Övningsmetodik! [Hur övar du?]

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 03:23
Ort: Stockholm

Övningsmetodik! [Hur övar du?]

Inlägg av Wennefer »

Sökte på "övningsmetodik" här på forumet men kammade noll. Därför tycker jag att det är hög tid att ta upp detta ämne. Hur övar du egentligen, hur länge, vad övar du på, på vilket sätt, av vilken anledning? Ja... frågorna är många.

Själv känner jag mig väldigt frustrerad i frågan, jag har inte riktigt hittat någon metod som passar mig perfekt, därav denna tråd!
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Re: Övningsmetodik! [Hur övar du?]

Inlägg av Bastappe »

Wennefer skrev:Sökte på "övningsmetodik" här på forumet men kammade noll. Därför tycker jag att det är hög tid att ta upp detta ämne. Hur övar du egentligen, hur länge, vad övar du på, på vilket sätt, av vilken anledning? Ja... frågorna är många.

Själv känner jag mig väldigt frustrerad i frågan, jag har inte riktigt hittat någon metod som passar mig perfekt, därav denna tråd!
Tråkiga övningar framför TV´n passar mig perfekt. Framför allt brukar anslagshanden få sin välbehövliga dos där direkt efter hemkomst från jobbet när jag kollar in nyheterna.
Koncentrationen är ju inte direkt i topp då, jag ser det mer som "konditionsträning". Sen övar jag till musik. :D
Jag tycker att det är viktigt att kunna behärska dynamiken i basspelandet, så anslagshanden får nog de flesta övningstimmarna. Jag övar för att det är skitroligt. :D :D Det brukar bli 2 -3 timmar 5-6 dagar i veckan.
Notläsning ca 2 timmar/nyårsdag, för att jag inte kan och tycker att det är tråkigt, och musik ska inte vara tråkigt. :wink:
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Livsfarligt att "öva framför tv'n" i min mening.
Många tycks fastna i att övning bara är förknippat i teknik, men det som ger teknik är att öva på konkreta musikaliska sekvenser. När man övar slentriant försvinner inlärningsprocessen, just det här "konditionstränandet" ger inte så värst mycket. Lika bra att bita ihop och göra det den långa vägen, finns inga genvägar.

Mitt eget övande varierar otroligt mycket, beror på vad det är för jobb på gång eller om man hittat något nytt osv.
Hellre 1 timmes koncentrerat övande än 4 timmar slöövande.
Just det här med tid brukar hypas upp mycket, men det är helt beroende av vad du övar såklart.
Jag försöker få in läsning, timing och fraserande i samma övningar. Det kan se ut på lite olika sätt, men främst sitter jag bara och gör analyser på changes och sekvenser, reharmoniserar, skriver linjer, plankar prylar osv.
Beror ju helt på vad man är ute efter, jag övade mycket skalteori, teknik och harmonik när jag var "yngre". Nu är det mer fokus på djupgående improvisationsteori och mer detaljerade analyser, både på teknik och harmonik.

Mitt främsta tips till dom som har svårt att hitta saker att öva på är att helt enkelt bara tillbringa jävligt mycket tid med instrumentet, många fokuserar allt för allvarligt på konkreta övningar att man inte riktigt lär känna instrumentet, hittar naturliga anslag och ett naturligt sound. När man hittat sin realtion till instrumentet kan man börja fokusera på mer konkreta prylar.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 03:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Wennefer »

Ale skrev:Livsfarligt att "öva framför tv'n" i min mening.
Många tycks fastna i att övning bara är förknippat i teknik, men det som ger teknik är att öva på konkreta musikaliska sekvenser. När man övar slentriant försvinner inlärningsprocessen, just det här "konditionstränandet" ger inte så värst mycket. Lika bra att bita ihop och göra det den långa vägen, finns inga genvägar.

Mitt eget övande varierar otroligt mycket, beror på vad det är för jobb på gång eller om man hittat något nytt osv.
Hellre 1 timmes koncentrerat övande än 4 timmar slöövande.
Just det här med tid brukar hypas upp mycket, men det är helt beroende av vad du övar såklart.
Jag försöker få in läsning, timing och fraserande i samma övningar. Det kan se ut på lite olika sätt, men främst sitter jag bara och gör analyser på changes och sekvenser, reharmoniserar, skriver linjer, plankar prylar osv.
Beror ju helt på vad man är ute efter, jag övade mycket skalteori, teknik och harmonik när jag var "yngre". Nu är det mer fokus på djupgående improvisationsteori och mer detaljerade analyser, både på teknik och harmonik.

Mitt främsta tips till dom som har svårt att hitta saker att öva på är att helt enkelt bara tillbringa jävligt mycket tid med instrumentet, många fokuserar allt för allvarligt på konkreta övningar att man inte riktigt lär känna instrumentet, hittar naturliga anslag och ett naturligt sound. När man hittat sin realtion till instrumentet kan man börja fokusera på mer konkreta prylar.
Låter sunt tycker jag. Jag känner att jag är inne i en fas nu där jag jobbar mycket med att lära känna basen, hitta min egen ton osv. Det finns inget värre än när man märker att folk har övat på massa grejer men sen inte lärt sig att få ut ett snyggt sound ur sitt instrument.

"analyser på changes och sekvenser" får du gärna förklara lite närmare!
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Wennefer skrev:
Ale skrev:Livsfarligt att "öva framför tv'n" i min mening.
Många tycks fastna i att övning bara är förknippat i teknik, men det som ger teknik är att öva på konkreta musikaliska sekvenser. När man övar slentriant försvinner inlärningsprocessen, just det här "konditionstränandet" ger inte så värst mycket. Lika bra att bita ihop och göra det den långa vägen, finns inga genvägar.

Mitt eget övande varierar otroligt mycket, beror på vad det är för jobb på gång eller om man hittat något nytt osv.
Hellre 1 timmes koncentrerat övande än 4 timmar slöövande.
Just det här med tid brukar hypas upp mycket, men det är helt beroende av vad du övar såklart.
Jag försöker få in läsning, timing och fraserande i samma övningar. Det kan se ut på lite olika sätt, men främst sitter jag bara och gör analyser på changes och sekvenser, reharmoniserar, skriver linjer, plankar prylar osv.
Beror ju helt på vad man är ute efter, jag övade mycket skalteori, teknik och harmonik när jag var "yngre". Nu är det mer fokus på djupgående improvisationsteori och mer detaljerade analyser, både på teknik och harmonik.

Mitt främsta tips till dom som har svårt att hitta saker att öva på är att helt enkelt bara tillbringa jävligt mycket tid med instrumentet, många fokuserar allt för allvarligt på konkreta övningar att man inte riktigt lär känna instrumentet, hittar naturliga anslag och ett naturligt sound. När man hittat sin realtion till instrumentet kan man börja fokusera på mer konkreta prylar.
Låter sunt tycker jag. Jag känner att jag är inne i en fas nu där jag jobbar mycket med att lära känna basen, hitta min egen ton osv. Det finns inget värre än när man märker att folk har övat på massa grejer men sen inte lärt sig att få ut ett snyggt sound ur sitt instrument.

"analyser på changes och sekvenser" får du gärna förklara lite närmare!
Det låter klokt. Chopsen aint worth a shit om man inte kan få ur behaglig ton, och kontrollera det man spelar.
Changes, som i ackordföljer. Ta delar av chorus och verkligen råanalysera, och hitta linjer och fraser på bara en liten sekvens. Reharmonisera, skriv om, skriv linjer osv.

Det det går ju i faser, senaste månaden har jag jobbat mycket med hur dom gamla beebopbasisterna fraserade, sätta mig in lite i hur dom tänkte.
Finns en del roliga transcribes på gamla Paul Chambers-solon som är nyttigt att kolla igenom.

Man har ju såna där faser, man jobbar detaljerat med någt specifikt ett tag sen hittar man något nytt kul. Allt knyts ju ihop med tiden, det är roligt när man känner av det.
Allt har ju sin tid med övande, det kommer inte ge resultat direkt, men när alla delar knyts ihop, då händer det grejor.
Man kan inte sätta sig och öva en grej och tro att man är världsmästare på det direkt, det är en jävla massa grejor som ska sitta på sin plats, då blir helheten det man är ute efter. Jag tror det är viktigt att öva så många prylar som möjligt, men aldrig hafsa sig igenom det, man måste låta det ta sin tid.
Fender
Ampeg
Skriv svar