Högerhandens fingerspel...

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Jokron
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 14:30

Högerhandens fingerspel...

Inlägg av Jokron »

Läser lite om teknik i olika sammanhang och många rekommenderar att man spelar med raka fingrar med högerhanden och låter dom vila på strängen ovanför efter anslaget...vad är det för vits med det egentligen.

Jag har spelat fingerspel på gitarr i många år och är van att "plocka" strängarna och gör likadant på basen när jag spelar, finns det någon anledning att lära om där eller...?

Rock och lite tyngre musik spelar jag gärna med plektrum.

Synpunkter på detta?

/Jokron
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Re: Högerhandens fingerspel...

Inlägg av enor »

Jokron skrev:Läser lite om teknik i olika sammanhang och många rekommenderar att man spelar med raka fingrar med högerhanden och låter dom vila på strängen ovanför efter anslaget...vad är det för vits med det egentligen.
Vitsarna är väl egentligen två:

* Om man spelar med fritt anslag blir det lätt att man omedvetet tvekar - det blir liksom halvdant, utan övertygelse. Fine om man ska plocka komptoner på gitarr, inte så bra när man ska driva ett band framför sig.

* Stödanslag ger bra riktning på strängens svängningsrörelse. Till skillnad mot akustisk gitarr där man får bra volym genom att få igång strängens svängning i ledden "in mot locket-ut från locket" så får man på elbas mer drag om strängen rör sig i andra ledden - längs med kroppen.
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Högerhandens fingerspel...

Inlägg av DrJKO »

Jokron skrev:Läser lite om teknik i olika sammanhang och många rekommenderar att man spelar med raka fingrar med högerhanden och låter dom vila på strängen ovanför efter anslaget...vad är det för vits med det egentligen.

Jag har spelat fingerspel på gitarr i många år och är van att "plocka" strängarna och gör likadant på basen när jag spelar, finns det någon anledning att lära om där eller...?

Rock och lite tyngre musik spelar jag gärna med plektrum.

Synpunkter på detta?

/Jokron
Att spela med fingrarna så att dom är raka och att ha dom i ett sånt "läge" så att dom blir lika långa gör att tonen blir jämnare också ifall du ska spela på samma flera toner på samma sträng
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
VictorBacklin
Medlem+
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 18:05
Ort: Stockholm

Inlägg av VictorBacklin »

+ på tidigare talare

En till vits med det är väl även att du dämpar strängen under så att den strängen inte ringer och lever sitt egna lilla liv.
Fender P AV 57 sent 80-tal, Fender P American Std, Fender Jazz American Std. V, Ashdown ABM 500, tks 215, Sansamp, Catalinbread SFT
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

VictorBacklin skrev:+ på tidigare talare

En till vits med det är väl även att du dämpar strängen under så att den strängen inte ringer och lever sitt egna lilla liv.
+! tänkte typ också på det igår men var så trött så att jag inte kunde formulera mig tillräckligt för att få fram det haha :oops: :tummenupp:
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Jokron
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 14:30

Inlägg av Jokron »

Aaahh ... Jag fattar.

Har testat lite och det känns riktigt bra, med lite träning ska det nog gå...

Tack för synpunkterna!

/Jokron
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Jokron skrev:Aaahh ... Jag fattar.

Har testat lite och det känns riktigt bra, med lite träning ska det nog gå...

Tack för synpunkterna!

/Jokron
Kör hårt :D!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Janne

Inlägg av Janne »

Använd inte raka fingrar när du gör stödanslag dock, håll fingrarna och handen i sitt naturliga viloläge, dvs lätt kupat.

Och pojkar, rätta mig om jag har fel, helt raka fingrar och vinklat så att de blir lika långa, det innebär att man har basen jättelångt ned och vinklar armen typ 30 grader bakåt stallet? Det funkar finfint om man vill spela hysteriskt fort på enbart E-strängen enligt min erfarenhet, men det kanske inte är det Jokron siktar på i första hand ;) Kanske inte så ni menar men jag har sett många "metalkids" spela på det viset. "Du kan ju bara spela på tjockaste strängen!" sa jag till en kille som jag försökte få att ändra teknik. "Och?!" svarade han :D
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Janne skrev:Använd inte raka fingrar när du gör stödanslag dock, håll fingrarna och handen i sitt naturliga viloläge, dvs lätt kupat.

Och pojkar, rätta mig om jag har fel, helt raka fingrar och vinklat så att de blir lika långa, det innebär att man har basen jättelångt ned och vinklar armen typ 30 grader bakåt stallet? Det funkar finfint om man vill spela hysteriskt fort på enbart E-strängen enligt min erfarenhet, men det kanske inte är det Jokron siktar på i första hand ;) Kanske inte så ni menar men jag har sett många "metalkids" spela på det viset. "Du kan ju bara spela på tjockaste strängen!" sa jag till en kille som jag försökte få att ändra teknik. "Och?!" svarade han :D
Nej precis alltså jag tror nog att det är enklast att ha fingrarna så raka som möjligt ifall man vill spela snabbt, annars så finns det nog bättre tekniker ;).
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Re: Högerhandens fingerspel...

Inlägg av midiper »

enor skrev:
Jokron skrev:Läser lite om teknik i olika sammanhang och många rekommenderar att man spelar med raka fingrar med högerhanden och låter dom vila på strängen ovanför efter anslaget...vad är det för vits med det egentligen.
Vitsarna är väl egentligen två:

* Om man spelar med fritt anslag blir det lätt att man omedvetet tvekar - det blir liksom halvdant, utan övertygelse. Fine om man ska plocka komptoner på gitarr, inte så bra när man ska driva ett band framför sig.

* Stödanslag ger bra riktning på strängens svängningsrörelse. Till skillnad mot akustisk gitarr där man får bra volym genom att få igång strängens svängning i ledden "in mot locket-ut från locket" så får man på elbas mer drag om strängen rör sig i andra ledden - längs med kroppen.
+ 1 Mycket bra förklaring tycker jag!
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

Spelar inte Gary Willis med "plock"-teknik?
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Skriv svar