Playbassnow.com

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Json
Medlem
Inlägg: 343
Blev medlem: mån 10 sep 2007, 21:55
Ort: Skåneland

Playbassnow.com

Inlägg av Json »

Vet inte om denna sida varit uppe i nån annan tråd men här finns jäkligt mycket att kolla in .
http://playbassnow.com/
Fender "Duck Dunn" Signature
Tokai Hardpuncher
Yamaha Pulser Precision
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Re: Playbassnow.com

Inlägg av Pyssling »

Json skrev:Vet inte om denna sida varit uppe i nån annan tråd men här finns jäkligt mycket att kolla in .
http://playbassnow.com/
Skitbra sida! Dock tycker jag nog att det mest är MarloweDKs egna videor som är något att ha. Gästlärarna har jag lite svårt för...
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Hans diskussion om Red pill och Blue pill är som ett slag i solar plexus på alla som tror/hoppas att man kan bli en mästare på något på nolltid och med ett minimum av ansträngning.

Vad forskningen har visat är att det tar ungefär 10.000 timmar av systematisk träning innan man når världsklass. Han refererar till andra källor än de jag har, men som säger samma sak.

Det är oerhört seriöst (och snudd på anti-kommersiellt) att ha den typen av diskussion uppe på en sajt, som inte idag tar betalt av sina medlemmar, men som sannolikt kommer att göra det någon gång i framtiden. Hoppas hans sajt blir framgångsrik ändå...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

inber skrev:Hans diskussion om Red pill och Blue pill är som ett slag i solar plexus på alla som tror/hoppas att man kan bli en mästare på något på nolltid och med ett minimum av ansträngning.

Vad forskningen har visat är att det tar ungefär 10.000 timmar av systematisk träning innan man når världsklass. Han refererar till andra källor än de jag har, men som säger samma sak.

Det är oerhört seriöst (och snudd på anti-kommersiellt) att ha den typen av diskussion uppe på en sajt, som inte idag tar betalt av sina medlemmar, men som sannolikt kommer att göra det någon gång i framtiden. Hoppas hans sajt blir framgångsrik ändå...
Var finns den diskussionen?? Vill se/läsa!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
gäst

Inlägg av gäst »

10000??

Shit, jag ligger inte ens i mitten.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Atlant skrev:
10000??

Shit, jag ligger inte ens i mitten.
Jag har inte ens börjat.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Atlant skrev:
10000??

Shit, jag ligger inte ens i mitten.
Om du är seriöst intresserad av ämnet kan jag rekommendera Malcolm Gladwells bok Outliers. Finns inte en enda G-klav i den boken, men den handlar om varför vissa människor uppnår mästerskap. Och andra inte, skulle man kunna tillägga.

Alla som vunnit OS-guld har en sak gemensamt - de har lagt ner minst 10.000 timmar på träning. Det är gränsen för att bli högpresterande, oavsett vad man sysslar med, enligt idrottsprofessorn Anders Ericsson.

Lite förenklat kan man säga att forskningen kommit fram till att generna har mindre betydelse än folk tror. Korta människor blir t ex inte basketspelare utan väljer en annan bana betydligt tidigare. Det som är viktigast är hur mycket man övar och att man övar på ett systematiskt och målinriktat sätt.

Systematiskt i bemärkelsen att man tränar på sånt man är mindre bra på, noterar vad man ändrar och vad resultatet blir.

För att ta en billig liknelse: när jag övar golf så köper jag ett par hinkar och slår igenom alla klubbor. Jag övar på sånt jag är bra på, för det är roligast. På samma sätt som jag spelar musik jag gillar, istället för att traggla med Giant Steps... ;-) Och följaktligen kommer jag aldrig att uppnå mästerskap varken i musik eller i golf.

Underbarn är sällan det, de har snarare börjat tidigt. Mozart hade redan tränat 3 000 timmar när han blev berömd som sexåring. Ej heller Tiger Woods är något underbarn. Han fick sin första golfklubba som treåring om jag minns rätt. Så när han mötte jämnåriga i sin första golftävling låg han tusentals timmar före dem. Och de har aldrig kommit ifatt.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
gäst

Inlägg av gäst »

inber skrev:
Atlant skrev:
10000??

Shit, jag ligger inte ens i mitten.
Om du är seriöst intresserad av ämnet kan jag rekommendera Malcolm Gladwells bok Outliers. Finns inte en enda G-klav i den boken, men den handlar om varför vissa människor uppnår mästerskap. Och andra inte, skulle man kunna tillägga.

Alla som vunnit OS-guld har en sak gemensamt - de har lagt ner minst 10.000 timmar på träning. Det är gränsen för att bli högpresterande, oavsett vad man sysslar med, enligt idrottsprofessorn Anders Ericsson.

Lite förenklat kan man säga att forskningen kommit fram till att generna har mindre betydelse än folk tror. Korta människor blir t ex inte basketspelare utan väljer en annan bana betydligt tidigare. Det som är viktigast är hur mycket man övar och att man övar på ett systematiskt och målinriktat sätt.

Systematiskt i bemärkelsen att man tränar på sånt man är mindre bra på, noterar vad man ändrar och vad resultatet blir.

För att ta en billig liknelse: när jag övar golf så köper jag ett par hinkar och slår igenom alla klubbor. Jag övar på sånt jag är bra på, för det är roligast. På samma sätt som jag spelar musik jag gillar, istället för att traggla med Giant Steps... ;-) Och följaktligen kommer jag aldrig att uppnå mästerskap varken i musik eller i golf.

Underbarn är sällan det, de har snarare börjat tidigt. Mozart hade redan tränat 3 000 timmar när han blev berömd som sexåring. Ej heller Tiger Woods är något underbarn. Han fick sin första golfklubba som treåring om jag minns rätt. Så när han mötte jämnåriga i sin första golftävling låg han tusentals timmar före dem. Och de har aldrig kommit ifatt.
Det är sant, men jag antar att individens personliga gåva måste ha något slags inflytande? Jag menar, 3000 Mozart timmar kan inte vara 3000 vanlig-människa timmar.....
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Man ska nog inte stirra sig blind på antalet timmar man har tränat, utan mer koncentrera sig på vad man ska träna på och hur man ska göra det. Jag säkert gjort 10000 timmar på min bas efter som jag spelat länge, övat mycket och bara haft ett spelupphåll som varat längre än en vecka från det jag började spela bas. Men jag är inte bäst i världen för det. Hälften av min övningstid lägger jag på att spela saker som jag tycker är kul, vilket kanske förklarar varför jag inte är bäst. Drivkraften att bli bäst har mattats av med åren och det viktigaste för mig är att lira saker jag tycker är roliga att spela och att ha tillräckliga medel för att spela så som jag vill spela. Och för att spela så som jag vill spela kräver inte åtta timmars övning varje dag. Räcker med två. ;)

En grundregel är att man ska försöka öva lika lång tid per övningstillfälle, som det tiden det tar att genomföra ett gig, för att få upp uthålligheten både psykiskt och fysiskt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

basmartin skrev:Man ska nog inte stirra sig blind på antalet timmar man har tränat, utan mer koncentrera sig på vad man ska träna på och hur man ska göra det. Jag säkert gjort 10000 timmar på min bas efter som jag spelat länge, övat mycket och bara haft ett spelupphåll som varat längre än en vecka från det jag började spela bas. Men jag är inte bäst i världen för det. Hälften av min övningstid lägger jag på att spela saker som jag tycker är kul, vilket kanske förklarar varför jag inte är bäst. Drivkraften att bli bäst har mattats av med åren och det viktigaste för mig är att lira saker jag tycker är roliga att spela och att ha tillräckliga medel för att spela så som jag vill spela. Och för att spela så som jag vill spela kräver inte åtta timmars övning varje dag. Räcker med två. ;)

En grundregel är att man ska försöka öva lika lång tid per övningstillfälle, som det tiden det tar att genomföra ett gig, för att få upp uthålligheten både psykiskt och fysiskt.
:tummenupp:
basmartin skrev:En grundregel är att man ska försöka öva lika lång tid per övningstillfälle, som det tiden det tar att genomföra ett gig, för att få upp uthålligheten både psykiskt och fysiskt.
Detta är en bra sak att göra... Repa som om ni stod på scenen och ni skall bli förlösta... Plus att repen blir roligare när man har en fiktiv publik :D
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

basmartin skrev:Man ska nog inte stirra sig blind på antalet timmar man har tränat, utan mer koncentrera sig på vad man ska träna på och hur man ska göra det. Jag säkert gjort 10000 timmar på min bas efter som jag spelat länge, övat mycket och bara haft ett spelupphåll som varat längre än en vecka från det jag började spela bas. Men jag är inte bäst i världen för det.
Du har nog läst extremt slarvigt. Det är just kombinationen av 10.000 timmar och att koncentrera sig på vad man ska träna på och hur man ska göra det som är nyckeln.

Sen får man ju inse att du inte automatiskt blir världsmästare för att du tränat målinriktat 10 000 timmar. Men du kan inte bli det om du inte gjort det.

Det här handlar ju för övrigt inte om min personliga åsikt. Det handlar om vad idrottsprofessorer och beteendevetare kommit fram till i sin forskning. Om ett gäng basister på ett nätforum är smartare så kan jag bara gratulera er. :D (där fick jag till det!)

Professor Anders Ericsson, som doktorerade med avhandlingen The Making of an Expert menar (sannolikt rejält tillspetsat för den pedagogiska effekten) att "formeln" för ett OS-guld är:

OSguld = (10 000T x M) - Å + F2 + G

där:

T är träningstimmar
M är målinriktad träning
Å är åldern, eftersom man måste börja tidigt i vissa grenar
F är lämpliga föräldrar så de genetiska förutsättningarna finns
G är de geografiska förutsättningarna, man blir inte alpinist i Skåne

Resultaten är lättast att mäta i idrott, men lagen om de tiotusen timmarna gäller alla typer av mänsklig aktivitet. Ska man uppnå världsklass så behöver man träna/öva så mycket. Och målinriktat.
Atlant skrev:Det är sant, men jag antar att individens personliga gåva måste ha något slags inflytande? Jag menar, 3000 Mozart timmar kan inte vara 3000 vanlig-människa timmar.....
Vad forskningen verkar kommit fram till är att generna har betydelse, men på ett annat sätt än vi tror. Vi väljer bort det som vi inte har förutsättningar för. Vi tycker inte att det är roligt och då orkar vi inte öva. Korta killar och tjejer blir inte bra på basket. Och tondöva barn försöker inte bli en ny Mozart. Sedan har väl den neurologiska forskningen visat att synapserna påverkas av att man börjar tidigt så även åldern ger ett försprång. Fast det där med hjärnans utveckling i olika åldrar har jag sämre koll på.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Inlägg av Per »

inber skrev:
OSkuld = (10 000T x M) - Å + F2 + G
:?: :?: :?:

Förlåt, inber, jag kunde inte låta bli. :wink:
Intressanta synpunkter annars. Åter till ordningen.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Per skrev:
inber skrev:
OSkuld = (10 000T x M) - Å + F2 + G
:?: :?: :?:

Förlåt, inber, jag kunde inte låta bli. :wink:
Intressanta synpunkter annars. Åter till ordningen.
Där fick jag dagens goaste skratt. Och man kan ju nästan ana att formeln stämmer lika bra. Men något får man väl offra om man vill bli bäst, eller hur? :D
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

inber skrev: Du har nog läst extremt slarvigt. Det är just kombinationen av 10.000 timmar och att koncentrera sig på vad man ska träna på och hur man ska göra det som är nyckeln.
Först och främst, att säga att jag har läst "extremt slarvigt" är taskigt, räcker i så fall med att skriva att "du har läst slarvigt".

Nej, slarvigt har jag inte läst, dina inlägg fokuserade faktiskt mer på antalet timmar det tar att bli världsbäst, än på hur man ska lägga upp träningen under dessa timmar. Jag ville bara förtydliga, inte säga emot.

Jag tycker inte att man kan jämföra musik och idrott rakt av eftersom i musiken så måste det finnas ett konstnärligt uttryck också. Man måste ha något att säga med musiken man framför och för vissa tar det ingen tid alls att hitta det medan andra kanske aldrig hittar det.

Men ska man bli världsbäst på ett instrument så kan det nog bra att lägga upp träningen mer som en idrottsman.

Under 70-talet så gavs det ut en bok som många musikpedagoger tog till sig boken "The Inner Game of Tennis"(Timothy Gallwey). Den handlar om hur man ska lägga upp träningen för att komma över dåligt självförtroende, nervositet och andra psykologiska hinder för att kunna bli en mästare.

En av de som tog tills sig boken var Barry Green, en basist från LA, som utformade samma koncept för musik. Den boken heter, inte så förvånande, "The Inner Game of Music".

Med hjälp av de böckerna så får man hjälp med att lägga upp träningen så att den blir effektiv och rolig. Att öva 10000 timmar med hjälp av de böckerna ger nog mycket bättre resultat än att öva 10000 med ett hemmasnickrat system.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

basmartin skrev:
inber skrev: Du har nog läst extremt slarvigt. Det är just kombinationen av 10.000 timmar och att koncentrera sig på vad man ska träna på och hur man ska göra det som är nyckeln.
Först och främst, att säga att jag har läst "extremt slarvigt" är taskigt, räcker i så fall med att skriva att "du har läst slarvigt".
Håller med, man kan bli lite väl polariserad i nätdiskussioner och nu skäms jag litet. För jag gillar inte riktigt överdrifter och det ursäktar inget att det är jag själv som står för dem. :oops:

Förresten tycker jag du lirar väldigt bra, basmartin. Så du har nog varit ganska målinriktad i ditt övande. :)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

inber skrev:
basmartin skrev:
inber skrev: Du har nog läst extremt slarvigt. Det är just kombinationen av 10.000 timmar och att koncentrera sig på vad man ska träna på och hur man ska göra det som är nyckeln.
Först och främst, att säga att jag har läst "extremt slarvigt" är taskigt, räcker i så fall med att skriva att "du har läst slarvigt".
Håller med, man kan bli lite väl polariserad i nätdiskussioner och nu skäms jag litet. För jag gillar inte riktigt överdrifter och det ursäktar inget att det är jag själv som står för dem. :oops:

Förresten tycker jag du lirar väldigt bra, basmartin. Så du har nog varit ganska målinriktad i ditt övande. :)
Tack för komplimangen!

Det är lugnt, nu övar vi vidare. Sitter själv och klurar på hur man ska använda augmented-skalan annat över maj7b13-ackord.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

basmartin skrev:
inber skrev:
basmartin skrev:
inber skrev: Du har nog läst extremt slarvigt. Det är just kombinationen av 10.000 timmar och att koncentrera sig på vad man ska träna på och hur man ska göra det som är nyckeln.
Först och främst, att säga att jag har läst "extremt slarvigt" är taskigt, räcker i så fall med att skriva att "du har läst slarvigt".
Håller med, man kan bli lite väl polariserad i nätdiskussioner och nu skäms jag litet. För jag gillar inte riktigt överdrifter och det ursäktar inget att det är jag själv som står för dem. :oops:

Förresten tycker jag du lirar väldigt bra, basmartin. Så du har nog varit ganska målinriktad i ditt övande. :)
Tack för komplimangen!

Det är lugnt, nu övar vi vidare. Sitter själv och klurar på hur man ska använda augmented-skalan annat över maj7b13-ackord.
Improviserar du ackordmässigt?

Alltså skala per ackord? Shit vad jobbigt.

Jag är ingen proffs-improvisatör, men är det frihet du vill uppnå i ditt improviserande, så rekommenderar jag starkt att för det första reducera till tonart och för det andra inte plugga de symmetriska, förrens man har Dur samt Melodisk och Harmonisk helt säkert i alla tonarter och kombinationer.
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

Atlant skrev:
basmartin skrev:
Tack för komplimangen!

Det är lugnt, nu övar vi vidare. Sitter själv och klurar på hur man ska använda augmented-skalan annat över maj7b13-ackord.
Improviserar du ackordmässigt?

Alltså skala per ackord? Shit vad jobbigt.

Jag är ingen proffs-improvisatör, men är det frihet du vill uppnå i ditt improviserande, så rekommenderar jag starkt att för det första reducera till tonart och för det andra inte plugga de symmetriska, förrens man har Dur samt Melodisk och Harmonisk helt säkert i alla tonarter och kombinationer.
Hehe... :roll:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Atlant skrev: Improviserar du ackordmässigt?

Alltså skala per ackord? Shit vad jobbigt.

Jag är ingen proffs-improvisatör, men är det frihet du vill uppnå i ditt improviserande, så rekommenderar jag starkt att för det första reducera till tonart och för det andra inte plugga de symmetriska, förrens man har Dur samt Melodisk och Harmonisk helt säkert i alla tonarter och kombinationer.
Allt är under kontroll, jag tycker att skalan låter ball. Försöker utforska på vilket sätt jag kan använda den på, förutom på augmented major ackord. Har massa koncept på g så jag sitter och provar vad som ger trevligast "sound". Skalan är(för mig) rätt bökig att spela, men det är ju bara kul att något att bita i.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

MarloweDK är grym.

Att veta vilka skalor som passar över vilka ackord är a och o i jazz. Själv är jag rätt dålig på det och brukar mest tänka melodiskt de få gångerna jag spelar solo.. Det eller bara groova loss.
gäst

Inlägg av gäst »

Samuel V skrev:MarloweDK är grym.

Att veta vilka skalor som passar över vilka ackord är a och o i jazz. Själv är jag rätt dålig på det och brukar mest tänka melodiskt de få gångerna jag spelar solo.. Det eller bara groova loss.
E inte med där..Jag tänker tonart...Inte ackord.

Så långt det går förstås.

Att tänka ackord är inte a och o i jazz! Det är en del.

Många säger att det inte ens är att spela rätt skala utan...Fraseringen.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Det finns så många tyckare.. .. ..
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Rix skrev:Det finns så många tyckare.. .. ..
Du är bara vilsen för att Jack Bruce aldrig spelade augmented-skala. ;-)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar