Att bryta "basregler"

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Natti-natti :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Att bryta "basregler"

Inlägg av basmartin »

Klopper skrev:
calif de funk skrev:
Klopper skrev:
calif de funk skrev: Den jackan vet jag inte ens vems den var! Har aldrig sett den igen :lol:
Saknaden är svår? :D
Jag har blandade kännslor :lol: :lol: :lol:
Det värsta jag varit med om var när jag snavade på en pallyftare? och for som en skadeskjuten albatross rakt in skrevet på en välsvarvad brunett med en ekonomiförpackning popcorn i knät.
Pyrotekniska effekter var inget mot kaskaden av popcorn som likt jättemjäll regnade över samtliga i salongen!
Det var tider det!! :D
Haha, fantastiskt!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

En regel är väl att slap och fusion å sånt tycks vara the shit i de flesta basistkretsar vilket jag inte är intresserad av och har noll intresse av att lära mig. Klart man är impad av duktiga musiker, men hur kul är det egentligen att lyssna på bassolon i längden? Blir oftast mer imponerad av en basist som kan hålla en rak och stadig 4/4 en hel låt utan att trassla till det i onödan!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

TDHP skrev:En regel är väl att slap och fusion å sånt tycks vara the shit i de flesta basistkretsar vilket jag inte är intresserad av och har noll intresse av att lära mig. Klart man är impad av duktiga musiker, men hur kul är det egentligen att lyssna på bassolon i längden? Blir oftast mer imponerad av en basist som kan hålla en rak och stadig 4/4 en hel låt utan att trassla till det i onödan!
:tummenupp:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

TDHP skrev:En regel är väl att slap och fusion å sånt tycks vara the shit i de flesta basistkretsar vilket jag inte är intresserad av och har noll intresse av att lära mig. Klart man är impad av duktiga musiker, men hur kul är det egentligen att lyssna på bassolon i längden? Blir oftast mer imponerad av en basist som kan hålla en rak och stadig 4/4 en hel låt utan att trassla till det i onödan!
Trassla med återhållsam finess är min paroll. Själv spyr jag på grundtonspumpande och anser högaktningsfullt att det tillhör fjuniga fjortisar på fritidsgården som inte vet bättre (och möjligen John Deacon).
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Alright.. jag ställer mig i bakgrunden av prunier..
Har på en mässa spelat: Larger than life - med slap i ref..
på min bandlösa 5:a.. stämd i E-C :roll:

Tricky att hålla det intonerat men det va kul som as.. :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag fjunig jag blev tvärt! Coolt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Några av dom basistregler jag brutit är:

att ta för mig på scenen
att sköta snacket mellan låtarna trots att jag inte varit leadsångare
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Rix skrev:
TDHP skrev:En regel är väl att slap och fusion å sånt tycks vara the shit i de flesta basistkretsar vilket jag inte är intresserad av och har noll intresse av att lära mig. Klart man är impad av duktiga musiker, men hur kul är det egentligen att lyssna på bassolon i längden? Blir oftast mer imponerad av en basist som kan hålla en rak och stadig 4/4 en hel låt utan att trassla till det i onödan!
Trassla med återhållsam finess är min paroll. Själv spyr jag på grundtonspumpande och anser högaktningsfullt att det tillhör fjuniga fjortisar på fritidsgården som inte vet bättre (och möjligen John Deacon).
Oj! Jag blev plötligt också jätteung men hävdar bestämt motsatsen!
Det är "Di fjunige" som tror att man måste spela fort och invecklat för att hävda sig som basist. Jag tror att det är först när man kan undvika detta basonanerande som man kan känna sig trygg i sin basism. Sen skickar även jag iväg ett litet bassolo då och då! :D
(Sen tycker jag att "Trassla med återhållsam finess" var ett snyggt uttryck! :tummenupp: )
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Det jag har gjort mest är att spela det som är "fel" i genren.

Spelat punk med femsträngat, fingrar och armhålebas (sänkt axelbandet lite det senaste året pga risk högerhandsont).
Frekvent vägrat stämma ner.
Inte pumpat där pump förekommer i originalet.
Pumpat där det inte är pump.
När jag nyss skaffat min femma var jag omogen och oktaverade ner allt jag kunde. Lät ju bajs, men kul var det.

Och i mitt nya band bryter jag i princip mot alla regler genren föreskriver. Metal i In Flamesstuket. Eftersom jag inte har spelat så värst mycket sånt tidigare kör jag hellre på som vanligt än kopierar alla andra (bra kanske?). Så det blir fingrar, rent ljud, sexsträngad bas, barreackord och till och med lite slap :oops: (fast bara på bra ställen där det passar, markeringar och sånt). Fast jag har inte fått några klagomål så det verkar funka.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

TDHP skrev:
Rix skrev:
TDHP skrev:En regel är väl att slap och fusion å sånt tycks vara the shit i de flesta basistkretsar vilket jag inte är intresserad av och har noll intresse av att lära mig. Klart man är impad av duktiga musiker, men hur kul är det egentligen att lyssna på bassolon i längden? Blir oftast mer imponerad av en basist som kan hålla en rak och stadig 4/4 en hel låt utan att trassla till det i onödan!
Trassla med återhållsam finess är min paroll. Själv spyr jag på grundtonspumpande och anser högaktningsfullt att det tillhör fjuniga fjortisar på fritidsgården som inte vet bättre (och möjligen John Deacon).
Oj! Jag blev plötligt också jätteung men hävdar bestämt motsatsen!
Det är "Di fjunige" som tror att man måste spela fort och invecklat för att hävda sig som basist. Jag tror att det är först när man kan undvika detta basonanerande som man kan känna sig trygg i sin basism. Sen skickar även jag iväg ett litet bassolo då och då! :D
(Sen tycker jag att "Trassla med återhållsam finess" var ett snyggt uttryck! :tummenupp: )
Heh tack.. Till syvende och sist handlar det ju om att spela det som är bäst för låten i fråga! Vi ska inte rationalisera på varken ena eller andra hållet. Det handlar inte om antalet toner spelade utan vilka. Står man och vinglar i ett kärr kanske man är lite skraj att lämna stenen med grundtonen men man kan få så mycket tillbaks om man ger sig ut och trampar på rätt sten. 8)

Herregud vad flummigt det blev, åter till labbet och trasiga servrar! Hej..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Rix/ Skål! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

TDHP skrev:En regel är väl att slap och fusion å sånt tycks vara the shit i de flesta basistkretsar vilket jag inte är intresserad av och har noll intresse av att lära mig. Klart man är impad av duktiga musiker, men hur kul är det egentligen att lyssna på bassolon i längden? Blir oftast mer imponerad av en basist som kan hålla en rak och stadig 4/4 en hel låt utan att trassla till det i onödan!
Jag tycker det är svinkul att lyssna på bassolon om de är spelade av en bra basist som är kompad av ett bra band som vet hur man ska täcka upp ljudbilden när basen försvinner från sin normala plats.

Vilket instrument som spelar solo är fullkommligt ointressant in min värld, hur man spelar ett solo är det som räknas. Jag brinner själv mest för improvisationsmusik, om det är jazz, fusion, bluegrass, raga, orientalisk musik, spelar ingen roll, bara det är bra. Att ha bassolon i musik som normalt inte har bassolon är bara uppfriskade, om de är bra utförda. Det gäller ju alla typer av solon, tillför det ingenting så är det meningslöst.

Att kunna improvisera, att skapa musik i ögonblicket, är för mig mycket mer intressant och utmanande än att spela komponerad musik som låter exakt likadant vers efter vers.

Självklart så lyssnar och spelar jag annan musik än improviserad jazz, variation förnöjer, men mitt intresse ligger i att skapa musik i ögonblicket.

edit: Och som Rix sa, det gäller att spela det som är rätt för låten. Musiken i första hand. En dålig låt med ett hejdlöst bra bassolo går ju knappt att lyssna på ändå...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Basmartin/ Håller med om allt du säger helt och fullt!
Personligen så orkar jag lyssna på improviserad fusionjazz i ungefär 5 minuter innan jag är mätt, men det är säkert kul att spela om man fixar det!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

TDHP skrev:Basmartin/ Håller med om allt du säger helt och fullt!
Personligen så orkar jag lyssna på improviserad fusionjazz i ungefär 5 minuter innan jag är mätt, men det är säkert kul att spela om man fixar det!
Det finns bara typ tre, fyra st fusionband som jag orkar lyssna på i mer än 5 min, så jag håller med dig också!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

-Tapping på flatwounds (fast det gör ju Les Claypool också)
-Spela bandlös med plektrum (annat sound så varför inte?)
-Spela bandlös med dist (fast det gör ju Les Claypool också)
-Spela ackord med "flamenco-anslag" (fast det gör ju Les Claypool också)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

prunier skrev:Slappsolo på Knocking on heavens door på bandlös P-bas, 3-4000 i publiken
(Jag var bara 18 och det var 80talet) :oops:

Hahahahaha!! :lol:
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Rix skrev: Trassla med återhållsam finess är min paroll. Själv spyr jag på grundtonspumpande och anser högaktningsfullt att det tillhör fjuniga fjortisar på fritidsgården som inte vet bättre
+10 :tummenupp:
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Vad innebär flamencoanslag?
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Svarte_Jack skrev:Vad innebär flamencoanslag?
http://youtube.com/watch?v=ETnj7AeTzro
Kanske?
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Re: Att bryta "basregler"

Inlägg av bassicfun »

Pino Palladino slapade bra på bandlös...han gör allt bra.
Dist på bandlös är ju aldeles strålande om man inte kan spela cello.....Fränt!
Jag spelar nog mest "fel" stil på fel bas nästan jämt om man får tro hur det ska vara.Går väl att spela det mesta på en J-bas åxå om man skulle vilja det.
Blir lätt tråkigt om allt måste vara på ett visst förutbestämt sätt.
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Jag spelade med en orkester som heter Stonecake förut och vi gjorde en låt som heter Tuesday afternoon,på den demon som gjordes spelade jag bland annat distad bandlös.Sen blev det ju stråkar och jox på den.
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

bassicfun skrev:Jag spelade med en orkester som heter Stonecake förut och vi gjorde en låt som heter Tuesday afternoon,på den demon som gjordes spelade jag bland annat distad bandlös.Sen blev det ju stråkar och jox på den.
Väldigt OT.
Var dig "hela" Sverige sågs lira tillsammans med en Aminal-liknade Willy i Bygglov?
Om ja....
Snygg Alembic!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Wall skrev:
Svarte_Jack skrev:Vad innebär flamencoanslag?
http://youtube.com/watch?v=ETnj7AeTzro
Kanske?
För min del så är det anslag med utsidan av högerhandens naglar. Lämpligtvis med alla lediga fingrar i följd.

Kass ljud, men såhär: http://youtube.com/watch?v=rYHaA8wHKKM
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Makten skrev:
Wall skrev:
Svarte_Jack skrev:Vad innebär flamencoanslag?
http://youtube.com/watch?v=ETnj7AeTzro
Kanske?
För min del så är det anslag med utsidan av högerhandens naglar. Lämpligtvis med alla lediga fingrar i följd.

Kass ljud, men såhär: http://youtube.com/watch?v=rYHaA8wHKKM
Aha. I så fall. JÄTTESKYLDIG :twisted:
Skriv svar