Hur många Positioner på greppbrädan?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Hur många Positioner på greppbrädan?

Inlägg av midiper »

Då jag är nybörjare på det här med bas (tycker det är så......skojigt) så har jag en nybörjarlärobok där man går igenom första och andra positionen för vänsterhanden allt efter notläsning. Efter dessa två positioner hoppar man över till femte positionen för vänsterhandens fingrar.

Enligt boken:
Första positionen = Räcker fingrarna till fjärde bandet
Andra positionen = Räcker fingrarna till femte bandet
Femte positionen = Räcker fingrarna till nionde bandet

Enligt en annan skolbok så pratar man även om tredje positionen.

Kan någon ge lite råd/reda ut det här med positioner, hur många grundpositioner bör man lära sig eller finns det?
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

Pratar du kontrabas eller elbas? Eftersom du pratar om band, så låter det lite som om någon tillämpar kontrabasbenämningar på elbas - vilket i sig inte är så användbart, men jag antar att det förekommer.

På kontrabas döps vänsterhandens positioner efter de punkter där du hittar rena stamtoner på a-strängen. Dvs 1:a läget är där pekfingret spelar H (band 2 på elbas); 2:a läget är på C (band 3), 3:e läget på D (band 5) och så vidare. Sedan är frågan om man ska använda tre- eller fyrfingersteknik i de olika positionerna och jag skulle säga att åtminstone från 4:e läget (pekfingret på E) ska du absolut använda fyrfingerteknik - vilket innebär att i femte läget skulle fingrarna räcka till band 11, inte 9!

Som en parentes skulle jag nog till och med börja använda fyrfingerteknik redan från 3:e läget (band 5) - men det beror lite på hur stora händer man har, om man klarar det bekvämt.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

På elbas, liksom gitarr, så räknas positionerna från där man har pekfingret. Om pekfingret är på 4e bandet, så kallas det för fjärde positionen, eller fjärde läget, osv. Hur många positioner man bör lära sig? Vetefasen. Positionstänket på elbas är inte lika användbart som det är för gitarr, så jag vet inte om man ska lägga så mycket arbete på det. Finns andra metoder att lära sig greppbrädans geometri som jag tycker är mycket bättre.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

Där fick vi de två olika skolorna efter varandra, både Enor och basmartin har rätt.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Grafen skrev:Där fick vi de två olika skolorna efter varandra, både Enor och basmartin har rätt.
Nej, det finns en tredje skola också, Grafen. Man sätter på en bra låt och försöker själv hitta fram till tonerna på halsen. Det är så de flesta lärt sig spela och det är vad jag förstått också grundtanken i Suzukimetoden, dvs att träna upp gehöret och förståelsen för instrumentet genom att prova sig fram. Vi människor är olika.

Jag förstod knappt frågan, och då har jag ändå spelat i nästan fyra decennier på hygglig nivå... :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Inlägg av midiper »

enor skrev:Pratar du kontrabas eller elbas? Eftersom du pratar om band, så låter det lite som om någon tillämpar kontrabasbenämningar på elbas - vilket i sig inte är så användbart, men jag antar att det förekommer.

På kontrabas döps vänsterhandens positioner efter de punkter där du hittar rena stamtoner på a-strängen. Dvs 1:a läget är där pekfingret spelar H (band 2 på elbas); 2:a läget är på C (band 3), 3:e läget på D (band 5) och så vidare. Sedan är frågan om man ska använda tre- eller fyrfingersteknik i de olika positionerna och jag skulle säga att åtminstone från 4:e läget (pekfingret på E) ska du absolut använda fyrfingerteknik - vilket innebär att i femte läget skulle fingrarna räcka till band 11, inte 9!

Som en parentes skulle jag nog till och med börja använda fyrfingerteknik redan från 3:e läget (band 5) - men det beror lite på hur stora händer man har, om man klarar det bekvämt.
Jag pratar El-Bas, glömde visst säga det.
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Inlägg av midiper »

enor skrev:Pratar du kontrabas eller elbas? Eftersom du pratar om band, så låter det lite som om någon tillämpar kontrabasbenämningar på elbas - vilket i sig inte är så användbart, men jag antar att det förekommer.

På kontrabas döps vänsterhandens positioner efter de punkter där du hittar rena stamtoner på a-strängen. Dvs 1:a läget är där pekfingret spelar H (band 2 på elbas); 2:a läget är på C (band 3), 3:e läget på D (band 5) och så vidare. Sedan är frågan om man ska använda tre- eller fyrfingersteknik i de olika positionerna och jag skulle säga att åtminstone från 4:e läget (pekfingret på E) ska du absolut använda fyrfingerteknik - vilket innebär att i femte läget skulle fingrarna räcka till band 11, inte 9!

Som en parentes skulle jag nog till och med börja använda fyrfingerteknik redan från 3:e läget (band 5) - men det beror lite på hur stora händer man har, om man klarar det bekvämt.
Jag pratar El-Bas, glömde visst säga det.
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Inlägg av midiper »

inber skrev:
Grafen skrev:Där fick vi de två olika skolorna efter varandra, både Enor och basmartin har rätt.
Nej, det finns en tredje skola också, Grafen. Man sätter på en bra låt och försöker själv hitta fram till tonerna på halsen. Det är så de flesta lärt sig spela och det är vad jag förstått också grundtanken i Suzukimetoden, dvs att träna upp gehöret och förståelsen för instrumentet genom att prova sig fram. Vi människor är olika.

Jag förstod knappt frågan, och då har jag ändå spelat i nästan fyra decennier på hygglig nivå... :wink:
Frågan var kanske luddig, men läroboken tar upp "First Position" där vänsterhandens pekfinger börjar på första bandet osv. Det var därför frågan kom upp om olika positioner detta då jag är intresserad av notläsning i kombination av att lära mig var de ligger på greppbrädan. Efter att ha läst en del på forumet så vet jag att många inte gillar det här med noter.
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

Människor har en tendens att "inte gilla" det man inte själv har orkat lära sig - eller det man inte riktigt förstått nyttan med - både här på forumet och ute i världen; det är nog förklaringen till varför folk inte gillar noter. Och jag själv är absolut inte bättre än andra, jag har precis samma fördomar - fast i mitt fall gentemot saker som plektrumspel och effektpedaler på bas.
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

inber skrev:Man sätter på en bra låt och försöker själv hitta fram till tonerna på halsen. Det är så de flesta lärt sig spela och det är vad jag förstått också grundtanken i Suzukimetoden, dvs att träna upp gehöret och förståelsen för instrumentet genom att prova sig fram. Vi människor är olika.
Njaaee. Suzukimetoden bygger på att lyssna och härma, det är sant, men inte på egen hand - utan med en lärare som visar gängse teknik och så vidare efterhand.
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

basmartin skrev: Positionstänket på elbas är inte lika användbart som det är för gitarr
Allra viktigast är det förstås på kontrabas och andra instrument som saknar bandstavar. Men jag tycker nog det är minst lika användbart på elbas som på gitarr! Fast det är olika förstås.
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

enor skrev:Människor har en tendens att "inte gilla" det man inte själv har orkat lära sig - eller det man inte riktigt förstått nyttan med - både här på forumet och ute i världen; det är nog förklaringen till varför folk inte gillar noter. Och jag själv är absolut inte bättre än andra, jag har precis samma fördomar - fast i mitt fall gentemot saker som plektrumspel och effektpedaler på bas.
Så sant så sant
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

inber skrev:
Grafen skrev:Där fick vi de två olika skolorna efter varandra, både Enor och basmartin har rätt.
Nej, det finns en tredje skola också, Grafen.
Alltså, de två olika skolorna för lägesposition. På elbas heter lägena bara 1, 2, 3, 4, 5 etc medan de på kontra heter ½, 1, 2, 2½, 3, 3½, 4, 4½ etc.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

enor skrev:Människor har en tendens att "inte gilla" det man inte själv har orkat lära sig - eller det man inte riktigt förstått nyttan med - både här på forumet och ute i världen; det är nog förklaringen till varför folk inte gillar noter. Och jag själv är absolut inte bättre än andra, jag har precis samma fördomar - fast i mitt fall gentemot saker som plektrumspel och effektpedaler på bas.
Jag håller inte med dig i sak, för nyttan är ju uppenbar, om man arbetar med musik. Men jag erkänner gärna att jag aldrig hört någon musik i de där prickarna, inte ens när jag var elva år och harvade saxofon på kommunala musikskolan. Men det är ju inte samma sak som att det är något fel på kunskaperna.

Allt beror ju på sammanhang. Att påstå att noter är onödigt är lika korkat som när vuxna människor på fullt allvar påstår att man inte har någon nytta av "det där X och Y" som matteläraren försökte lära ut i skolan. Det kanske beror lite på vad man har för jobb och fritidsintressen, om man säger så...

Så fort killarna i coverbandet kräver att jag kan läsa noter för att få vara med och spela, så kommer jag att lära mig. :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar