basmartin lär ut grundläggande basteori

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

basmartin lär ut grundläggande basteori

Inlägg av Boom »

Basmartin har lärt mig många nyttiga och användbara musiktermer som för mig är ovärderliga.

T.ex: ofullkommlig dominant med lågaltererad nona

Eller varför inte: Tonikaparallelens ofullkomliga dominantseptimackord med lågaltererad nona och tersen i basen, i tonarten C dur då alltså. Men man brukar bara säga ofullkomliga dominant med lågaltererad nona för att det är underförstått att det är en septimackord.

Och framförallt teorin bakom "Generalbas" även kallad: basso continuo, eller ibland Generalbasszeitalter.

Fyll gärna på med fler användbara termer och tips för oss glada amatörbasister.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Spännande!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Jag diggar mest blues så det där är ju vardagsmat för en annan. :blueshock:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Har ni luktat på glöggen pojkar?
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Det är vackert med god terminologi inom det angivna ämnet såsom i detta fall ämnar att just vara bas...

Jag har läst och uppfattat att ofullkommlig dominant är något som en kille eller gubbe blir i ett förhållande oavsett om man kör Generalbas eller inte...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag minns Johannes tyska teoriundervisning. Den var ett strå vassare tycker jag, även om den var begränsad till oompf-faktorn i Uddevallafunk...

Edit: Found it!
Johannes skrev:Den sydtyska baspickupexperten professor Walther Günthz hävdar ju i sin artikelserie "Das oompfe effekt" att kvartsfrekvensen 320,75 hz är signifik just för det äldre Uddevalla-soundet. Han skriver följande:
"Willst sie nicht den Uddevalla-oompfe haben, wir wollen zu 320,75 hz lugubern aus das prefixelstrüdel haupft. Rauch für immer das Dojan Club im Göteborg, Schweden sehn der Uddevalla-rügel gehabt. Dann haben wir anderen metoden für sie."
När man ser det på det sättet så är det ju ganska självklart att Garder HP är ger ett mer dansant sound jämfört med en V75:a. Som Brand New Heavies-basisten ungefär.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

En av få musiktermer jag kommer ihåg och faktiskt minns innebörden av efter tre år på musikskola är termen "enharmonisk förväxling". Resten har jag glömt. :oops:

//J :D
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Efter en kurs i arrangering etsade begreppet neapolitanskt kvartsext-ackord sig fast.. Fantastiskt användbart..
Senast redigerad av Rix den sön 20 dec 2009, 17:15, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Mitt första musikaliska experiment med en Casio-orgel (orange, omoddad :shock: ) i min grupp "Sockerdricka" i femte klass varade en vecka och fick sin definitiva nådastöt när vi tog in gitarrist nummer två (som inte kunde någon) som frågar gitarrist nummer ett (för att verka kunnig):
"-Vad kör ni för ackord då?"
"-Jag spelar inte ackord, jag spelar gitarr!"

...och där är jag fortfarande när det gäller musikteori!
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Gött, gött! Fortsätt komma med fler underbara termer!
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

Själv är jag svag för bedrägliga kadenser.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

barreackord
dereborn

Inlägg av dereborn »

Plagal Kadens
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

Jag gillar annars tvärstånd. Lätt hänt.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

dereborn skrev:Plagal Kadens
Låter som en könssjukdom.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

BarbequeVillage skrev:Låter som en könssjukdom.
Jag tror oharmonsikt tvärstånd har dryftats tidigare. Luktar och smittar ej.

http://runeberg.org/muslex/0338.html
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Eftersom vi då och då spelar country så gillar vi att avsluta låtarna med en bedräglig kadens.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

enor skrev:Själv är jag svag för bedrägliga kadenser.
Det är helt fantastiskt med bedrägliga kadenser.
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+
Inlägg: 1024
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 13:11
Ort: Stockholm

Inlägg av aleklint »

Pivot ackord får inte glömmas bort.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8598
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Har sagt det innan och säger det igen....
II-V-I progressioner
Det är grejer det! 8)
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

musikteoriboken på gymnasiet hette MODUS VETUS...
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Janne

Inlägg av Janne »

Dominantens dominant är en dryg jävel.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Dominantens sub5 är en favorit.
Jokron
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 14:30

Inlägg av Jokron »

"På obetonad taktdel kan förekomma harmoniskt kvartsextackord, genomgångskvartsextackord och återgångskvartsextackord. Harmoniskt kvartsextackord skall införas genom treklangsrörelse i basstämman. Genomgångskvartsextackordet skall, så länge vi har endast detta ackordmaterial att arbeta med, vara placerat mellan treklang och sextackord med samma funktion (=stegvis uppåtgående melodi i basstämman), eller sextackord och treklang (=stegvis nedåtgående melodi i basstämman). Återgångskvartsextackordet förekommer vanligast i samband med plagalt slut och är då uppbyggt på samma baston som de närmast omgivande ackorden. På betonad taktdel skall kvartsextackordet följas av upplösningsackord på samma baston eller därmed besläktad klang eller vara en Subdominantfunktion."

Solklart...eller... :?

Det fanns en tid, för ca 30 kilo sedan, ursäkta, 30 år sedan, när jag begrep detta...

För den som vill frossa i mer ovärderlig kunskap rekommenderas Valdemar Söderholms "Harmonilära".

/Jokron
Skriv svar