Pumpande E som dör bort

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Pumpande E som dör bort

Inlägg av Gäst »

Jag sitter och lyssnar på gårdagens rep och försöker förstå hur jag skall kunna få mina 16-delar på framförallt lös E att höras?

Det är en basslinga som låter högt och bra och sedan när jag går över till ett pumpande komp så bara försvinner basen till något knappt hörbart.

Det spelar inte roll vilken av basarna eller vilken typ av pick-up det är...vad kan jag göra för att få 16-delarna att höras?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Alert med 16-delspumpande!

Har du kompressor?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Plektrum och rejält med diskant!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

bootsy skrev:Alert med 16-delspumpande!

Har du kompressor?
Jag har kompressor på min LabSeries-stärkare som jag använder...tycket att det blir lite bättre men vill ju i så fall egentligen ändra nivå under låtens gång.

Tror att jag måste få bättre fingerteknik
ADHD skrev:Plektrum och rejält med diskant!

Av alla onda ting du kunde hitta på?
Plektrum blir det inte tal om...drar man upp diskanten tycker jag att det skramlar för mycket. Hm....
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

+ på kompressor, bättre kompressor bättre resultat antagligen.

Hur är det inspelat? Är basen line'ad eller har du mickat den eller dylikt? Ifall replokalens akustik fått vara med och leka i inspelningen kan lustiga saker inträffa. Har varit med om att låga F# G och Ab hade betänkligt låg volym - blev bra genom att flytta på riggen 20cm framåt...
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Inte?
Själv har jag mer den inställningen att låter det bättre med plektrum och jag är bättre med plektrum så blir det plektrum! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

TDHP skrev:Plektrum och rejält med diskant!
+1 ;)
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

BB3000S skrev:+ på kompressor, bättre kompressor bättre resultat antagligen.

Hur är det inspelat? Är basen line'ad eller har du mickat den eller dylikt? Ifall replokalens akustik fått vara med och leka i inspelningen kan lustiga saker inträffa. Har varit med om att låga F# G och Ab hade betänkligt låg volym - blev bra genom att flytta på riggen 20cm framåt...
Hm...skulle inte ha sålt kompressorn alltså...
Inspelningen görs enkelt med en sån där handhållen sak...kan ju vara frekvenskapaciteten i den som spökar också...nu när jag lyssnar så tycket jag att lös E försvinner även där det inte är mitt tafliga pumpande utan vid ganska distinkta fjärdedelar också!
HTTP skrev:Inte?
Själv har jag mer den inställningen att låter det bättre med plektrum och jag är bättre med plektrum så blir det plektrum! :wink:
Jag är för gammal för att försöka lära mig en teknik till :D
Tänk på att jag har spelat i två år...

Jag är en enkel nybörjare men jag tror att du har en poäng...pumpandet blir ju betydligt mer distinkt med plektrum...man jag gillar mina fingrar...mången flicka som berömt dem under årens lopp...synd att undanhålla världen dessa precisionsinstrument!...
calleballe
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: lör 11 okt 2008, 09:34
Ort: Linköping

Inlägg av calleballe »

Jag skulle dra upp lite mer "mellan register"!
Ju prova öka där ett par hack så kommer du märkja att tonen tränger igenom ljudbilden bättre...
//Calle Balle
Tecamp Puma 350, Maruszczyk Elwood 4:a (metallic blue, matching headstock)
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Droppa till D så du kan "fretta" ett E! Gillar inte att spela lösa strängar...
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Mickarna kan sitta lite för nära strängarna; det kan ge såna effekter...
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

calleballe skrev:Jag skulle dra upp lite mer "mellan register"!
Ju prova öka där ett par hack så kommer du märkja att tonen tränger igenom ljudbilden bättre...

Skall testa det...
Seaweed skrev:Droppa till D så du kan "fretta" ett E! Gillar inte att spela lösa strängar...
Hmmm :hmm: Kanske det?! Får suga lite på den karamellen.
20000000000000071 skrev:Mickarna kan sitta lite för nära strängarna; det kan ge såna effekter...
Nja, i det här fallet har jag samma fenomen med alla basar och mikar...även om stränghöjd och annat skiljer så upplever jag samma fenomen...jag tror tyvärr att det handlar om mina tafliga anslag mest!

Men det här med kompressor och mellanregister/diskant-inställningar får jag väl titta på. Även om jag inte vill krana bort den ljudbild jag är nöjd med.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Skulle tro att det ligger i dina högerhandsfraseringar. Eller snarare samverkan mellan högerhand och vänsterhand.
Det behövs ingen kompressor för det, det kan fingrarna sköta.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Roland skrev:
BB3000S skrev:+ på kompressor, bättre kompressor bättre resultat antagligen.

Hur är det inspelat? Är basen line'ad eller har du mickat den eller dylikt? Ifall replokalens akustik fått vara med och leka i inspelningen kan lustiga saker inträffa. Har varit med om att låga F# G och Ab hade betänkligt låg volym - blev bra genom att flytta på riggen 20cm framåt...
Hm...skulle inte ha sålt kompressorn alltså...
Inspelningen görs enkelt med en sån där handhållen sak...kan ju vara frekvenskapaciteten i den som spökar också...nu när jag lyssnar så tycket jag att lös E försvinner även där det inte är mitt tafliga pumpande utan vid ganska distinkta fjärdedelar också!
Hur känns det "live" när ni lirar då? Om du inte upplever fenomenet då så känns det ju som att inspelningsgrunkan kan vara orsaken. Även om du hör det live så kan det ju som sagt vara akustiken, du skulle ju kunna prova att line'a basen hemma och lira samma basgång. Har du jämn volym där så sitter det iaf inte i fingrarna/basarna.

Har mot min vilja börjat krypa till kompressor-korset lite smått för egen del...
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Ale skrev:Skulle tro att det ligger i dina högerhandsfraseringar. Eller snarare samverkan mellan högerhand och vänsterhand.
Det behövs ingen kompressor för det, det kan fingrarna sköta.
Lös E-sträng...så min vänsterhand gör inte så himla mycket mer än håller sig ur vägen.

Ju högerhanden har ju lite bråttom när det blir 16-delar så det blir ju lite svårt för ett stelt och otränat finger att få det att bli tajmat, luftigt och distinkt...

Jag provade att flytta högerhanden när vi repade igår. I vissa låtar har jag basslingor som egentligen skall spelas med ganska stor skillnad i avstånd från stallet så att säga...men i och med att jag är för ovan och långsam så fuskar jag en del med det...tyvärr.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

BB3000S skrev:
Roland skrev:
BB3000S skrev:+ på kompressor, bättre kompressor bättre resultat antagligen.

Hur är det inspelat? Är basen line'ad eller har du mickat den eller dylikt? Ifall replokalens akustik fått vara med och leka i inspelningen kan lustiga saker inträffa. Har varit med om att låga F# G och Ab hade betänkligt låg volym - blev bra genom att flytta på riggen 20cm framåt...
Hm...skulle inte ha sålt kompressorn alltså...
Inspelningen görs enkelt med en sån där handhållen sak...kan ju vara frekvenskapaciteten i den som spökar också...nu när jag lyssnar så tycket jag att lös E försvinner även där det inte är mitt tafliga pumpande utan vid ganska distinkta fjärdedelar också!
Hur känns det "live" när ni lirar då? Om du inte upplever fenomenet då så känns det ju som att inspelningsgrunkan kan vara orsaken. Även om du hör det live så kan det ju som sagt vara akustiken, du skulle ju kunna prova att line'a basen hemma och lira samma basgång. Har du jämn volym där så sitter det iaf inte i fingrarna/basarna.

Har mot min vilja börjat krypa till kompressor-korset lite smått för egen del...
Det var faktiskt när vi spelade som jag upptäckte problemet. I går spelade vi extremt högt och jag hörde knappt basen alls när vi spelade...och det var då jag noterade att lös E var helt hopplöst att höra...drog på lite mer kompressor och fick distinktare ljud...utom att jag fortfarande inte hörde lös E.
Efter att ha haft 20 basar i min ägo under det senaste året så kan jag konstatera att jag tycker att samtliga basar lider av lågt E men det här är riktigt jobbigt.

Jag tror att jag får fundera på Seaweeds förslag med Drop-D för att "fretta" E.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Roland skrev:Jag tror att jag får fundera på Seaweeds förslag med Drop-D för att "fretta" E.
Det är nog en bra ide! Testa också att flytta riggen lite i rummet. Kan göra skillnad - du kan tex få sjukt mkt för hög volym på vissa andra toner om du har tur! :wink:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

BB3000S skrev:
Roland skrev:Jag tror att jag får fundera på Seaweeds förslag med Drop-D för att "fretta" E.
Det är nog en bra ide! Testa också att flytta riggen lite i rummet. Kan göra skillnad - du kan tex få sjukt mkt för hög volym på vissa andra toner om du har tur! :wink:
Antecknar...."möblera om"....
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Återkom gärna med resultat sen, jag vet att jag har rätt ;) Ödmjuk som jag är.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Seaweed skrev:Återkom gärna med resultat sen, jag vet att jag har rätt ;) Ödmjuk som jag är.

Ödmjukhet är överskattat...
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Spelar du 16 delar utan plektrum :shock:
Gibson Thunderbird IV
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Will skrev:Spelar du 16 delar utan plektrum :shock:
Inte bara det ...jag spelar dem utan stekspade också!!! :wink:
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Roland skrev:
Will skrev:Spelar du 16 delar utan plektrum :shock:
Inte bara det ...jag spelar dem utan stekspade också!!! :wink:
:lol:
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Du får gärna testa min P-bas med D-tuner på i helgen så kanske du snabbt märker skillnad om det hjälper.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Foxbat skrev:Du får gärna testa min P-bas med D-tuner på i helgen så kanske du snabbt märker skillnad om det hjälper.
Toppen...men jag vet inte om jag vågar...måste ju tänka om för mycket...jag är ju fortfarande bara en nybörjare :oops:
Skriv svar