[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 1014: Undefined array key 3
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 1014: Undefined array key 3
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4130: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3009)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4130: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3009)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4130: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3009)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4130: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3009)
PrataBas • Högertummens placering
Sida 1 av 1

Högertummens placering

Postat: tor 23 sep 2010, 17:31
av midiper
Hej,
Jag är helt nybörjare på det här med El-bas. Tänkte försöka att lära mig rätt teknik (om det finns någon sådan). Verkar finnas två olika skolor (om inte fler). Vad är tipset, är det att låta högertummen vila ovanför E-strängen hela tiden på pickupen eller låta tummen följa med strängen ovanför den man knäpper hela tiden som en dämpning.

MVH Per

Postat: tor 23 sep 2010, 17:35
av funkys**t
Det senare alternativet röstar jag för. Sk flytande tumme. Du får så avslappnad handled som möjligt och du minskar risken för överansträngning.
Fast vad du menar med dämpning förstår jag inte riktigt...

Postat: tor 23 sep 2010, 17:53
av midiper
Hej,
Tack för svaret! Det jag menade med dämpning var att den strängen tummen trycker på inte "ringer" med.

Postat: tor 23 sep 2010, 18:24
av HirYoshima
det finns ju olika skolor, jag kör nog "flytande", men jag skulle vilja lära mig att låta tummen hänga kvar på E-strängen och sen dämpa med lill (på A-strängen) och ringfingret (på D-strängen) när jag kommer till tunnare strängar. det verkar vara en mer effektiv teknik när man väl lärt sig den, bör kanske tillägga att jag bara spelar med två fingrar, eller plektrum, då dämpar jag med handflatan a la gitarr.

Postat: tor 23 sep 2010, 18:31
av Hellsten
Röstar också för s.k. flytande tumme. Blir jävligt obekvämt i längden att ha tummen på pickupen, samt svårare att spela figurer på g-strängen enligt mig.

Postat: tor 23 sep 2010, 18:59
av kmo
Det här kanske inte är pedagogiskt riktigt, men kör som det känns mest naturligt. Finns många skolor..
Själv har jag tummen på E-strängen när jag spelar A, D och G. På E hänger den i luften eller tar igen sig mot en mick.

Postat: tor 23 sep 2010, 19:14
av mågis
Tummen återfinns på hitsidan av plektrumtet. Pekfingret på andra sidan...

Postat: tor 23 sep 2010, 21:13
av Dr_Blues
Du får testa dig fram och hitta något du tycker känns bekvämt.

Men en sk "flytande" tumme är nog att föredra istället för att låta tummen vara statisk.

Postat: tor 23 sep 2010, 22:26
av midiper
Hej,
Tack för alla fin, fina svar! Intressant, jag lånade en en basskolebok på biblan "Playing bass today" som jag tyckte verkade mycket bra, med noter och allt. Det de visar där är mer en statisk tumme. Får försöka att lära mig det där med flytande tumme verkar inte så dumt tror jag. Kanske någon som har tips på bra litteratur om man vill lära sig El-bas efter noter.

Postat: tor 23 sep 2010, 22:29
av basmartin
kmo skrev:Det här kanske inte är pedagogiskt riktigt, men kör som det känns mest naturligt. Finns många skolor..
Själv har jag tummen på E-strängen när jag spelar A, D och G. På E hänger den i luften eller tar igen sig mot en mick.
Samma här. Vid vissa festliga tillfällen så hamnar ibland min tumme på A-strängen.

Postat: tor 23 sep 2010, 22:35
av Janne
Själv använder jag tummen på E-strängen på 4-strängade och flytande tumme på 5-strängat. 5-strängade kräver dämpning tycker jag fast på 4:orna blir ju resonansen mindre.

Postat: tor 23 sep 2010, 23:07
av trestintas
Själv har jag min tumme rätt centralt placerad...

Postat: fre 24 sep 2010, 10:22
av Peppar
Är jag den enda som spelar med tummen på micen? :(

I alla fall, det är så jag har lärt mig och eftersom inte alla basar har tumhylla så fick micken vara reserv.

Postat: fre 24 sep 2010, 10:29
av inber
Janne skrev:Själv använder jag tummen på E-strängen på 4-strängade och flytande tumme på 5-strängat. 5-strängade kräver dämpning tycker jag fast på 4:orna blir ju resonansen mindre.
+1

Jag har lirat i över 30 år och haft min tumme vilande lite omväxlande på plektrumskyddet och en av mikarna.

När jag började spela femsträngat för några månader sedan gick jag över till flytande tumme. Dels kändes det obekvämt att ha tummen fast med så bred greppbräda, dels för att jag läst att det är lättare att utveckla karpaltunnelproblem med just femma och fast tumme. Man måste ju spreta rejält med fingrarna för att nå G-strängen och det känns inte skönt.

Det finns en del videor på Youtube om "bass floating thumb". Det var inte den här jag kollade när jag bytte teknik för några månader sedan, men den här verkar vettig:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PPVMBPmrblU[/youtube]

Postat: fre 24 sep 2010, 10:54
av Fernan
Jag försöker tillämpa flytande tumme, men återfaller oftast i gamla banor med statisk tumme på E-sträng eller mick.

Postat: fre 24 sep 2010, 15:36
av midiper
inber skrev:
Janne skrev:Själv använder jag tummen på E-strängen på 4-strängade och flytande tumme på 5-strängat. 5-strängade kräver dämpning tycker jag fast på 4:orna blir ju resonansen mindre.
+1

Jag har lirat i över 30 år och haft min tumme vilande lite omväxlande på plektrumskyddet och en av mikarna.

När jag började spela femsträngat för några månader sedan gick jag över till flytande tumme. Dels kändes det obekvämt att ha tummen fast med så bred greppbräda, dels för att jag läst att det är lättare att utveckla karpaltunnelproblem med just femma och fast tumme. Man måste ju spreta rejält med fingrarna för att nå G-strängen och det känns inte skönt.

Det finns en del videor på Youtube om "bass floating thumb". Det var inte den här jag kollade när jag bytte teknik för några månader sedan, men den här verkar vettig:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PPVMBPmrblU[/youtube]

Det var just en av de videor jag såg när jag började fundera på om man inte ska lära sig den här tekniken när man ända är på ruta ett.

Postat: fre 24 sep 2010, 17:30
av Tarzan08
Peppar skrev:Är jag den enda som spelar med tummen på micen?
närå..det gör jag med, och har lyckats nöta en gullig liten grop genom lack och allt.
Men det kan hända att tummen återfinns i s.k. slap-läge också. Hamrandes på strängarna med aggresiv energi... då låter det fint.

Postat: fre 24 sep 2010, 17:43
av Janne
midiper skrev:Det var just en av de videor jag såg när jag började fundera på om man inte ska lära sig den här tekniken när man ända är på ruta ett.
Nu får jag säkert spö av några som kör Gary Willis-style, men jag tycker att det finns risk att få lite för mesigt anslag om man börjar med flytande tumme som nybörjare. Jag vill verkligen få ut tonen ur basen så man hör anslaget ordentligt. Om du kör 4:a tycker jag att det är bättre att du kör med tumstöd, ha koll så att handleden inte blir böjd, landa ordentligt på strängen bakom när du spelar och spänn nedersta fingerleden så att du får lite kraft. Är väl ingen som vill lyssna på en som spelar som en kä..., nä förresten, stoppar där :D

Postat: fre 24 sep 2010, 21:45
av Dr_Blues
Janne skrev:Om du kör 4:a tycker jag att det är bättre att du kör med tumstöd, ha koll så att handleden inte blir böjd, landa ordentligt på strängen bakom när du spelar och spänn nedersta fingerleden så att du får lite kraft...
Med viss censur så tycker jag att det finns mycket klokheter bakom dessa ord...

Postat: fre 24 sep 2010, 21:48
av Janne
Dr_Blues skrev:
Janne skrev:Om du kör 4:a tycker jag att det är bättre att du kör med tumstöd, ha koll så att handleden inte blir böjd, landa ordentligt på strängen bakom när du spelar och spänn nedersta fingerleden så att du får lite kraft...
Med viss censur så tycker jag att det finns mycket klokheter bakom dessa ord...
Kan vara intressant vilka delar du vill censurera?

Postat: lör 25 sep 2010, 11:31
av Dr_Blues
Janne skrev:Är väl ingen som vill lyssna på en som spelar som en kä..., nä förresten, stoppar där :D
Detta var min sk "censur" det med att spela som en kä... :wink:

Annars håller jag med fullständig! :tummenupp:

Postat: lör 25 sep 2010, 16:57
av F-klav
Jag har lärt mig att håla tummen på en av mickarna och där är den. Kämpade för att lära om att spela med alla fyra fingrarna på vänsterhanden och det gick ju, så visst kan man lära om, men nu tycker jag att min högertumme funkar bra så... tja... fast jag verkar rätt ensam om det här.

Postat: lör 25 sep 2010, 17:00
av Sam W
När jag spelar seriöst (inte sitter i soffan och degar) så kör jag med rak handled och håller tummen på den sträng som är över den jag spelar på, och om det är E-strängen så hamnar tummen på micken (P-bas). Inte riktigt floating alltså men det är ju ungefär samma antar jag. Spelar nästan alltid över micken (funkar lite som en ramp), så den blir smutsig rätt fort :)

Postat: mån 27 sep 2010, 10:45
av Peppar
Tarzan08 skrev:
Peppar skrev:Är jag den enda som spelar med tummen på micen?
närå..det gör jag med, och har lyckats nöta en gullig liten grop genom lack och allt.
Men det kan hända att tummen återfinns i s.k. slap-läge också. Hamrandes på strängarna med aggresiv energi... då låter det fint.
Då är vi två, min svarta handgjorda har en fin träfärgad grop efter tummen haha

Postat: ons 29 sep 2010, 16:57
av magstorm
Jag kör flytande tumme, men stödjer underarmen emot baskroppen till skillnad från hur Todd Johnson visar i videon. Hans metod (utan armstöd) funkar ju säkert bra om man sitter stilla på en stol, men hur går det om man står upp och rör lite på sig? Det funkar inte för mig i alla fall...