Walking bass för jazz

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Walking bass för jazz

Inlägg av Dan the Man »

Kan nån ge exempel på standard jazz-basgångar? Fastnar lätt i vanliga rockbasgångar och skulle vilja lära mig några varianter som drar mer åt jazz.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Här är ett par tips:

Blues med Wes Montgomery (långsamt och lätt!)
http://open.spotify.com/track/1WkN83begIMqEXbkdjj5Z3

Four Brothers med Manhattan Transfer (fan vad det svänger, men det går ganska fort om man ska lira tajt!)
http://open.spotify.com/track/2CajxlFzkABVDNkqx5xqcY
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

Jamma loss till tonerna av klassiska gubbjazz tvåfemettor.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Route 66.
Autodidakt
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:19

Inlägg av Autodidakt »

Säger bara:

Tom Waits – Diamonds On My Windshield: http://open.spotify.com/track/5WxNGlnUPt7GZaq36xRtg5

Sen lär dig lite musikteori om om kyrkotonartenas skalor på det (som jag själv sliter med för tillfället) så kan man göra såna här basgångar enkelt till alla låtar :D
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Gillade inte alls den där Tom Waits-basisten. Tycker han spelade ganska... ]illa och haltade runt i tonarten som en spysjuk höna. Och falskt var det också. Så j-a svårt är det väl inte att pricka rätt ton om man är studiobasist? Eller? Skitdåligt. eh... mindre bra.

Här är några ytterligare klassiker, som gör mig betydligt gladare:

That Cat Is High med Manhattan Transfer:
http://open.spotify.com/track/0jG7wghwoZesDPgPQkQoR4

Count Basie & Frank Sinatra, Fly Me To The Moon:
http://open.spotify.com/track/44RzbVLHwjZ1u11zdFnEwU
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Autodidakt
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:19

Inlägg av Autodidakt »

inber skrev:Gillade inte alls den där Tom Waits-basisten. Tycker han spelade ganska... ]illa och haltade runt i tonarten som en spysjuk höna. Och falskt var det också. Så j-a svårt är det väl inte att pricka rätt ton om man är studiobasist? Eller? Skitdåligt. eh... mindre bra.
Nej det är klart, är man inne på den musiken som du tipsar om så ger man nog inte så mkt för Tom Waits och sånt, I hear you. :o

Ett tips: lyssna inte på "the piano has been drinking" av samme Tom Waits.
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Visst fan är det lökigt baslir, men inte lika lökigt som på "Romeo is bleeding" förstås. Waits är ju känd för att röra sej med andraplansmusiker på sina plattor. Och Bones Howe är ingen bra producent heller. :poke: :roll:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Autodidakt skrev:
inber skrev:Gillade inte alls den där Tom Waits-basisten. Tycker han spelade ganska... ]illa och haltade runt i tonarten som en spysjuk höna. Och falskt var det också. Så j-a svårt är det väl inte att pricka rätt ton om man är studiobasist? Eller? Skitdåligt. eh... mindre bra.
Ett tips: lyssna inte på "the piano has been drinking" av samme Tom Waits.
Tack för tipset. Jag startar Spotify med en gång! :-)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Autodidakt
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:19

Inlägg av Autodidakt »

Och det har aldrig slagit er att det är ett meningen? Jag tror inte Tom Waits vill att det ska låta musikhögskolejazz om hans musik direkt. 8) Sen vad som är "lökigt" eller inte kan ju diskuteras :lol:
DoggyD skrev:Visst fan är det lökigt baslir, men inte lika lökigt som på "Romeo is bleeding" förstås. Waits är ju känd för att röra sej med andraplansmusiker på sina plattor. Och Bones Howe är ingen bra producent heller. :poke: :roll:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Autodidakt skrev:Och det har aldrig slagit er att det är ett meningen? Jag tror inte Tom Waits vill att det ska låta musikhögskolejazz om hans musik direkt. 8) Sen vad som är "lökigt" eller inte kan ju diskuteras :lol:
DoggyD skrev:Visst fan är det lökigt baslir, men inte lika lökigt som på "Romeo is bleeding" förstås. Waits är ju känd för att röra sej med andraplansmusiker på sina plattor. Och Bones Howe är ingen bra producent heller. :poke: :roll:
Jag tror att DoggyD är ironisk, eller?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Svensson skrev:
Autodidakt skrev:Och det har aldrig slagit er att det är ett meningen? Jag tror inte Tom Waits vill att det ska låta musikhögskolejazz om hans musik direkt. 8) Sen vad som är "lökigt" eller inte kan ju diskuteras :lol:
DoggyD skrev:Visst fan är det lökigt baslir, men inte lika lökigt som på "Romeo is bleeding" förstås. Waits är ju känd för att röra sej med andraplansmusiker på sina plattor. Och Bones Howe är ingen bra producent heller. :poke: :roll:
Jag tror att DoggyD är ironisk, eller?
And the boy wins a cigar. :clappy:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Den absolut vanligaste standardvampen för uptempo jazz med walking bass är rhythm changes efter Gershwins I got Rhythm. Vill man lira walking jazzbas så är det den vampen man ska kunna om man bara ska kunna en.

Här har du en genomgång där det iofs går undan med förklaringarna och även stoppas in en del överkurs i form av chord sunstitutions men titta och lyssna och plocka upp det du kan och leta på nätet efter mer grundläggande förklaringar av rhythm changes för nybörjare och noterade walking lines.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=693zGPGhpjc[/youtube]

Om detta känns för avancerat (det är det för mig) så börja med att lira walking jazz/swing blues, börja med en vanlig 12:a som bara innehåller de tre grundackorden I, IV och V och fortsätt sedan med jazzbluestolvor med fler acckord instoppade. Du lirar hela tiden "över ackorden", dvs byter skala för varje ackord Utgå gärna från ackordarpeggion I, III, V, VII och bind ihop dem med kromatiska mellantoner och spela inte bara tonerna mekaniskt i ordning utan hitta på en massa intervallhopp som gör gångarna intressantare och mer musikaliska.

Här ett exempel på detta som börjar med lite förklaringar och exempel och avslutas med ett par bluesvändor (vid ca 2:40)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pg0kVKA-JTo[/youtube]

Nu låter det ju alltid mer jazz om man lirar ståbas men det går förstås lika bra med selleri eller i varje fall elbas.

/Mats D
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Kör en vanlig jazzblues, F är alltid en bra tonart att börja i!
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Samuel V skrev:Kör en vanlig jazzblues, F är alltid en bra tonart att börja i!
+1, fast jag tycker att C är bättre.
C:eru!
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

F är inte nån riktigt bra tonart att börja med tycker jag eftersom det i nedersta grundläge lätt blir en massa öppna strängar och dessutom spelar man i basens allra lägsta och mest tungspelade register. Inte heller C är särskilt bra men mer då därför att det inte är en särskilt vanlig jazztonart. Sänk en halvton till Bb så blir blåsarna mycket gladare.

/Mats D
Janne

Inlägg av Janne »

Fast sänker du en halvton blir det ju B-dur och då blir blåsarna mindre glada ;) "Tror du att du är nån jävla Stevie Wonder!" kan man få höra då :D

Kolla gärna in den här, inte så dum tycker jag. Lite tålamod behövs dock.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0793542049
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Janne skrev:Fast sänker du en halvton blir det ju B-dur och då blir blåsarna mindre glada ;) "Tror du att du är nån jävla Stevie Wonder!" kan man få höra då :D
Uschäckta mej dååå fö' bövelen. Jag menade förstås en helton. Bb var rätt i varje fall :D :oops:

/Mats D
Janne

Inlägg av Janne »

Ok då, men gör inte om det ;)
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Janne skrev:Ok då, men gör inte om det ;)
Jag lovar. Dessutom så ska jag också köpa Ed Friedlands Walking-bok som du länkade till för jag har bara en olaglig kopia på den. :oops: Iofs har jag köpt fyra andra av hans böcker i original men...

/Mats D
gäst

Inlägg av gäst »

Om man ska vara jättepetig (förlåt), så kan man väl inte sänka varken en halvton eller en helton, eftersom det är mått på hur länge man ska hålla ut tonen. Man sänker i steg. Lät kanske lite språkpolisigt, tjurigt, kaxigt eller nåt, men det var inte min mening.

Vill och försöker också att bli bättre på walking, så det ska bli intressant att följa denna tråden. Har blivit rekommenderad den här boken, som jag också tycker verkar vara väldigt bra: http://www.bokia.se/bok/9780793580422/t ... magnusson/
En jazz-Real Book ska också inhandlas snart. Antar att det är denna man ska satsa på: http://www.bokia.se/bok/9789185041367/r ... real-jazz/ Bra att lära sig att läsa i G-klav dessutom. Behöver öva på F-klav också, men...

Har en väldigt bra II-V-I-övning, kanske orkar skriva ner den här någon gång... Tips på jazzmusik, gärna med walking bass mottages gärna!
subkontra
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 08 okt 2007, 10:35
Ort: Luleå

Inlägg av subkontra »

rumpeldunken skrev:Om man ska vara jättepetig (förlåt), så kan man väl inte sänka varken en halvton eller en helton, eftersom det är mått på hur länge man ska hålla ut tonen. Man sänker i steg. Lät kanske lite språkpolisigt, tjurigt, kaxigt eller nåt, men det var inte min mening.

Vill och försöker också att bli bättre på walking, så det ska bli intressant att följa denna tråden. Har blivit rekommenderad den här boken, som jag också tycker verkar vara väldigt bra: http://www.bokia.se/bok/9780793580422/t ... magnusson/
En jazz-Real Book ska också inhandlas snart. Antar att det är denna man ska satsa på: http://www.bokia.se/bok/9789185041367/r ... real-jazz/ Bra att lära sig att läsa i G-klav dessutom. Behöver öva på F-klav också, men...

Har en väldigt bra II-V-I-övning, kanske orkar skriva ner den här någon gång... Tips på jazzmusik, gärna med walking bass mottages gärna!


Faktum är att helton och halvton är helt rätt i sammanhanget. Jag tror du tänker på halvnot och helnot som är notvärden.
gäst

Inlägg av gäst »

subkontra skrev:Faktum är att helton och halvton är helt rätt i sammanhanget. Jag tror du tänker på halvnot och helnot som är notvärden.
Tack, blandade ihop helton och helnot! Brukar tänka att man sänker i halva eller hela tonsteg. :oops:
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Tössberg skrev:
Samuel V skrev:Kör en vanlig jazzblues, F är alltid en bra tonart att börja i!
+1, fast jag tycker att C är bättre.
C:eru!
F funkar bättre med blås, och är en mycket vanlig tonart för jazz. C är mindre vanlig, All of Me har C som originaltonart.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

rumpeldunken skrev:
subkontra skrev:Faktum är att helton och halvton är helt rätt i sammanhanget. Jag tror du tänker på halvnot och helnot som är notvärden.
Tack, blandade ihop helton och helnot! Brukar tänka att man sänker i halva eller hela tonsteg. :oops:
Egentligen borde man väl säga hela och halva tonsteg, eller kanske rentav hela och halva skalsteg men i vardagligt tal så brukar man nöja sig med det enklare ton.

/Mats D
Skriv svar