Fingerövning goes tempererings-tråd.

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Låst
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Perennial skrev:
Har du hört uttrycket "Flaunt it if you've got it"?
Det heter inte "Flaunt it if you AIN't got it"....
Du tjatar och gnatar om hur rätt du har och sen när då får det svart på vitt (Och JA , fråga GÄRNA förstaviolinisten i Berlinfillan om huruvida det finns en skillnad i hans intonation om han spelar dess eller ciss....) så säger du "äääh oooorkaa" som en jävla fjortis....;-)
magiskt!
Vad du tycker förändrar inte hur det de facto är och V E R K L I G E N har varit i en herrans massa år...
"For example, in twelve-tone equal temperament (the modern system of musical tuning in the West), the notes C♯ and D♭ are enharmonically equivalent - that is, they are the same key on a keyboard - and thus are identical in pitch, although they have different names and diatonic function, or role in harmony and chord progressions, this is valid for all instruments of the western tradition."

Är du nöjd nu sötis.
??? "keyboard"??? Var det KEYBOARDS vi diskuterade??
Då säger jag grattis till dej....förutom om den där omnämda barockorgeln räknas som keyboard...
Bara så att jag hajar ....en violin...är den tempererad?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Perennial skrev: Nej det kommer inte att låta surt geniet. Det är därför de heter enharmoniska, de kommer att låta likadant även fast de heter olika.

Att du ens fortsätter.
För att du har fel, varför skulle jag annars fortsätta? Varför lyssnar du inte på folk som vet mer än dig i frågan? Jag har studerat under flera professorer och forskare under min tid vid Göteborgs Universitet och så jag sitter inte och hittar på det jag skriver här. Jag har lämnat källor och artiklar för att bevisa mina fakta och du avisar dem genom att säga "Jag behöver inte artiklar bara sunt förnuft"[sic]. Du efterlyser alltid att andra ska lämna fakta för att styrka sina påståenden och nu när jag gör det, så vill du inte ens titta. Varför, för att du är rädd för att ha fel?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

basmartin skrev:
Perennial skrev: Nej det kommer inte att låta surt geniet. Det är därför de heter enharmoniska, de kommer att låta likadant även fast de heter olika.

Att du ens fortsätter.
För att du har fel, varför skulle jag annars fortsätta? Varför lyssnar du inte på folk som vet mer än dig i frågan? Jag har studerat under flera professorer och forskare under min tid vid Göteborgs Universitet och så jag sitter inte och hittar på det jag skriver här. Jag har lämnat källor och artiklar för att bevisa mina fakta och du avisar dem genom att säga "Jag behöver inte artiklar bara sunt förnuft"[sic]. Du efterlyser alltid att andra ska lämna fakta för att styrka sina påståenden och nu när jag gör det, så vill du inte ens titta. Varför, för att du är rädd för att ha fel?
"For example, in twelve-tone equal temperament (the modern system of musical tuning in the West), the notes C♯ and D♭ are enharmonically equivalent - that is, they are the same key on a keyboard - and thus are identical in pitch, although they have different names and diatonic function, or role in harmony and chord progressions, this is valid for all instruments of the western tradition."

"Tuning Through time" - Artikel.

Är du nöjd nu sötis.

Med det avslutar jag min ciss/diss diskution. Och Hoppas att ni nånsin träffar en violinist som säger, "fan också, jag spelade ciss ist. för diss".

BIG LOL.

Hej hå.
Senast redigerad av Perennia| den mån 01 mar 2010, 14:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Liten skrev:
f-bass skrev:
Perennial skrev:
f-bass skrev:
Cuba skrev: Eller varför inte "avstängda, IGEN"-hållet.
Äh...så länge han inte bryter emot upphoivsrättslagen eller lagen om elektroniska anslagstavlor :mrhappy: så är han ju så vaaaaaarmt välkommen....är det inte det som gäller härinne? ;-)
Yes, thats the law. Get used to it.

Du sötis, byt bild, man får inte lust att ta lektioner med någon som inte kan hålla basen.

Fast det är inte det jag ska lära mig så jag tar dem ändå!

När o var?
Fråga Trummisen i bakgrunden om vad han tyckte...han har nog garanterat haft fler gigs än du har gett lektioner....;-)
Är Mats Ronander trummis???




;)
Det låter jag vara osagt. Malla har inte pluggat så han kan nog inte spela bluestolvor iaf.
Undrar om trummisen på bilden får räknas som professionell enligt Perineum...jag vet faktiskt inte hur mycket han har pluggat egentligen...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

f-bass skrev:
Liten skrev:
f-bass skrev:
Perennial skrev:
f-bass skrev:
Cuba skrev: Eller varför inte "avstängda, IGEN"-hållet.
Äh...så länge han inte bryter emot upphoivsrättslagen eller lagen om elektroniska anslagstavlor :mrhappy: så är han ju så vaaaaaarmt välkommen....är det inte det som gäller härinne? ;-)
Yes, thats the law. Get used to it.

Du sötis, byt bild, man får inte lust att ta lektioner med någon som inte kan hålla basen.

Fast det är inte det jag ska lära mig så jag tar dem ändå!

När o var?
Fråga Trummisen i bakgrunden om vad han tyckte...han har nog garanterat haft fler gigs än du har gett lektioner....;-)
Är Mats Ronander trummis???




;)
Det låter jag vara osagt. Malla har inte pluggat så han kan nog inte spela bluestolvor iaf.
Undrar om trummisen på bilden får räknas som professionell enligt Perineum...jag vet faktiskt inte hur mycket han har pluggat egentligen...
Du kunde frågat hans bror i Glanshammar förra året... ;)

:vinkar:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Perennial skrev:
"For example, in twelve-tone equal temperament (the modern system of musical tuning in the West), the notes C♯ and D♭ are enharmonically equivalent - that is, they are the same key on a keyboard - and thus are identical in pitch, although they have different names and diatonic function, or role in harmony and chord progressions, this is valid for all instruments of the western tradition."
Tyvärr, det är bara klaviaturinstrument det gäller för. Inte för fiol, blås, sång, gitarr eller bas med greppband(försökt att stämma en gitarr så den stämmer lika bra i alla ackord?) osv...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Är Basmartin ett GENI...

Det var spännande, har aldrig mött ett förut.

Han är dock mycket trevlig och härlig IRL. :D

(bumpar tråden för att inte missa något spännande) :wink:
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

f-bass skrev:
Perennial skrev:
f-bass skrev:
Cuba skrev: Eller varför inte "avstängda, IGEN"-hållet.
Äh...så länge han inte bryter emot upphoivsrättslagen eller lagen om elektroniska anslagstavlor :mrhappy: så är han ju så vaaaaaarmt välkommen....är det inte det som gäller härinne? ;-)
Yes, thats the law. Get used to it.

Du sötis, byt bild, man får inte lust att ta lektioner med någon som inte kan hålla basen.

Fast det är inte det jag ska lära mig så jag tar dem ändå!

När o var?
Fråga Trummisen i bakgrunden om vad han tyckte...han har nog garanterat haft fler gigs än du har gett lektioner....;-)
Garanterat?...Intressant påstående....det har du ingen aning om.

Förresten...Menar du att det är bättre att ha tusentals dåliga gig än en riktigt bra spelning i ens liv?

Intressant det också, folk som du, får populärmusik att framstå som okultiverat.
Senast redigerad av Perennia| den mån 01 mar 2010, 14:49, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

daionsavage skrev:Vi andra har nog fattat vad som gäller nu... Det var ny kunskap för mig att C# och Db skall klinga lite olika på fiol, men jag tror på det.

Kan ni inte snacka fingerövningar istället? Jag vet inte om jag törs köra övningen Figge postade, för om han har rätt i vilken effekt tränandet ger så är jag ganska nöjd med att inte spela på det sättet hela tiden! :lol: :lol:

Å andra sidan, under min extremt begränsade karriär som baslärare lärde jag mig att ingen jobbig övning någonsin utförs utanför lektionssalen! :roll: -Gissa varför jag inte längre ger lektioner!
Det är dom eleverna man kräver på pengarna för 45min och skickar hem på en gång med bakläxa under förbehållet: Don't waste my time or my money!

:mrhappy:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

daionsavage skrev:
Liten skrev:
daionsavage skrev:Vi andra har nog fattat vad som gäller nu... Det var ny kunskap för mig att C# och Db skall klinga lite olika på fiol, men jag tror på det.

Kan ni inte snacka fingerövningar istället? Jag vet inte om jag törs köra övningen Figge postade, för om han har rätt i vilken effekt tränandet ger så är jag ganska nöjd med att inte spela på det sättet hela tiden! :lol: :lol:

Å andra sidan, under min extremt begränsade karriär som baslärare lärde jag mig att ingen jobbig övning någonsin utförs utanför lektionssalen! :roll: -Gissa varför jag inte längre ger lektioner!
Det är dom eleverna man kräver på pengarna för 45min och skickar hem på en gång med bakläxa under förbehållet: Don't waste my time or my money!

:mrhappy:
Man kanske skulle ta upp undervisandet igen?? :hmm:
Är man tydlig upfront med eleven (och ev den som betalar lektionen ;) ) så är det ju inget konstigt.. :tummenupp:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Liten skrev:
f-bass skrev:
Liten skrev:
f-bass skrev:
Perennial skrev:
f-bass skrev:
Cuba skrev: Eller varför inte "avstängda, IGEN"-hållet.
Äh...så länge han inte bryter emot upphoivsrättslagen eller lagen om elektroniska anslagstavlor :mrhappy: så är han ju så vaaaaaarmt välkommen....är det inte det som gäller härinne? ;-)
Yes, thats the law. Get used to it.

Du sötis, byt bild, man får inte lust att ta lektioner med någon som inte kan hålla basen.

Fast det är inte det jag ska lära mig så jag tar dem ändå!

När o var?
Fråga Trummisen i bakgrunden om vad han tyckte...han har nog garanterat haft fler gigs än du har gett lektioner....;-)
Är Mats Ronander trummis???




;)
Det låter jag vara osagt. Malla har inte pluggat så han kan nog inte spela bluestolvor iaf.
Undrar om trummisen på bilden får räknas som professionell enligt Perineum...jag vet faktiskt inte hur mycket han har pluggat egentligen...
Du kunde frågat hans bror i Glanshammar förra året... ;)

:vinkar:
Var Malla i Glanshammar? ;-)
Nä nä nä...jag litar inte på västgötska hästfarmare med fabläss för att smeta majonäs på bassträngarna...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Perennial skrev:
f-bass skrev:
Perennial skrev:
f-bass skrev:
Cuba skrev: Eller varför inte "avstängda, IGEN"-hållet.
Äh...så länge han inte bryter emot upphoivsrättslagen eller lagen om elektroniska anslagstavlor :mrhappy: så är han ju så vaaaaaarmt välkommen....är det inte det som gäller härinne? ;-)
Yes, thats the law. Get used to it.

Du sötis, byt bild, man får inte lust att ta lektioner med någon som inte kan hålla basen.

Fast det är inte det jag ska lära mig så jag tar dem ändå!

När o var?
Fråga Trummisen i bakgrunden om vad han tyckte...han har nog garanterat haft fler gigs än du har gett lektioner....;-)
Garanterat?...Intressant påstående....det har du ingen aning om.

Förresten...Menar du att det är bättre att ha tusentals dåliga gig än en riktigt bra spelning i ens liv?

Intressant det också, folk som du, får populärmusik att framstå som okultiverat.
Bra=Spela Mike Stern covers? ;-)
Jo...jag tror att jag med en intill visshet gränsande sannolikhet kan säga att han haft fler gigs än du har gett lektioner....eller gigs...eller repat...osv osv...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

f-bass skrev:
Perennial skrev:
När o var?
Du har inte råd och det skulle inte vara värt pengarna så likt en samvetsgrann terapeut så är jag ärlig när jag säger "Det är ingen idé".
Hur vet du att jag inte har råd?
Det där är olagligt, du kränker mig med kommentarer som har med social-status att göra. Akta dig min ointellektuella vän.

Du har också kränkt mina studier bara för att de flesta inte utförts i Sverige. Ren rasism.

Var är klasserna och när, du erbjöd dem, jag vill ha dem, annars så klassas det som diskriminering, olagligt det också.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

När jag var med i ett country-band så vill jag minnas att vår steel-gitarrist körde med en tempererad stämning som inte riktigt var standard.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Perennial skrev: Med det avslutar jag min ciss/diss diskution. Och Hoppas att ni nånsin träffar en violinist som säger, "fan också, jag spelade ciss ist. för diss".

BIG LOL.

Hej hå.
Jag passade på att fråga min flickväns mamma, som har varit violinpedagog i 30 år samt ledare för Sveriges Kultur och Musikråd, så här sa hon:

"Man intonerar inte tempererat... Skillnad om du spelar med piano då måste man infoga sig i detta."

Så nu har jag fått stöd från, kanske inte Berlins första violin, men iaf en stråkmusiker.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Klopper skrev:Tonläget i den här tråden lämnar i övrigt mycket att önska.
En skärpning uppmanas här med.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Bifogar då lite fingerövningar som kan falla alla på läppen!

(se det som mitt försök till: Nu sjunger vi alla "we shall overcome")

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iggpVK3Kq5o[/youtube]

:mrhappy:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Perennial skrev:
f-bass skrev:
Perennial skrev:
När o var?
Du har inte råd och det skulle inte vara värt pengarna så likt en samvetsgrann terapeut så är jag ärlig när jag säger "Det är ingen idé".
Hur vet du att jag inte har råd?
Det där är olagligt, du kränker mig med kommentarer som har med social-status att göra. Akta dig min ointellektuella vän.

Du har också kränkt mina studier bara för att de flesta inte utförts i Sverige. Ren rasism.

Var är klasserna och när, du erbjöd dem, jag vill ha dem, annars så klassas det som diskriminering, olagligt det också.
Oj oj oj, stackare där....
Det var inte meningen att kränka dej med påståendet att du inte har råd. Jag har ingen aning om vad du tillhör för socialgrupp.
Jag tror också att jag skrev att det inte skulle vara värt det , självklart eftersom priset skulle vara skyhögt.
Eftersom jag skulle dela med mej av mina samlade erfarenheter med avsikt att hjälpa dej att få en karriär där du kan tjäna pengar på att spela bas , eller musik öht för den delen, så kan jag inte ge dej den infon utan att ta jävligt bra betalt.
Sen hör det till saken att jag inte alls har ngn lust att sitta och småsnacka med dej och därför skulle jag självklart sätta ett pris som till och med du skulle tycka vara orimligt, vilket jag är i min fulla rätt att göra.
Ta det inte personligt, kära du.....

Jag välkomnar en stämmning rörande diskriminering. Jag tror att åklagarmyndigheten kommer att ta dej på största allvar.

Påvisa gärna hur jag kränkt dina studier. Vad finns att kränka? Dom har ju gjort dej professionell så vad är problemet?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

Klopper skrev:
Klopper skrev:Tonläget i den här tråden lämnar i övrigt mycket att önska.
En skärpning uppmanas här med.
Så...Gör något åt saken då min vän....Rasism, diskriminering och kränkande pga social status, borde väl vara något.

Eller?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Inte behöver du skicka sånt här privat.
Perennial skrev:Tror du verkligen din dumme jävel, att det enda jag har gjort sen jag är 9 år är att ha spelat Mike Stern covers?

Du är verkligen sjuk du.

Stick o plugga nu så att du blir nån, för dig själv...Inte för andra.
Kör med öppna kort. Vad har du att frukta när du är sådär vänlig?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Klopper skrev:
Klopper skrev:Tonläget i den här tråden lämnar i övrigt mycket att önska.
En skärpning uppmanas här med.
Jag trodde bara att det var Off-Topic som modererades :shock:
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

f-bass skrev:Inte behöver du skicka sånt här privat.
Perennial skrev:Tror du verkligen din dumme jävel, att det enda jag har gjort sen jag är 9 år är att ha spelat Mike Stern covers?

Du är verkligen sjuk du.

Stick o plugga nu så att du blir nån, för dig själv...Inte för andra.
Kör med öppna kort. Vad har du att frukta när du är sådär vänlig?
Att det inte bryts regler om meddelandet är personligt.

Tänk lite.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

BB5000 skrev:
Klopper skrev:
Klopper skrev:Tonläget i den här tråden lämnar i övrigt mycket att önska.
En skärpning uppmanas här med.
Jag trodde bara att det var Off-Topic som modererades :shock:
Det där är ingen moderering, det är en uppmaning till skärpning från Klopper. En sån står alla fritt att göra.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Låst