Timingövningar - favoritövningar

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Jean Jaures
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 23:13
Ort: Linköping

Timingövningar - favoritövningar

Inlägg av Jean Jaures »

hej på er!

Jag köpte en bas i höstas och sitter och övar ivrigt och har skitkul! Gitarren spelar jag nästan aldrig på längre.. jag trodde nog inte att jag skulle tycka att det skulle vara så jädra kul med bas som det är

Är det nån som har några sköna tips på timingövningar eller hemsidor etc? Jag övar alltid till metronom men jag tänkt att ni som spelat länge kanske har någon favoritövning att dela med er av.

Eftersom jag håller på och lära mig fingerspel får ni gärna tipsa om bra högerhandsövningar också. Vänsterhanden är ok sen gitarrspelandet, det är "plektrumhanden" som ligger efter..

Nu när jag är mer kräsen på min egen timing inser jag att jag var en väldigt otight gitarrist :o

tack på förhand!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Skippa metronomen någon dag..
Lira till dina favvo-plattor..

Som alltid infogar jag denna:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ABLwmYI09Lw[/youtube]

Lyckatill!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Gäst--
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 21:32

Inlägg av Gäst-- »

Wow, vad kul att du tyckte det var så kul att börja spela ett nytt instrument. Jag har inte direkt några timingövningar men det brukar vara kul att spela till lite olika låtar; I Wanna Be Your Lover av Prince föreslog min baslärare när vi övade timing :)



/Skunkofant
Threadkiller #1
Jean Jaures
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 23:13
Ort: Linköping

Inlägg av Jean Jaures »

tack för snabba svar!

Lira lite mer till låtar, det ska jag göra. Gör det ganska sällan, jag tror att jag gör det en del.. med det gör jag inte ;)

För mig tar det dock rätt lång tid att ta ut låtarna på bas men det är ju bra övning det med!
Gäst--
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 21:32

Inlägg av Gäst-- »

Jag gjorde en vääääääääldigt slarvig tab på låten jag föreslog förut, om du vill så skulle jag kunna PM:a den?
Threadkiller #1
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Öva med metronom.. Ställ in den så att den har beatet på 2 och 4. Öva ALLT med metronom. Även teknikövningar.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

calleballe
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: lör 11 okt 2008, 09:34
Ort: Linköping

Inlägg av calleballe »

Härligt att höra att du citerar victor wooten, Bra övningar med!!
//Calle Balle
Tecamp Puma 350, Maruszczyk Elwood 4:a (metallic blue, matching headstock)
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Enda bra högerhandsövning jag kan tipsa om är att spela så mycket du kan så kommer det. I början var jag riktigt seg i fingrarna men det kommer. :D
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

calleballe skrev:Härligt att höra att du citerar victor wooten, Bra övningar med!!
Wooten är en stor inspirationskälla på mer sätt än bara som basist. Han har en skön syn på livet i stort.
Jean Jaures
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 23:13
Ort: Linköping

Inlägg av Jean Jaures »

Oj massa sköna tips! Härligt!

Basbloggen hade jag inte sett, där finns det ju den del matnyttigt. Ska testa att stänga av 2:an och 4:an på metronomen.

Förresten jag laddade ner demon av Ampeg SVX och jösses vad bra det lät, blev helt förälskad. Jag har aldrig spelat på en riktig Ampeg så jag vet inte exakt hur likt det är "the real deal" men göttigt ljud hade jag hemma i källaren iallfall:)

Sen kan man ju sakta ner låtar i standalone-versionen, kanske kan ta ut låtar lite snabbare med hjälp av det!
Jean Jaures
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 23:13
Ort: Linköping

Inlägg av Jean Jaures »

Tjena!!

Måste bara meddela att jag följt era tips och märker redan framsteg på timingen efter drygt 2 veckor!! Det är ju kul i början när man märker framsteg snabbt!

Har övat på lite olika sätt med metronomen på 2:an och 4:an i ca 60 -90 bpm. Jag tycker det är skitsvårt att vara helt stabil och tight i längre partier, jösses. Det har hjälpt skitmycket. Spelar in mig själv och är väldigt kritisk.

Jag har även tagit ut och spelat till Black Sabbath-låtar. Skitkul och nyttigt även för örat.. Tycker iofs att det är rätt svårt att höra vad basen spelar hela tiden så det kanske inte är helt rätt men inte helt fel iallfall;)

så tack för övningsispirationen!!!!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Bästa knepet för att öva upp bra timing/tempokänsla kan jag tycka är att programmera en trummaskin/mjuvarutrummor i datorn 4 takter vanligt trumkomp och sen fyra takter tomt/tyst. Sen loopar man det och spelar till och försöker hålla tempot själv under dom 4 tysta takterna. Testa detta i olika tempon. Börja med ett ganska högt tempo annars blir du bara sur och omotiverad. Mycket lättare i ett högre tempo. Du märker direkt om du rusar/sackar i det givna tempot. Otroligt bra övning.

//J
Jean Jaures
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 23:13
Ort: Linköping

Inlägg av Jean Jaures »

Låter som en kanonövning! Ska testa den ikväll, kanske börjar med lite färre takter tyst så jag inte blir deprimerad;) Vet att jag brukar snabba mig en del...
Yamaha BB414
Fafner
TKS215
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1269
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Jean Jaures skrev:Låter som en kanonövning! Ska testa den ikväll, kanske börjar med lite färre takter tyst så jag inte blir deprimerad;) Vet att jag brukar snabba mig en del...
Hoppas det gått bra nu i ett halvår för dig. Den bästa "bok" eller "häfte" jag någonsin läst om tempoövningar och timing-övningar är akustiske gitarristen Uwe Kropinskis bok "Getting In Time" som får dig att glatt öva till en metronom (inte trummaskin). Mitt "inre tempo" har blivit solitt som en klippa, och trummisen kan börja spela en annan låt i ett annat tempo, men jag fortsätter lira som om inget har hänt. Här är länken:

http://www.kropinski.com/englisch/musik_klick.php

Finns bara att köpa genom hans hemsida. Det är den bok som gett mig mest stabil timing på bas. Den har INGA notexempel utan de får du välja fritt själv. Du får själv välja nybörjarskalor såsom synkoper till avancerade låtar. Men efter ett år har man gjort otroliga framsteg. Det lustiga är att man själv inte märker något, men de andra i bandet! Spelade in tillsammans med en tjej singer/songwriter i studion häromsistenes, och de kunde använda mitt basspel att synka till MIDI efteråt, om de velat, allt enligt studioteknikerns utsago. Och jag spelade in UTAN metronom eller något slagverk. Det var ju dock lugna och långsamma låtar, men de är ju också svårast att få styr på i tempot. Inget "Jamiroquaiande" här inte... :wink:
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Ha rätt fingersättning från början. Blir krångligt att justera senare plus att det inte är alltför ovanligt med åkommor efter ett tags intensivt spelande. Speciellt om man samtidigt arbetar med dator eller liknande på ofritiden.
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Om du har ett program på datorn där du kan klippa i låtar efter exakta takter eller göra egna komp har jag en favoritmetod. Ta en låt du kan spela utantill, lägg in den i programmet och klipp bort några takter här och var, t.ex. 4 eller 8 takter åt gången.

Fortsätt spela som vanligt när det blir tyst - och se hur tight du landar igen när musiken börjar igen. Har personligen funkat bra för min del!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Hånken skrev:
Jean Jaures skrev:Låter som en kanonövning! Ska testa den ikväll, kanske börjar med lite färre takter tyst så jag inte blir deprimerad;) Vet att jag brukar snabba mig en del...
Hoppas det gått bra nu i ett halvår för dig. Den bästa "bok" eller "häfte" jag någonsin läst om tempoövningar och timing-övningar är akustiske gitarristen Uwe Kropinskis bok "Getting In Time" som får dig att glatt öva till en metronom (inte trummaskin). Mitt "inre tempo" har blivit solitt som en klippa, och trummisen kan börja spela en annan låt i ett annat tempo, men jag fortsätter lira som om inget har hänt. Här är länken:

http://www.kropinski.com/englisch/musik_klick.php

Finns bara att köpa genom hans hemsida. Det är den bok som gett mig mest stabil timing på bas. Den har INGA notexempel utan de får du välja fritt själv. Du får själv välja nybörjarskalor såsom synkoper till avancerade låtar. Men efter ett år har man gjort otroliga framsteg. Det lustiga är att man själv inte märker något, men de andra i bandet! Spelade in tillsammans med en tjej singer/songwriter i studion häromsistenes, och de kunde använda mitt basspel att synka till MIDI efteråt, om de velat, allt enligt studioteknikerns utsago. Och jag spelade in UTAN metronom eller något slagverk. Det var ju dock lugna och långsamma låtar, men de är ju också svårast att få styr på i tempot. Inget "Jamiroquaiande" här inte... :wink:
Bra tips! Ska kolla in, om inte annat så kan det vara ett bra material till mina elever.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Jean Jaures
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 23:13
Ort: Linköping

Inlägg av Jean Jaures »

Tjena!

Har inte kollat tråden på länge.. Måste erkänna, jag har slarvat med övningarna. Har precis börjat komma igång med lite mer seriöst övande nu.

Ska kolla in det där häftet av Uwe!!
Yamaha BB414
Fafner
TKS215
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1269
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Ja, den där "boken" av Kropinski är väl inte varken bok eller häfte. Det är ... vad heter det på akademiska?

Kompendium?

Är väl snarast att anse det som. Större än ett häfte, mindre än en bok. Tja, petitesser. Den hjälpte mig, och fick mig att tänka i helt andra banor när det gäller att dela upp tempo i lägre och högre delar. Men, tycker att den borde finnas i "nedladdningsbar" form, för så jävla stor är den inte. Det kanske går att få tag i den på nätet annorstädes på lite "halv-olaglig" väg, vad vet jag? Eller någon snäll vänlig själ som "skannar" in den för "enskilt och privat bruk" som det så fint heter.
Skriv svar