Hur löser jag min teknik med högerhanden?!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Hur löser jag min teknik med högerhanden?!

Inlägg av DrJKO »

Jag har ett stort problem med min högerhandsteknik/walking bass (jag slår an strängarna med höderhanden) och det är att jag när jag ska t e x ska "hoppa" ifrån att spela på B-strängen (spelar standardstämning på femsträngat) till att spela på D-strängen så blir inte B-strängen stum, det betyder att jag inte en tillräckligt bra teknik för att dämpa strängarna.

Jag använder mig utav tre fingrar när jag spelar walking-bass, ringfinger, långfinger och pekfinger. Ordningen är alltså ring, lång, pek... 3,2,1.

Den teknik som jag kör (angående högerhanden) på just nu är denna http://www.youtube.com/watch?v=hDzRqeS0ruQ kolla ifrån cirka 04.00

Jag har kollat runt på andra tekniker såsom den när man håller tummen förankrad på någon av mikrofonerna, problemet med denna tekniken är både att jag inte fattar hur man ska göra när om man ska byta från att spela på exempelvis E-strängen till att spela på G-strängen utan att E-strängen ska fortsätta att ringa. Jag personligen tycker också att det verkat rätt onödigt att lära sig olika sorters "muskelminne" för varje individuell sträng vilket man måste med denna tekniken.
Någon som använder sig av denna tekniken får gärna svara på hur dom dämpar strängarna i den situation som jag har nämnt ovan :)!


En annan teknik liknande den som jag använder för tillfället är denna http://www.youtube.com/watch?v=PPVMBPmrblU

Den tekniken verkade vara väldigt bra eftersom att den skulle kunna ha varit lösningen på mitt problem men när jag har testat denna tekniken så är det helt annorlunda i förhållande till min nuvarande teknik för tummen är i ett helt annat läge vilket gör att de fingrar jag spelar med kommer i någon slags krampaktigt läge där jag måste böja in fingrarna mot handflatan för att kunna slå an strängarna.

Jag undrar alltså ifall någon har haft liknande problem eller ifall någon vet någon

Hoppas att mitt problem har lagts fram tillräckligt tydligt för jag behöver hjälp.
Kommer jag inte över detta problem så vet jag inte ifall jag fortsätter spela bas.
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Re: Hur löser jag min teknik med högerhanden?!

Inlägg av Daionsavage »

DrJKO skrev:Jag har ett stort problem med min högerhandsteknik/walking bass (jag slår an strängarna med höderhanden) och det är att jag när jag ska t e x ska "hoppa" ifrån att spela på B-strängen (spelar standardstämning på femsträngat) till att spela på D-strängen så blir inte B-strängen stum, det betyder att jag inte en tillräckligt bra teknik för att dämpa strängarna.

Jag använder mig utav tre fingrar när jag spelar walking-bass, ringfinger, långfinger och pekfinger. Ordningen är alltså ring, lång, pek... 3,2,1.

Den teknik som jag kör (angående högerhanden) på just nu är denna http://www.youtube.com/watch?v=hDzRqeS0ruQ kolla ifrån cirka 04.00

Jag har kollat runt på andra tekniker såsom den när man håller tummen förankrad på någon av mikrofonerna, problemet med denna tekniken är både att jag inte fattar hur man ska göra när om man ska byta från att spela på exempelvis E-strängen till att spela på G-strängen utan att E-strängen ska fortsätta att ringa. Jag personligen tycker också att det verkat rätt onödigt att lära sig olika sorters "muskelminne" för varje individuell sträng vilket man måste med denna tekniken.
Någon som använder sig av denna tekniken får gärna svara på hur dom dämpar strängarna i den situation som jag har nämnt ovan :)!


En annan teknik liknande den som jag använder för tillfället är denna http://www.youtube.com/watch?v=PPVMBPmrblU

Den tekniken verkade vara väldigt bra eftersom att den skulle kunna ha varit lösningen på mitt problem men när jag har testat denna tekniken så är det helt annorlunda i förhållande till min nuvarande teknik för tummen är i ett helt annat läge vilket gör att de fingrar jag spelar med kommer i någon slags krampaktigt läge där jag måste böja in fingrarna mot handflatan för att kunna slå an strängarna.

Jag undrar alltså ifall någon har haft liknande problem eller ifall någon vet någon

Hoppas att mitt problem har lagts fram tillräckligt tydligt för jag behöver hjälp.
Kommer jag inte över detta problem så vet jag inte ifall jag fortsätter spela bas.
Jag dämpar mest med vänsterhanden eftersom jag började spela med plektrum. När jag "lämnar" en sträng så har jag oftast kvar ett finger där utan att trycka ned strängen mot bandstaven.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
hedling
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 00:22
Ort: norrköping

Inlägg av hedling »

tänkte precis säga som daionsavage, enligt mig det enklaste. lillfingret brukar alltid användas för att dämpa i mitt fall.
Woodo B4 black walnut
countrymetalheadfucker
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Hur löser jag min teknik med högerhanden?!

Inlägg av DrJKO »

Daionsavage skrev:
DrJKO skrev:Jag har ett stort problem med min högerhandsteknik/walking bass (jag slår an strängarna med höderhanden) och det är att jag när jag ska t e x ska "hoppa" ifrån att spela på B-strängen (spelar standardstämning på femsträngat) till att spela på D-strängen så blir inte B-strängen stum, det betyder att jag inte en tillräckligt bra teknik för att dämpa strängarna.

Jag använder mig utav tre fingrar när jag spelar walking-bass, ringfinger, långfinger och pekfinger. Ordningen är alltså ring, lång, pek... 3,2,1.

Den teknik som jag kör (angående högerhanden) på just nu är denna http://www.youtube.com/watch?v=hDzRqeS0ruQ kolla ifrån cirka 04.00

Jag har kollat runt på andra tekniker såsom den när man håller tummen förankrad på någon av mikrofonerna, problemet med denna tekniken är både att jag inte fattar hur man ska göra när om man ska byta från att spela på exempelvis E-strängen till att spela på G-strängen utan att E-strängen ska fortsätta att ringa. Jag personligen tycker också att det verkat rätt onödigt att lära sig olika sorters "muskelminne" för varje individuell sträng vilket man måste med denna tekniken.
Någon som använder sig av denna tekniken får gärna svara på hur dom dämpar strängarna i den situation som jag har nämnt ovan :)!


En annan teknik liknande den som jag använder för tillfället är denna http://www.youtube.com/watch?v=PPVMBPmrblU

Den tekniken verkade vara väldigt bra eftersom att den skulle kunna ha varit lösningen på mitt problem men när jag har testat denna tekniken så är det helt annorlunda i förhållande till min nuvarande teknik för tummen är i ett helt annat läge vilket gör att de fingrar jag spelar med kommer i någon slags krampaktigt läge där jag måste böja in fingrarna mot handflatan för att kunna slå an strängarna.

Jag undrar alltså ifall någon har haft liknande problem eller ifall någon vet någon

Hoppas att mitt problem har lagts fram tillräckligt tydligt för jag behöver hjälp.
Kommer jag inte över detta problem så vet jag inte ifall jag fortsätter spela bas.
Jag dämpar mest med vänsterhanden eftersom jag började spela med plektrum. När jag "lämnar" en sträng så har jag oftast kvar ett finger där utan att trycka ned strängen mot bandstaven.
Jo det är klart ett sätt att dämpa men det funkar kommer inte funka i förhållande till vad jag har som mål, jag vill kunna spela obegränsat med alla fyra fingrar på vänstra handen utan att behöva lämna något finger på en lägre sträng för att kunna spela på en högre sträng. Hoppas du förstår hehe ^^!

Tack så mycket ändå!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Du får väl flytta högerhandens tumme, beroende på vilken sträng du ska spela på. När jag spelar 5-strängat, så vilar tummen på E-strängen. Spelar jag på E-strängen, så flyttar jag tummen till B-strängen. Spelar jag på B-strängen så hänger tummen i luften.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Smuttkungen
Medlem+
Inlägg: 613
Blev medlem: tis 23 dec 2008, 23:15
Ort: Storuman

Inlägg av Smuttkungen »

basmartin skrev:Du får väl flytta högerhandens tumme, beroende på vilken sträng du ska spela på. När jag spelar 5-strängat, så vilar tummen på E-strängen. Spelar jag på E-strängen, så flyttar jag tummen till B-strängen. Spelar jag på B-strängen så hänger tummen i luften.
+1 Mycket smartare än att alltid ha tummen på micken, tycker jag.
*Music Man Stingray 5
*GK MB2-500 *PJB 6B
*Eden WT405 *Yamaha BBT110S
*Orange Little Bass Thing
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

basmartin skrev:Du får väl flytta högerhandens tumme, beroende på vilken sträng du ska spela på. När jag spelar 5-strängat, så vilar tummen på E-strängen. Spelar jag på E-strängen, så flyttar jag tummen till B-strängen. Spelar jag på B-strängen så hänger tummen i luften.
jag gör så ^^ problemet där är att ifall man t e x spelar på E-strängen och sen ska spela på G-strängen så dämpas inte E-strängen!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Smuttkungen skrev:
basmartin skrev:Du får väl flytta högerhandens tumme, beroende på vilken sträng du ska spela på. När jag spelar 5-strängat, så vilar tummen på E-strängen. Spelar jag på E-strängen, så flyttar jag tummen till B-strängen. Spelar jag på B-strängen så hänger tummen i luften.
+1 Mycket smartare än att alltid ha tummen på micken, tycker jag.
det tycker jag också ;-) jag gör inte så :-)
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Inlägg av RolleHarris »

DrJKO skrev:
basmartin skrev:Du får väl flytta högerhandens tumme, beroende på vilken sträng du ska spela på. När jag spelar 5-strängat, så vilar tummen på E-strängen. Spelar jag på E-strängen, så flyttar jag tummen till B-strängen. Spelar jag på B-strängen så hänger tummen i luften.
jag gör så ^^ problemet där är att ifall man t e x spelar på E-strängen och sen ska spela på G-strängen så dämpas inte E-strängen!
Dämpa med vänsterhandens fingrar som du inte använder, så gör jag och har alltidgjort så och det har bara blivit så. Inget jag nånsin tränat in, jag tror du tänker för mycket på tekniken istället för att göra det som kommer sig naturligt
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

DrJKO skrev:
basmartin skrev:Du får väl flytta högerhandens tumme, beroende på vilken sträng du ska spela på. När jag spelar 5-strängat, så vilar tummen på E-strängen. Spelar jag på E-strängen, så flyttar jag tummen till B-strängen. Spelar jag på B-strängen så hänger tummen i luften.
jag gör så ^^ problemet där är att ifall man t e x spelar på E-strängen och sen ska spela på G-strängen så dämpas inte E-strängen!
Då får du ju sätta tillbaka tummen på E-strängen.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Asbas
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 31 mar 2011, 22:06
Ort: Norrtälje

Inlägg av Asbas »

Det viktiga när man spelar är att ha känsla och spelglädje. Att tänka för mycket på sin teknik kan förstöra alltihop. Spela på och ha roligt så kommer det andra av sig självt
Vore trist om du slutar spela bas bara för att du inte alltid kan dämpa strängarna.
Lirar bas...
Användarvisningsbild
Duke
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 10:05
Ort: Östersünd

Inlägg av Duke »

Har också haft ett jädrans problem att dämpa. Övat på lite olika vis men har inte lyckats få fram någon speciell struktur på hur/när jag dämpar på ett visst sätt.

Men har senaste veckan övat stränghopp långsamt, med öppna strängar och med metronom. Har kommit på mig själv att dämpa E med tummen, övriga strängar med ringfingret (högerhanden) eller vänsterhandens ringfinger. Nu gäller det ju bara att få upp farten i det :)

Den mest uppskattade tekniken verkar vara Floating Thumb men jag får fan aldrig den att kännas bra utan att jag tappar flyt i mitt spelande. Precis som med all annan tekniklära handlar om så tycker jag man ska köra på det som känns bekvämt och rätt. Är ju väldigt individuellt

Så mitt tips, öva långsamt och lägg märke till hur du dämpar. För du har säkert taigt dig tid att dämpa en sträng då och då
Ibanez SR600
Squier Vintage Modified Jaguar
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
Ort: Borlänge

Inlägg av Jeff »

Spelar jag men fingrarna (vilket jag gör väldigt sällan) så har jag alltid tummen på strängen ovanför där jag spelar alltså: spelar du på D-strängen så har du tummen på A-strängen. Tycker ändå det bästa är att dämpa med vänsterhanden. Försök inte att tänka på tekniken utan bara spela som du alltid har spelat så ska du se att det kommer av sig själv. ;)
No Parole from Rock 'n' Roll
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Asbas skrev:Det viktiga när man spelar är att ha känsla och spelglädje. Att tänka för mycket på sin teknik kan förstöra alltihop. Spela på och ha roligt så kommer det andra av sig självt
Vore trist om du slutar spela bas bara för att du inte alltid kan dämpa strängarna.
Jo att tåänka för mycket på det kan förstöra ;-) men jag kommer inte att ignorera det.

nej alltså jag tycker det är roligt att spela men att det förmodligen har varit för mycket fokus på saker som är jobbiga.
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Duke skrev:Har också haft ett jädrans problem att dämpa. Övat på lite olika vis men har inte lyckats få fram någon speciell struktur på hur/när jag dämpar på ett visst sätt.

Men har senaste veckan övat stränghopp långsamt, med öppna strängar och med metronom. Har kommit på mig själv att dämpa E med tummen, övriga strängar med ringfingret (högerhanden) eller vänsterhandens ringfinger. Nu gäller det ju bara att få upp farten i det :)

Den mest uppskattade tekniken verkar vara Floating Thumb men jag får fan aldrig den att kännas bra utan att jag tappar flyt i mitt spelande. Precis som med all annan tekniklära handlar om så tycker jag man ska köra på det som känns bekvämt och rätt. Är ju väldigt individuellt

Så mitt tips, öva långsamt och lägg märke till hur du dämpar. För du har säkert taigt dig tid att dämpa en sträng då och då
Tack för tipset med den teknik du håller på och övar upp men jag använder ringfingret att slå an strängarna med också och jag vill kunna använda alla fingrarna på vänstra handen till att "spela". Låter kanske som att jag bara klagar men jag vill bara försöka hitta en teknik som passar mig :)!

Du har rätt i att det är individuellt så jag får nog helt enkelt försöka så gott som jag kan att hitta "min" teknik :)
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Skepp87 skrev:Spelar jag men fingrarna (vilket jag gör väldigt sällan) så har jag alltid tummen på strängen ovanför där jag spelar alltså: spelar du på D-strängen så har du tummen på A-strängen. Tycker ändå det bästa är att dämpa med vänsterhanden. Försök inte att tänka på tekniken utan bara spela som du alltid har spelat så ska du se att det kommer av sig själv. ;)
Jo jag vill bara ha en teknik som inte är skit och som jag ändå måste ändra helt och hållet på sen när det hindrar mig från att bli bättre!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
Duke
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 10:05
Ort: Östersünd

Inlägg av Duke »

Ja men det är ju bara bra att du spelar med tre fingrar, det försöker jag också göra på repen om jag känner att jag har lite tid och lugn :) Är ju bara fördelar med att ha kontroll på ringfingret så varför inte passa på att dämpa någon sträng med det här och där?

Sedan så Plussar jag på Skepp87 som sa att man inte ska tänka för mycket. Är ju rätt sant faktiskt. Men det är ju dock bra att ha ett medvetande om tekniken i grunden medans man spelar, bara att det inte ska ta upp alltför stor plats och äta upp fokusen.
Nu återkommer jag till ovanstående som jag skrev, tid och lugn. Smyg in någon medveten dämpning här eller där i t.ex någon lugnare låt (eller någon passage som du vet att du enkelt klarar), även om det kanske är en liten omväg.

Jag är rätt själv säker på att det tillslut kommer hända, bara man är medveten.

Känns som att det här var på väg att bli lite djupt och nästan lite....andligt så jag slutar här. :lol:
Ibanez SR600
Squier Vintage Modified Jaguar
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Duke skrev:Ja men det är ju bara bra att du spelar med tre fingrar, det försöker jag också göra på repen om jag känner att jag har lite tid och lugn :) Är ju bara fördelar med att ha kontroll på ringfingret så varför inte passa på att dämpa någon sträng med det här och där?

Sedan så Plussar jag på Skepp87 som sa att man inte ska tänka för mycket. Är ju rätt sant faktiskt. Men det är ju dock bra att ha ett medvetande om tekniken i grunden medans man spelar, bara att det inte ska ta upp alltför stor plats och äta upp fokusen.
Nu återkommer jag till ovanstående som jag skrev, tid och lugn. Smyg in någon medveten dämpning här eller där i t.ex någon lugnare låt (eller någon passage som du vet att du enkelt klarar), även om det kanske är en liten omväg.

Jag är rätt själv säker på att det tillslut kommer hända, bara man är medveten.

Känns som att det här var på väg att bli lite djupt och nästan lite....andligt så jag slutar här. :lol:
Jo det är sant att jag kan använda det då och då till att dämpa ;)!

Skönt med lite uppmuntrande ord också ;), jo det var påväg att bli andligt :D
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Skriv svar