Improvisation i bluesstil

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Ljuslykta
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 20:58

Improvisation i bluesstil

Inlägg av Ljuslykta »

Hej.
Jag skulle jättegärna vilja lära mig att improvisera till blueslåtar på bas, men jag hittar inga bra ställen där man kan lära sig det. Kan någon tipsa på ställen det finns eller ge mig några tips?

MVH Ljuslykta
Användarvisningsbild
g00LiPoP
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 28 nov 2009, 16:41
Ort: Vellinge(tyvärr)

Inlägg av g00LiPoP »

Lär dig bluesskalor. En bluesskala i A består av tonerna: A C D Eb E G A eller som tab:
G-----------------|
D------------5-7-|
A-----5-6-7------|
E-5-8-------------|
Bas: LTD B5-E just nu, hade en Silvertone P-bas

Förstärkare: Ashdown Superfly(topp), Ashdown MAG 410-T 300(låda). Innan hade jag en Laney RB-1

Pedaler: Dunlop Crybaby Bass Wah, Digitech BP-80
gäst

Re: Improvisation i bluesstil

Inlägg av gäst »

Hej, välkommen till Pratabas.

Menar du komp-basgångar eller mer soloimprovisation? Bluesskalan är hur som helst väldigt bra att kunna:

Från G: G, A#, C, C#, D, F, G

Kod: Markera allt

----------------
-----------3-5--
-----3-4-5------
-3-6------------
Sedan fortsätter den såklart vidare upp...

Kod: Markera allt

----------------3-5-6-7-
------------3-5---------
------3-4-5-------------
-3-6--------------------
Eller ja... man kan spela i olika positioner på halsen. Säg till om du undrar något, jag kanske är mindre bra på att förklara.

MarloweDK gillar jag, honom kan man lära sig mycket av. Kolla in: http://playbassnow.com/index.php?s=blues&Submit=Search
Du kan också söka på "blues" i sökfunktionen på hans sida: http://www.youtube.com/user/MarloweDK
Ljuslykta
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 20:58

Re: Improvisation i bluesstil

Inlägg av Ljuslykta »

rumpeldunken skrev:Hej, välkommen till Pratabas.

Menar du komp-basgångar eller mer soloimprovisation? Bluesskalan är hur som helst väldigt bra att kunna:

Från G: G, A#, C, C#, D, F, G

Kod: Markera allt

----------------
-----------3-5--
-----3-4-5------
-3-6------------
Sedan fortsätter den såklart vidare upp...

Kod: Markera allt

----------------3-5-6-7-
------------3-5---------
------3-4-5-------------
-3-6--------------------
Eller ja... man kan spela i olika positioner på halsen. Säg till om du inte förstår, jag kanske är mindre bra på att förklara.

MarloweDK gillar jag, honom kan man lära sig mycket av: http://www.youtube.com/user/MarloweDK
Sök på "Blues" i sökfunktionen på hans sida.
Jag menar soloimprovisation, inte bas-kompgångar.

Så man ska kunna skalorna. Men är inte grejen med improvisation att man ska spela något utan att vara så låst vid saker? Eller misuppfattar jag det :)
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Improvisation går lättare med kunskap om kyrkotonarterna och dess skalor, det är det minsta man borde lära sig.
Användarvisningsbild
g00LiPoP
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 28 nov 2009, 16:41
Ort: Vellinge(tyvärr)

Re: Improvisation i bluesstil

Inlägg av g00LiPoP »

Ljuslykta skrev:
rumpeldunken skrev:Hej, välkommen till Pratabas.

Menar du komp-basgångar eller mer soloimprovisation? Bluesskalan är hur som helst väldigt bra att kunna:

Från G: G, A#, C, C#, D, F, G

Kod: Markera allt

----------------
-----------3-5--
-----3-4-5------
-3-6------------
Sedan fortsätter den såklart vidare upp...

Kod: Markera allt

----------------3-5-6-7-
------------3-5---------
------3-4-5-------------
-3-6--------------------
Eller ja... man kan spela i olika positioner på halsen. Säg till om du inte förstår, jag kanske är mindre bra på att förklara.

MarloweDK gillar jag, honom kan man lära sig mycket av: http://www.youtube.com/user/MarloweDK
Sök på "Blues" i sökfunktionen på hans sida.
Jag menar soloimprovisation, inte bas-kompgångar.

Så man ska kunna skalorna. Men är inte grejen med improvisation att man ska spela något utan att vara så låst vid saker? Eller misuppfattar jag det :)
Du behöver ju inte spela skalorna med alla toner i rätt ordning xP
Sen kan du lära dig lite olika fills och sånt så att du inte bara spelar tonerna som finns i bluesskalan.
Bas: LTD B5-E just nu, hade en Silvertone P-bas

Förstärkare: Ashdown Superfly(topp), Ashdown MAG 410-T 300(låda). Innan hade jag en Laney RB-1

Pedaler: Dunlop Crybaby Bass Wah, Digitech BP-80
gäst

Inlägg av gäst »

Ljuslykta skrev:Jag menar soloimprovisation, inte bas-kompgångar.

Så man ska kunna skalorna. Men är inte grejen med improvisation att man ska spela något utan att vara så låst vid saker? Eller misuppfattar jag det :)
Okej. Alltså... man behöver ju inte kunna skalorna, men det är ett bra hjälpmedel. Jag tror att dom flesta, inklusive mig själv har lättare att tänka skalorna än att enbart spela på gehör. Bluesskalan är en grund, sedan kan man improvisera utifrån den. Så om låten går i G, kan du improvisera med tonerna i G-bluesskalan.
Samuel V skrev:Improvisation går lättare med kunskap om kyrkotonarterna och dess skalor, det är det minsta man borde lära sig.
Kyrkotonarterna är väldigt nyttigt, håller sakta och säkert på att sätta sig för mig. Sedan är en bra övning att spela kyrkotonarterna i treklanger fram och tillbaka på halsen. Treklanger upp -> ner -> varannan upp och ner -> varannan ner och upp. Och så likadant i olika intervall, tex terser.

Men börja med att lära dig bluesskalan om du inte kan den. Det är ju alltid bra att lyssna på hur andra andra basister spelar och att planka (=ta ut) basslingor som du gillar.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Re: Improvisation i bluesstil

Inlägg av criss »

Ljuslykta skrev:
rumpeldunken skrev:Hej, välkommen till Pratabas.

Menar du komp-basgångar eller mer soloimprovisation? Bluesskalan är hur som helst väldigt bra att kunna:

Från G: G, A#, C, C#, D, F, G

Kod: Markera allt

----------------
-----------3-5--
-----3-4-5------
-3-6------------
Sedan fortsätter den såklart vidare upp...

Kod: Markera allt

----------------3-5-6-7-
------------3-5---------
------3-4-5-------------
-3-6--------------------
Eller ja... man kan spela i olika positioner på halsen. Säg till om du inte förstår, jag kanske är mindre bra på att förklara.

MarloweDK gillar jag, honom kan man lära sig mycket av: http://www.youtube.com/user/MarloweDK
Sök på "Blues" i sökfunktionen på hans sida.
Jag menar soloimprovisation, inte bas-kompgångar.

Så man ska kunna skalorna. Men är inte grejen med improvisation att man ska spela något utan att vara så låst vid saker? Eller misuppfattar jag det :)
Om man redan är fullfjädrad improvisatör så har du rätt.
men,
bla att kunna skalor och vilken skala som passar till vilket ackord är bara redskap för att förstå möjligheterna och på inget vis några absoluta sanningar.
men om man tex lär sig a-bluesskalan så kan man göra sololicks över en a-blues och det kommer att låta "rätt" i mångas öron.
bara som en start... sen när man skaffat sig lite erfarenhet kanske man skaffar sig självförtroende nog att spela vilken ton som helst över vilket ackord som helst i sökandet efter "sitt eget sound" Vissa lyckas väldigt bra med att göra musik av "fel" toner.
men som konkret tips: en stark rytmisk figur med någorlunda "rätt" toner är en bra start.

fullt ös!

ett annat ganska snabbt och lätt sätt är att ta ett par lektioner och se till att få med lite basic musikteori - gör ofta underverk.

eller så har jag helt jäkla fel: finns inte en enda metod som passar alla...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Tack för råden.

Efter 20 år som bluesbasist tror jag att jag ska ta mig för att lära mig det också!
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Kyrkotoner (modalitet) i all ära men det har man väl mest glädje av att sätta sig in i om man ska spela jazz eller klassiskt. Vanlig blues kretsar ju mest kring moll- och durpentatonisk skala och deras sextoniga släktingar bluesskala och countryrockskala. Det handlar främst om att lära sig och utveckla en radda licks och klichéer kring dessa skalor och försöka sätta sin egen prägel på dem. Jag skulle säga att alla bluessolister spelar till 95% samma licks och att det bara är i marginalerna man skiljer sig åt. Så tipset är att lyssna och kopiera och sen öva och spela mycket så att det man kopierar vartefter hela tiden faller på plats i ens eget spel och får en naturlig plats där. Även de stora stilbildarna inom bluesen har börjat med att kopiera sina idoler. Naturligtvis kan man expandera bluesen en bra bit åt jazzhållet också och då kommer det ju in många fler element men det är väl överkurs i förhållande till hur frågan i tråden är ställd.

/Mats D
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Improvisation i bluesstil

Inlägg av inber »

Ljuslykta skrev: Så man ska kunna skalorna. Men är inte grejen med improvisation att man ska spela något utan att vara så låst vid saker? Eller misuppfattar jag det :)
Jo, du har rätt. Men improvisation innebär inte att man spelar vilka toner som helst. För en del toner låter rejält illa ihop med vissa ackord.

Frågan är såklart - vad passar ihop med vad?

Lite tillspetsat kan man säga att solon bara låter bra om soloinstrumentet spelar de toner som ingår i ackordet (med lite utvikningar). Exempelvis är skillnaden mellan Am och A bara en (1) enda ton. Det är C# i durackordet som blir C i mollackordet.

(Kanske lite svårt att förklara i ord, men du ser det direkt om du spelar gitarr eller piano. Prova!).

Om resten av bandet spelar ett Am och du spelar just den där C# som är vikt för A (dur!) så kommer det att låta för j*t. Det skär sig direkt.

Skalorna då? Jo, de är bara ett sätt att tydligt peka ut vilka toner som "passar" till ett visst ackord.

Själv hade jag nog spelat gitarr och bas i tjugo år innan jag fattade att det ens fanns några skalor. Eller i alla fall inte mer än dur och moll, he-he. Jag hör direkt när det blir fel, men jag har långsamt insett att alla kanske inte gör det.

Du kan förmodligen spela grymma solon utan att kunna en enda skala. Men antagligen är det nyttigt att lära sig och kanske en nödvändighet om du håller på med friformsjazz eller annan mer komplex musik. Men blues? Nä.

Det finns en närmast religiös övertro på skalor i diskussionsforum, på Internet och i musiktidningar. "Vilken skala spelar Metallica i?" osv. Men det finns ju inga band som medvetet skriver låtar i en viss skala. Som om killarna i Metallica skulle säga - "idag skriver vi en låt i mixolydisk eller frygisk skala, vad spännande!". Nej, det går inte till så. Däremot är det lätt att visa, diskutera och fråga om skalorna. Därför får de sådant (märkligt) fokus.

Lyssna på MatsD istället: Kopiera standardlicks, kopiera, kopiera. Sen lägger du till sådant som är eget. Du blir antagligen en intressantare musiker än många av de där killarna som kan alla skalor utantill, men som är tomma på musik i huvudet.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Ljuslykta
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 21 dec 2009, 20:58

Re: Improvisation i bluesstil

Inlägg av Ljuslykta »

rumpeldunken skrev:Hej, välkommen till Pratabas.

Menar du komp-basgångar eller mer soloimprovisation? Bluesskalan är hur som helst väldigt bra att kunna:

Från G: G, A#, C, C#, D, F, G

Kod: Markera allt

----------------
-----------3-5--
-----3-4-5------
-3-6------------
Sedan fortsätter den såklart vidare upp...

Kod: Markera allt

----------------3-5-6-7-
------------3-5---------
------3-4-5-------------
-3-6--------------------
Eller ja... man kan spela i olika positioner på halsen. Säg till om du undrar något, jag kanske är mindre bra på att förklara.

MarloweDK gillar jag, honom kan man lära sig mycket av. Kolla in: http://playbassnow.com/index.php?s=blues&Submit=Search
Du kan också söka på "blues" i sökfunktionen på hans sida: http://www.youtube.com/user/MarloweDK
När du skriver "Vidare upp...", vilka band är det då? För jag har nämligen pratat med en musiklärare och han visade att jag skulle sluta på G-12 (tolfte bandet på Gsträngen) men jag glömde bort dom andra. Så kan du berätta det?
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Improvisation i bluesstil

Inlägg av inber »

Ljuslykta skrev:
rumpeldunken skrev:Hej, välkommen till Pratabas.

Menar du komp-basgångar eller mer soloimprovisation? Bluesskalan är hur som helst väldigt bra att kunna:

Från G: G, A#, C, C#, D, F, G

Kod: Markera allt

----------------
-----------3-5--
-----3-4-5------
-3-6------------
Sedan fortsätter den såklart vidare upp...

Kod: Markera allt

----------------3-5-6-7-
------------3-5---------
------3-4-5-------------
-3-6--------------------
Eller ja... man kan spela i olika positioner på halsen. Säg till om du undrar något, jag kanske är mindre bra på att förklara.

MarloweDK gillar jag, honom kan man lära sig mycket av. Kolla in: http://playbassnow.com/index.php?s=blues&Submit=Search
Du kan också söka på "blues" i sökfunktionen på hans sida: http://www.youtube.com/user/MarloweDK
När du skriver "Vidare upp...", vilka band är det då? För jag har nämligen pratat med en musiklärare och han visade att jag skulle sluta på G-12 (tolfte bandet på Gsträngen) men jag glömde bort dom andra. Så kan du berätta det?
Krångla inte till det - lyssna! Det ska låta likadant som det översta exemplet i all oändlighet. Det blir alltså band 10 - 12 för de sista två tonerna. Sen tar halsen snabbt slut, så du får inte in en oktav till... ;-)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Inlägg av Alexander »

Ett lyssningstips: Roscoe Beck tillsammans med Robben Ford. (CD:n "Talk to your daughter", tex.) Inte precis solospel, men smakfullt och annorlunda bluesbasspel utan en massa "säkra kort".

Låten "Getaway" på samma platta är full av jazzinspirerat basspel utan att låten för en sekund lämnar bluesfacket.

/Alexander
Janne

Inlägg av Janne »

Samuel V skrev:Improvisation går lättare med kunskap om kyrkotonarterna och dess skalor, det är det minsta man borde lära sig.
Hoppas verkligen att Robert Johnson och gubbarna skäms i sina gravar! ;)
Skriv svar