Fingerövning goes tempererings-tråd.

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag hajar inget av tabs...är det denna ? :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sfX4cbqP ... re=related[/youtube]
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

f-bass skrev:Jag hajar inget av tabs...är det denna ? :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sfX4cbqP ... re=related[/youtube]
Jag är ingen blues expert, men det låter inte riktigt rätt.
Senast redigerad av basmartin den mån 01 mar 2010, 01:30, redigerad totalt 1 gånger.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

basmartin skrev:
edvin skrev:
basmartin skrev:
Boom skrev:Man kan även träna på Disjunct polytetrachord (Progression of 12 tetrachords traversing all 12 keys, with adjecent tetrachords separated by one diatonic degree)

Bra träning för både fingrar och tår.
Om man inte vet vad ett polytetrachord är:

Polytetrachord - Progession of 12 tetrachords passing through all 12 keys conjunctly(with the last tone of one tetrachord coinciding with the first tone of the next), or disjunctly (with the terminal tone of the first tetrachord separated by a diatonic degree from the initial tone of the next).
visst är C# och Db samma ton??
På bas ja, inte på fiol.
cello icke att förglömma osv
nämen jag skojade lite med dig, martin
grejor
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

basmartin skrev:
f-bass skrev:Jag hajar inget av tabs...är det denna ? :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sfX4cbqP ... re=related[/youtube]
Jag är ingen blues expert, men det låter inte riktigt rätt.
Tänk efter före.
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

basmartin skrev:
edvin skrev:
basmartin skrev:
Boom skrev:Man kan även träna på Disjunct polytetrachord (Progression of 12 tetrachords traversing all 12 keys, with adjecent tetrachords separated by one diatonic degree)

Bra träning för både fingrar och tår.
Om man inte vet vad ett polytetrachord är:

Polytetrachord - Progession of 12 tetrachords passing through all 12 keys conjunctly(with the last tone of one tetrachord coinciding with the first tone of the next), or disjunctly (with the terminal tone of the first tetrachord separated by a diatonic degree from the initial tone of the next).
visst är C# och Db samma ton??
På bas ja, inte på fiol.
Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?
Ciss och dess är enharmoniska.
Det kommer att låta jättefint när violinisten spelar ciss och dess olika tillsammans med en pianist tex.

Back to school....
Användarvisningsbild
Smuttkungen
Medlem+
Inlägg: 618
Blev medlem: tis 23 dec 2008, 23:15
Ort: Storuman

Inlägg av Smuttkungen »

Om du nu bara är ute efter att bråka med folk så kanske du skulle börja med någon kampsport istället?
*Music Man Stingray 5
*GK MB2-500 *PJB 6B
*Eden WT405 *Yamaha BBT110S
*Orange Little Bass Thing
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Nejnej! Låt dom hållas!! Bättre detta än att det inte händer något alls på en hel dag! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

Liten skrev:Nejnej! Låt dom hållas!! Bättre detta än att det inte händer något alls på en hel dag! :D
Med andra ord: Du har inget liv och behöver bråk på ett litet forum för att ha kul.

Kör hårt mannen, kör hårt.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Vänligen ta bort den sarkastiska kommentaren. Jag tycker diskussionen är intressant, men en sån kommentar sticker i ögonen.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

funkys**t skrev:Vänligen ta bort den sarkastiska kommentaren. Jag tycker diskussionen är intressant, men en sån kommentar sticker i ögonen.
Det finns två sarkastiska kommentarer. Vilken ska bort först?
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Jag håller med Liten, jag vill ha lite kul läsning när jag kommer hem i eftermiddag. :D
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

Tössberg skrev:Jag håller med Liten, jag vill ha lite kul läsning när jag kommer hem i eftermiddag. :D
Det vill du?

Gå till ditt rum och gör hemläxan ist.
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Perennial skrev:
Tössberg skrev:Jag håller med Liten, jag vill ha lite kul läsning när jag kommer hem i eftermiddag. :D
Det vill du?

Gå till ditt rum och gör hemläxan ist.
Äsch, jag kan allt redan. Min kunskap är begränsad, men rätt.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

Tössberg skrev:
Perennial skrev:
Tössberg skrev:Jag håller med Liten, jag vill ha lite kul läsning när jag kommer hem i eftermiddag. :D
Det vill du?

Gå till ditt rum och gör hemläxan ist.
Äsch, jag kan allt redan. Min kunskap är begränsad, men rätt.
Att den är begränsad vet väl alla, men är du säker på att den är rätt?...Gå o försäkra dig.

Gör hemläxan nu pojken, seså...Iväg med dig!
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Perennial skrev:
Tössberg skrev:
Perennial skrev:
Tössberg skrev:Jag håller med Liten, jag vill ha lite kul läsning när jag kommer hem i eftermiddag. :D
Det vill du?

Gå till ditt rum och gör hemläxan ist.
Äsch, jag kan allt redan. Min kunskap är begränsad, men rätt.
Att den är begränsad vet väl alla, men är du säker på att den är rätt?...Gå o försäkra dig.

Gör hemläxan nu pojken, se så...Iväg med dig!
Du minns kanske inte läxan från Blues-tråden? Ge dig nu.

Nåväl. Min tråd, mina regler, liksom i övriga forum. Ska du komma in och vara dryg i tråden, så får du göra det utan att göra inlägg. Däremot, om du har bra uppvärmningsövningar att dela med dig av är du väldigt välkommen att posta dem här. Fridens.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Perennial skrev:
basmartin skrev:
f-bass skrev:Jag hajar inget av tabs...är det denna ? :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sfX4cbqP ... re=related[/youtube]
Jag är ingen blues expert, men det låter inte riktigt rätt.
Tänk efter före.
Oj....du tycker inte att det var genomtänkt? Nä, det lär ju knappast gå att sälja på dvd. Det är iofs inte så konstigt. Jag är ju inte baslärare utan basist och det är ju tur att jag sluppit ta elever utan kunnat tjäna mitt uppehälle genom att giga och spela in istället.
Sen tror jag att dom flesta med någorlunda fungerande skalle kan tillgodogöra sej skiten trots att framförandet inte var genomtänkt....det var ngn på forat som bad om en övning för att stärka lillfingret , om jag inte minns fel, som fick mej att spela in den.

kanske är synd att jag är så opedagogisk....har antagligen ett och annat att lära ut till dom som skulle vilja livnära sej på att spela....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

basmartin skrev:
f-bass skrev:Jag hajar inget av tabs...är det denna ? :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sfX4cbqP ... re=related[/youtube]
Jag är ingen blues expert, men det låter inte riktigt rätt.
GAAAAH!!! Nä, det är faan inte varken blind foot johnsson eller donkey hand Hobart! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

Tössberg skrev:
Perennial skrev:
Tössberg skrev:
Perennial skrev:
Tössberg skrev:Jag håller med Liten, jag vill ha lite kul läsning när jag kommer hem i eftermiddag. :D
Det vill du?

Gå till ditt rum och gör hemläxan ist.
Äsch, jag kan allt redan. Min kunskap är begränsad, men rätt.
Att den är begränsad vet väl alla, men är du säker på att den är rätt?...Gå o försäkra dig.

Gör hemläxan nu pojken, se så...Iväg med dig!
Du minns kanske inte läxan från Blues-tråden? Ge dig nu.

Nåväl. Min tråd, mina regler, liksom i övriga forum. Ska du komma in och vara dryg i tråden, så får du göra det utan att göra inlägg. Däremot, om du har bra uppvärmningsövningar att dela med dig av är du väldigt välkommen att posta dem här. Fridens.

Det är packat med övningar på Youtube.
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Perennial skrev:
Tössberg skrev:
Perennial skrev:
Tössberg skrev:
Perennial skrev:
Tössberg skrev:Jag håller med Liten, jag vill ha lite kul läsning när jag kommer hem i eftermiddag. :D
Det vill du?

Gå till ditt rum och gör hemläxan ist.
Äsch, jag kan allt redan. Min kunskap är begränsad, men rätt.
Att den är begränsad vet väl alla, men är du säker på att den är rätt?...Gå o försäkra dig.

Gör hemläxan nu pojken, se så...Iväg med dig!
Du minns kanske inte läxan från Blues-tråden? Ge dig nu.

Nåväl. Min tråd, mina regler, liksom i övriga forum. Ska du komma in och vara dryg i tråden, så får du göra det utan att göra inlägg. Däremot, om du har bra uppvärmningsövningar att dela med dig av är du väldigt välkommen att posta dem här. Fridens.

Det är packat med övningar på Youtube.
Toppen! Du behöver inte leta upp några åt mig, det kan jag göra medan jag åker och handlar soffa och handlar mjölk. Jag letar aldrig efter information, men när jag gör det lyckas jag alltid. Min kunskap om informationssökande är nämligen begränsad, men rätt.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

f-bass skrev:
Perennial skrev:
basmartin skrev:
f-bass skrev:Jag hajar inget av tabs...är det denna ? :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sfX4cbqP ... re=related[/youtube]
Jag är ingen blues expert, men det låter inte riktigt rätt.
Tänk efter före.
Oj....du tycker inte att det var genomtänkt? Nä, det lär ju knappast gå att sälja på dvd. Det är iofs inte så konstigt. Jag är ju inte baslärare utan basist och det är ju tur att jag sluppit ta elever utan kunnat tjäna mitt uppehälle genom att giga och spela in istället.
Sen tror jag att dom flesta med någorlunda fungerande skalle kan tillgodogöra sej skiten trots att framförandet inte var genomtänkt....det var ngn på forat som bad om en övning för att stärka lillfingret , om jag inte minns fel, som fick mej att spela in den.

kanske är synd att jag är så opedagogisk....har antagligen ett och annat att lära ut till dom som skulle vilja livnära sej på att spela....

Kommentaren var inte ens till dig, så det tog ett tag innan jag ens fattade vad du snackade om
. Jag tror att du har en kraftig personlighetsstörning.

Och jag har livnärt mig på både spelande och undervisande, men ska jag behöva suga snopp och spela andras skitmusik för att livnära mig så föredrar jag nog att undervisa och spela in mina egna kompositioner.


PS: Övningen är helt ok, väldigt effektiv och gammal.

Hej hå.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25753
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Perennial: Vänligen sluta skriva nedsättande kommentarer om övriga medlemmars kunskaper och intelligens.

Vill du bidra till diskussionen är det fritt fram, men på ett trevligt sätt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Perennial skrev: Jag tror att du har en kraftig personlighetsstörning.
Det känns bra att höra av en så humörsjämn och allmänt kontrollerad person.
Är du verkligen lärare för ungar i grundskolan?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Perennial skrev:spela in mina egna kompositioner.
Är du professionell kompositör? Dvs har du PLUGGAT komposition? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25753
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Figge: Låt det vara lite nu... ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Det är så svårt när man känner all kärlek i luften! =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Låst