Sida 1 av 1

Udda taktarter och polyrytmik

Postat: tor 26 aug 2010, 17:22
av Sam W
Nån mer än jag som tycker att det är kul att sitta och nörda sig med konstiga takter?
Har sett en del Tony Levin fans här inne, så nån måste ju tycka det är kul ;)

Här är en rolig låt. 4:20 börjar ett riff i 14/8, som sedan ackompanieras av samma riff i 13/8, alltså en ton kapas av på slutet. Resultatet är att dom blir osynkade och synkar sen efter 42 taktslag. Över detta ligger ibland ett 3/4 lick i sextondelar (tror jag) (vilket blir löjligt snabbt eftersom låten går i 155 BPM).
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VBsTJWv82O0[/youtube]

Skoj? Jag tycker det iallafall. Satt nyss och knåpade ihop en "Haiku-låt". Den går två takter i 5/8, två takter i 7/8, sen två takter i 5/8 igen, och på varje taktslag kommer en stavelse i en Haiku dikt, som ju är uppbyggd av 5 stavelser, sen 7, sen 5.
Det är riktigt kul att sitta och spela såna avancerade övergångar tycker jag, man märker väldigt snabbt resultaten av att träna. Har aldrig problem att komponera eller spela i 7/8 längre, efter att ha tränat en del på det. Nu är det bara att vänja sig vid 5/8 också :)
Det blir liksom lite mental utmaning och inte bara fysisk.

Re: Udda taktarter och polyrytmik

Postat: tor 26 aug 2010, 17:42
av Hatt_Johan
Sam W skrev: Här är en rolig låt. 4:20 börjar ett riff i 14/8, som sedan ackompanieras av samma riff i 13/8, alltså en ton kapas av på slutet. Resultatet är att dom blir osynkade och synkar sen efter 42 taktslag. Över detta ligger ibland ett 3/4 lick i sextondelar (tror jag) (vilket blir löjligt snabbt eftersom låten går i 155 BPM).
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VBsTJWv82O0[/youtube]
Slutgrejen påminner om någon Between the buried and me-låt. Kommer inte på vilken :/

Re: Udda taktarter och polyrytmik

Postat: tor 26 aug 2010, 17:50
av Sam W
Hatt_Johan skrev: Slutgrejen påminner om någon Between the buried and me-låt. Kommer inte på vilken :/
Kanske den här, eftersom den är en cover på King Crimson ;)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5Yf0K4GfySw[/youtube]

Re: Udda taktarter och polyrytmik

Postat: tor 26 aug 2010, 17:53
av Hatt_Johan
Sam W skrev:
Hatt_Johan skrev: Slutgrejen påminner om någon Between the buried and me-låt. Kommer inte på vilken :/
Kanske den här, eftersom den är en cover på King Crimson ;)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5Yf0K4GfySw[/youtube]

HAHA nej ;). Har faktiskt inte lyssnat mycket på den skivan :). Hade för mig att det va ett intro, men har inte stillat min nyfikenhet efter att lyssnat igenom introna från Colors och The great misdirect

Postat: tor 26 aug 2010, 18:03
av Sam W
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=19UZd_DKs2Q[/youtube]
Här är första resultatet när man söker på BtBaM på Youtube... Den kan nog vara den här låten du tänkte på, introt från 0:17 är extremt likt Frame by Frame... Och resten känns extremt rippat från Opeth (vilket inte betyder att jag inte gillar den, dock).

Postat: tor 26 aug 2010, 18:26
av newheartshadow
Sam W skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=19UZd_DKs2Q[/youtube]
Här är första resultatet när man söker på BtBaM på Youtube... Den kan nog vara den här låten du tänkte på, introt från 0:17 är extremt likt Frame by Frame... Och resten känns extremt rippat från Opeth (vilket inte betyder att jag inte gillar den, dock).
Det är ett så mäktigt solo i den låten!
min favvoskiva med dem...

Postat: tor 26 aug 2010, 20:58
av Sam W
Känner att tråden gled lite off topic här ;)

Är det nån som har nåt att säga om trådens egentliga ämne?

Postat: tor 26 aug 2010, 21:08
av archisland
Polymetrik och polyrytmik är goa grejor :)

Jag skrev ihop en lite latin-influerad låt för ett tag sedan varas grundstomme utgjordes av en clave som var grupperad 4 + 3 + 4(Vilket blir 11/8-takt)

A-temat delades smått finurligt in i 5/16, 5/16, 3/16, 3/16, 3/16, 3/16.. vilket man bryter knäna om man försöker dansa till och skutta på varje pulsslag.. Den totala summan av taktslagskardemumman blir således 22/16(alltså 11/8 )

På B-temat utgörs kompet av Clave-figuren(4 + 3 + 4) och melodin utgörs - till största del.. - av sextondelar grupperade 4 + 3 + 4..

Här är en midi-fil.. den ska fixas till lite i ackorden och i B-temats melodi dock :)

http://www.zshare.net/audio/79748887ea3ef623/

Postat: tor 26 aug 2010, 21:18
av Von K
spelar nästan inget sånt alls nu för tiden, för ett gäng år sen hade vi en del sånt med i vårat (dåvarande) band:

http://www.beautifulmind.se/transcendent/

Postat: tor 26 aug 2010, 21:33
av Sam W
archisland skrev:Polymetrik och polyrytmik är goa grejor :)
Här är en midi-fil.. den ska fixas till lite i ackorden och i B-temats melodi dock :)

http://www.zshare.net/audio/79748887ea3ef623/
Det blir ganska "roligt tryck" när man kör med såna vändningar. Man förväntar sig liksom att låten ska pumpa på i samma tempo, men så kommer det plötsligt en attack innan det förväntade taktslaget. När man vänjer sig vid det (alltså efter första "chocken") så blir det liksom ett tryck i det hela istället för förvåning.

Postat: tor 26 aug 2010, 21:35
av Hatt_Johan
Sam W skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=19UZd_DKs2Q[/youtube]
Här är första resultatet när man söker på BtBaM på Youtube... Den kan nog vara den här låten du tänkte på, introt från 0:17 är extremt likt Frame by Frame... Och resten känns extremt rippat från Opeth (vilket inte betyder att jag inte gillar den, dock).
JA PRECIS!

Ursäkta för OT men ja blev så exalterad av ämnet :)

Postat: fre 27 aug 2010, 08:40
av archisland
Von K skrev:spelar nästan inget sånt alls nu för tiden, för ett gäng år sen hade vi en del sånt med i vårat (dåvarande) band:

http://www.beautifulmind.se/transcendent/
Låter riktigt gött! :)

Postat: fre 27 aug 2010, 15:45
av pr33d
Fan klippet du postade fick typ min hjärna att smälta och bilda en pöl av 8-delar... Jag tycker det är ganska intressant med taktarter, men är alldeles för dålig för att experimentera mde det.

Postat: fre 27 aug 2010, 15:53
av Sam W
pr33d skrev:Fan klippet du postade fick typ min hjärna att smälta och bilda en pöl av 8-delar... Jag tycker det är ganska intressant med taktarter, men är alldeles för dålig för att experimentera mde det.
Jag var förvirrad först också, men jag bestämde mig för att träna på det genom att lära mig just den låten. I början var det ett rent kaos när jag skulle försöka byta från 14/8 till 13/8 riffet, men till slut får man liksom ordning på motoriken och tankarna. När jag lyssnar på 7/8 brukar det liksom bli att jag delar in riffet i två delar. Första takten uppfattar jag det på ett visst sätt och nästa takt på ett annat. När man kommit in i den tankebanan blir det ett flyt i musiken istället för att det känns som att varje takt klipps av en åttondel för tidigt.

Postat: fre 27 aug 2010, 15:57
av archisland
Sam W skrev: När jag lyssnar på 7/8 brukar det liksom bli att jag delar in riffet i två delar. Första takten uppfattar jag det på ett visst sätt och nästa takt på ett annat
Beror på att den första delen är på slaget, och den andra delen blir på offbeat.. i alla fall i förhållande till en 4/4.. typ :)

Postat: fre 27 aug 2010, 16:01
av Sam W
archisland skrev:Beror på att den första delen är på slaget, och den andra delen blir på offbeat.. i alla fall i förhållande till en 4/4.. typ :)
Ja, precis. Om man lyssnar på det på det sättet så känns det ju inte så ryckigt och slängigt som det gör om man försöker tvinga hjärnan till att uppfatta ettan som första taktslag.

Postat: tis 28 sep 2010, 14:59
av Sam W
Hittade på en rolig övning nu :)
Om fingrarna på vardera handen är ett varsit takslag, så kan man öva genom att hålla olika taktart med dom (genom att bara picka dom mot ett bord). Pekfinger (P) är 1, långfinger (L) är 2, ringfinger (R) är 3 och lillfinger (I) är 4. Om man kör 4/4 och 3/4 polyrytmiskt, då pickar man såhär:

Kod: Markera allt

P-L-R-I-P-L-R-I-P-L-R-I  <- vänsterhanden
P-L-R-P-L-R-P-L-R-P-L-R  <- högerhanden
Till exempel, om ni förstår vad jag menar. Jag är nördig, jag vet, men jag tycker det är kul med sånt här. Sen får jag prova med 5/4 och 4/4, t.ex, fingrarna räcker ju till. Bara att nöta. Skoj!