Högerhandsteknik, 4 fingrar

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
jack
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 01:29

Högerhandsteknik, 4 fingrar

Inlägg av jack »

Jag har bestämt mig för att försöka lära mig använda alla 4. Spelar bra med 3 men så fort jag försöker med 4:e går allt åt helvete. Även i låååååååångsamt tempo. Det känns som att mitt lillfinger är alldeles för kort. Kan det vara så? (jag har väldigt kort lillfinger, det är drygt 2 cm kortare än ringfingret) Eller är det bara min teknik som är helt åt skogen? Har försökt kolla lite på youtube men det hjälper inte. Någon som har tips?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Vilken hand pratar du om?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Höger hand.
Det står i rubriken.
Men du syftar förmodligen på att det inte är helt klargjort om Jack spelar höger eller vänsterhänt?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Klopper skrev:Höger hand.
Det står i rubriken.
Men du syftar förmodligen på att det inte är helt klargjort om Jack spelar höger eller vänsterhänt?
Jepp.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Janne

Inlägg av Janne »

Läs rubriken en gång till Martin ;)
Om det verkligen är högerhanden du menar Jack så ska du nog glömma lillfingret. Hugg av det eller gör som jag, ge dig in i slagsmål med någon som är nästan dubbelt så stor som du själv (har inte kunnat använda höger lillfinger ordentlig efter det)

Sen som vanligt..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Janne skrev:Läs rubriken en gång till Martin ;)
Om det verkligen är högerhanden du menar Jack så ska du nog glömma lillfingret. Hugg av det eller gör som jag, ge dig in i slagsmål med någon som är nästan dubbelt så stor som du själv (har inte kunnat använda höger lillfinger ordentlig efter det)

Sen som vanligt..
Han kanske är lefty?

Lillfingret är annars ingen höjdare att använda som anslagsfinger, använd tummen istället vid 4-fingers teknik.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
jack
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 01:29

Inlägg av jack »

Lirar inte vänster bas nej :wink: med höger manar jag anslagshanden... men ni har nog rätt... screw lillfingret :lol:
Fast det hade vart rätt grymt om man kunde hitta nån teknik o använda alla fingrarna 8)
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

jack skrev:Lirar inte vänster bas nej :wink: med höger manar jag anslagshanden... men ni har nog rätt... screw lillfingret :lol:
Fast det hade vart rätt grymt om man kunde hitta nån teknik o använda alla fingrarna 8)
Menar du galoppspel a la Steve Harris?
Eller flamencoaktigt typ Wooten?

Jag använder fyra fingrar på min högerhand. Tumme, pek, lång och ringfinger. Funkar finfint. Har liksom inget behov av att joxa in lillfingret också. Spelar inte kvintoler såååå ofta.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Har inte sett så många basister som lirar med Pek, lång, ring och lillfinger.. Mattisson är dock en djävul på det när han väl får för sig att köra.. Tanken tycker jag är god.. att inte tappa förankringen om man nu inte har en flytande positionering av högerhanden normalt sett.. Själv har jag provat, men det var inte för mig.. mitt lillfinger är nog lite för kort.. :oops:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Bild
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Bubbelplast och 23 cl Bäska Droppar
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
jack
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 01:29

Inlägg av jack »

Liten skrev:Har inte sett så många basister som lirar med Pek, lång, ring och lillfinger.. Mattisson är dock en djävul på det när han väl får för sig att köra.. Tanken tycker jag är god.. att inte tappa förankringen om man nu inte har en flytande positionering av högerhanden normalt sett.. Själv har jag provat, men det var inte för mig.. mitt lillfinger är nog lite för kort.. :oops:
Nä men dom jag sett som gör det är riktigt grymma också.. fuskigt! jag vill också kunna lira så, eller varför inte med alla 5 :twisted:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

jack skrev:
Liten skrev:Har inte sett så många basister som lirar med Pek, lång, ring och lillfinger.. Mattisson är dock en djävul på det när han väl får för sig att köra.. Tanken tycker jag är god.. att inte tappa förankringen om man nu inte har en flytande positionering av högerhanden normalt sett.. Själv har jag provat, men det var inte för mig.. mitt lillfinger är nog lite för kort.. :oops:
Nä men dom jag sett som gör det är riktigt grymma också.. fuskigt! jag vill också kunna lira så, eller varför inte med alla 5 :twisted:
Försöker förstå när man skulle ha nytta av alla 5.. Jag lirar nästan uteslutet med tumme, pek och långfinger... visst, det går inte speciellt fort.. men varför måste det gå SÅ inihelvete fort?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
jack
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 01:29

Inlägg av jack »

Liten skrev:
jack skrev:
Liten skrev:Har inte sett så många basister som lirar med Pek, lång, ring och lillfinger.. Mattisson är dock en djävul på det när han väl får för sig att köra.. Tanken tycker jag är god.. att inte tappa förankringen om man nu inte har en flytande positionering av högerhanden normalt sett.. Själv har jag provat, men det var inte för mig.. mitt lillfinger är nog lite för kort.. :oops:
Nä men dom jag sett som gör det är riktigt grymma också.. fuskigt! jag vill också kunna lira så, eller varför inte med alla 5 :twisted:
Försöker förstå när man skulle ha nytta av alla 5.. Jag lirar nästan uteslutet med tumme, pek och långfinger... visst, det går inte speciellt fort.. men varför måste det gå SÅ inihelvete fort?
Man har nytta av 5 fingrar om man vill känna sig bättre än John Myung, Michael Lepond, Geddy Lee mfl :lol:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

jack skrev:
Liten skrev:
jack skrev:
Liten skrev:Har inte sett så många basister som lirar med Pek, lång, ring och lillfinger.. Mattisson är dock en djävul på det när han väl får för sig att köra.. Tanken tycker jag är god.. att inte tappa förankringen om man nu inte har en flytande positionering av högerhanden normalt sett.. Själv har jag provat, men det var inte för mig.. mitt lillfinger är nog lite för kort.. :oops:
Nä men dom jag sett som gör det är riktigt grymma också.. fuskigt! jag vill också kunna lira så, eller varför inte med alla 5 :twisted:
Försöker förstå när man skulle ha nytta av alla 5.. Jag lirar nästan uteslutet med tumme, pek och långfinger... visst, det går inte speciellt fort.. men varför måste det gå SÅ inihelvete fort?
Man har nytta av 5 fingrar om man vill känna sig bättre än John Myung, Michael Lepond, Geddy Lee mfl :lol:
Man behöver inte 5 fingrar för att njuta av ett glas lagavulin.. balanserar bra mellan bara 2 fingrar... 8)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Lagavulin *klapp klapp klapp*
Lagavulin *klapp klapp klapp*
Lagavulin *klapp klapp klapp*
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Inlägg av mågis »

basmartin skrev:
Janne skrev:Läs rubriken en gång till Martin ;)
Om det verkligen är högerhanden du menar Jack så ska du nog glömma lillfingret. Hugg av det eller gör som jag, ge dig in i slagsmål med någon som är nästan dubbelt så stor som du själv (har inte kunnat använda höger lillfinger ordentlig efter det)

Sen som vanligt..
Han kanske är lefty?

Lillfingret är annars ingen höjdare att använda som anslagsfinger, använd tummen istället vid 4-fingers teknik.
Vad spelar det för roll om killen är homosexuell...?

Duckar och stänger in mig i badrummet, men det var ju fan öppet mål...
Skriv svar