Ask P.

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Ask P.

Inlägg av Gäst- »

Pratabasare:

Jag har fått fin feedback ang. mitt spelande (som är LÅNGT ifrån fulländat)
Jag har även fått några förfrågningar via PM om privatlektioner men har tackat nej eftersom jag inte ger privatlektioner längre. Mitt fasta jobb och bandet är overkill.

Däremot skulle jag utan problem kunna ta emot frågor om hur jag personligen har löst vissa tekniska problem eller synpunkter ang. basspelandet.

Jag tänkte starta en öppen" fråga-svar tråd" där jag filmar in svaren via Youtube så får vi se om jag kan hjälpa någon på det sättet.

MVH.


//P


Janne och Lilldjuret frågar om trefingersteknik för höger hand.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Rbeux3XK_Cc[/youtube]

SnorLars vill ha bättre koornation mellan händerna(Fingrarna)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AbONwQe0Ba4[/youtube]

Von K och högern vid slap
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5po4iRYbWSI[/youtube]
Senast redigerad av Gäst- den tor 02 dec 2010, 20:28, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ask P.

Inlägg av blackparkas »

Perennial skrev: Basister med erfarenhet göra sig icke besvär, eftersom det inte lär finnas mycket jag kan hjälpa er med.


Finns det basister utan erfarenhet alltså!?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Janne

Inlägg av Janne »

Jag tycker det vore kul att se hur du tänker när det gäller 3-fingerteknik för högerhanden. Lägger du ringfingret på obetonade taktdelar eller har du övat upp det så du kan få samma tryck i tonen som med andra fingrar. Har du någon tanke om hur du gör med fingrarna vid 16-delar, trioler etc. Jag undrar helt enkelt hur du tänkt när du övat in tekniken om du förstår hur jag menar. Jag är inte utan erfarenhet men kanske får fråga ändå? Trefingersteknik är dessutom nytt för mig, på bas vill säga, är ju klassisk gitarrist i grunden.
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Piteå

Inlägg av Lilldjuret »

Janne skrev:Jag tycker det vore kul att se hur du tänker när det gäller 3-fingerteknik för högerhanden. Lägger du ringfingret på obetonade taktdelar eller har du övat upp det så du kan få samma tryck i tonen som med andra fingrar. Har du någon tanke om hur du gör med fingrarna vid 16-delar, trioler etc. Jag undrar helt enkelt hur du tänkt när du övat in tekniken om du förstår hur jag menar. Jag är inte utan erfarenhet men kanske får fråga ändå? Trefingersteknik är dessutom nytt för mig, på bas vill säga, är ju klassisk gitarrist i grunden.
Också intresserad av detta! Jag har övat litet trefingersteknik för att få mer flyt och jämnhet och har då kört den standard 3 2 1 3 2 1 3 2 1 3 2 1 osv, men det går trögt eftersom jag alltid faller tillbaka in i galloppmönster.
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Re: Ask P.

Inlägg av Gäst- »

blackparkas skrev:
Perennial skrev: Basister med erfarenhet göra sig icke besvär, eftersom det inte lär finnas mycket jag kan hjälpa er med.


Finns det basister utan erfarenhet alltså!?
Ja, eller med väldigt lite. Annars skulle varken råd, tips, lektioner eller lärare existera.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ask P.

Inlägg av Jan Hellman »

Perennial skrev:
blackparkas skrev:
Perennial skrev: Basister med erfarenhet göra sig icke besvär, eftersom det inte lär finnas mycket jag kan hjälpa er med.


Finns det basister utan erfarenhet alltså!?
Ja, eller med väldigt lite. Annars skulle varken råd, tips, lektioner eller lärare existera.
Ha ha ha. Bra svar. :)

//J
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

Janne och Lill: Jag kommer att spela in en kortis ang. 3 fingersteknik. Som fö. är något jag sällan använder. Ge mig till helgen, då har jag lite tid.
Janne

Inlägg av Janne »

:thumbsup:
Användarvisningsbild
Jo4cim
Medlem+
Inlägg: 1067
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 18:45
Ort: Västerås

Inlägg av Jo4cim »

Kanon initiativ!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Kul det där med trefingerteknik, jag tror att jag lade mig till med den när jag hade gig i min ungdom och fick blåsor på fingrarna och var helt enkelt tvingad att lira med ringfingret..sen har jag aldrig tänkt på det utan det är helt naturligt att använda 3 fingrar.
Användarvisningsbild
Axel
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 09:52
Ort: Kalmar

Inlägg av Axel »

Har övat in 4-fingrars teknik, som känns naturligt för mig när det passar spelmässigt.
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

Axel skrev:Har övat in 4-fingrars teknik, som känns naturligt för mig när det passar spelmässigt.
Menar du p, i, m, a eller i, m, a, l?
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Har en fråga. På dina utube klipp har du grym tajmning mellan höger och vänster.
Själv har jag en del problem när jag spelar neråt (släpper upp). Låter skitfult och hindrar mig från att spela snabbare.

Några tips för att öva tajmningen (ner med vänsterhandens fingrar exakt när du gör anslaget med höger)??
Jean Jaures
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 23:13
Ort: Linköping

Inlägg av Jean Jaures »

Vilket trevligt initiativ Perennial! schysst! jag har massor frågor, återkommer;)
Yamaha BB414
Fafner
TKS215
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

SnorLars skrev:Har en fråga. På dina utube klipp har du grym tajmning mellan höger och vänster.
Själv har jag en del problem när jag spelar neråt (släpper upp). Låter skitfult och hindrar mig från att spela snabbare.

Några tips för att öva tajmningen (ner med vänsterhandens fingrar exakt när du gör anslaget med höger)??
Du får förklara lite bättre "spela neråt, släppa upp" innan jag kan svara, det finns flera olika neråt/uppåt på instrumentet...

Annars verkar det låta som koordinationsproblem. Och det löses bara med en bra position, korrekt styrka, presition och synkronisering av bägge händer.

Får se om jag hinner göra något innan jag blir bannad.
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Perennial skrev:
SnorLars skrev:Har en fråga. På dina utube klipp har du grym tajmning mellan höger och vänster.
Själv har jag en del problem när jag spelar neråt (släpper upp). Låter skitfult och hindrar mig från att spela snabbare.

Några tips för att öva tajmningen (ner med vänsterhandens fingrar exakt när du gör anslaget med höger)??
Du får förklara lite bättre "spela neråt, släppa upp" innan jag kan svara, det finns flera olika neråt/uppåt på instrumentet...

Annars verkar det låta som koordinationsproblem. Och det löses bara med en bra position, korrekt styrka, presition och synkronisering av bägge händer.

Får se om jag hinner göra något innan jag blir bannad.
När jag kör skalor från mörka toner till ljusa toner så slår jag inte alltid an tonen med högerhanden samtidigt som jag trycker ner med vänsterhanden.
Det visar sig tydligare när jag promenerar "bakåt" från ljusa toner mot mörka dvs släpper upp ett finger för att spela tonen på bandet bakom...typ.

Skynda med svar. ;-)
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

SnorLars skrev:
Perennial skrev:
SnorLars skrev:Har en fråga. På dina utube klipp har du grym tajmning mellan höger och vänster.
Själv har jag en del problem när jag spelar neråt (släpper upp). Låter skitfult och hindrar mig från att spela snabbare.

Några tips för att öva tajmningen (ner med vänsterhandens fingrar exakt när du gör anslaget med höger)??
Du får förklara lite bättre "spela neråt, släppa upp" innan jag kan svara, det finns flera olika neråt/uppåt på instrumentet...

Annars verkar det låta som koordinationsproblem. Och det löses bara med en bra position, korrekt styrka, presition och synkronisering av bägge händer.

Får se om jag hinner göra något innan jag blir bannad.
När jag kör skalor från mörka toner till ljusa toner så slår jag inte alltid an tonen med högerhanden samtidigt som jag trycker ner med vänsterhanden.
Det visar sig tydligare när jag promenerar "bakåt" från ljusa toner mot mörka dvs släpper upp ett finger för att spela tonen på bandet bakom...typ.

Skynda med svar. ;-)
Öva långsammare, är väl ett gammalt beprövat knep?
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag tror snoris menar hammer-ons / pull-offs och synkproblem mellan anslags- o grepphanden vid t.ex. lägesbyten.

Men det är bara vad jag tror.
Janne

Inlägg av Janne »

Perennial skrev:
Axel skrev:Har övat in 4-fingrars teknik, som känns naturligt för mig när det passar spelmässigt.
Menar du p, i, m, a eller i, m, a, l?
Typsikt basist att inte kunna beteckningen för lillfingret ;) p i m a q heter det. Ju.
Användarvisningsbild
Axel
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 09:52
Ort: Kalmar

Inlägg av Axel »

Janne skrev:
Perennial skrev:
Axel skrev:Har övat in 4-fingrars teknik, som känns naturligt för mig när det passar spelmässigt.
Menar du p, i, m, a eller i, m, a, l?
Typsikt basist att inte kunna beteckningen för lillfingret ;) p i m a q heter det. Ju.
Hmmm, kan inte era beteckningar, har tyvärr inte tagit en enda lektion på elbas, kanske dags nu.
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

Janne skrev:
Perennial skrev:
Axel skrev:Har övat in 4-fingrars teknik, som känns naturligt för mig när det passar spelmässigt.
Menar du p, i, m, a eller i, m, a, l?
Typsikt basist att inte kunna beteckningen för lillfingret ;) p i m a q heter det. Ju.
Skulle nog säga typiskt spansktalandepopulärmusikstränginstrumentmusiker (Vilket ord! :shock:)

Vi använder L (Little) ofta eftersom M står för för två fingrar (Lång och Lill, Medio y Meñique) Allt detta i populärmusik såklart. I klassiska världen står det mycket effektivt Pimaq!
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

Axel skrev:
Janne skrev:
Perennial skrev:
Axel skrev:Har övat in 4-fingrars teknik, som känns naturligt för mig när det passar spelmässigt.
Menar du p, i, m, a eller i, m, a, l?
Typsikt basist att inte kunna beteckningen för lillfingret ;) p i m a q heter det. Ju.
Hmmm, kan inte era beteckningar, har tyvärr inte tagit en enda lektion på elbas, kanske dags nu.
Jag undrade bara om du använde från tummen till ringfingret, eller från pek till lill!

P: Pulgar (Tumme)
i: Indice (Pek)
m: Medio (Lång)
a: Anular (Ring)
q: MeñiQue (Lill)
Janne

Inlägg av Janne »

Jag kan inte spanska för 5 öre så borde kanske inte kladda om sånt här, och inte ute efter att vara besserwisser heller, men står inte q för quinto (stavning?).
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

SnorLars skrev:
Perennial skrev:
SnorLars skrev:Har en fråga. På dina utube klipp har du grym tajmning mellan höger och vänster.
Själv har jag en del problem när jag spelar neråt (släpper upp). Låter skitfult och hindrar mig från att spela snabbare.

Några tips för att öva tajmningen (ner med vänsterhandens fingrar exakt när du gör anslaget med höger)??
Du får förklara lite bättre "spela neråt, släppa upp" innan jag kan svara, det finns flera olika neråt/uppåt på instrumentet...

Annars verkar det låta som koordinationsproblem. Och det löses bara med en bra position, korrekt styrka, presition och synkronisering av bägge händer.

Får se om jag hinner göra något innan jag blir bannad.
När jag kör skalor från mörka toner till ljusa toner så slår jag inte alltid an tonen med högerhanden samtidigt som jag trycker ner med vänsterhanden.
Det visar sig tydligare när jag promenerar "bakåt" från ljusa toner mot mörka dvs släpper upp ett finger för att spela tonen på bandet bakom...typ.

Skynda med svar. ;-)
Snoris! Det låter nästan som att du gör ofrivilliga hammer-offs när du går ner i register, speciellt på samma sträng. Jag tar det på andra videon! Du får vänta lite.

Men du har koordinationsproblem, enda lösningen är som Congo säger att spela långsamt. Dela upp ditt spelande så att du hittar exakt var problemet ligger och jobba långsamt endast på det tills du får önskade ljudet. Du kan väl grunderna till "korrekt" (Det finns många "korrekt") position (finger, handled, arm, kroppsställning) och sånt?

Video 1: Ang 3 fingrar
Video 2: Ang koordination
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

Janne skrev:Jag kan inte spanska för 5 öre så borde kanske inte kladda om sånt här, och inte ute efter att vara besserwisser heller, men står inte q för quinto (stavning?).
Det hade jag också hört! Låter Flamenco i mina öron. Flamenco är bra 8). Spanjorer har någ en blodtörstig debatt ang. Var Q'et kommer från: Meñique eller Qinto?

Precis som ni här kör med vilken Fender som är bäst.... :D

Fingret heter ju Meñique, Quinto betyder "femte", typiskt Flamenco.
Låst