Sida 1 av 1

basmartin presenterar dagens övning: diatoniska fyrklanger

Postat: sön 31 maj 2009, 15:57
av basmartin
Hej, Prata Bas!

Dags igen, denna gången kör vi diatoniska fyrklanger i C-dur. Denna övningen är ganska svettig. Här gör man fyrklanger av alla skalstegen i den joniska skalan(durskalan). Då blir det ett så kallat 7-ackord. Den joniska skalan har 7 olika toner och för att fullborda skalan så brukar man avsluta den på grundtonen en oktav upp.

Finns två olika fingersättningar som jag tycker är vettiga. Som vanligt så kan man läsa från höger också.

Nr 1

Kod: Markera allt

   Cmaj7    Dm7     Em7       Fmaj7    G7        Am7        Bm7b5      Cmaj7
G|-------4--5-2----------4-7--9-5----------7-10--12-9-----------10-14--16-12----||
D|---2-5--------3------5----------7------9-----------10-------12------------14--||
A|-3--------------5--7--------------8--10---------------12--14----------------15||
E|------------------------------------------------------------------------------||
   2 1 4 3  4 1 2 4  4 2 1 4  4 1 3 4  4 3 1 4    4 1 2 4   4 2 1 4     4 1 3 4 
Nr 2

Kod: Markera allt

   Cmaj7    Dm7      Em7       Fmaj7     G7         Am7        Bm7b5      Cmaj7
G|-------4--5---------------7--9-----------------10--12----------------14--16--------||
D|-----5------7-----------9------10------------12------14------------15------17-14---||
A|-3-7----------8-5--7-10----------12-8--10-14-----------15-12--14-17-------------15-||
E|-----------------------------------------------------------------------------------||
   1 4 2 1  1 3 4 1  1  4 3 1  1 2  4 1   1  4  2 1   1 3 4  1  1 4  2 1   3 4  1 2
Ska man vara riktigt petig så ska det första Cmaj7-et och det sista ditot i varje exempel, ha samma fingersättning. Men jag tycker att det blir bökigt att lira övning Nr 2:s sista Cmaj7 fingersättning på första Cmaj7:et och tvärtom i Nr 1. Så då har jag valt att göra den enligt mitt tycke, smidigaste fingersättningen.

Ordlista:

Skalsteg: Olika steg i skalan. Uttrycket används för att inte låsa sig vid en viss tonart när man ska prata om olika toner och dess funktion. T ex så är det 1a skalsteget i C dur, tonen C och det 5e skalsteget är tonen G.

7: Är den 7e tonen räknat från grundtonen. Vilken som är den 7e tonen avgörs av vilken skala det är och vilken ton man börjar på. För ett Cmaj7 så räknar man från C: C, D, E, F, G, A, B. Så 7e tonen är alltså ett B. För ett Dm7 räknar man från D: D, E, F, G, A, B, C.

Diatonik: Ett sätt att dela in en oktav på. En C jonisk skala har två indelningar, C, D, E, F och G, A, B, C. Varje indelning kallas för ett tetrakord, vilket är en tonserie om fyra toner.

Jonisk: Är det gamla grekiska namnet på det vi idag kallar för en durskala. Eftersom det finns flera olika durskalor som t ex lydisk och mixolydisk, så kan det vara bra att lära sig det faktiska namnet på det man menar när man säger "C-durskalan". Så istället för att säga C-durskala så bör man säga C jonisk.

Försöker vara övertydlig, men är det något oklart eller om det är faktafel, så säg till.

PS.

För er där inte taben får plats i webläsarfönstret utan att byta rad, så kan ni titta på denna bilden istället:

Bild

Postat: sön 31 maj 2009, 16:14
av basmartin
Här är även länkar till de tidigare övningarna, ifall någon har missat dem

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=22299

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=22341

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=22401

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=22656

edit: Jag hade missat en... :)

Postat: sön 31 maj 2009, 16:21
av Tellus
Tack för inspirationen.

:)

Postat: sön 31 maj 2009, 16:23
av a-row
fett ska pröva när jag kommit hem från jobbet, riktigt bra med de här övningarna du lägger upp!

Postat: sön 31 maj 2009, 16:45
av silfver
a-row skrev:fett ska pröva när jag kommit hem från jobbet, riktigt bra med de här övningarna du lägger upp!
+1 ska bara få hem basen så ska jag träna på det

Postat: sön 31 maj 2009, 16:57
av Dr_Blues
Bra martin, detta gillas mycket!!! Det har är fruktansvärt vettigt och underbart, tack för din generositet!!!

Mera, mera vill vi ha!!!

Postat: sön 31 maj 2009, 17:27
av Berntsson
Riktigt nice :)

Fast tryckfelsnisse har varit framme och ändrat 7:an i G7-arpeggiot i Nr 2

Postat: sön 31 maj 2009, 20:43
av basmartin
Berntsson skrev:
Fast tryckfelsnisse har varit framme och ändrat 7:an i G7-arpeggiot i Nr 2
Helt riktigt! Ändrat nu. Tack för påpekandet!

Postat: sön 31 maj 2009, 20:58
av mekaniskt
Kanonbra övning! precis som de andra!

Postat: mån 01 jun 2009, 13:37
av basmartin
Tack tack!

Här är bonusövningen, ifall någon missat

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=22656

Postat: ons 29 sep 2010, 08:38
av Janne
Den här är väl värd en bump.

Postat: ons 29 sep 2010, 09:22
av criss
riktigt bra övning både för teknik, teori och gehör.
har kört den själv och gett den i läxa till många av mina elever de senaste åren.

Postat: ons 29 sep 2010, 10:32
av basmartin
Jag kan försöka posta någon mer övning, om det finns intresse.

Postat: ons 29 sep 2010, 10:35
av Klopper
basmartin skrev:Jag kan försöka posta någon mer övning, om det finns intresse.
Det gör det!
Vad sägs om diktaturiska ragor? :wink:

Postat: ons 29 sep 2010, 14:48
av Jean Jaures
Tjena!

Jag kommer tillbaka till dina lektioner titt som tätt. Tycker att de är kanonbra! Jag är dålig på musikteori och har ett rätt dåligt gehör så jag behöver alla tips och övningar jag kan få;) Keep em coming!!

Postat: tor 30 sep 2010, 03:35
av F-klav
TAck, vad skoj. Har inte sett några onlinelektioner här tidigare, så det var riktigt skoj att hitta, ska kolla vidare!

Postat: tor 30 sep 2010, 09:42
av spinaeus
sånt här är ju bra!