bra bassolo

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Peter123
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 18:53

bra bassolo

Inlägg av Peter123 »

jag ska vara med på en konsert på min skola,jag och mitt band ska göra en cover på zombies av cranberries. Nu har vi ändrat lite i introt men ett kul bassolo hade varit ballt att lägga in. Någon som har någpn ide på ett bra bassolo?
Användarvisningsbild
Valek
Medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 19:27
Ort: stockholm

Inlägg av Valek »

(Med risk för att idiotförklara mig själv) Personligen är jag ett fan av "treklangs-solon" d.v.s du spelar en treklang en ton i taget och växlar mellan dur och moll.
Användarvisningsbild
vinter
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 09:12
Ort: Umeå

Inlägg av vinter »

tipsen för ett lyckat bassolo kan ju vara lika många som det finns träd i skogen, men ett av dem som är bra är att: Lär dig spela melodin på låten. (Förslagsvis refrängen) Få den "under fingrarna" så att du kan "leka" med den, dvs kanske byta ut några toner eller rytmiska fraseringar. Det är bra på flera sätt. Dels så spelar du då ett solo som logiskt anknyter till den aktuella låten, dels så kan publiken ta till sig ditt solo mycket bättre eftersom du inte spelar nåt som är för dem helt obekant. Alltså.., improvisera över låtens melodi!
Användarvisningsbild
Ivanhoe
Medlem
Inlägg: 240
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 20:15
Ort: Sundsvall

Inlägg av Ivanhoe »

Något jag tycker är tacksamt är att lägga in någon takt av en riktigt känd slagdänga, typ julmelodi eller "Ovan där". Publiken vaknar garanterat till.
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Re: bra bassolo

Inlägg av Wall »

Peter123 skrev:jag ska vara med på en konsert på min skola,jag och mitt band ska göra en cover på zombies av cranberries. Nu har vi ändrat lite i introt men ett kul bassolo hade varit ballt att lägga in. Någon som har någpn ide på ett bra bassolo?
När jag var i skolåldern spelade vi b.la. Living on a prayer - Bon Jovi.
Jag gjorde det till mitt "trademark" att alltid spela solot (gitarr) en halvton upp eller ned från orginalet med vänsterhanden "tvärtom" på halsen (så som man spelar piano).
Visuellt coolt och då jag pluggade musik så var det några klasskamrater som uppskattade "stuntet"...
Oftast blir man mer ihågkommen för sina "stunts" än för sitt spel.
Eller så är det för att det jag spelar är så dåligt att gemene man förtränger det och panikslaget tyr sig till det visuella.
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Skriv svar