Hur ska jag bli så bra som möjligt under sommaren?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
eradico
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:08
Ort: Hörby, Skånelän

Hur ska jag bli så bra som möjligt under sommaren?

Inlägg av eradico »

Tjena!
Efter det att basen legat nere i ett par år tog jag mig i kragen i oktober förra året och började lira. Jag känner att jag kommit en rätt bra bit och kan det mesta grundläggande, såsom att ta fram egna riff utifrån skalor (givetvis kan jag en hel del skalor redan), arpreggio spel för att skapa walking, en hel del rytmik och jag kan även hänga med i några inspelade låtar samt spela efter trummaskin. Jag är inte jätteintresserad av att lära mig slap, mycket eftersom att jag inte lyssnar på den typ av musik där slap används, helst vill jag utveckla mitt blues och mer rockiga ljud.
Någon som har lite tips på hur jag enklast utvecklar min spelstil? övningar på internet, böcker et c, tips mottages med tacksamhet! Kan även tillägga att jag normalt spelar en och en halv till två timmar om dagen, men nu när jag har sommarlov (kommer plugga högskola på halvtid framtills första september) så är jag beredd att gå upp till tre-fyra timmar. Tips på hur jag kan effektivesera den här tiden?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Det kommer säkert snart en massa bra tips om övningar, men som tillägg till dessa vill jag bara säga: Hitta ett band och börja lära in låtar i någorlunda högt tempo.
Tillsammans med teknikövningar är det ett oslagbart recept.
Medlem i PB50+
eradico
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:08
Ort: Hörby, Skånelän

Inlägg av eradico »

Att hitta ett band att spela med hade ju klart varit det bästa men dessvärre har jag inte möjlighet till det. Känner ingen som spelar den typen av musik jag vill spela och de flesta annonssidor är det mest metal på, vilket jag inte är jätteintresserad av att spela.

Tanken är för övrigt att jag ska bli såpass bra och känna mig såpass säker på mitt instrument att jag utan problem kan med i något garageband i höst, ska börja plugga i Lund då och förhoppningsvis är utbudet av musiker att samarbeta med större där än på orten jag bor nu med 1 400 invånare :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Planka planka planka planka!


Hitta några sköna låtar som du kan sitta och leka till, sådant är då i alla fall vad som gett mig mest hittills.
Visst, jag har inte varit så intresserad av teknik och skalor och skit, som givetvis är bra också. Men man kommer vansinnigt långt med att sitta och leka till schyssta låtar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

I ärlighetens namn har du kommit en lång bit på vägen i o m att du övar såpass mycket som du gör! Jag har aldrig övat mer än en timme i sträck då jag varit ensam... men om du ska träna på någonting som gör dig "säkrare" så tror jag att du ska sikta på att öva upp gehöret. Att kunna spela bra kräver att man kan lyssna ordentligt.
Ta fram en favoritlåt och lyssna, försök att ta ut basgången och spela med tills det sitter. En annan rolig övning är att sätta på radion och spela med till vad som än kommer ur den.
Sjung! Du behöver inte ha en vacker röst för att kunna träffa rätt toner, och det är en jättehjälp då du ska ta ut låtar själv.

edit: Parkas sade samma sak på ett lite rakare sätt! :wink:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Onanera med vänsterhanden istället. Blir sjukt mycket mjukare i handleden då.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Som flera redan påpekat, försök planka så mycket du kan/vill/orkar.
Finns det inte några andra musiker att spela med så spela till plattor som du gillar.
Försök att verkligen lyssna in vad basisten gör, hur trummisen spelar m.m.
Teknik å sånt kan komma sen, försök till å börja med att spela så mycket du kan och har lust till.
Det finns också en bok som heter Bass Bible (skriven av Paul Westwood) som jag tycker är väldigt, väldigt bra.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

eradico skrev:Att hitta ett band att spela med hade ju klart varit det bästa men dessvärre har jag inte möjlighet till det. Känner ingen som spelar den typen av musik jag vill spela och de flesta annonssidor är det mest metal på, vilket jag inte är jätteintresserad av att spela.

Tanken är för övrigt att jag ska bli såpass bra och känna mig såpass säker på mitt instrument att jag utan problem kan med i något garageband i höst, ska börja plugga i Lund då och förhoppningsvis är utbudet av musiker att samarbeta med större där än på orten jag bor nu med 1 400 invånare :wink:
Nu menar jag inte attdu ska börja spela musik som du kräks på, men att hoppa in i ett band som spelar grejer du aldrig funderat över att spela ger nog allra mest då alla stilar har sina små egenheter...

Helt redo känner man sig aldrig då man provar med sitt första band.
Men planka låtar som fasen så du får upp gehöret, och sen är det bara att hänga med...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Bild
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Sådana här apparater har inspirerat mig till att spela och utforska mitt instrument.
Billiga och roliga.

http://www.zoom.co.jp/english/products/mrs8/

Bild
Nihilist
Användaren är temporärt bannad
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 12:42
Ort: Jokkmokk

Inlägg av Nihilist »

Kontinuitet och att vara målmedveten kan inte gå fel! Ha övningspass helst vid samma tid varje dag, det hjälper minnet, hoppa inte över problem utan fokusera på dem ist och spela stycken eller saker som motiverar dig.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Inlägg av JazzBassillen »

Rix skrev:Onanera med vänsterhanden istället. Blir sjukt mycket mjukare i handleden då.

Har testat din metod, känns lite avigt. Har inte märkt nån mjukhet i handleden ännu.
Däremot tror jag att det är en bra övning för mej, som gillar jazzhalsar, om jag skaffar en Precision.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

JazzBassillen skrev:
Rix skrev:Onanera med vänsterhanden istället. Blir sjukt mycket mjukare i handleden då.

Har testat din metod, känns lite avigt. Har inte märkt nån mjukhet i handleden ännu.
Däremot tror jag att det är en bra övning för mej, som gillar jazzhalsar, om jag skaffar en Precision.
:lol: :lol: *ragga-disch*
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

hosse skrev:
JazzBassillen skrev:
Rix skrev:Onanera med vänsterhanden istället. Blir sjukt mycket mjukare i handleden då.

Har testat din metod, känns lite avigt. Har inte märkt nån mjukhet i handleden ännu.
Däremot tror jag att det är en bra övning för mej, som gillar jazzhalsar, om jag skaffar en Precision.
:lol: :lol: *ragga-disch*
P-bas: bättre än onani.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Ni gör som ni vill. Min metod är sedan länge de facto-standard vid de högre lärosätena.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Inlägg av JazzBassillen »

Rix skrev:Ni gör som ni vill. Min metod är sedan länge de facto-standard vid de högre lärosätena.
Du menar hos Isterbandet vid högskolan i Växjö !
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

JazzBassillen skrev:
Rix skrev:Ni gör som ni vill. Min metod är sedan länge de facto-standard vid de högre lärosätena.
Du menar hos Isterbandet vid högskolan i Växjö !
Vi har lärt oss allt vi kan av Pulpahornen..
Tistou
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:12

Inlägg av Tistou »

-
Senast redigerad av Tistou den ons 24 apr 2013, 12:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Inlägg av JazzBassillen »

Tistou skrev:
Rix skrev:Ni gör som ni vill. Min metod är sedan länge de facto-standard vid de högre lärosätena.
Jag tror det är en väldigt bra idé för att få ett vackert och avslappnat vibrato.
Till andra satsen i Beethovens femte symfoni?
Tistou
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:12

Inlägg av Tistou »

-
Senast redigerad av Tistou den ons 24 apr 2013, 11:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Inlägg av JazzBassillen »

Rix skrev:
JazzBassillen skrev:
Rix skrev:Ni gör som ni vill. Min metod är sedan länge de facto-standard vid de högre lärosätena.
Du menar hos Isterbandet vid högskolan i Växjö !
Vi har lärt oss allt vi kan av Pulpahornen..
Elakt förtal!!! Du syftar tydligen på Peter S. som spelar tvärflöjt i bägge dessa eminenta orkestrar. Han har absolut inte förespråkat skinnflöjt som träningsmetod!
Tistou
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:12

Inlägg av Tistou »

-
Senast redigerad av Tistou den ons 24 apr 2013, 11:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Inlägg av JazzBassillen »

Tistou skrev:
JazzBassillen skrev:
Rix skrev:
JazzBassillen skrev:
Rix skrev:Ni gör som ni vill. Min metod är sedan länge de facto-standard vid de högre lärosätena.
Du menar hos Isterbandet vid högskolan i Växjö !
Vi har lärt oss allt vi kan av Pulpahornen..
Elakt förtal!!! Du syftar tydligen på Peter S. som spelar tvärflöjt i bägge dessa eminenta orkestrar. Han har absolut inte förespråkat skinnflöjt som träningsmetod!
No but tvärflöjt has more to do with lips...
Pickolaflöjt ?
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

Basmagnus skrev:Det finns också en bok som heter Bass Bible (skriven av Paul Westwood) som jag tycker är väldigt, väldigt
Lagade ditt inlägg.

I övrigt håller jag med föregående talare om att lyssna och planka. Ta sånt du tycker är svängigt och bra. Att öva lite snygga poser framför spegeln är inte heller så dumt. ;)
Stallet är hendekagonalt.
eradico
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:08
Ort: Hörby, Skånelän

Inlägg av eradico »

Har införskaffat Bass bible nu och ska försöka göra ett par övningar om dagen i den här. Att onanera med vänstran känns onödigt när man redan har en p-bass ;)
Ibanez GSR200TR
Fender Precision American Deluxe 2011
Ibanez Soundblaster 40"
http://thisiswhyimhipster.tumblr.com/
Skriv svar