ut. Så man man nästan slår an med nageln och halvdämpar med tummen direkt inpå... kan låta mysigt med lite övertoner. Man får prova sig fram lite.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

macahan skrev:jag kan bara tipsa om att spela med ett plektrum i tjocklek runt 0,6-0,9 och att du spelar till pumpande låtar för att få fram svänget vid pumpande spel med plektrum(typ kent), att man sedan får tänka på att inte göra anslag på alla toner, pulloffs, hammerons, slides är grymt användbart precis som i funk. Ett downstroke följt av ett upstroke kan göra mycket för svänget, dynamiken medan bara downstrokes gör att intensiteten ökas i musiken och det kan ju vara schysst i vissa fall..

anyway, lira genom att spela med band som han plektrumbas, det är det absolut bästa tipset jag kan ge, tekniken ger sig ganska snabbt själv, det är inte direkt raketforskning.
Jag har fakiskt hittat "mitt" plektrum. Det är dunlop tortex 1.14 som gäller för mig. Enda plektrumet jag får riktigt schysst grepp på. Dessutom tycker jag det känns som tonen blir annorlunda när man har ett hårt halvtjockt plektrum. Men jag ska absolut kolla in lite plektrumbassister och försöka lira lite med mitt band. Min trummis kommer i alla fall att gilla det.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Som övningsfetischist klarar jag nog din sista punkt utan större problem :D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Öva att dämpa strängar med...ibland vill man ju attacken av att hamra på flera strängar men bara tonen från en. Hur som helst är det ju alltid bra att kumma dämpa bort de strängar man inte vill ska låta.

Testa att spela över alla fyra strängar men bara trycka ner en ton i taget, dämpa alla andra strängar...spela ex en G-dur skala över alla fyra strängar utan lösa strängar...kul att öva på om inte annat.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

daionsavage skrev:det är lättare att få upp hastigheten om du inte spänner dig.
Tycker det är svårt att spela samtidigt som jag spänner mig,
så jag brukar släppa mig istället.











Fasen va puts-lustig jag glider runt och är ikväll då! *bitchslappar mig själv i fejan*
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

:D:D:D
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst

Inlägg av Gäst »

Geddy_Lee skrev: Tycker det är svårt att spela samtidigt som jag spänner mig,
så jag brukar släppa mig istället.
Vafaaan Gäddan, jag börjar bli trött i handen av alla piskrapp jag ger dig! :D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

GrafZeppelin skrev:
Geddy_Lee skrev: Tycker det är svårt att spela samtidigt som jag spänner mig,
så jag brukar släppa mig istället.
Vafaaan Gäddan, jag börjar bli trött i handen av alla piskrapp jag ger dig! :D
:oops: F´låt! Var på mitt värsta spjuverhumör igår, tydligen.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

Lär dig Stranglers gamla örhänge Goodbye Toulouse, kul låt o lira plektrumbas till. JJ Burnel råkkar fett :P
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Från början när jag gav mej på o spela med plektrum, så spände jag armen som attan, hela armen blev som en slags "vev", vilket gjorde att man blev så jäkla trött i den, men efter övande så lärde jag mej att slappna av i armen, istället göra små rörelser med handleden, det var det kniviga i början för mej. Bara öva o öva, sen får man in tekniken, och det är rätt gött o kunna variera mellan fingerspel o plektrumspel.
Kör på 1-1,14 plektrum, dunlop tror jag det står på dom, grön färg :)
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag har börjat komma in i det där med handledsrörelser istället för veven. Oj vad skönt när man orkar spela mer än fem minuter! Är rätt långsam fortfarande men det kommer väl med tiden antar jag.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Svarte_Jack skrev:Jag har börjat komma in i det där med handledsrörelser istället för veven. Oj vad skönt när man orkar spela mer än fem minuter! Är rätt långsam fortfarande men det kommer väl med tiden antar jag.
Man har ju kollat in Flea's video. Där är det inga handledsrörelse och inga upstrokes. Enbart nedåt och snabbt som fan. Å andra sidan ska jag inte snacka för mycket, är ju yrkesgitarrist innan jag "såg ljuset" så nu har jag skippat allt vad plektrum heter. Men... plektrumspel har definitivt sin funktion, vissa ljud och låtar funkar inte utan.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

MALA skrev:
Svarte_Jack skrev:Jag har börjat komma in i det där med handledsrörelser istället för veven. Oj vad skönt när man orkar spela mer än fem minuter! Är rätt långsam fortfarande men det kommer väl med tiden antar jag.
Man har ju kollat in Flea's video. Där är det inga handledsrörelse och inga upstrokes. Enbart nedåt och snabbt som fan. Å andra sidan ska jag inte snacka för mycket, är ju yrkesgitarrist innan jag "såg ljuset" så nu har jag skippat allt vad plektrum heter. Men... plektrumspel har definitivt sin funktion, vissa ljud och låtar funkar inte utan.
Sant. Gillar ju en hel del hård/snabb musik. Ibland blir det lite jobbigt att hänga med med fingrarna :cry:
Sen tror jag att vissa av de jag spelar med skulle uppskatta plektrumljudet mer.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Det är inte heller alltid snabbheten som kräver plektrum utan ljudet i sig, kan vara hur långsamt som helst men man kan inte få till det med fingrarna. Grabbarna i bandet kommer snart att ge mig en ofrivillig stage dive om jag inte kör med plektrum på vissa låtar så det är väl bara att böja sig för övermakten :?
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag spelar ganska mycket med plektrum. Nästan hela tiden när jag lirar med bandet faktiskt, och det beror mest på att det behövs för att höras ordentligt. Jag spelar upp-ner-upp-ner helt konsekvent, så det är inte särskilt jobbigt för handen. När man väl lärt sig det (även när man byter sträng!) så är det skitlätt att lira med plektrum.
Jag spelar med Dunlop "Gator" 2,0 mm. Det är trevligt rundat och knallhårt, så ljudet blir inte fullt så snärtigt som brukligt med plektrum. Sen gäller det att flytta handen längs strängen för att få rätt ljud.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Kolla in:

Bob Daisley (Ozzy, Rainbow, Gary Moore)
Peter Baltes (Accept)
Cliff Williams (AC/DC)

Samtliga är bra att lyssna på för att få till svänget i åttondelspumpandet som Macahan skriver om.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag har jobbat en del med plektrumskillsen senaste tiden. Jag har hyffsad fart och ganska konsekvent ljud på bara downstrokes. Det går snabbare med "alternering" men det låter å andra sidan rätt hackigt so far. Men det blir bättre.

Det som är allra jävligast är att dämpa de andra strängarna. De ringer och har sig. Försöker dämpa med höger handled.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

dämpningen är lättast genom att spela flat med hela handen på halsen och att nyanserat trycka ner där det behövs.
Det krävs lite övning men det sätter sig.. det är svinsvårt att spela "korrekt" med plektrum. Ett annat alternativ är att ta tonerna något snett så man precis nuddar ovanliggande eller nedanförvarande sträng.. så att dess ljud dämpas..
När jag spelar brukar det bli en blandning av dom 2 sätten. Jag har spelat på det sättet sedan 96.. så jag har väl förträngt hur svårt det var till en början...
gäst

Inlägg av gäst »

Plektrum är asfränt! Fetdist och powerchords! Go Lemmy!
gäst

Inlägg av gäst »

Måste tillägga att även i annan musik än rock funkar det grymt med plektrum även om vissa slickbasister brukar grymta om frustrerade gitarrister när plektrumbas diskuteras. Jag har t ex sett Sven Lindvall spela plektrumsoulbas med Erik Gadd, det lät precis hur fantastiskt skitbra som helst.
Skriv svar