Fråga till er baslärare

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
bas_anton
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 13:05
Ort: Skövde

Fråga till er baslärare

Inlägg av bas_anton »

Jag ska ha en prova-på lektion med en 10 år gammal kille som vill spela bas. Vad gör man på första lektionen?

Allt är nytt, viss grundläggande teknik måste förmedlas samtidigt som det viktigaste är att visa på hur kul det är att spela musik.

Alla tips mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Fråga till er baslärare

Inlägg av Simon »

Kul!

Jag skulle nog göra något åt det här hållet...

Till att börja med fråga om eleven lyssnar på någon musik och uppmuntra svaret. Förklara lite kort vad bas är på ett enkelt och coolt sätt. Lär eleven vad strängarna heter. Ramsan "Grodan Dansar Aldrig Ensam" är bra. Gå igenom lite teknik och spela sedan helnoter på exempelvis C. Öva tillsammans med varsin bas, det är gött. Sedan kan man köra en vanlig ackordsföljd, grundhelnoter på C, Am, D, G till exempel. Då kan A, D och G spelas på lösa strängar om det är för svårt att trycka ner strängarna. Du kan gå över till att kompa på gitarr och påpeka hur basen lägger grunden, vilket är häftigt! Läxa blir då att spela basgången till nästa gång och gärna försöka trycka ner strängarna om ni kommer så långt. Sedan kan man ju gå på halvnoter och fjärdedelsnoter...
Användarvisningsbild
bas_anton
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 13:05
Ort: Skövde

Inlägg av bas_anton »

Bra idéer.
Jag funderar på om lite blues kan funka? Enkelt och så blir det musik av det på en gång, fast det kanske är svårare än jag minns... Nyckeln är att ju att känna in killen. Prio ett är ju att han ska ha lite skoj mellan fingerkramperna :)
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Simon sa massa bra saker :)

Försök även tidigt att få igång alla fingrar på vänsterhanden så att framför allt lillfingret inte blir lidande och se till att eleven i fråga sitter bra/rätt. Ergonomi är viktigt. Punkt. :)

Den här positionen av en vanlig durskala (jonisk) är rätt bra för att få igång fingersättningen. Även en bra ingång till att läsa tabulatur :)

G:------------------------2-4-5---
D:-----------------2-4-5----------
A:----------2-3-5-----------------
E:- (2)-3-5------------------------
(1) 2 4 1 2 4 1 3 4 1 3 4
(1: Pekfinger, 2: Långfinger, 3: Ringfinger, 4: Lillfinger)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Rent tekniskt:
Hjälp honom att hålla rätt. Hjälp honom att få ljud ur instrumentet. Visa hur man slår an en sträng. Visa hur man trycker ner banden med vänsterhandens fingrar. Visa hur man stämmer.

Så! Slut på första lektionen!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Spela en låt där han bara spelar ett fåtal toner. Gärna lös sträng. I början behöver du bilda dig en uppfattning om hans nivå och hur fort han utvecklas. Det kan vara bra att komma igång snabbt så han får nån sorts musikalisk upplevelse. Säg att han spelar G i åttondelar och så spelar du smoke on the waterriffet. Lätt som en plätt!

Senare kan det vara bra att ha nån sorts material. Många elever vill gärna ha en bok som ni kan använda utöver låtar han vill spela. En mycket bra bok är Basboken. Den tar allt från grunden. Den har jag använt mycket.

Lycka till!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bas_anton
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 13:05
Ort: Skövde

Inlägg av bas_anton »

Tack för alla tips. Nu får vi se hur det går! Skall bli kul.
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Inlägg av a-row »

Förslag på annan ramsa är tex "Erik Andas Dödlig Gas"
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Eller så skaffar du boken Elbas! som är för nybörjare och bygger dels på teknik, kända låtar i olika stilar som man kan spela till originalversionerna (ex. använda Spotify) m.m. m.m. Första låten är Knockin on heavens door, 4 långa toner i ett lagom svårt tempo för en nybörjare.
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+
Inlägg: 877
Blev medlem: sön 05 okt 2008, 16:49
Ort: Örebro

Inlägg av Utte »

På första lektionen skulle jag satsa på att försöka lära ut någon jättenkel ackordföljd eller något. Att hålla på och försöka lära sig toner och sånt på första lektionen kan göra att intresset minskar, tror jag. Spela är kul.
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Inlägg av mange »

Kör den där white stripe "seven nation army"
Skulle tycka det va ascoolt som 10åring att plinka med i en låt på pojkrummet efter sin första baslektion.
Sabba inte nöjet med en massa teknik i början, IMO kanske e bäst att tillägga.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Kom på det viktigaste. Nämligen att försöka få han att trivas att bara vara, några minuter med dig som person/lärare. Om detta är en provlektion och tanken är flera lektioner sen så kommer han nog vilja gå fler ggr om han trivs med dig, nästan oavsett vilken låt, vilka toner, vilken teknik m.m. det är. Beröm och bekräftelse brukar va en bra grej att ge. Och hellre för lätt material än för svårt.
Blues brukar va av egen erfarenhet rätt komplext för en nybörjare har jag erfarit efter 9 års undervisande. Har du tillgång till en shortscale bas så e de ett plus. Oftast har de rätt små fingrar vid 10 års ålder.
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

a-row skrev:Förslag på annan ramsa är tex "Erik Andas Dödlig Gas"
Fast det är ju tuffare med "Eat A Dead Goat"
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Basnalle har en så viktig poäng där: utan elevens förtroende kommer du inte långt som lärare.
Försök inspirera om det går!

Ta reda på vad personen gillar för musik. Ge gärna en låt i den genren i läxa när ni kommer lite längre fram.. Det kan vara en fin morot att ge för att sedan ge en låt som eventuellt innehåller mer matnyttig information för just bas.

Det är ju alltid olika skolor kring det här men jag brukade alltid fokuserar på det jag tycker är det viktigaste en basist har: örat.
Att hjälpa individen lära sig något genom att lyssna och härma. Sedan visa på att det går att utveckla, det är ett bra första steg tycker jag.

Lycka till! :vinkar:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

mange skrev:Kör den där white stripe "seven nation army"
Skulle tycka det va ascoolt som 10åring att plinka med i en låt på pojkrummet efter sin första baslektion.
Världens mest kända basriff. Tänk om jag hade fått lära mig den på en baslektion när jag var tio år. Jag hade avgudat min baslärare...

:tummenupp:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
bas_anton
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 13:05
Ort: Skövde

Inlägg av bas_anton »

Tack för alla bra tips och idéer!
Killen var positiv och vi ska köra fram till och med sommaren som en försöksperiod. Jag har tipsat föräldrarna om att köpa lite billiga begagnade grejer. förstärkare för 300:- och en Cort i 30" mensur. Blir nog bra första grejer.

Jag insåg att det var OERHÖRT lätt att krångla till det. Målet fram till sommaren blir att förmedla att det är kul med musik.

Jag tar gärna emot tips på fler bra låtar att använda.

Seven nation army
Knockin on heavens door.
Puss (Bo Kasper) - två toner i ett groove. Bra för att få in känslan för sväng.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

bas_anton skrev: Puss (Bo Kasper) - två toner i ett groove. Bra för att få in känslan för sväng.

Testa den här också:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jvSfeanNFIM[/youtube]
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bxutPP7_ ... re=related[/youtube]
Den här borde vara perfekt, speciellt om man kan hitta en version som börjar i E (då blir det E, A, H - kan inte bli mycket lättare).
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Janne

Inlägg av Janne »

Om du vill kan du testa den här boken, har kört den med några yngre elever, funkar fint som stomme tycker jag.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185791156
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Hey Joe är ganska enkel och catchy
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

Första låten jag tog ut var Gnarls Barkley, Crazy. Den där som spelades alldeles för mycket. En del ändringar, men skjysst groove.

Men det beror också på vad killen gillar bäst för musik.
/Martin
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Inlägg av Per »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6Ejga4kJUts&ob=av2e[/youtube]
Grundtoner: E C G F#
Lägg till de andra, när det är lämpligt.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Inlägg av Simon »

Skriv svar