Sida 1 av 1

Turnarounds

Postat: fre 10 sep 2010, 09:41
av Kale
Jag sitter och matar blueskomp med min trummaskin och kom på att trummaskinen är väldigt konsekvent med "markeringar" :) Jag får med andra ord direkt feedback på om fills och turnarounds fungerar. Nu vill jag lära mig nya turnarounds. Hjälp mig! Tips på tänk och länkar till Youtube, tabs, noter, Spotify mm tas tacksamt emot.

Postat: fre 10 sep 2010, 09:46
av HirYoshima
det skulle jag också vilja lära mig, har noll koll på det där, jag brukar mest köra ett bluesriff och byta tonart bara.. finns säkert nån som kan sätta ord på hur man ska tänka när man gör turnarounds.

Postat: tor 16 sep 2010, 00:19
av Löwe

Postat: tor 16 sep 2010, 00:24
av magnusb
:mrhappy:

Postat: tor 16 sep 2010, 02:06
av basmartin
Vad menar du med turnarounds? Jag är inte blues expert, men i jassmusik så syftar det på ackordföjden C A7 Dm G7 och liknande, i slutet av en runda. Om det är sådana du menar så kan jag kanske hjälpa till. Men kolla in Bonnie Tyler först.

Postat: tor 16 sep 2010, 02:44
av Löwe
:lol:

Tyckte att videon tog upp ämnet "turn around" på ett matnyttigt sätt ;)

Jag antar att det är precis som du menar Martin! Blev bara lite fnissig när den dök upp i huvudet.

Jag är inget jättefan av att använda engelska ord hipp som happ (även om jag gör det själv!) blir lätt ganska lite förvirrat..

Postat: tor 16 sep 2010, 02:51
av Löwe
För att hålla sig lite till ämnet, så har jag en favorit som nästan alltid trillar med på nån runda: Om du på Martins G7 istället spelar ett Db i basen, så får du en tritonusersättning. (folk som har teoretisk kontroll kallar det så om jag inte är helt ute och cyklar..)
Då kan man spinna vidare med att filla/leka lite på det. Bara ett exempel dock..

Postat: sön 19 sep 2010, 14:17
av gabrieldahl
Löwe skrev:För att hålla sig lite till ämnet, så har jag en favorit som nästan alltid trillar med på nån runda: Om du på Martins G7 istället spelar ett Db i basen, så får du en tritonusersättning. (folk som har teoretisk kontroll kallar det så om jag inte är helt ute och cyklar..)
Då kan man spinna vidare med att filla/leka lite på det. Bara ett exempel dock..
Det är grymt. Teoretiskt funkar väl det bättre med ett Db7, men jag diggar Dbmaj i sammanhanget mer.

Postat: sön 19 sep 2010, 14:25
av basmartin
Löwe skrev:För att hålla sig lite till ämnet, så har jag en favorit som nästan alltid trillar med på nån runda: Om du på Martins G7 istället spelar ett Db i basen, så får du en tritonusersättning. (folk som har teoretisk kontroll kallar det så om jag inte är helt ute och cyklar..)
Då kan man spinna vidare med att filla/leka lite på det. Bara ett exempel dock..
Gör man tritonusersättning på alla ackord utom tonikan, så blir det lite Coltrane-vibe. C Eb7 Ab7 Db7. För all del så kan man byta ut tonikan också, men då blir det inte lika mycket Coltrane.

Postat: sön 19 sep 2010, 16:55
av Kale
Nä men se på... trevligt med lite respons. Nu börjar det bli lite att bita i. Tackar!