Att använda tummen för E-strängen. Yay/nay?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Att använda tummen för E-strängen. Yay/nay?

Inlägg av FredHall31 »

En till dum fråga från bas-newbien :).

Vad är eran åsikt om att använda tummen för vissa E-sträng noter?
Jag har inte hört/läst något specifikt om detta, men jag inbillar mig att en del personer anser det är en dålig vana för en basspelare.

Åsikter från veteranerna? :)
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Antar att du menar med downstrokes och inte slapp.
Det beror väl på vilket sound du vill ha, själv använder jag det ofta på lugnare låtar och det fungerar hur bra som helst. Spelar då med handen ganska långt fram så tummen slår an strax efter halsens slut.

Funkar även bra om du mute:ar med handen och spelar bak vid stallet.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Yay. När läge ges.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Inlägg av FredHall31 »

Bara för att vara tydlig då: Jag menar inte att köra slapp med högertummen utan att klämma åt E-strängen med vänster tumme. :)

Jag finner precis som ni att i vissa låtar så tycker jag tummen funkar bra.
Bra att det inte är en ful ovana :). Jag vet hur ovanor kan dominera hela ens "kariär" i sport eller whatever om man inte tar död på dom tidigt.
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Hej FredHall31!

Det kan man väl göra om man vill, det står inte skrivet i sten hur man ska spela bas. Kommer man på en teknik som gör att allt känns bättre och allt faller på plats så ska man köra på det. Men, jag skulle nog rekommendera att lära sig spela med en konsekvent teknik. I min värld så tror jag att det ger bättre flyt så småningom. Jag använder tummen lite titt som tätt, men mest för att jag vill åt det lite fetare soundet det blir av tumanslag.

Sedan en liten grej till, du skrev "E-strängs noter". Noter är toner skrivna på ett papper, så menar man inte det bör man använda "toner" istället.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Okej, du menar på halsen för att ta en vis ton.
Det händer väl det också men det är inte så vanligt.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

FredHall31 skrev:Bara för att vara tydlig då: Jag menar inte att köra slapp med högertummen utan att klämma åt E-strängen med vänster tumme. :)

Jag finner precis som ni att i vissa låtar så tycker jag tummen funkar bra.
Bra att det inte är en ful ovana :). Jag vet hur ovanor kan dominera hela ens "kariär" i sport eller whatever om man inte tar död på dom tidigt.
Ah, då är jag med. Klart du får.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

FredHall31 skrev:Bara för att vara tydlig då: Jag menar inte att köra slapp med högertummen utan att klämma åt E-strängen med vänster tumme. :)

Jag finner precis som ni att i vissa låtar så tycker jag tummen funkar bra.
Bra att det inte är en ful ovana :). Jag vet hur ovanor kan dominera hela ens "kariär" i sport eller whatever om man inte tar död på dom tidigt.
Aha, trodde du skulle slå an strängen med tummen.

I så fall:

Yay. När tillfälle ges.

Använder tummen på det sättet rätt ofta när jag spelar gitarr, inte så ofta på bas.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Jag har för korta fingrar och använder det inte. Hade jag haft längre fingrar och därmed tumme, kanske om det hade verkat lämpligt.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Inlägg av klasextas »

Är "fågelgreppet" ett gängse uttryck, eller inbillar jag mig? Har för mig min lärare i kommunala musikskolan kallade det så. För hundra år sen alltså.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Jag tycker det låter som en variant av baseball-grepp... Att liksom lägga "mute" på E-strängen med hjälp av tummen på vänsterkrattan.

Risken kan ju bli att du får en spökton av just tummen...inte sant? Du står och pumpar C för glatta livet och tummen håller i ett F#... effektfullt, kanske. Fast inte alltid helt önskat, skulle jag tro.

Lycka till, hur som helst!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Här är en som använder båda tummarna. Det är inte rätt, men bra!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ipjTvRe7-Zg[/youtube]
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Inlägg av FredHall31 »

Kalebas skrev:Här är en som använder båda tummarna. Det är inte rätt, men bra!
Naaajs!

Är det så Les Claypool också spelar?

*edit*

http://www.youtube.com/watch?v=xAkvBqp8R8E
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
subkontra
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 08 okt 2007, 10:35
Ort: Luleå

Inlägg av subkontra »

Jokkmokks-jocke greppet!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Kalebas skrev:Här är en som använder båda tummarna. Det är inte rätt, men bra!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ipjTvRe7-Zg[/youtube]
:P :P :P
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Ah.. Det klassiska D/F# greppet på gitarr! :):) Självklart kan du spela på bas om det känns bra!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Att använda tummen för E-strängen. Yay/nay?

Inlägg av inber »

FredHall31 skrev:En till dum fråga från bas-newbien :).

Vad är eran åsikt om att använda tummen för vissa E-sträng noter?
Jag har inte hört/läst något specifikt om detta, men jag inbillar mig att en del personer anser det är en dålig vana för en basspelare.

Åsikter från veteranerna? :)
Allt hänger väl på om du har små eller stora händer. Vår fysionomi är olika. Om du har jäkligt små händer kanske du kan behöva "fuska" genom att trycka ner tummen, men har du normala eller stora händer ser jag ingen poäng alls med att trycka ner toner med tummen.

Jag tror att du tappar i hastighet på detta, eftersom tummen inte är speciellt rörlig. Dessutom, hur sjutton spelar du Smoke on the water med tummen? (E, D, F#, G på E-strängen).

Antingen måste du som Larry Graham ha världens snabbaste tumme, eller så får du skippa vissa låtar för att tummen inte hinner med. :shock:

Sen om du ska upp till G-strängen behöver du antagligen vrida hela handen. Aj, det verkar inte skönt alls.

Ibland kan det vara en poäng med att dämpa E-strängen med tummen, för att den inte ska väsnas, speciellt vid plektrumspel. Men att spela med tummen tycker jag du ska sluta med. Direkt. Det är en IMHO olämplig vana som du inte tjänar långsiktigt på, utan bara riskerar att ge dig en massa problem.

Att BasMartin och andra duktiga gitarrister spelar gitarr med tummen tycker jag är ovidkommande. För om man basar med tummen så beror det på att resten av fingrarna trycker ner andra band samtidigt. Hela handen är upptagen, typ. På bas spelar du en (1) ton i taget. Varför krångla till det?

Det finns en klar poäng med att inte hitta på en massa egna tricks. Om nybörjarna INTE hade andra att titta på skulle de flesta fortfarande spela med gitarren i knät. Det är ju enklare, för då ser man hela greppbrädan... :D

Så här är klassisk teknik - tummen rakt på halsen.

Bild
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Att använda tummen för E-strängen. Yay/nay?

Inlägg av Cuba »

inber skrev:
Bild
Kommer inte det där göra jävligt ont i handleden med tiden?
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Att använda tummen för E-strängen. Yay/nay?

Inlägg av inber »

Cuba skrev:
inber skrev:
Bild
Kommer inte det där göra jävligt ont i handleden med tiden?
Det är möjligt. Men tummen sitter ju där den ska, IMHO. Att karlfan har vridit handleden 90 grader såg jag faktiskt inte. :oops:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Att använda tummen för E-strängen. Yay/nay?

Inlägg av basmartin »

inber skrev:
Cuba skrev:
inber skrev:
Bild
Kommer inte det där göra jävligt ont i handleden med tiden?
Det är möjligt. Men tummen sitter ju där den ska, IMHO. Att karlfan har vridit handleden 90 grader såg jag faktiskt inte. :oops:
Usch, det såg inte bra ut. Jag förespråkar ett annat sätt att hålla, att ha tummen lite högre upp mot E-strängen.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst

Re: Att använda tummen för E-strängen. Yay/nay?

Inlägg av Gäst »

inber skrev:
FredHall31 skrev:En till dum fråga från bas-newbien :).

Vad är eran åsikt om att använda tummen för vissa E-sträng noter?
Jag har inte hört/läst något specifikt om detta, men jag inbillar mig att en del personer anser det är en dålig vana för en basspelare.

Åsikter från veteranerna? :)
Allt hänger väl på om du har små eller stora händer. Vår fysionomi är olika. Om du har jäkligt små händer kanske du kan behöva "fuska" genom att trycka ner tummen, men har du normala eller stora händer ser jag ingen poäng alls med att trycka ner toner med tummen.

Jag tror att du tappar i hastighet på detta, eftersom tummen inte är speciellt rörlig. Dessutom, hur sjutton spelar du Smoke on the water med tummen? (E, D, F#, G på E-strängen).

Antingen måste du som Larry Graham ha världens snabbaste tumme, eller så får du skippa vissa låtar för att tummen inte hinner med. :shock:

Sen om du ska upp till G-strängen behöver du antagligen vrida hela handen. Aj, det verkar inte skönt alls.

Ibland kan det vara en poäng med att dämpa E-strängen med tummen, för att den inte ska väsnas, speciellt vid plektrumspel. Men att spela med tummen tycker jag du ska sluta med. Direkt. Det är en IMHO olämplig vana som du inte tjänar långsiktigt på, utan bara riskerar att ge dig en massa problem.

Att BasMartin och andra duktiga gitarrister spelar gitarr med tummen tycker jag är ovidkommande. För om man basar med tummen så beror det på att resten av fingrarna trycker ner andra band samtidigt. Hela handen är upptagen, typ. På bas spelar du en (1) ton i taget. Varför krångla till det?

Det finns en klar poäng med att inte hitta på en massa egna tricks. Om nybörjarna INTE hade andra att titta på skulle de flesta fortfarande spela med gitarren i knät. Det är ju enklare, för då ser man hela greppbrädan... :D

Så här är klassisk teknik - tummen rakt på halsen.

Bild
FredHall31, inlägget ovan skulle jag inte bry mig om om jag var du. Kör precis som du vill. Funkar det och låter som du vill med tummen så är det bra. Funkar det inte och låter illa, byt taktik.
Det finns en poäng med korrekt musikskolefattning: det är bra när man läser noter a prima vista men i alla andra sammanhang så kan du köra precis som du vill. Om du är en av dom som övar som en galning flera timmar varje dag så se bara till att värma upp och sitta i en ställning som gör att du inte riskerar att utveckla karpaltunnelsyndrom eller något liknande.
Senast redigerad av Gäst den fre 10 sep 2010, 14:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Att använda tummen för E-strängen. Yay/nay?

Inlägg av newheartshadow »

inber skrev: På bas spelar du en (1) ton i taget. Varför krångla till det?
Says who?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Att använda tummen för E-strängen. Yay/nay?

Inlägg av inber »

Johannes skrev:
inber skrev:
FredHall31 skrev:En till dum fråga från bas-newbien :).

Vad är eran åsikt om att använda tummen för vissa E-sträng noter?
Jag har inte hört/läst något specifikt om detta, men jag inbillar mig att en del personer anser det är en dålig vana för en basspelare.

Åsikter från veteranerna? :)
Allt hänger väl på om du har små eller stora händer. Vår fysionomi är olika. Om du har jäkligt små händer kanske du kan behöva "fuska" genom att trycka ner tummen, men har du normala eller stora händer ser jag ingen poäng alls med att trycka ner toner med tummen.

Jag tror att du tappar i hastighet på detta, eftersom tummen inte är speciellt rörlig. Dessutom, hur sjutton spelar du Smoke on the water med tummen? (E, D, F#, G på E-strängen).

Antingen måste du som Larry Graham ha världens snabbaste tumme, eller så får du skippa vissa låtar för att tummen inte hinner med. :shock:

Sen om du ska upp till G-strängen behöver du antagligen vrida hela handen. Aj, det verkar inte skönt alls.

Ibland kan det vara en poäng med att dämpa E-strängen med tummen, för att den inte ska väsnas, speciellt vid plektrumspel. Men att spela med tummen tycker jag du ska sluta med. Direkt. Det är en IMHO olämplig vana som du inte tjänar långsiktigt på, utan bara riskerar att ge dig en massa problem.

Att BasMartin och andra duktiga gitarrister spelar gitarr med tummen tycker jag är ovidkommande. För om man basar med tummen så beror det på att resten av fingrarna trycker ner andra band samtidigt. Hela handen är upptagen, typ. På bas spelar du en (1) ton i taget. Varför krångla till det?

Det finns en klar poäng med att inte hitta på en massa egna tricks. Om nybörjarna INTE hade andra att titta på skulle de flesta fortfarande spela med gitarren i knät. Det är ju enklare, för då ser man hela greppbrädan... :D

Så här är klassisk teknik - tummen rakt på halsen.

Bild
FredHall31, inlägget ovan skulle jag inte bry mig om om jag var du. Kör precis som du vill. Funkar det och låter som du vill med tummen så är det bra. Funkar det inte och låter illa, byt taktik.
Det finns en poäng med korrekt musikskolefattning: det är bra när man läser noter a prima vista men i alla andra sammanhang så kan du köra precis som du vill. Om du är en av dom som övar som en galning flera timmar varje dag så se bara till att värma upp och sitta i en ställning som gör att du inte riskerar att utveckla karpaltunnelsyndrom eller något liknande.
Men varför i hela friden ska man som nybörjare spela med tummen? Om det vore överlägset skulle alla göra det. Jag fattar inte den här "Allt-är-bra-gör-som-du-vill"-inställningen. Om jag förstått rätt så har Fredhall31 precis börjat spela och vill ha ett seriöst svar. Varför i h-e ska han nöta in ett milt sagt udda sätt att spela på som han är ganska ensam om? :shock:

Det är väl nu, INNAN han lagt ner flera år på att ära sig spela, som han kan göra något åt sin teknik.

Ungefär så här håller jag själv även om tummen åker runt en del, beroende på vad jag spelar. Och i stort sett alla basister jag sett gör ungefär likadant:

Bild

Den här bilden kanske är mer representativ, eftersom jag håller med om att gitarristen har ganska märklig vinkel på armen.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Gäst

Re: Att använda tummen för E-strängen. Yay/nay?

Inlägg av Gäst »

inber skrev:
Johannes skrev:
inber skrev:
FredHall31 skrev:En till dum fråga från bas-newbien :).

Vad är eran åsikt om att använda tummen för vissa E-sträng noter?
Jag har inte hört/läst något specifikt om detta, men jag inbillar mig att en del personer anser det är en dålig vana för en basspelare.

Åsikter från veteranerna? :)
Allt hänger väl på om du har små eller stora händer. Vår fysionomi är olika. Om du har jäkligt små händer kanske du kan behöva "fuska" genom att trycka ner tummen, men har du normala eller stora händer ser jag ingen poäng alls med att trycka ner toner med tummen.

Jag tror att du tappar i hastighet på detta, eftersom tummen inte är speciellt rörlig. Dessutom, hur sjutton spelar du Smoke on the water med tummen? (E, D, F#, G på E-strängen).

Antingen måste du som Larry Graham ha världens snabbaste tumme, eller så får du skippa vissa låtar för att tummen inte hinner med. :shock:

Sen om du ska upp till G-strängen behöver du antagligen vrida hela handen. Aj, det verkar inte skönt alls.

Ibland kan det vara en poäng med att dämpa E-strängen med tummen, för att den inte ska väsnas, speciellt vid plektrumspel. Men att spela med tummen tycker jag du ska sluta med. Direkt. Det är en IMHO olämplig vana som du inte tjänar långsiktigt på, utan bara riskerar att ge dig en massa problem.

Att BasMartin och andra duktiga gitarrister spelar gitarr med tummen tycker jag är ovidkommande. För om man basar med tummen så beror det på att resten av fingrarna trycker ner andra band samtidigt. Hela handen är upptagen, typ. På bas spelar du en (1) ton i taget. Varför krångla till det?

Det finns en klar poäng med att inte hitta på en massa egna tricks. Om nybörjarna INTE hade andra att titta på skulle de flesta fortfarande spela med gitarren i knät. Det är ju enklare, för då ser man hela greppbrädan... :D

Så här är klassisk teknik - tummen rakt på halsen.

Bild
FredHall31, inlägget ovan skulle jag inte bry mig om om jag var du. Kör precis som du vill. Funkar det och låter som du vill med tummen så är det bra. Funkar det inte och låter illa, byt taktik.
Det finns en poäng med korrekt musikskolefattning: det är bra när man läser noter a prima vista men i alla andra sammanhang så kan du köra precis som du vill. Om du är en av dom som övar som en galning flera timmar varje dag så se bara till att värma upp och sitta i en ställning som gör att du inte riskerar att utveckla karpaltunnelsyndrom eller något liknande.
Men varför i hela friden ska man som nybörjare spela med tummen? Om det vore överlägset skulle alla göra det. Jag fattar inte den här "Allt-är-bra-gör-som-du-vill"-inställningen. Om jag förstått rätt så har Fredhall31 precis börjat spela och vill ha ett seriöst svar. Varför i h-e ska han nöta in ett milt sagt udda sätt att spela på som han är ganska ensam om? :shock:

Det är väl nu, INNAN han lagt ner flera år på att ära sig spela, som han kan göra något åt sin teknik.

Ungefär så här håller jag själv även om tummen åker runt en del, beroende på vad jag spelar. Och i stort sett alla basister jag sett gör ungefär likadant:

Bild

Den här bilden kanske är mer representativ, eftersom jag håller med om att gitarristen har ganska märklig vinkel på armen.
För att alla inte är likadana. Eftersom Tommy Körberg inte skulle funka så bra i AC/DC och Brian Johnson förmodligen inte skulle vara klockren i Chess. Skulle alla följa dina standardråd så skulle Black Sabbath låta som Nisse Landgren Funk Unit, för ingen muskskolelärare skulle väl rekommendera att hans baselev skall spela med högerhanden uppe på greppbrädan och banka på precis allt vad han orkar eller spela gitarr med 008-strängar stämda i C#?
Tänk om en ung Tony Levins fråga om hans idé om att spela med trumpinnar på fingrarna hade hamnat hos en fantasilös torrboll till baslärare, då hade ännu en unik basist förvandlats till en trist tv-basist.

Kanske skall tillägga att jag personligen inte gör som "i stort sett alla basister du sett" och inte dom basister jag gillar heller. Varför inte? Jo, det går nämligen inte om man vill ha basen långt ner och därmed undvika att se fånig ut. Rockbasister gillar inte Frälsis-greppet.
Gäst

Inlägg av Gäst »

"Minst sagt udda" måste jag förresten också kommentera. Jag har sett många basister spela med vänstertummen på E-strängen. Jag går mest och lyssnar på pop- och rockband, där är det inte helt ovanligt. Jag spelar själv så ibland. Inte ofta men det händer.

En sak till innan fusionmaffian kommer efter mig med blåslampa: det där med att se fånig ut med basen högt upp är min egen personliga smak. Lemmy och Lynott kommer undan med det av någon anledning men annars tycker jag att det ser betydligt bättre ut med basen längre ner än vad musikskolenormen föreskriver.
Skriv svar