hur håller du plektrummet?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2798
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

hur håller du plektrummet?

Inlägg av saft »

vilket är det ultimata plektrumgreppet?

har använt både mitt pek å långfinger för att klämma fast plektrumet, men såfort jag spelar live så lyckas jag få nå slaggs kramp i tummen efter ett par låtar, så jag spelar kasst resten av settet.( man e nervös, svettas och får addrellalin kick å kniper åt hårt)

så har bestämt mej att försöka lära mej att bara knipa fast plektrumet mot tummen med hjälp av pekfigret, som jag har sett att dom flesta andra gör.

e rätt kass nu å de e ricktigt jobbigt att knipa fast plektrumet efter ett tag, e helt öm i pekfigret efter några låtar.

antar att det bara är å träna, men skulle gärna vilja ha lite tipps på hur ni håller plektrumet för att få bäst grepp om det och bästa spelbarhet?

Bild

Bild

gammla hemmagjorda greppet som nog e rätt kasst:
Bild
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av Vibe »

Kör nog mest med trefingersfattning tror jag. måste undersöka det, insåg plötsligt att jag inte tänkt på det .
Janne

Inlägg av Janne »

Jag spelar iofs aldrig bas med plektrum men är elgitarrist från början. Vet inte om det är några specialtricks för att spela bas med plektrum men;
När du håller mellan pekfinger och tumme så sträcker du ut de andra fingrarna. Det kanske bara är för att visa hur du håller men om du verkligen spelar så förstår jag att handen domnar efter ett tag. Håll de andra fingrarna lätt böjda, som du höll i en tennisboll ungefär.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Mitt grepp är ser ut så här, jag knyter handen och så sätter plektrumet mellan tummen och pekfingret.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Den översta varianten kör jag med... Fast jag har lite mindre långfinger med i splet... eh. alltså liter mer mot att jag "nyper" fast plektrumet mellan tumme och pekfiner. edit: de tre andra fingrarna knyter jag ihop
Det har i och för sig hänt att pekfingret kommer så långt ner att den lilla knogen hamnar precis bakom plektrumets spets. Om man då har ett rätt mjukt och nerslitet plektrum så kan man göra sig illa. :oops:
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2798
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

Jan Brodin skrev:Jag spelar iofs aldrig bas med plektrum men är elgitarrist från början. Vet inte om det är några specialtricks för att spela bas med plektrum men;
När du håller mellan pekfinger och tumme så sträcker du ut de andra fingrarna. Det kanske bara är för att visa hur du håller men om du verkligen spelar så förstår jag att handen domnar efter ett tag. Håll de andra fingrarna lätt böjda, som du höll i en tennisboll ungefär.
aaaah de ska jag testa!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Det problemet brukar uppkomma när man är nervös av nån anledning!
Det som brukar hjälpa mig är att gott om reservplektrum sittande överallt, man brukar få lite kramp av rädsla att tappa skiten!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jim Dunlop 1,00 mm! (Det svarta!)
King of picks!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Nee.... Har lessnat på Dunlop när det går åt 2 per rep. :?
Brain ska det vara!!

Jag håller plektrumet med både pek och långfinger mot tummen.
Det gör att ett för tunt plektrum tenderar att böja sig.
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Det där med att slappna av är A och O i vad man tar sig för att göra!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Geddy_Lee skrev:Nee.... Har lessnat på Dunlop när det går åt 2 per rep. :?
Brain ska det vara!!
Va? Jag har ALDRIG lyckats spela sönder ett JD std nylon pick!
Jag har såna liggande som är totalt nednötta efter många års spelande, men att det skulle gå sönder? Är det verkligen dessa du menar?


Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

TDHP skrev: Va? Jag har ALDRIG lyckats spela sönder ett JD std nylon pick!
Jag har såna liggande som är totalt nednötta efter många års spelande, men att det skulle gå sönder? Är det verkligen dessa du menar?
Se andra plektrumtråden.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Jag klämmer fast plektrumet mellan tummen och yttersta leden på pekfingret och låter resten av fingrarna dingla med ganska avslappnat. Jag slår ganska hårt för att få fram soundet jag gillar så tipsen om att slå lösare och dra upp stärkaren är inte min tepåse, även om du såklart ska testa dig fram.

Jag har ett annat tips också. Bas-spel är ju på ett sätt en materialsport och efter att ha provat runt med en hoper olika plektrum tycker jag att det är en stor fördel att ha ett plektrum som har en fördjupning i sig.
Jag kör sedan många år bara och endast med Jim Dunlop Big Stubby 2 mm (INTE de små jazzgitarrvarianterna...), de är stenhårda och sitter som gjutna med min spelstil i alla fall. Och med fördjupningen tappar man dem inte så lätt, och så är det lätt att känna att man håller plektrumet i rätt grepp också.
Värt att prova tycker jag, men det är ju inte alla (host host) som klarar av/gillar så hårda plektrum.

Hittade en länk också, men de finns i de flesta affärer tror jag så du behöver inte köpa dem här även om jag börjar göra det...

http://www.musikshopen.com/dunlop-stubb ... ath=22_297
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

daionsavage skrev:
Chriller skrev: Jag kör idag bara och endast med Jim Dunlop Big Stubby 2 mm (INTE de små jazzgitarrvarianterna...)
Jag använder också stubby's, fast 3mm tjocka. Om jag spelar femsträngat så är det lättare med jazzstorleken (som saknar gropen), antagligen beror beror det på att strängarna sitter tätare på femman.
3 mm?
Respect.
Jag slår som sagt hårt och sliter plektrum rätt mycket och senast jag köpte på nätet köpte jag några 1 mm:s för jag fick för mig att det vore gött - de kanske böjs lite mer och håller längre. Vet inte om det finns någon logik i det...
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Inte alls 8)

men kniper det till så kör jag väl tumme-pekfinger :roll:
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Mellan tumspets och pekfingerspets
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Som de flesta visat - tumme pek..."klassiskt". Dessutom tycker jag om att vrida plektrumet för lite olika sound. Att spela med den rundare sidan av plektrumet ger ju ett helt annat sound än spetsen!

Mitt "weapon of choice" är;

Bild

...ett hårt plektrum tycker jag ger mer kontroll. Går dessutom hamra hårdare med det. :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2798
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

Geddy_Lee skrev: Jag håller plektrumet med både pek och långfinger mot tummen.
Det gör att ett för tunt plektrum tenderar att böja sig.
Bild
precis sådär äre jag är van att hålla!
Saft: krampen kommer sig nog av att du spänner dig, TDHP är inne på någonting mycket viktigt: slappna av!
Då jag lärde mig att spela fingerspel efter flera år som enbart plektrumbasist slog den där fördömda krampen till, ända tills jag lärde mig att dra upp volymen, använda ett lätt anslag och slappna av så mycket det bara gick. Samma sak borde gälla med plektrumspel: dra upp volymen på stärkaren ett snäpp och spela lättare med plektrumet istället.

man måste ju spänna sej om man ska springa runt som en chackad kanin;)
nej men jag vet, men inte så lätt när man svettas, får testa deodorant på handen:P
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

saft skrev:
Geddy_Lee skrev: Jag håller plektrumet med både pek och långfinger mot tummen.
Det gör att ett för tunt plektrum tenderar att böja sig.
Bild
precis sådär äre jag är van att hålla!
Saft: krampen kommer sig nog av att du spänner dig, TDHP är inne på någonting mycket viktigt: slappna av!
Då jag lärde mig att spela fingerspel efter flera år som enbart plektrumbasist slog den där fördömda krampen till, ända tills jag lärde mig att dra upp volymen, använda ett lätt anslag och slappna av så mycket det bara gick. Samma sak borde gälla med plektrumspel: dra upp volymen på stärkaren ett snäpp och spela lättare med plektrumet istället.

man måste ju spänna sej om man ska springa runt som en chackad kanin;)
nej men jag vet, men inte så lätt när man svettas, får testa deodorant på handen:P
limma fast plektrumet?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Jag använder häftpistol ibland på längre gigs, men då får man förborra plektrumet så att det inte spricker.
Och så underlättar det ju om man har hyfsat hög smärttröskel...
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Chriller skrev:Jag använder häftpistol ibland på längre gigs, men då får man förborra plektrumet så att det inte spricker.
Och så underlättar det ju om man har hyfsat hög smärttröskel...
och det blir ju jävligt punk eftersom att det borde bli blod på basen :twisted:
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

mikkejohansson skrev:
...ett hårt plektrum tycker jag ger mer kontroll. Går dessutom hamra hårdare med det. :)
Fast medaljen har en baksida; hårt plektrum - strängar brister.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar