Hrm, pinsam fråga...

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Hrm, pinsam fråga...

Inlägg av Gäst »

...men det är bara att falla till föga...

Jag satt och funderae över mitt ganska enahanda kompande till våra låtar och kom på vad som skulle behövas ändras på vår kommande listetta!

Det låter torsk när jag spelar och svaret är enkelt. På den låten skall det naturligtvis slappas och popas så det står härliga till.
Men jag vet fan inte hur man gör...var dundrar man ner tummen? För att få ett snärtit distinkt ljud...?
Kan någon förklara?
Länka till youtube?
Skicka en avhandling?
Larry Graham...var är du?
Laser-Bas

Inlägg av Laser-Bas »

man släpar ju inte. inte svårare än så.


edit: :paper:
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

slap har mer med förstärkaren att göra än basen i min mening.. min lilla vox stärkare kan vem som helst slappa med.. dampa ner tummen vart fan du vill och du kommer få slap soundet.. men på min ashdown får man liksom inte till det utan att dra på massor med volym och mid.. sen har du såklart olika ljud i olika basar men testa att ratta upp massa mid och vrid på ordentligt.. eller att hooka upp passiv bas till active uttaget.. brukar också göra det enklare.. men jag vet inte om det e så bra för stärken
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

johnne skrev:slap har mer med förstärkaren att göra än basen i min mening.. min lilla vox stärkare kan vem som helst slappa med.. dampa ner tummen vart fan du vill och du kommer få slap soundet.. men på min ashdown får man liksom inte till det utan att dra på massor med volym och mid.. sen har du såklart olika ljud i olika basar men testa att ratta upp massa mid och vrid på ordentligt.. eller att hooka upp passiv bas till active uttaget.. brukar också göra det enklare.. men jag vet inte om det e så bra för stärken
'

:?:
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

johnne skrev:slap har mer med förstärkaren att göra än basen i min mening.. min lilla vox stärkare kan vem som helst slappa med.. dampa ner tummen vart fan du vill och du kommer få slap soundet.. men på min ashdown får man liksom inte till det utan att dra på massor med volym och mid.. sen har du såklart olika ljud i olika basar men testa att ratta upp massa mid och vrid på ordentligt.. eller att hooka upp passiv bas till active uttaget.. brukar också göra det enklare.. men jag vet inte om det e så bra för stärken
'

:?:
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Slå an strängen med tummen och "poppa" strax efter (närmare stallet) 24:e band/halsslutet. Då tycker jag att det låter bäst personligen. Har du tid och lust, kom förbi när du har möjlighet så kan du få en gratislektion. Jag är nu för tiden en ganska patetisk slapp-gubbe men på 80-talet var det fart på prylarna, pinsamt nog så här i efterhand..... :oops: Men jag har bra koll på tekniken. Jag gör mitt bästa för att försöka glömma, men det är svårt.... :D

MVH//Jan
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Hellboy skrev:Slå an strängen med tummen och "poppa" strax efter (närmare stallet) 24:e band/halsslutet. Då tycker jag att det låter bäst personligen. Har du tid och lust, kom förbi när du har möjlighet så kan du få en gratislektion. Jag är nu för tiden en ganska patetisk slapp-gubbe men på 80-talet var det fart på prylarna, pinsamt nog så här i efterhand..... :oops: Men jag har bra koll på tekniken. Jag gör mitt bästa för att försöka glömma, men det är svårt.... :D

MVH//Jan
PMar dig i ämnet under kvällens gång.
Skulle vilja presentera en liten idé, lika enkel som genial, ang ditt "brusande", om problemet fortfarande är aktuellt.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Blackie slappar inte... :wink:

Edit: Fast Fieldy gör det coolt... 8)
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

whatawaste skrev:Blackie slappar inte... :wink:
Blackie spelar gitarr :wink:
Blackie Lawless skrev:Bass, the tool of ignorence
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Roland skrev:
whatawaste skrev:Blackie slappar inte... :wink:
Blackie spelar gitarr :wink:
Blackie Lawless skrev:Bass, the tool of ignorence
NU ja...
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

whatawaste skrev:
Roland skrev:
whatawaste skrev:Blackie slappar inte... :wink:
Blackie spelar gitarr :wink:
Blackie Lawless skrev:Bass, the tool of ignorence
NU ja...
:wink:

Han spelade bas enbart för att Rik Fox var för usel...
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Kolla in den här sajten...mumma för sånna som oss...

http://www.fullinbloommusic.com/rikfox.html
Autodidakt
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:19

Inlägg av Autodidakt »

johnne skrev:slap har mer med förstärkaren att göra än basen i min mening.. min lilla vox stärkare kan vem som helst slappa med.. dampa ner tummen vart fan du vill och du kommer få slap soundet..
"Mr Marcus Miller, we are so sorry to inform you that slapping has not so much to do about yourself or your technique … it's more what kind of amp you are using, as a Pratabas member in Sweden have discovered"
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

haha! jätteroligt!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Roland skrev:
Hellboy skrev:Slå an strängen med tummen och "poppa" strax efter (närmare stallet) 24:e band/halsslutet. Då tycker jag att det låter bäst personligen. Har du tid och lust, kom förbi när du har möjlighet så kan du få en gratislektion. Jag är nu för tiden en ganska patetisk slapp-gubbe men på 80-talet var det fart på prylarna, pinsamt nog så här i efterhand..... :oops: Men jag har bra koll på tekniken. Jag gör mitt bästa för att försöka glömma, men det är svårt.... :D

MVH//Jan
PMar dig i ämnet under kvällens gång.
Skulle vilja presentera en liten idé, lika enkel som genial, ang ditt "brusande", om problemet fortfarande är aktuellt.
Brusande? :? Menar du luftkonditioneringen i studion? Det är definitivt fortfarande aktuellt. :) Tiden bara rinner iväg. Men hinner ju inte med. Eller, rättelse, om jag sa upp mig från PB så skulle jag hunnit med OTROLIGT mycket..... :oops: :oops: Jag har varit långledig under sommare, jobbat en hel del i augusti/september men nu har jag en ledig period igen. Avsatt för storröjjning i studion. Om ett par veckor skulle det vara otroligt bra att kolla luftkondproblem. Och spela funk, kanske.... :D

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Roland skrev:Kolla in den här sajten...mumma för sånna som oss...

http://www.fullinbloommusic.com/rikfox.html
Ha ha ha!!!
jack
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 01:29

Inlägg av jack »

johnne skrev:slap har mer med förstärkaren att göra än basen i min mening..
Håller med om att förstärkaren är väldigt viktig, och hur man rattar den.
Fast... en bra förutsättning är en relativt hög stränghöjd. Och bra strängar, mickar osv ;)

Jag kan säga att jag inte vet nån som lyckats slappa bra (dom flesta lyckas inte alls) på min ibanez som har låg stränghöjd och sliskiga elixirsträngar. Sen är ju den ju visserligen mer anpassad för metal... men min poäng är att allt spelar roll om man vill ha ett bra sound :)
min p-bas hade riktigt läskig stränghöjd (närmare 2 cm över 12:e bandet :? ) när jag köpte den. sänkte den en halv centimeter o den var bra att slappa på. När jag sänkte den ytterligare en halv cm blev den lagom enligt mig, men svår att slappa.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hur blir det när man sitter och övar torrslap UTAN förstärkare då? :oops:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Autodidakt
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:19

Inlägg av Autodidakt »

TDHP skrev:Hur blir det när man sitter och övar torrslap UTAN förstärkare då? :oops:
Då hör man om man träffar rätt eller fel på strängen.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Är du helt säker på att det behövs slappas och poppas...? Jag kan många gånger tycka att det låter mer funky om man inte gör det. Funk med plektrum är hur koolt som helst! Men det är med min spelstil... Det kanske inte ens är funk...? Eeehh... Vad är det för låt? :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

funkys**t skrev:Är du helt säker på att det behövs slappas och poppas...? Jag kan många gånger tycka att det låter mer funky om man inte gör det. Funk med plektrum är hur koolt som helst! Men det är med min spelstil... Det kanske inte ens är funk...? Eeehh... Vad är det för låt? :)
He he...det roliga är att det INTE var slapping som behövdes...(eller det kanske kan prövas senare..)...det visade sig att jag saknade ett fjärdedels-G, sedan föll bitarna på plats.
En egen låt som vi gjorde för två år sedan (vår första låt, det första jag någonsin gjort själv överhuvudtaget!)...jag har grubblat mig tokig över vad som skulle göras...och det visade sig vara ett litet G som saknades....
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Å det var skönt att höra.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

anli skrev:Å det var skönt att höra.
Ordningen återställd! :wink:
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

jag menade naturligtvis inte att det bara hade med förstärkaren att göra.. men OP frågade om tips.. och det ÄR lättare att slappa på vissa stärkare.. rattning eller vad det nu beror på.. jag e själv helt kass på det.. men i min lilla kombo kommer jag undan med det,.. medans det helt enkelt inte funkar alls i den andra..

ursäkta så hemskans mycket att jag förtäljde ett råd som för min egen del hjälpte mig massor mer än samtliga youtube filmer som beskriver slap
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

johnne skrev:jag menade naturligtvis inte att det bara hade med förstärkaren att göra.. men OP frågade om tips.. och det ÄR lättare att slappa på vissa stärkare.. rattning eller vad det nu beror på.. jag e själv helt kass på det.. men i min lilla kombo kommer jag undan med det,.. medans det helt enkelt inte funkar alls i den andra..

ursäkta så hemskans mycket att jag förtäljde ett råd som för min egen del hjälpte mig massor mer än samtliga youtube filmer som beskriver slap
Jag är tacksam för alla tips...
Skriv svar