Sida 1 av 5

In/out of tune - Life without frets...

Postat: ons 12 dec 2007, 14:12
av Liten
Tjo!

Ville starta en tråd om att spela bandlöst. Något jag mer och mer vill dedikera mina händer till...

Hur viktigt tycker du att det är att spela "in tune" när du spelar bandlöst?

Hur övar du?

Hur ser din setup ut? Intonation?

Musikaliska förebilder när det gäller din teknik?? Är det Jaco för hela slanten eller finns det mer där bakom?

Let it rip! Jag postar lite senare om vad jag håller mig fast vid sofar...

Postat: ons 12 dec 2007, 14:19
av Ale
Jag kommer från Kontrabasen så att spela bandlöst har alltid funkat smidigt för mig , kännts naturligt. Mycket av min inspiration på elbasen kommer från kontrabasister , men visst har man haft sina Jacoperioder.
Jag tycker intonationen är jävligt viktigt , har svårt att lysna på elbasister som lirar riktigt surt , ett exempel är steve bailey.
Setup är låg action , kör mest stallmik.
Bandlös är grymt !

Postat: ons 12 dec 2007, 14:22
av dereborn
Klart det är viktigt att spela rent!
Time & Tune, Takt och Ton - viktiga saker inte bara inom musiken!

Postat: ons 12 dec 2007, 14:32
av Liten
Intressant ang intonation...
Steve Bailey menar ju att det handlar om att spela både in och out of tune.. förstår att inte alla gillar det..
Satt och lyssnade på Manring för några kvällar sedan.. och han verkar inte bry sig speciellt mycket om att han spelar out of tune.. hans teen-town live var fruktansvärd imellanåt..

Jag upplever också att just time och tune är enormt viktigt.. däremot vet jag inte riktigt vart gränsen går.. för mig finns det en gräns.. blir man för nitisk på tune så kan man mista hela prylen med bandlös kan jag tycka.. det är inte alla som kan vara lika precistent i vänsterhanden som Gary Willist tex.. som ibland låter och känns läskigt mekanisk.. vilket i nästan 100% av fallen är uteslutande imponerande eftersom han har time så det räcker och blir över..

Jag upplever dock att bla Jaco hade en perfekt blandning av just precistance och time.. vilket gjorde att det kändes mer levande.. svårt att förklara.. anyone???

Postat: ons 12 dec 2007, 15:17
av BBQV
Om du har (tillr)äckligt med vibrato så behöver du inte spela rätt ton :lol:

Postat: ons 12 dec 2007, 15:18
av basmartin
Liten skrev:Intressant ang intonation...
Steve Bailey menar ju att det handlar om att spela både in och out of tune.. förstår att inte alla gillar det..
Satt och lyssnade på Manring för några kvällar sedan.. och han verkar inte bry sig speciellt mycket om att han spelar out of tune.. hans teen-town live var fruktansvärd imellanåt..

Jag upplever också att just time och tune är enormt viktigt.. däremot vet jag inte riktigt vart gränsen går.. för mig finns det en gräns.. blir man för nitisk på tune så kan man mista hela prylen med bandlös kan jag tycka.. det är inte alla som kan vara lika precistent i vänsterhanden som Gary Willist tex.. som ibland låter och känns läskigt mekanisk.. vilket i nästan 100% av fallen är uteslutande imponerande eftersom han har time så det räcker och blir över..

Jag upplever dock att bla Jaco hade en perfekt blandning av just precistance och time.. vilket gjorde att det kändes mer levande.. svårt att förklara.. anyone???
Gary Willis är absolut inte ingen mästare när det gäller intonation, har hört honom vara ute och cykla mer än vad jag har hört Jaco göra. Men han har helt fantastisk time, men supertråkig artikulation(tycker jag), eftersom han lätt anslag. Gillar honom ändå.

Men många som spelar bandlöst glider runt på greppbrädan som förvirrade steelguitarister, man ska vara lite sparsam med alla slides och alla "trix" som går at göra med bandlöst.

Det måste vara rent och man har faktiskt möjlighet att spela renare på bandlöst än på bandad eftersom man kan intonera skillnaderna mellan t ex F# och Gb, som ju är samma ton på en bandad bas.

Postat: ons 12 dec 2007, 15:21
av funkys**t
Öva att inte titta på greppbrädan när du spelar bandlöst. Då lär du dig höra om du är out of tune.

Postat: ons 12 dec 2007, 15:27
av Liten
Har inte hört gary ute å cykla någonsin.. spännande!! har du länk monne?

Jag övar med rummet mörklagt... fördragna draperier.. bara öra och muskelminne..
Efter jag intonerade om basen så den "stämde" bättre så fick jag börja om.. är "sharp" på merparten av vad jag spelar just nu.. :D

Postat: ons 12 dec 2007, 15:45
av basmartin
Liten skrev:Har inte hört gary ute å cykla någonsin.. spännande!! har du länk monne?
Har ingen länk, men det finns en liveupptagning från MI med Tribal Tech(med Terry Lynn Carrinton på trummor, tror jag. Kirk är inte med), då spelar han surt så på några ställen. Han kanske inte var i form? Bassolot på Armageddon Blues från skivan "Bent" är lite småsurt också. Han har tendenser att vara lite "sharp" annars också. Kanske är meningen?

Postat: ons 12 dec 2007, 16:59
av Chriller
Spelade ganska mycket bandlöst för sisådär 10 år sen och var ständigt supernojjig för att det skulle låta surt. Fick aldrig riktigt till det utan att stirra på basen hela tiden, så tipsen ovan om att spela med ljuset släckt låter klockrent faktiskt. Att stå och titta på sitt instrument är inget kul vare sig för bandkompisarna eller publiken.
Skulle man tänkt på på den tiden - nu är basen (Helsvart Fender Jazz Special, Japan) såld till en dåre som tänkte banda den det första han gjorde. Märklig typ. Ångrar jag att jag sålde den? JAPP! Men det gör man väl med alla instrument man säljer...

Lyssningstips:
Tommy the Cat med Primus - bandlösheten blir lite av effektsökeri kanske, men ändå.
Badge med Cream - där snackar vi surt spel - första tonen i riffet är off VARJE gång - aj aj aj aj, låter inte bra! Men soundet är ju sweet.

Postat: ons 12 dec 2007, 17:46
av gäst
Klart man skall spela in tune. Steve Bailey har jag svårt för. Han jobbade på M.I, Ca, när jag gick där för drygt 10 år sedan och han tjatade konstant om vikten av att spela in tune fast han själv alltid intonerade som en röv. Taskig feel hade han också. Inget musikant-ämne. När det gäller bandlöst så gillar jag Jaco och Pino.

Postat: ons 12 dec 2007, 19:51
av dereborn
basmartin skrev:
Liten skrev:Det måste vara rent och man har faktiskt möjlighet att spela renare på bandlöst än på bandad eftersom man kan intonera skillnaderna mellan t ex F# och Gb, som ju är samma ton på en bandad bas.
A-MEN to that brother!!!

Postat: ons 12 dec 2007, 20:13
av Svarte_Jack
Jag har inte spelat bandlöst jättejättelänge, men jag har kommit förbi fasen där det låter fan som bara fan. Nu surar det bara lite ibland. Basen har bara fått lämna huset för gig 2 ggr. Ett jättebra och en katastrof. Så jag försöker vara realist när det gäller min intonation.

Att spela in tune är asviktigt givetvis. Strävar efter att få till ett "bandat" ljud. Alltså rätt direkt (förutsatt att den bandade inte har blivit ointonerad som själva fan :D ), och sen eventuella vibraton. Jag har en bra bit kvar, men det blir ju bättre.

Postat: ons 12 dec 2007, 20:48
av Ale
Johannes skrev:Klart man skall spela in tune. Steve Bailey har jag svårt för. Han jobbade på M.I, Ca, när jag gick där för drygt 10 år sedan och han tjatade konstant om vikten av att spela in tune fast han själv alltid intonerade som en röv. Taskig feel hade han också. Inget musikant-ämne. När det gäller bandlöst så gillar jag Jaco och Pino.
+1

Postat: ons 12 dec 2007, 21:19
av the_great_alfonzo
Chriller skrev:Spelade ganska mycket bandlöst för sisådär 10 år sen och var ständigt supernojjig för att det skulle låta surt. Fick aldrig riktigt till det utan att stirra på basen hela tiden, så tipsen ovan om att spela med ljuset släckt låter klockrent faktiskt. Att stå och titta på sitt instrument är inget kul vare sig för bandkompisarna eller publiken.
Skulle man tänkt på på den tiden - nu är basen (Helsvart Fender Jazz Special, Japan) såld till en dåre som tänkte banda den det första han gjorde. Märklig typ. Ångrar jag att jag sålde den? JAPP! Men det gör man väl med alla instrument man säljer...

Lyssningstips:
Tommy the Cat med Primus - bandlösheten blir lite av effektsökeri kanske, men ändå.
Badge med Cream - där snackar vi surt spel - första tonen i riffet är off VARJE gång - aj aj aj aj, låter inte bra! Men soundet är ju sweet.
Les Claypools bandlösslap är ätt coolt tycker jag!! Passar Primus!

Postat: tor 13 dec 2007, 02:37
av basmartin
dereborn skrev:
basmartin skrev:
Liten skrev:Det måste vara rent och man har faktiskt möjlighet att spela renare på bandlöst än på bandad eftersom man kan intonera skillnaderna mellan t ex F# och Gb, som ju är samma ton på en bandad bas.
A-MEN to that brother!!!
ah, quotead av Dereborn! Stort!

Postat: tor 13 dec 2007, 07:29
av dereborn
jajaja, mina klipp-o-klistra-skills är väl.... sådär! ;-)

Postat: tor 13 dec 2007, 11:36
av Jan Hellman
Raderat av författaren.

Postat: tor 13 dec 2007, 11:47
av Liten
Hellboy skrev: Förr om åren spelade jag över lag på basar med 24 band. Nu för tiden föredrar jag basar med 21 band (Fender mensur). Gör det hela lite lättare att intonera på bandlös. Lite bredare mellan banden är klart en fördel, framförallt högre upp på halsen. Några tankar om det hela.....//Jan
MYCKET intressant.. Inget jag reflekterat över eller tagit i beaktning när jag vandrat iväg i tankarna på ett bygge som komma skall.

Jag har siktat in mig på en 24bands hals som är 33".. för bandlöst..
Tanken var att ha så mycket range som möjligt och samtidigt kunna dra fördelar av en kortare skala när det gäller economy of motion..
Har inte reflekterat över svårigheterna att intonera vid de högre banden.

Postat: tor 13 dec 2007, 11:49
av gäst
Det är väl bara att flytta fingret tills det inte låter falskt? Om violinister och cellister klarar det så skall väl basisterna också fixa det förutsatt att man har ett schysst gehör?

Postat: tor 13 dec 2007, 11:52
av Liten
Johannes skrev:Det är väl bara att flytta fingret tills det inte låter falskt? Om violinister och cellister klarar det så skall väl basisterna också fixa det förutsatt att man har ett schysst gehör?
Absolut.. samtidigt så vill jag inte låta bygga ett instrument som blir svårspelat bara för att jag har en fix idé om ett "shortscale" instrument.. (jag vet.. 33 räknas kanske inte som shortscale..)

Postat: tor 13 dec 2007, 11:53
av Svarte_Jack
Har också haft lite problem med de högsta banden. Det är svårt att träffa "dead on". Fast som Johannes säger så är det ju bara att glida in i pitchen. Fast å andra sidan så spelar jag aldrig där så jag har inte brytt mig om att lägga ner tid på det. Prioriteten har varit att dra ner falskfaktorn i första 12.

Postat: tor 13 dec 2007, 11:57
av gäst
Liten skrev:
Johannes skrev:Det är väl bara att flytta fingret tills det inte låter falskt? Om violinister och cellister klarar det så skall väl basisterna också fixa det förutsatt att man har ett schysst gehör?
Absolut.. samtidigt så vill jag inte låta bygga ett instrument som blir svårspelat bara för att jag har en fix idé om ett "shortscale" instrument.. (jag vet.. 33 räknas kanske inte som shortscale..)
Sorry, menade inte dig personligen utan kommenterade mest diskussionen rent allmänt. Inlägget råkade bara hamna efter just dig.

Postat: tor 13 dec 2007, 12:07
av 200071
Johannes skrev:Det är väl bara att flytta fingret tills det inte låter falskt? Om violinister och cellister klarar det så skall väl basisterna också fixa det förutsatt att man har ett schysst gehör?
Du har nog i och för sig rätt, det borde till och med vara lättare med en bas än en fiol till exempel. Men annars fick ditt uttalande mig att tänka på ett annat:
"Vad är det för märkvärdigt med att göra en marmorstaty? Det är ju bara att skaffa ett tillräckligt stort block och ta bort det som inte ska vara där."

Postat: tor 13 dec 2007, 12:29
av gäst
200071 skrev:
Johannes skrev:Det är väl bara att flytta fingret tills det inte låter falskt? Om violinister och cellister klarar det så skall väl basisterna också fixa det förutsatt att man har ett schysst gehör?
Du har nog i och för sig rätt, det borde till och med vara lättare med en bas än en fiol till exempel. Men annars fick ditt uttalande mig att tänka på ett annat:
"Vad är det för märkvärdigt med att göra en marmorstaty? Det är ju bara att skaffa ett tillräckligt stort block och ta bort det som inte ska vara där."
Konstig jämförelse. Att spela in tune på bandlös har jag aldrig haft svårt för. Jag har inspelningar från när jag var 18 år när jag spelar på min första (nyinköpta) bandlösa och intonationen är bra. Skulle jag däremot försöka mig på att göra en marmorstaty så skulle det nog sluta med en hög grus på golvet.

(Att sedan timing och allt annat inte var så bra vare sig på den inspelningen eller på nutida inspelningar både med bandad och bandlös är en annan historia. Men pitchen var fin back in 1989...)