Nyår - Mål för 2010!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Jean Jaures
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 23:13
Ort: Linköping

Nyår - Mål för 2010!

Inlägg av Jean Jaures »

tjena!

Det är ju rätt kul att ha något mål för hur man vill utvecklas så jag tänkte att vi kunde köra en tråd med vad man har för mål inför 2010. Det är kul att höra vad ni andra tycker och tänker så kan man kanske få lite extra inspiration inför det nya året!

Själv har jag bara spelat bas 1 år ungefär. Spelade gitarr på kammaren innan men bara på ren hobbynivå. Eller heter det amatörnivå;)

Jag har tragglat på rätt seriöst varje dag under hösten. Har kört ca 20-30min fingerövningar och sen ca 30 min av bandets låtar varje dag. Ca 1 rep i veckan med bandet. Det har gett väldigt mkt. Bara sporadiskt har jag övat på att planka låtar. Så fingrarna tycker jag har börjat komma igång rätt bra men jag tycker fortfarande det är svårt att ta ut låtar och planka basgångar.

Så mitt mål under 2010 är att:
- lyssna och planka mer!
- bli mer "musikalisk"
- bättre timing
- lära mig lite teori
- inte fastna i att öva fingerteknik....

Gott nytt år!

Gustav
Yamaha BB414
Fafner
TKS215
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Kanonbra med mål!

Men som managementkonsult sedan många år kan jag konstatera att de där målen inte är mätbara. Alltså kommer du få svårt att bocka av om ett år om du nått målen eller inte. Det blir mer en viljeyttring, något att sträva mot. Du gör dig själv en tjänst om du formulerar dig lite vassare. Om du ställer upp målen så här, blir det lättare att kolla i efterhand om du nått upp till målen:

- planka minst en låt i veckan - jag ska kunna 52 nya låtar om ett år!
- Timing - kunna spela samma sak som metronomen fastän den bara markerar ettan och är tyst resten av tiden

osv.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Hjelm
Medlem+
Inlägg: 626
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 01:37

Re: Nyår - Mål för 2010!

Inlägg av Hjelm »

Jean Jaures skrev:
Så mitt mål under 2010 är att:
- lyssna och planka mer!
- bli mer "musikalisk"
- bättre timing
- lära mig lite teori
- inte fastna i att öva fingerteknik....
De 2 grejerna ska jag också jobba med under det kommande året. Inget specifikt mål men tänkte lägga nåra timmar i vecka på de två.
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

Lära mig spela bas.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

- Fixa det bandlösa liret. Inte tapp bort mig när jag smygtittar i ackordutskrifterna under garagerepen med grannen.
- Inte spela så stolpigt med plektrum.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

Att fortsätta som jag gjort hittills men bli bättre på det.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

- Slutföra CD-projektet. :D

- Köpa en Gretsch. :wink:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Bli tightare i mitt spel.

Öva slap-teknik minst 10 minuter om dagen (får lov att slås samman till 70 minuter en dag i veckan).

Öva plektrumteknik åtminstone tre gånger i veckan.

Öva fingerteknik åtminstone en gång i veckan.

Öva skalor och fingersättningar vid alla tidigare nämnda tillfällen.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
gäst

Inlägg av gäst »

-Bli visare och mer förstående och förlåtande, älska mer och förstärka min tro.

-Arrangera och spela in låtarna till min nya platta

-Improvisera bättre.

-Fixa ett litet hemmastudio så jag kan spela in ett hemlis-soloprojekt jag har.

-Fixa min hemsida.
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

Gräva ner mig ännu mer i slap(p)träsket :)
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Mål är för ekonomer
För många basar är inte nog
gäst

Inlägg av gäst »

ferm skrev:Mål är för ekonomer
Är du hobby-musiker?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Atlant skrev:
ferm skrev:Mål är för ekonomer
Är du hobby-musiker?
There we go again? :roll:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

TDHP skrev:
Atlant skrev:
ferm skrev:Mål är för ekonomer
Är du hobby-musiker?
There we go again? :roll:
Nä men allvarligt, jag vet inte om det var ett skämt eller inte men hur kan man påstå något sådant om man inte tar musik som något ovärdigare än sopor?

Klart en musiker sätter mål, att bli en bra musiker kräver en otrolig organisationsförmåga, viljestyrka, talang, ansträngning och kärlek.

Blir alltid lika upprörd av sådana kommentarer, sorry.
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

ferm skrev:Mål är för ekonomer
och sportnördar..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Atlant skrev:
TDHP skrev:
Atlant skrev:
ferm skrev:Mål är för ekonomer
Är du hobby-musiker?
There we go again? :roll:
Nä men allvarligt, jag vet inte om det var ett skämt eller inte men hur kan man påstå något sådant om man inte tar musik som något ovärdigare än sopor?

Klart en musiker sätter mål, att bli en bra musiker kräver en otrolig organisationsförmåga, viljestyrka, talang, ansträngning och kärlek.

Blir alltid lika upprörd av sådana kommentarer, sorry.
Du känner uppenbarligen inte Ferm...
Han har humor! ;)
Ett tips är att ligga lågt med vassa kommentarer innan man lärt känna folk.
Vilket naturligtvis gäller även alla andra forummedlemmar.
Det gick ju inget vidare sist, men tar vi det bara lite cool med varann så går det säkert bra, eller hur Inti?

Och bara för att det inte finns en massa moderatorer på det här forumet innebär det inte att det inte modereras. :roll:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Sartic
Medlem+
Inlägg: 732
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 04:02
Ort: Järfälla

Inlägg av Sartic »

Atlant skrev:att bli en bra musiker kräver en otrolig organisationsförmåga, viljestyrka, talang, ansträngning och kärlek.
Jag skulle snarare sätta känsla som nummer ett, något du totalt saknar i ditt spelande. Jag lyssnade och kollade på alla videos du har på myspace och det var så jävla tråkigt att jag höll på att spy. Du ser ut som en död fisk när du spelar och det låter även som det är en död fisk som spelar.
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

:joy:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Sartic skrev:
Atlant skrev:att bli en bra musiker kräver en otrolig organisationsförmåga, viljestyrka, talang, ansträngning och kärlek.
Jag skulle snarare sätta känsla som nummer ett, något du totalt saknar i ditt spelande. Jag lyssnade och kollade på alla videos du har på myspace och det var så jävla tråkigt att jag höll på att spy. Du ser ut som en död fisk när du spelar och det låter även som det är en död fisk som spelar.
Och det där var ju väldigt mycket trevligare. :wink:


Ska vi försöka oss på en trevligare ton än sist så kanske vi kommer nånvart?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Vi kan ju försöka.
Men....
It takes two for tango!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
gäst

Inlägg av gäst »

Sartic skrev:
Atlant skrev:att bli en bra musiker kräver en otrolig organisationsförmåga, viljestyrka, talang, ansträngning och kärlek.
Jag skulle snarare sätta känsla som nummer ett, något du totalt saknar i ditt spelande. Jag lyssnade och kollade på alla videos du har på myspace och det var så jävla tråkigt att jag höll på att spy. Du ser ut som en död fisk när du spelar och det låter även som det är en död fisk som spelar.
Det är alltid lika fint att höra folk kriticera utan att visa vad de själva går för.
Jag är ingen clown, jag är inte här på jorden för att underhålla dig eller någon annan, jag spelar musik, gillar du det så bra, gillar du inte det så kan du hålla spyan för dig själv, det är du som utsätter dig för självplågeri.

Som sagt vore intressant att se hur duktig han är och inte höra honom snacka skit eller posta skit utan att visa ansiktet.
Riktigt modigt och stort av honom! Det kan nog alla hålla med om.

Den här Sartic, har postat minst 5 förolämpande svar till mig.

Finns det inga mods här?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Atlant skrev:
Sartic skrev:
Atlant skrev:att bli en bra musiker kräver en otrolig organisationsförmåga, viljestyrka, talang, ansträngning och kärlek.
Jag skulle snarare sätta känsla som nummer ett, något du totalt saknar i ditt spelande. Jag lyssnade och kollade på alla videos du har på myspace och det var så jävla tråkigt att jag höll på att spy. Du ser ut som en död fisk när du spelar och det låter även som det är en död fisk som spelar.
Det är alltid lika fint att höra folk kriticera utan att visa vad de själva går för.
Jag är ingen clown, jag är inte här på jorden för att underhålla dig eller någon annan, jag spelar musik, gillar du det så bra, gillar du inte det så kan du hålla spyan för dig själv, det är du som utsätter dig för självplågeri.

Som sagt vore intressant att se hur duktig han är och inte höra honom snacka skit eller posta skit utan att visa ansiktet.
Riktigt modigt och stort av honom! Det kan nog alla hålla med om.

Den här Sartic, har postat minst 5 förolämpande svar till mig.

Finns det inga mods här?
Nope, vi har försökt undvika moderatorer sen start och lyckats hålla allt på vettig nivå ändå för det mesta. Det är helt riktigt att det INTE är ok att kasta personlig skit på folk åt NÅGOT håll, vilket jag också poängterade ovan. Alla som känner att dom absolut måste vara otrevliga mot varann ombeds göra det via PM.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

Atlant skrev:...jag är inte här på jorden för att underhålla dig eller någon annan, jag spelar musik, ...
Nej, musik har fan i mig inget med att underhålla den som lyssnar att göra! Helt rätt! Ju färre som gillar det man gör, desto längre har man nått som musiker! Bravo Atlant-trollet!
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev:
Atlant skrev:...jag är inte här på jorden för att underhålla dig eller någon annan, jag spelar musik, ...
Nej, musik har fan i mig inget med att underhålla den som lyssnar att göra! Helt rätt! Ju färre som gillar det man gör, desto längre har man nått som musiker! Bravo Atlant-trollet!
Sorgligt att läsa dig.
Skriv svar