Att bryta "basregler"

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Att bryta "basregler"

Inlägg av Makten »

En del tycker att plektrum är tabu, andra förstår inte vad man ska ha mer än 4 strängar till, vissa avskyr flatspunna strängar. Allt det här är ganska vanliga åsikter om "regler" som skiljer sig en del beroende på vem man frågar. Men det finns en del regler som de flesta verkar överens om. Har du brutit mot dem, och i så fall hur? Detta har jag på mitt samvete:

-Tapping på flatwounds
-Spela bandlös med plektrum
-Spela bandlös med dist
-Spela ackord med "flamenco-anslag" (fast det gör ju Les Claypool också)

Det finns säkert massa andra regler som är till för att brytas. Att experimentera är det bästa sättet att hitta en egen stil. 8)
Till vardags spelar jag med plektrum på flatspunna, dessutom med basen i armhålan. Inte direkt den vanligaste kombinationen kanske...

Nå, låt höra!
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Att bryta "basregler"

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:-Spela ackord med "flamenco-anslag" (fast det gör ju Les Claypool också)


Nå, låt höra!
Abe Laboriel också vil jag minnas...

För min egen del... Spela Warwick genom rörhäck?
:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

öhh... Använder min aktiva Yamaha till somliga hendrixcovers? Oftast kör jag dock med min gamla jazzbas (från och med igår omnämnd till reggae-basen).
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Re: Att bryta "basregler"

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:För min egen del... Spela Warwick genom rörhäck?
:D
Bättre kan du! :x :wink:

Jag har förresten blandat olika strängar på en och samma bas. Satte flatspunna på D och G, och rundspunna på E och A. Funkade rätt bra faktiskt. Man får redigt mycket mer botten i de tunna strängarna om de är flatspunna, samtidigt som man har kvar "skrället" i de grövre när det behövs. :)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Birdland på bandad 6:a?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Klopper skrev:Birdland på bandad 6:a?
Förklara för oss som inte vet vad Birdland är. :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Slappsolo på Knocking on heavens door på bandlös P-bas, 3-4000 i publiken
(Jag var bara 18 och det var 80talet) :oops:
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: Att bryta "basregler"

Inlägg av calif de funk »

Makten skrev:En del tycker att plektrum är tabu, andra förstår inte vad man ska ha mer än 4 strängar till, vissa avskyr flatspunna strängar. Allt det här är ganska vanliga åsikter om "regler" som skiljer sig en del beroende på vem man frågar. Men det finns en del regler som de flesta verkar överens om. Har du brutit mot dem, och i så fall hur? Detta har jag på mitt samvete:

-Tapping på flatwounds
-Spela bandlös med plektrum
-Spela bandlös med dist
-Spela ackord med "flamenco-anslag" (fast det gör ju Les Claypool också)
-Tapping på flatwounds - aldrig provat men det kan tänka sig låta mindre och stumt.
-Spela bandlös med plektrum - ptja, som att skita med kalsonger på :roll:
-Spela bandlös med dist - funkar alldeles utmärkt och det är riktigt skoj.
-Spela ackord med "flamenco-anslag" - varför inte? Det gör också Mark King och Stanley Clarke.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Makten skrev:
Klopper skrev:Birdland på bandad 6:a?
Förklara för oss som inte vet vad Birdland är. :roll:
Weather Report:s slagdänga med Jaco flagolettspelandes på en JB!

http://www.youtube.com/watch?v=pqashW66D7o
Plattan Heavy Weather har en bättre version. Inte minst ljudmässigt.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Re: Att bryta "basregler"

Inlägg av Makten »

prunier skrev:Slappsolo på Knocking on heavens door på bandlös P-bas, 3-4000 i publiken
(Jag var bara 18 och det var 80talet) :oops:
Ok, du har vunnit. Nu kan vi sluta posta i tråden. :shock: :lol: :wink:
calif de funk skrev:-Tapping på flatwounds - aldrig provat men det kan tänka sig låta mindre och stumt.
Det låter rätt ballt faktiskt. Det blir ett mycket distinkt och perkussivt anslag, men noll sustain. Lite som att spela kongas. :P
-Spela bandlös med plektrum - ptja, som att skita med kalsonger på :roll:
Äh, kan man spela med plektrum på bandlösa stränginstrument med högre pitch så går det bra på bas också. 8)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Klopper skrev:
Makten skrev:
Klopper skrev:Birdland på bandad 6:a?
Förklara för oss som inte vet vad Birdland är. :roll:
Weather Report:s slagdänga med Jaco flagolettspelandes på en JB!

http://www.youtube.com/watch?v=pqashW66D7o
Plattan Heavy Weather har en bättre version. Inte minst ljudmässigt.
Skit kul när de körde den i shuffle. Det är Erskine det.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Att bryta "basregler"

Inlägg av Klopper »

calif de funk skrev:
Makten skrev:En del tycker att plektrum är tabu, andra förstår inte vad man ska ha mer än 4 strängar till, vissa avskyr flatspunna strängar. Allt det här är ganska vanliga åsikter om "regler" som skiljer sig en del beroende på vem man frågar. Men det finns en del regler som de flesta verkar överens om. Har du brutit mot dem, och i så fall hur? Detta har jag på mitt samvete:

-Tapping på flatwounds
-Spela bandlös med plektrum
-Spela bandlös med dist
-Spela ackord med "flamenco-anslag" (fast det gör ju Les Claypool också)
-Tapping på flatwounds - aldrig provat men det kan tänka sig låta mindre och stumt.
1. -Spela bandlös med plektrum - ptja, som att skita med kalsonger på :roll:
2. -Spela bandlös med dist - funkar alldeles utmärkt och det är riktigt skoj.
3. -Spela ackord med "flamenco-anslag" - varför inte? Det gör också Mark King och Stanley Clarke.
1. Haha jag garvar arslet av mig. Califen du har överträffat dig själv! :D
2. Jaco mfl låter rätt mäktigt i väl avvägd blandning.
3. och under tecknad!! :wink:
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: Att bryta "basregler"

Inlägg av calif de funk »

Makten skrev:
prunier skrev:Slappsolo på Knocking on heavens door på bandlös P-bas, 3-4000 i publiken
(Jag var bara 18 och det var 80talet) :oops:
Ok, du har vunnit. Nu kan vi sluta posta i tråden. :shock: :lol: :wink:
calif de funk skrev:-Tapping på flatwounds - aldrig provat men det kan tänka sig låta mindre och stumt.
Det låter rätt ballt faktiskt. Det blir ett mycket distinkt och perkussivt anslag, men noll sustain. Lite som att spela kongas. :P
-Spela bandlös med plektrum - ptja, som att skita med kalsonger på :roll:
Äh, kan man spela med plektrum på bandlösa stränginstrument med högre pitch så går det bra på bas också. 8)
Noll sustain är förlitet för min del :D

Plecktrum och bandlös? Nenenej, inte det heller för min del. Fasten det går. Det går säkert å spela cello med plektrum också men hur övertygande låter det?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Jag är den enda basisten på musikhögskolan i göteborg som inte äger en kontrabas. Har alltså genomfört en jazzutbilding utan att spela en enda ton på kontrabas...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

basmartin skrev:Jag är den enda basisten på musikhögskolan i göteborg som inte äger en kontrabas. Har alltså genomfört en jazzutbilding utan att spela en enda ton på kontrabas...
Strongt!
Mycket tråkningar?
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Re: Att bryta "basregler"

Inlägg av prunier »

Makten skrev:
prunier skrev:Slappsolo på Knocking on heavens door på bandlös P-bas, 3-4000 i publiken
(Jag var bara 18 och det var 80talet) :oops:
Ok, du har vunnit. Nu kan vi sluta posta i tråden. :shock: :lol: :wink:

Skäms fortfarande när jag tänker på det.
Tveksam till om det var så intelligent att skriva om det på forumet.
Det är väl preskriberad nå???
Jag hade iofs bara en bandlös den tiden så jag hade inget val om jag ville slappa, men det går ju att låta bli eller???.
Det var en tidig 70tals Precision. Jag hade spraylackerad den orange med spraylack köpt på Shell. Hoppas inte Anli, BBQ, Årnes och så vidare läser det här……. :oops:
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Att bryta "basregler"

Inlägg av 200071 »

prunier skrev:
Makten skrev:
prunier skrev:Slappsolo på Knocking on heavens door på bandlös P-bas, 3-4000 i publiken
(Jag var bara 18 och det var 80talet) :oops:
Ok, du har vunnit. Nu kan vi sluta posta i tråden. :shock: :lol: :wink:

Skäms fortfarande när jag tänker på det.
Tveksam till om det var så intelligent att skriva om det på forumet.
Det är väl preskriberad nå???
Jag hade iofs bara en bandlös den tiden så jag hade inget val om jag ville slappa, men det går ju att låta bli eller???.
Det var en tidig 70tals Precision. Jag hade spraylackerad den orange med spraylack köpt på Shell. Hoppas inte Anli, BBQ, Årnes och så vidare läser det här……. :oops:
Klart man läser sånt här med förtjusning och funderar på alla sätt man kan använda detta emot dig. ! :twisted:

Du ska ha all respekt för att du kommer ut ur en sådan garderob!!!



:wink:
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Re: Att bryta "basregler"

Inlägg av Makten »

prunier skrev:Skäms fortfarande när jag tänker på det.
Tveksam till om det var så intelligent att skriva om det på forumet.
Det är väl preskriberad nå???
Jag hade iofs bara en bandlös den tiden så jag hade inget val om jag ville slappa, men det går ju att låta bli eller???.
Det var en tidig 70tals Precision. Jag hade spraylackerad den orange med spraylack köpt på Shell. Hoppas inte Anli, BBQ, Årnes och så vidare läser det här……. :oops:
Åh, det går väl utmärkt med slap på bandlös! Det var mest kombinationen av allt jag tänkte på. Slap på bandlös (precision dessutom) i Knockin' on heavens door av alla låtar. :shock: :lol:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Klopper skrev:
basmartin skrev:Jag är den enda basisten på musikhögskolan i göteborg som inte äger en kontrabas. Har alltså genomfört en jazzutbilding utan att spela en enda ton på kontrabas...
Strongt!
Mycket tråkningar?
Hehe, inget sånt alls, faktiskt. Men det visar sig lite i vilka sammanhang man får spela, har gjort väldigt få fjälljazzgigs, om man säger så. På musikhögskolan tror ju alla att man är en fusionnisse om man bara lirar elbas, men det är jag ju inte egentligen. Weather Report är nästan det enda jag kan lyssna på i fusionväg, annars har jag svårt för den musiken.

Men iaf, valet att inte spela kontrabas, grundar sig i mycket att jag inte vill göra som alla andra gör. Visst missar jag en del gigs, men det är inget jag saknar... Har fullt upp :)
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

basmartin skrev:
Klopper skrev:
basmartin skrev:Jag är den enda basisten på musikhögskolan i göteborg som inte äger en kontrabas. Har alltså genomfört en jazzutbilding utan att spela en enda ton på kontrabas...
Strongt!
Mycket tråkningar?
Hehe, inget sånt alls, faktiskt. Men det visar sig lite i vilka sammanhang man får spela, har gjort väldigt få fjälljazzgigs, om man säger så. På musikhögskolan tror ju alla att man är en fusionnisse om man bara lirar elbas, men det är jag ju inte egentligen. Weather Report är nästan det enda jag kan lyssna på i fusionväg, annars har jag svårt för den musiken.

Men iaf, valet att inte spela kontrabas, grundar sig i mycket att jag inte vill göra som alla andra gör. Visst missar jag en del gigs, men det är inget jag saknar... Har fullt upp :)
Lirade kontra mitten 70 på en lånebas med meterhög action. :twisted:
Ledsnade när jag inte hade råd med kontran som lät som jag ville! 80 stora! :cry:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Klopper skrev: Lirade kontra mitten 70 på en lånebas med meterhög action. :twisted:
Ledsnade när jag inte hade råd med kontran som lät som jag ville! 80 stora! :cry:
Man får hosta upp lite om ska ha ett bra instrument! Provspelade Anders Jormins bas(min baslärare), den var mer lättspelad än min elbas... Och den är värd mer än en ny Volvo....
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: Att bryta "basregler"

Inlägg av calif de funk »

prunier skrev:
Makten skrev:
prunier skrev:Slappsolo på Knocking on heavens door på bandlös P-bas, 3-4000 i publiken
(Jag var bara 18 och det var 80talet) :oops:
Ok, du har vunnit. Nu kan vi sluta posta i tråden. :shock: :lol: :wink:

Skäms fortfarande när jag tänker på det.
Tveksam till om det var så intelligent att skriva om det på forumet.
Det är väl preskriberad nå???
Jag hade iofs bara en bandlös den tiden så jag hade inget val om jag ville slappa, men det går ju att låta bli eller???.
Det var en tidig 70tals Precision. Jag hade spraylackerad den orange med spraylack köpt på Shell. Hoppas inte Anli, BBQ, Årnes och så vidare läser det här……. :oops:
Jag har gjort en mycket pinsammare grej under 80-talet... , på TV!!! Fast ja´vetekatten om jag vågar berätta vad :lol:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Att bryta "basregler"

Inlägg av Svensson »

calif de funk skrev: Jag har gjort en mycket pinsammare grej under 80-talet... , på TV!!! Fast ja´vetekatten om jag vågar berätta vad :lol:
Pruttat? spytt?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

basmartin skrev:
Klopper skrev: Lirade kontra mitten 70 på en lånebas med meterhög action. :twisted:
Ledsnade när jag inte hade råd med kontran som lät som jag ville! 80 stora! :cry:
Man får hosta upp lite om ska ha ett bra instrument! Provspelade Anders Jormins bas(min baslärare), den var mer lättspelad än min elbas... Och den är värd mer än en ny Volvo....
Svårt när man just landat i tonåren och utan egen inkomst.
Svårt nog att tjata tills sig en Ric för 4 lök, men det lyckades jag i alla fall med! :twisted:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Att bryta "basregler"

Inlägg av 200071 »

calif de funk skrev: Jag har gjort en mycket pinsammare grej under 80-talet... , på TV!!! Fast ja´vetekatten om jag vågar berätta vad :lol:
Kom igen! :clappy: :clappy: :clappy:
Skriv svar