Den flytande tummen!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 03:23
Ort: Stockholm

Den flytande tummen!

Inlägg av Wennefer »

Har stött på denna teknik i ett antal sammanhang. Tänkte höra om det är nån här på forumet som kör den och isåfall vad dennes synpunkter är. Även om nån kanske har övervägt att börja med den men sen beslutat att inte göra det.

Som jag har fattat det hela så har det mycket med ergonomi att göra, att slippa skador på handleden osv. finns det någon mer anledning att skola om sig?
Janne

Inlägg av Janne »

Jag började med den när jag började spela 5:a. Tummen behövs för att dämpa de tjockare strängarna på en 5:a, det låter illa av resonansen annars (när man spelar högt upp på de tunnare strängarna vill säga). Sen för det med sig lite mer avslappnad högerhand tycker jag.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Flytande tumme har jag aldrig hört talas om. Kan Du precisera? Ett videoklipp vore toppen.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Det låter spännande...

Men vad är det??? Flytande tumme???

Är det när man lägger vänsterhandens tumme på greppbrädan eller???
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Baseballgrepp!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

anli skrev:Baseballgrepp!
Oj var det så enkelt!!!! :D


Fan jag trodde det var något otroligt invecklad spännande ny teknik... synd
Janne

Inlägg av Janne »

Höger hands tumme vilar ovanpå strängarna. Hm, hur bra förklaring var det då? Alltså istället för att sätta stöd på micken eller tjockaste strängen så flyter tummen ovanpå strängarna och dämpar där det behövs.
Så menade jag i varje fall :D
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 03:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Wennefer »

Bastappe skrev:Flytande tumme har jag aldrig hört talas om. Kan Du precisera? Ett videoklipp vore toppen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PPVMBPmrblU[/youtube]
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Nu är jag med.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Jag inbillar mig att jag kör med flytande tumme, iaf när jag satt och testade på min Danelectro som inte har något riktigt att vila tummen på.

Gick och provspelade min Yamahafemma nyss och där flyter tummen. :-)
Inför de senaste spelningarna har jag förlängt axelbandet med, så basen hänger lägre och jag kan ha mer rak handled när jag spelar.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
Inlägg: 457
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 21:08
Ort: Uppsala

Inlägg av sixpanbass »

Wennefer skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PPVMBPmrblU[/youtube]
Jag blev lite förvirrad av det där videoklippet. Flytande tumme innebär väl att man stödjer tummen på strängen ovanför den man spelar på, vilket hjälper till med dämpningen av lösa strängar. Jag trodde dock att man skulle låta tummen vila mot strängen uppifrån, dvs ungefär som man kan låta tummen vila mot en mik, dvs med strängen mellan tummen och golvet sas. Istället så låter han tummen vila mot strängen framifrån, dvs. strängen är mellan tummen och baskroppen. Två olika varianter av "floating thumb"?
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Okej då är jag också med!!!

:hmm: Bra eller dåligt...


Ser ju ut att funka bra i allafall...

Dock inget jag praktiserar...
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Som jag fattat det är väl flytande tumme det att den följer med när man flyttar handen upp eller ner. Och att man kan stödja tummen mot strängen om man vill ha ett stöd.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Jag tror att jag växlar ganska mycket mellan flytande- och förankrad tumme. Spelar jag hemma för mig själv och ganska "fritt" blir det mest flytande (eftersom jag då ofta också slår an med tummen, på klassisk-gitarr-manér), men när jag spelar i band, och kanske pumpar åttondelar eller spelar allmänt rakt och mest på E- och A-strängen, så hamnar tummen ofta på lämplig mik. Det känns liksom stadigare så.

Det är nog också så att jag spelar olika på olika basar. På min Rob Allen, t.ex. känns det av någon anledning oftast självklart att i första hand slå an med tummen, och då måste den ju vara flytande.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8599
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

:oops:
När man läser trådar här,
man många nya saker lär:
Om kroppens alla fina delar,
ja, typ skuldrorna som spelar,
och så tummen som kan vila ovan där!

:wink:
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
Inlägg: 457
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 21:08
Ort: Uppsala

Inlägg av sixpanbass »

six bass skrev:Jag trodde dock att man skulle låta tummen vila mot strängen uppifrån, dvs ungefär som man kan låta tummen vila mot en mik, dvs med strängen mellan tummen och golvet sas.
Jag trodde att flytande tumme var som den här killen spelar 0:19 - 0:27

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=L7HlY_qFE8w[/youtube]
Två varianter av "floating thumb" mao.?
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag körde flytande tumme när jag började spela bas, rent instinktivt, jag tyckte det var skitsvårt att spela på de ljusa strängarna med tummen på lågsträngen. Så jag övade bort det, och nu kan jag knappt längre :oops:
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

engson skrev::oops:
När man läser trådar här,
man många nya saker lär:
Om kroppens alla fina delar,
ja, typ skuldrorna som spelar,
och så tummen som kan vila ovan där!

:wink:
Ovan där randas morgonen.. ..
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
Inlägg: 457
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 21:08
Ort: Uppsala

Inlägg av sixpanbass »

Den här killen fick skador och tvingades ändra sin teknik:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nXFn6Ad7VAM[/youtube]
Jämför också 2:12 - 2:22 med det jag skrev tidigare.
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

six bass skrev:Den här killen fick skador och tvingades ändra sin teknik:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nXFn6Ad7VAM[/youtube]
Jämför också 2:12 - 2:22 med det jag skrev tidigare.
Oj...

Ja nu vet jag inte vad "flytande tumme" är men....

Jag tror att oavsett vilken teknik vi talar om här så är den nog individuell...

Tekniken må heta vad den vill bara man känner sig bekväm och "inte" får ont av den...

När någonting gör ONT då bör man nog ändra teknik....

fast jag kan nog uppleva att "flytande tumme" dvs i mitt tycke är där man flyttar tummen och dämpar strängen ovanför den sträng man gör ett anslag på funkar bra...

Fast den teknik där man lägger tummen över strängen och dämpar den på samma sätt borde i mina ögon också funka bra...

Jag känner att har man en teknik där tummen ligger an strängarna på "vanligt/naturligt" sätt dvs att man "mutar" den sträng man inte gör anslaget på funkar bra då skall man inte ge sig på denna teknik...

Allt som funkar utan att det gör ont eller ger skador är en bra teknik!!!

Kanske flummigt och obegripligt skrivet av mig....

Kort och konsist är följande DET SOM FUNKAR OCH LÅTER OKEJ ÄR OKEJ utan hokus pokus...

Vad som är okej är individuellt "till en viss gräns" dock!!!

Vart lägger vi VÅR EGEN RIBBA....

:D
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Jag använder den, funkar hur bra som helst. Sen, om jag gör det rätt, vet jag inte. Det är skönt att använda det iallafall!
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Tössberg skrev:Det är skönt att använda det iallafall!
Tummen kan vara användbar vid många tillfällen och huvudsaken att det är skönt!!! :wink:
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 03:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Wennefer »

Det som jag tycker blir konstigt är att hoppa mer "ologiskt" mellan strängarna. Känns som att "Floating Thumb"-tekniken hämmar den typen av hopp. Det känns mest naturligt att gå i "ordning" om man kör flytande. Är det så eller?
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
Inlägg: 457
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 21:08
Ort: Uppsala

Inlägg av sixpanbass »

Den här killen pratar om problem han har haft med "floating thumb":

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IDReCPar-14[/youtube]
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

six bass skrev:Den här killen pratar om problem han har haft med "floating thumb":

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IDReCPar-14[/youtube]
Har man en så fet bas så skulle man kanske banta lite?
OBS! Jag själv är ingen lättviktare direkt, gillar ju PIZZA och ÖL alldeles för mycket.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Skriv svar