HArmonics med plektrum

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

HArmonics med plektrum

Inlägg av Svarte_Jack »

Ni vet såna där som hårdrocksgitarrister brukar göra. Hur fan gör man? Kan med fingrar men fattar inte hur man får till det med plektrum...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Vaddå? Spela ackord eller?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

TDHP skrev:Vaddå? Spela ackord eller?
Flageoletter
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tror Jack refererar till övertoner. äkta alt falska..
Det finns en rad sätt att göra det på.. Jag gör det som Jaco.. andra som Sheehan.. andra som klassiska gittarister.
Tror att köra "falska" övertoner genom att hålla plektrum med tumme och långfinger medans du "lägger an" pekfinger på strängen något framför kan vara ett ställe att börja testa?

Du har givetvis sett Garys video med Thiago? http://www.youtube.com/watch?v=vwLRBAvufRc
Samma princip som han kör men i sitt solo men med plektrum! Hur svårt kan det va???? :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Aha! Jag gör tvärtom, håller plekrumet mellan tumme och pekfinger med ganska lite utstick på plasten och touchar strängen med insidan av tummen! Brukar funka!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:Aha! Jag gör tvärtom, håller plekrumet mellan tumme och pekfinger med ganska lite utstick på plasten och touchar strängen med insidan av tummen! Brukar funka!
Sedär! :o sounds like a plan huh Jack?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Janne

Inlägg av Janne »

Var tvungen att testa trots att jag aldrig spelar med plektrum på bas, och det funkar precis som på elgitarren ja. Om du inte håller för stor del av plektrumet utanför fingrarna vid vanligt spel så räcker det med att du klämmer lite hårdare på plektrumet så göms det i stort sett helt av fingerköttet (?). Prova sedan på olika ställen på strängen tills du får det tjut du vill ha.
Aldrig hört det här på bas tror jag, har du något exempel där det används?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

TDHP skrev:Aha! Jag gör tvärtom, håller plekrumet mellan tumme och pekfinger med ganska lite utstick på plasten och touchar strängen med insidan av tummen! Brukar funka!
jaja.. det känner jag igen. Nu e jag me :)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jan Brodin skrev:Var tvungen att testa trots att jag aldrig spelar med plektrum på bas, och det funkar precis som på elgitarren ja. Om du inte håller för stor del av plektrumet utanför fingrarna vid vanligt spel så räcker det med att du klämmer lite hårdare på plektrumet så göms det i stort sett helt av fingerköttet (?). Prova sedan på olika ställen på strängen tills du får det tjut du vill ha.
Aldrig hört det här på bas tror jag, har du något exempel där det används?
Tex när man kör powertrio och har låååånga, flummiga freebasepartier i solojammen väldigt sent på natten! Gärna ihop med phaser och flanger och en massa reverb! :P
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Tänkte bumpa och berätta hur det går för mig. TDHP:s förslag ger mig bäst ljud av de olika varianterna jag har provat. Fast den är också svårast att få till. Har utvecklat en egen variant också. Lägger an plektrumet mot strängen och plockar tonen med ringfingret.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Svarte_Jack skrev:Tänkte bumpa och berätta hur det går för mig. TDHP:s förslag ger mig bäst ljud av de olika varianterna jag har provat. Fast den är också svårast att få till. Har utvecklat en egen variant också. Lägger an plektrumet mot strängen och plockar tonen med ringfingret.
KOOLT!

Tips: Sök på billy gibbons på google.. där finns länk ett eller två till ett youtube klipp där han visar lite riff i någonslags "lessons" tappning..
I slutet av klippet visar han hur han gjorde false harmonics när han började.. tycker dom låter riktigt bra!!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Du syftade in på överstyrning då??? Jag har nog inte sett så många metalgitarrister köra varken vanliga eller "Fake" flageolette. Överstyrning är när dom får det där feta överjävligt fräcka ljudet!
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev: Du har givetvis sett Garys video med Thiago? http://www.youtube.com/watch?v=vwLRBAvufRc
Wow, M.I-flashback...
Otäckt.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

the_great_alfonzo skrev:Du syftade in på överstyrning då??? Jag har nog inte sett så många metalgitarrister köra varken vanliga eller "Fake" flageolette. Överstyrning är när dom får det där feta överjävligt fräcka ljudet!
Överstyrning??????????????????? Menar du overdrivepedal eller nåt sånt? Jag vet precis vad jag menar unge man! Lyssna på Forsaken så fattar du vad jag menar.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Svarte_Jack skrev:
the_great_alfonzo skrev:Du syftade in på överstyrning då??? Jag har nog inte sett så många metalgitarrister köra varken vanliga eller "Fake" flageolette. Överstyrning är när dom får det där feta överjävligt fräcka ljudet!
Överstyrning??????????????????? Menar du overdrivepedal eller nåt sånt? Jag vet precis vad jag menar unge man! Lyssna på Forsaken så fattar du vad jag menar.
HAH Fan vad skumt!!! Satt och lyssnade på den när jag läste ditt meddelande!!! It's a frickin omen!!!!

Och det är förresten EXAKT det som är överstyrning! Såvitt jag fattat det tar dom en flageolett, trycker ner strängen mot brädan och typ bendar(på det där gitarristiska sättet som man bendar liksom från höger till vänster himla snabbt sådär), så blir det så, men då ska man ha dist också!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

the_great_alfonzo skrev:
Svarte_Jack skrev:
the_great_alfonzo skrev:Du syftade in på överstyrning då??? Jag har nog inte sett så många metalgitarrister köra varken vanliga eller "Fake" flageolette. Överstyrning är när dom får det där feta överjävligt fräcka ljudet!
Överstyrning??????????????????? Menar du overdrivepedal eller nåt sånt? Jag vet precis vad jag menar unge man! Lyssna på Forsaken så fattar du vad jag menar.
HAH Fan vad skumt!!! Satt och lyssnade på den när jag läste ditt meddelande!!! It's a frickin omen!!!!

Och det är förresten EXAKT det som är överstyrning! Såvitt jag fattat det tar dom en flageolett, trycker ner strängen mot brädan och typ bendar(på det där gitarristiska sättet som man bendar liksom från höger till vänster himla snabbt sådär), så blir det så, men då ska man ha dist också!
Är helt säker på att jag kommer bli förvånad när vi ses i April.. för när jag läser dina inlägg.. ser jag bara "Kalle" som gör de där minerna framför mig.. :mrgreenwannabe:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Utan Kalle hade jag definitivt blivit utjagad härifrån med högafflar och facklor för LÄÄÄÄÄNGE sen.... :roll:
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Aha. Fattar vad du menar. Vet faktiskt inte hur Petrucci gör där. Antog lite bara. Men du kan nog har mycket rätt. Men det var inte det jag menade.
Skriv svar