Borde jag lära mig plektrum?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Borde jag lära mig plektrum?

Inlägg av FredHall31 »

Jag har spelat bas i kanske en månad och har enbart kört med fingrar, även om jag har plektrum också. Dock så undrade jag om jag kanske borde börja lära mig att spela med plektrum vid sidan om fingrar? Eller borde jag kanske köra med fingrar först tills jag är bekväm och sen börja med plektrum så det inte blir någon "inlärningskrock".
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Mitt tips är att fortsätta lära dig behärska basen med fingrarna och gå över till plektrum sedan, som du själv skriver.
Jag tror egentligen inte det är något problem att variera sig undertiden man utvecklas, men om du känner dig osäker så kör vidare med fingrarna först!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Min erfarenhet från att lära mig andra saker är att man lätt fastnar i det man kan.

Har man t ex hyfsad fart med pekfingervalsen på tangentbordet så är det ju astråkigt och frustrerande att knappt kunna skriva alls på datorn i de två veckor det tar att lära sig rätt fingersättning. Sen går det dubbelt så fort att skriva, men det är lätt att tappa sugen på vägen dit.

Om du får fart på ditt fingerspel och blir riktigt duktig på det, är det kanske inte så roligt att backa tillbaka och bli fullständig nybörjare igen? Du vet själv hur envis du är och envisheten är nyckeln.

Men frågar du mig skulle jag öva båda parallellt. Du har ju ett gyllene tillfälle nu att bli lika bra på båda! :tummenupp:
Senast redigerad av inber den fre 24 sep 2010, 14:37, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Inlägg av Sam W »

Jag tror inte det blir någon krock. Många klankar ner på plektrumspel för att det inte är lika "äkta" som fingerspel, men plektrumspel är en bra grej att kunna eftersom plektrum och fingrar har såpass olika sound. Ju fler verktyg i bältet desto bättre, så att säga...
Hej
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Sam W skrev:Jag tror inte det blir någon krock. Många klankar ner på plektrumspel för att det inte är lika "äkta" som fingerspel, men plektrumspel är en bra grej att kunna eftersom plektrum och fingrar har såpass olika sound. Ju fler verktyg i bältet desto bättre, så att säga...
Jag håller med. Och det där med att fingrarna skulle vara finare är ju bara dumt. Jag hade faktiskt inte hört talas om den där idiotiska uppfattningen innan jag började läsa på Pratabas. Ibland passar plektrum bäst, ibland passar fingrar bäst. I alla fall om man spelar rock och pop.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Vilket ljudideal har du?
Du har säkert en favoritbassist eller ett basljud som du gillar mer än något annat.
Gå på det.
Gillar du ljudet av plektrum så kör på det.
Gillar du ljudet av fingerspel så gå på det.
Det tar tid att behärska en teknik.
Det svåraste är att lära sig dämp-tekniken.
Alltså den teknik som du anväder för att dämpa de andra strängarna,medans du spelar på en annan.
Den ser olika ut beroende på om du använder fingrar eller plektrum.
Jag hade nog koncentrerat mig på en teknik åt gången.
Blivit bra på den och sedan tagit tag i nästa.
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Inlägg av FredHall31 »

Anledningen att jag frågar är naturligtvist att jag inte vill utveckla dåliga vanor :)
Som jag känner det i just detta nu så föredrar jag nog fingrar, men jag vill lära mig plektrum också. Jag märkte att det är inte så lätt som det ser ut: som häromdagen då jag försökte spela dom gamla övningslåtarna (basboken) med plektrum istället.

Tack för feedbacken!
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Inlägg av FredHall31 »

Funkfingers skrev:Vilket ljudideal har du?
Du har säkert en favoritbassist eller ett basljud som du gillar mer än något annat.
Gå på det.
Gillar du ljudet av plektrum så kör på det.
Gillar du ljudet av fingerspel så gå på det.
Det tar tid att behärska en teknik.
Det svåraste är att lära sig dämp-tekniken.
Alltså den teknik som du anväder för att dämpa de andra strängarna,medans du spelar på en annan.
Den ser olika ut beroende på om du använder fingrar eller plektrum.
Jag hade nog koncentrerat mig på en teknik åt gången.
Blivit bra på den och sedan tagit tag i nästa.
Sorry, jag såg inte detta inlägg.

Mitt ljudideal? Jag vet inte om det är det du menar, men just nu lutar jag väl mer åt blues/jazz hållet: Lugna, långsamma toner med känsla i varje sträng.
Dock så gillar jag all typ av musik så jag gissar jag hamnar jag väl i en Beatles-fas så småningom :)
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
Användarvisningsbild
Mr Bassplayer
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 19:05
Ort: Västerås

Inlägg av Mr Bassplayer »

Jag är själv mycket mer van med att lira med fingrarna, men jag har även börjat lira med plektrum. Det är bra då man kan få ett skarpt "punchigt" ljud, vilket är coolt när man spela punk.

Jag tycker själv att du ska lära dig det du är bekvämast med och vad du tycker låter bäst, men jag rekommenderar att lira med fingrarna då man vinner på det i framtiden! :D

Lycka till med spelandet! :D
Squier Classic Vibe 60s Jazz Bass
Ampeg BA-108
Digitech BP-90
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Jag har väl spelat i ett och ett halvt år nu och tänkte att det kunde vara lagom att börja med plektrum nu ungefär, för nu sitter fingerspelet ganska så bra. Jag kan backa ner och öva på enklare låtar, finslipa vänsterhandsteknik och lära mig spela med plektrum. Jag tror att jag tjänar på att vara hyfsat bra med vänsterhanden innan jag börjar blanda in något nytt till höger, men vi funkar alla olika, så känn efter vad som känns bäst själv.
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Mr Bassplayer skrev:jag rekommenderar att lira med fingrarna då man vinner på det i framtiden
Mja...vete fasen vad det betyder - egentligen. :wink:
I likhet med de flesta här skulle jag rekommendera att köra både och. Fast inte samtidigt.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag spelar nästan uteslutande med plektrum.
Låter skitbra.
Det är bara fisförnäma puckon som tror att fingerspel är "finare" på nåt sätt.
Använd det som funkar för DIG.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Lär dig bägge tekniker.

Prova om du kan lära dig bägge teknikerna samtidigt. Annars får du lära dig en sak åt gången.

Jag ångrar att jag inte började spela med plektrum tidigare. Olika låtar kräver olika ljud, kräver olika sätt att spela. Oftast spelar jag med fingrarna, men vissa låtar "kräver" plektrum. Om jag spelar på en rickenbacker blir det också plektrumspel.

Finns ju ingen som helst nackdel att kunna spela på olika sätt.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25808
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Nick skrev:Lär dig bägge tekniker.

Prova om du kan lära dig bägge teknikerna samtidigt. Annars får du lära dig en sak åt gången.

Jag ångrar att jag inte började spela med plektrum tidigare. Olika låtar kräver olika ljud, kräver olika sätt att spela. Oftast spelar jag med fingrarna, men vissa låtar "kräver" plektrum. Om jag spelar på en rickenbacker blir det också plektrumspel.

Finns ju ingen som helst nackdel att kunna spela på olika sätt.
+1 på vartenda ord.

Jag väntade mer än 10 år med att börja använda plektrum.
Såhär i efterhand fattar jag sannerligen inte varför jag väntade så länge...
Medlem i PB50+
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

Fastnade i enbart fingerspel med den korkade föreställningen att det var det "rätta" sättet. Provade lite plektrum nån gång då fingertopparna var helt slut och det var då jag hittade hem, har kört plektrum sen dess. Även om du upptäcker att fingerspel är the shit för dig trots allt så är det skitbra att kunna båda eftersom det gör stor skillnad på ljudet. Beroende på vad du spelar för musik så kan det ena sättet funka bättre än det andra.

M.a.o + 1 på allt som egentligen redan sagts :lol:
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Jag har funderat lite på om det beror mer på basisten än på verktyget hur det låter. Ta gruppen Alice in Chains som ett strålande exempel. De har ju haft två basister, vilket innebär att basist nummer två också lirar basist nummer etts låtar live. Ok, det är en jäkla skillnad på live och studio när det kommer till ljudet, men dels finns det ju liveinspelningar med basist nummer ett också och poängen i den här historien är att basist nummer ett, Mike Starr, spelade med fingrarna, medan basist nummer två, Mike Inez, föredrar plektrum (även om han sagt i någon intervju att han jobbar på fingerspelet för att få in mer av det). Men jag tror inte att det håller att säga att vissa låtar kräver si eller så, jag tror att det handlar om hur man trivs med att spela och kan göra bra, för de här båda basisterna låter båda bra i samma låtar.

Därmed inte sagt att man inte ska lära sig båda, för en komplett basist behärskar nog alla tekniker, men man kommer säkert ändå att föredra det ena eller det andra.
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

jag tänker så här.
om du gillar slowblues så kanske det ger mer glädje att snabbt utveckla det soundet. altså fingrar.

sen när det känns kul att spela rock med lite mer skrammel så kommer du att snabbt lära dig plektrum/spel/sound pga att det blir så jäkla skoj när det känns rätt.
altså gillar du det mjuka soundet så lägg energin på fingrarna men kör lite plek då och då ändå för att få till något som funkar nogorlunda.
sen när tillfället kommer så kan du snabbt jobba upp bra plekteknik.

jobba med det som är mest kul som du känner att du verkligen vill lära dig på det här stadiet.
efter nåt års spel eller två kan du mer börja fundera på "vad borde jag kunna"

och om man kör plektrum eller fingrar är en smaksak och frågan om vilket sound man eftersträvar. att det ena skulle vara mer rätt än det andra är trams.

utveckla det som är roligast. det ska ju vara kul att spela.
vad som blir roligast är ofta en fråga om vilken kontext man sätter sig i.
kör bara!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Inlägg av FredHall31 »

criss skrev:jag tänker så här.
om du gillar slowblues så kanske det ger mer glädje att snabbt utveckla det soundet. altså fingrar.

sen när det känns kul att spela rock med lite mer skrammel så kommer du att snabbt lära dig plektrum/spel/sound pga att det blir så jäkla skoj när det känns rätt.
altså gillar du det mjuka soundet så lägg energin på fingrarna men kör lite plek då och då ändå för att få till något som funkar nogorlunda.
sen när tillfället kommer så kan du snabbt jobba upp bra plekteknik.

jobba med det som är mest kul som du känner att du verkligen vill lära dig på det här stadiet.
efter nåt års spel eller två kan du mer börja fundera på "vad borde jag kunna"

och om man kör plektrum eller fingrar är en smaksak och frågan om vilket sound man eftersträvar. att det ena skulle vara mer rätt än det andra är trams.

utveckla det som är roligast. det ska ju vara kul att spela.
vad som blir roligast är ofta en fråga om vilken kontext man sätter sig i.
kör bara!
Yes yes! Just nu är det fingrar och blues som jag gillar :).
Tack för inläggen!
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Det är många kloka råd i den här tråden, så det är kanske inte helt lätt att kunna undvika att upprepa vad andra redan har skrivit.
Skall göra mitt bästa för att undvika vänster handens teknik.

Så........
1. Fingrar vs plektrum är bara trams.
Man använder det man gillar. Själv så gillar jag båda!

2. Se till att handlederna är så raka som möjligt.
Det är inte svårt att dra på sig en massa trassel och värk om man är oförsiktig, jag vet vad som kan hända.

3. När det gäller fingerspel, bestäm dig för hur många av högertassens fingrar du vill använda och kör på detta.
Men tänk på att det kan vara duktigt jobbigt att ändra/byta teknik senare.
Själv så ångrar jag att jag inte bums började spela med tre fingrar, men det är en högst personlig reflektion.

4. Plektrum. Jag skulle som t.ex. F-klav skriver vänta lite med att börja med plektrum, dock inte för länge. När du börjar känna dig bekväm med basen så tycker jag att det är dags att börja, men åter igen detta är individuellt.

5. Typ av plektrum. Vad säger man mer än jösses? :D
Det finns säkert lika många åsikter som det finns basister.
Ledorden för mig är vad som känns bra att hålla i och vad för sound jag är ute efter. Dessa går inte alltid hand i hand då jag gillar tjocka plektrum för hur dom känns att hålla, men det är inte alltid, snarare långt ifrån som jag gillar hur det låter. Tjockleken på plektrumet är otroligt viktigt beroende på vad för typ av attack/sound man vill ha. Även material har för mig en stor betydelse. Om jag blev tvingad att använda ett material i plektrumet så blir det ett plektrum i sten!!!!
Men återigen detta är individuellt.

6. Plektrumteknik. Nu är jag om något ute på djupt vatten.
Jag gillar att låta handleden och i någon mån tummen/pekfinger göra jobbet, andra trycker på med bara handleden eller vevar med större delen av armen.
Vad man än må nyttja så påverkar det soundet.

Mitt råd är att du provar dig fram och använder det som passar dig och det som låter bäst i dina öron.

Lycka till! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Gäst

Inlägg av Gäst »

TDHP skrev:Jag spelar nästan uteslutande med plektrum.
Låter skitbra.
Det är bara fisförnäma puckon som tror att fingerspel är "finare" på nåt sätt.
Använd det som funkar för DIG.
Janne

Inlägg av Janne »

Ja.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Det tog mig ca 8 år att få tummen ur och lära mig att hantera ett plektrum. Är jävligt glad att jag gjort det, men jag är förbaskat lat och borde egentligen ha gjort det långt tidigare.

Passa på nu, när du är motiverad att lära dig något. Sen är det lätt att man blir för bekväm i det man kan. Nu är du ett "blankt papper" när det gäller bas, se till att fylla dit papper med mer än en sak.
/Linus
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Punkster skrev:Det tog mig ca 8 år att få tummen ur och lära mig att hantera ett plektrum. Är jävligt glad att jag gjort det, men jag är förbaskat lat och borde egentligen ha gjort det långt tidigare.

Passa på nu, när du är motiverad att lära dig något. Sen är det lätt att man blir för bekväm i det man kan. Nu är du ett "blankt papper" när det gäller bas, se till att fylla dit papper med mer än en sak.
För mig tog det tjugo år att börja spela med plektrum...

Kör med plektrum där du tycker att det passar musiken och ditt spel. Om hälften av det du spelar passar med plektrum, då ska du öva lika mycket med plektrum som med fingrar.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar