Slap - triplets

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
jonildo
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 20:03
Ort: Bjärred

Slap - triplets

Inlägg av jonildo »

Hej!
Jag vill bli bättre på att spela slap-trioler. Finns det någon pedagogisk sida på nätet som visar hur man gör?

Om ni lyssnar de första 30 sekundrarna i följande klipp fattar ni nog.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N7CfFsXsjUU[/youtube]
Fender Jazz 1972 | Sadowsky Metro UV70 | Yamaha BB3000 | Lakland Skyline 44-60 | Aguilar DB750 | EBS Reidmar | TKS 212 | TKS 112
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5491
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

Kika runt på youtube.
Själv använder jag "doublethumb". Det tycker jag fungerar bra när jag ska spela trioler.
Slår an med tummen på vägen ner, plockar med tummen på vägen tillbaka (med nagelsidan alltså) på samma sträng och plockar med pek-/långfinger t.ex. Kan även följa med att slå an med tummen eller plocka med både pek- och långfinger efter varandra för utfyllnad. Där emellan kan man lägga på en eller ett par "spönoter" med vänsterhanden.
Sök på "double thumb" på tuben så hittar du mycket.
Användarvisningsbild
AxelStingray
Medlem
Inlägg: 342
Blev medlem: tor 15 apr 2010, 17:07

Inlägg av AxelStingray »

Öva doublethumb till metronom tills det är tight. Sedan är det bara att lägga till en pop efter doublethumb, så tumme ner tumme (sidan på nageln) upp sen pop. Tålamod är en dygd, kör på !
Musicman Stingray -77, Maruszczyk Elwood x4a, Aria 1540S -71, Markbass f1 med en EBS 4x10 låda.
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
Ort: Borlänge

Inlägg av Jeff »

AxelStingray skrev:Öva doublethumb till metronom tills det är tight. Sedan är det bara att lägga till en pop efter doublethumb, så tumme ner tumme (sidan på nageln) upp sen pop. Tålamod är en dygd, kör på !
en liten video som visar doublethumb
http://www.ehow.com/video_2261486_doubl ... -bass.html
No Parole from Rock 'n' Roll
Skriv svar