Tool - Hush, vilken teknik använder Paul D'Amour?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Tool - Hush, vilken teknik använder Paul D'Amour?

Inlägg av Nyrostad »

Är rätt duktigt förtjust i basintrot på Tools tidiga låt Hush (låg på Opiate EP:n), men blir inte riktigt klok på vad han gör för att få detta sound.

Gissade först på slap/pop, men jag vet inte, tycker i alla fall inte jag får till det som han när jag gör det ;)

Antar att han har en hel del diskant på EQ:n, men vet någon vilken bas han kör med? Låter som om den har en hel del attack..

Analyser välkomna!

Edit: Hittade en gammal video där han visst lirar på Rick, och även om det är otydligt ser det lite ur som om han lirar med plektrum. Då är ju frågan, vad i helsike har han för inställningar för att få det att låta som det gör? :P
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Nu vet jag inte vilka Tools är, men jag har spelat Rickenbacker en del på 80-talet, och min Ricko-beskrivning när det gäller ljudet har alltid varit "det låter som slaping när man spelar plektrum på Rickenbacker".
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Varför gillar då vintagebolsjevikerna lemmy men hatar slapbasisterna?
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Haha, tack för infon Califen! Så med andra ord har jag två alternativ för att efterlikna soundet; köpa en rick och lära mig plektrum, eller nöja mig med att lära mig slappingen lite bättre och vara i närheten iaf. Tror plånboken väljer det sistnämnda ;)

För de som inte hört låten: http://www.youtube.com/watch?v=EF_WKwbueG8
Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar