Självstympning

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
MattH
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 16 jun 2008, 23:26
Ort: Lund

Självstympning

Inlägg av MattH »

Brukar ni också råka ut för skador när ni spelar?

Igår råkade jag slå mig själv i huvudet med basen när jag skulle byta bas mellan två låtar. Det var när jag skulle hänga på mig basen som jag plötsligt slog den över munnen. Jag vet inte riktigt hur jag gjorde det gick så fort :) Jag fick fläskläpp men hoppas att ingen i publiken såg det. Som tur var var det min nya Danelectro (plywood) och ingen sjuttiotals-fender som jag slog mig med så det började inte blöda. (det var gitarristens 40-årsfest så jag var inte törstig)

För två år sedan fick jag en fraktur på ena stortån när vi repade (nyktra). Jag stampade takten, trummisen sackade och jag försökte driva upp tempot. Jag stampade då hårdare och råkade sparka rakt ner i betonggolvet. De andra i bandet trodde inte mig när jag klagade på att jag brutit tån.

Fast å andra sidan skadar jag mig även när jag inte spelar ...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag tappade en 20" ridecymbal på min skolösa fot en gång.
Den gick ända in till benet.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

TDHP skrev:Jag tappade en 20" ridecymbal på min skolösa fot en gång.
Den gick ända in till benet.
AJ som fan?! :shock:

Jag har typ råkat dänga mig själv i huvudet med basen när jag tagit av den några gånger annars inget direkt. Också halkat över en sladd en gång med basen under gig :lol:
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
silfver
Medlem
Inlägg: 379
Blev medlem: tis 18 dec 2007, 22:47
Ort: hudiksvall

Inlägg av silfver »

jag bröt min "ringtå" idag när jag tappade basen precis på den ont som fan gjorde det iaf.
ovh det hände när jag plockade ur basen ur softcaset så jag fick sitta på dagens rep
fender jazz & ashdown

http://www.myspace.com/culturecb
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Hm... det enda jag kommer på är på senaste repet när jag skulle veva 16-delar och så råkade plektrumet slinta lite så jag köttade upp sidan på tummen... Sen har axelbandet släppt en massa gånger också så man fått stå på knä o spela men det är ju ingen skada iofs...
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag har tappat en tung bas på en stortå som blev ganska blå.. skurit mig på fingrarna när jag spelat och blodat ner en bas lite en gång, tror det var samma spelning som trummisen i det bandet råkade slå sig så han började blöda och kladdade ner hela trumsetet, som var lånat av arrangören btw.. Året efter när jag spelade på samma ställe hade dom samma trumset framme och blodsplattret fanns kvar på dom. :tummenupp:

Fick en gitarrists gitarrhuvud rakt över ögonbrynet precis innan en spelning, det blödde inte så mycket men hade det varit lite hårdare eller någon centimeter ifrån där den träffade skulle det säkert ha sprutat blod som det brukar göra när man slår sig där... det hade varit najsigare faktiskt. :mrgreen:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Jobbigaste var när jag gick rätt i in en takmonterad monitor på soundcheck.. Inget blodvite men ordentlig bula.

En annan goding är när jag hoppade ner från ca 1m hög scen efter spelningen och halkade på blött stengolv, den svanskotan var sig inte lik på länge sen.

Vad som händer med plektrumtummen syns nog på avataren..
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Jag har trillat ner från scen ner i orkesterdiket rakt på trummorna på Ystad stadsteater. Det gjorde ont som in i helvete och en jättesnygg brud stod bredvid. Goof på det.
3 föreställningar senare upptäckte jag att jag hade blåmärken precis överallt. Goof på det.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8598
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Jag höll på att bli mosad till jos, när Cyndee Peters snubblade och föll rakt ner i mitt knä... (i Helsingborgs konserthus). :shock:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag slog upp ena leden på höger långfinger in till benet när jag skulle montera en rackskruv i hålet i en rackvinkel för en massa år sedan. Sen har jag lött mig i fingret rejält en gång också. Båda incidenterna gjorde otroligt ont.

//J
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

TDHP skrev:Jag tappade en 20" ridecymbal på min skolösa fot en gång.
Den gick ända in till benet.
Det var en liten ride. :lol:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Rix skrev:
TDHP skrev:Jag tappade en 20" ridecymbal på min skolösa fot en gång.
Den gick ända in till benet.
Det var en liten ride. :lol:
Jo, men det var länge sen så det var en ganska liten tå också!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
MattH
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 16 jun 2008, 23:26
Ort: Lund

Inlägg av MattH »

Roligt :? att jag inte är ensam, men som min mamma brukade säga: Ingen bild ingen fläskläpp!
Bild

(plasttänderna kommer från ett annat tillfälle, när jag trillade i ett trappräcke då jag skulle spotta på min bror) (inte nyligen)
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Jag kan inte påminna mig att jag skadat mig på basen direkt, men åtskilliga gånger har jag förstås fått diverse blessyrer under roddande av prylar, före eller efter gig.
Nu senast var det före senaste giget, eller snarare sista giget med förra bandet. Då råkade jag få vänster lillfinger emellan när jag satte upp en högtalare på stativet. Det var inte lätt att hela tiden under spelningen komma ihåg att spela med nån sorts ny teknik på vänsterhanden eftersom jag inte kunde använda lillfingret. Eftersom det var elkontra behövde jag ofta sträcka mig över rätt stort avstånd och lägga på rätt kraftigt tryck också. Det var inte lätt.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+
Inlägg: 1725
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 13:36

Inlägg av b_luthman »

Aldrig skadat mig själv med basen, däremot hängde det en fin tuss med hår från en headbangande publikmedlem runt min stämskruv efter förra spelningen på Pub Anchor. Om fanstygen inte håller håret i schack får de skylla sig själva :P

Det närmaste jag kommit att skada mig själv är nog när vi spelade ut en gång och det var varmt som in i h-e och jag blev väldigt yr och illamående efter 40 min hoppande-skuttande-headbangande.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Jag har när jag spelade gitarr lyckats smälla av E-strängen (den tunna) så den satt sig i nagelbandet! Det gjorde ont som fan, och sen dess har jag vägrat tunnare strängar än 0.12. :D
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Tidigt 80-tal i en av Alingsås första replokaler som kommunen bidragit med till kursverksamheterna. Eldragningar gjorda på 40-talet kombinerat med egenbyggda musikbås, dito egna eljobb. Jag hade min bandlösa P-bas hängande runt nacken och skulle öppna kylskåpet i repan och jag fick en elstöt som fan. Basen kastades iväg, som tur var på en heltäckningsmatta, flera meter. Efter det rör jag aldrig några elkrunkor mer än basförstärkare när jag har basen på mig. Använder jordfelsbrytare.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag gjorde ett hopp en gång som resulterade i att nedre hornet på min bas smällde sönder mitt högerknä. Fick avsluta konserten stående på ett ben, knät är fortfarande dåligt.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Grafen skrev:Jag gjorde ett hopp en gång som resulterade i att nedre hornet på min bas smällde sönder mitt högerknä. Fick avsluta konserten stående på ett ben, knät är fortfarande dåligt.
Det måste ju kunna räknas som en arbetsskada och ifall du hade en försäkring så borde du följa upp det. Men det kanske du har gjort.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Vi spelade på SVT's julfest på vad man kallar för Gatan i svthuset.
Scenen, en fin historia med alldeles perfekta mått var filtklädd(!!!)
Det enda som störde oss var att trumpodiet var lite för grunt. Det var nödvändigt att bygga upp trummisen bakifrån, liksom. Men det gick utan problem. När uppbyggnadsarrangemanget var klart såg jag hjurdet blivit som en trappa upp bakom trummisen och tänkte att det där blir kanon att klättra upp på i solot till "the wall"...

Tjena....för att komma upp var man tvungen att börja med vänsterfoten, men i stundens allvar och med min position började jag med höger fot. halkade såklart och föll handlöst. Jag GLED ÖVER FILTGOLVET med mina smala, nakna och oförstörda armar och skapade på så sätt ett inte alls klädsamt brännmärke vid vänster armbåge. Coolast var att fallet var precis vid trumbreaket (två takter) så ingen på scen uppfattade att jag föll.

sensmoral!
Halka INTE på filtgolvs-scener!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

YZZ skrev:
TDHP skrev:Jag tappade en 20" ridecymbal på min skolösa fot en gång.
Den gick ända in till benet.
AJ som fan?! :shock:

Jag har typ råkat dänga mig själv i huvudet med basen när jag tagit av den några gånger annars inget direkt.
+ på den :oops:
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Mesa Man
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 10:56
Ort: Bengtsfors

Inlägg av Mesa Man »

:shock: Jag har slagit av en framtand när jag skulle hänga på eller av mig basen en gång. Nu var ju iofs mina framtänder redan delvis av plast så det var bara en sån bit som lossade. Det blev dock inte roligare för det ;)
It's just a matter of opinion.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Jag smällde mig själv på käften en gång när jag drog ut insexnyckeln ur dragstångshålet. Den satt ganska tight däri.

I förra bandet gillade jag att punka upp stämningen genom att hoppa omkring som en galning och sparka på möblerna. Och ibland snubblade jag på en sladd eller två. Då gjorde det bara roligt ont.
Användarvisningsbild
Majskolvar
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 28 jul 2009, 21:30

Inlägg av Majskolvar »

Hjälp vad folk skadat sig!
Själv har jag bara haft nybörjar blåsor. I somras hade jag en överansträngd muskel sena i höger handen, det sög dock. Kunde inte öva ordenkligt på hela sommaren. Men skaffade mig dock ett gym kort lite tränigsredskap och ny högerhands teknik så jag fick ju ut något bra i slutändan. Nu går det hur bra som helst!
Skriv svar