Varifrån har ni fått erat sätt att spela?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Varifrån har ni fått erat sätt att spela?

Inlägg av Svarte_Jack »

Då tänker jag på den rent mekaniska biten. D.v.s tekniken. Alltså inte så mycket tonval och sånt.

Några särskilda basister som har inspirerat? Lärare? Trial and error?
Senast redigerad av Svarte_Jack den tor 31 jan 2008, 17:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Trial and error!
Var gitarrist innan jag blev basist så man fortsatte väl lite på samma spår, därav även plektrumspelet.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det är framför allt kramp i händerna har fått mig att spela som jag gör.. om vi uttrycker det så. Gör det ont och halva låten är kvar får man gott spela lite annorlunda där det gör som minst ont. :D
Nu blev jag klassiskt skolad i vänsterhandsfattning som jag totalt struntade i.. (jag tappade fattningen) vilket jag att det blev något slags mellanting.

edit: joo.. jag var basist före jag lärde mig spela gitarr.. så det så.
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Inlägg av Danny »

Geezer Butler!

Har med åren lärt mig att man inte alltid behöver smaska på 100% men det är definitivt från Geezer jag snott mitt fingerspel.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tommy T som var min riktiga första baslärare, sparkade mig i "rätt" riktning..
Sen är det infuenser.. Miller, Larry Graham, Lars DK + så många många fler på bandad..
På bandlös har Jaco dominerat min värld tyvärr.. men andra börjar slå sig in.. Willis bla..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Mest är det självlärt. Och snott såklart.
Tidigare tittade jag mycket på olika rätt expressiva gossar - Cliff Burton och Les Claypool och Jens Lodén, makalös basist i funkkollektivet Agurk Players på 90-talet - och snodde och försökte och inspirerades och så vidare.
Men några lektioner har jag överhuvudtaget inte tagit. Synd egentligen för vissa saker gör man ju "fel" antagligen.

Nu när jag spelar - och lyssnar på - mycket mer basic musik (dessutom uteslutande med plektrum) blir det mer sällan jag inspireras av det rent spelmässiga utan sound, instrument och utrustning fångar blicken och örat istället.
Men fortfarande kan man ju bli fascinerad när någon spelar lite udda. Hur kan till exempel John Levén i Europe (råkade se dem för nåt år sen) ha så otroligt kort anslag, han rör högerhanden max en cm upp och ner vid anslaget? Ser inte hårdrock ut alls ju!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag är fantastiskt fantasilös när jag pumpar rock med pelktrum...
Har inga som helst influenser som jag kan namnge, det har blivit som det blivit liksom...

I min ungdom så tog jag mycket från en amerikan, Greg Chaisson från Badlands, men det var inte Badlands jag lyssnade på. Har nå´n bluesskiva han är med på och nå´n hårdrocks-mög + hans soloskiva som gick grymt varmt, men hur mycket av det som sitter kvar vet jag inte...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Man går ju igenom olika stadium i sitt liv känns det som.
Senast redigerad av Jan Hellman den lör 04 dec 2010, 04:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

..har inte lärt mig än...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Förr i tiden liknade väl min slapteknik Flea's, men numer har tummen gjort 180 grader om, vilket hände när jag såg marcus miller och tyckte att han såg cool ut... Vilka basister kör "double plucking"? Inte thumping alltså, utan att an pluckar en dämpad sträng, med både pek och lång tätt inpå varandra? Så kör jag iaf!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

the_great_alfonzo skrev:Förr i tiden liknade väl min slapteknik Flea's, men numer har tummen gjort 180 grader om, vilket hände när jag såg marcus miller och tyckte att han såg cool ut... Vilka basister kör "double plucking"? Inte thumping alltså, utan att an pluckar en dämpad sträng, med både pek och lång tätt inpå varandra? Så kör jag iaf!
Det är väl precis vad alla kontrabasister på jorden gör. I allafall många ur den lite äldre generationen. Om jag förstår dig rätt på din beskrivning fast det kan ju vara så att jag missuppfattar.....

//Jan
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

the_great_alfonzo skrev:Förr i tiden liknade väl min slapteknik Flea's, men numer har tummen gjort 180 grader om, vilket hände när jag såg marcus miller och tyckte att han såg cool ut... Vilka basister kör "double plucking"? Inte thumping alltså, utan att an pluckar en dämpad sträng, med både pek och lång tätt inpå varandra? Så kör jag iaf!
Fattar nada. Nog för att jag mest hanterar plektrum nuförtiden, men ändå. 180 grader låter fysiskt omöjligt och pluckning är jag heller inte riktigt med på...
Bild?

Edit: Är det kontraspel som avses? Då är jag i alla fall lost av en anledning...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Chriller skrev:
the_great_alfonzo skrev:Förr i tiden liknade väl min slapteknik Flea's, men numer har tummen gjort 180 grader om, vilket hände när jag såg marcus miller och tyckte att han såg cool ut... Vilka basister kör "double plucking"? Inte thumping alltså, utan att an pluckar en dämpad sträng, med både pek och lång tätt inpå varandra? Så kör jag iaf!
Fattar nada. Nog för att jag mest hanterar plektrum nuförtiden, men ändå. 180 grader låter fysiskt omöjligt och pluckning är jag heller inte riktigt med på...
Bild?

Edit: Är det kontraspel som avses? Då är jag i alla fall lost av en anledning...

Äh, det är så´na där termer som vi rockbasister inte behöver bry oss om.
Riktiga basister håller inte på med doublethumppluckalicious-prylar... ;);););)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Chriller skrev:
the_great_alfonzo skrev:Förr i tiden liknade väl min slapteknik Flea's, men numer har tummen gjort 180 grader om, vilket hände när jag såg marcus miller och tyckte att han såg cool ut... Vilka basister kör "double plucking"? Inte thumping alltså, utan att an pluckar en dämpad sträng, med både pek och lång tätt inpå varandra? Så kör jag iaf!
Fattar nada. Nog för att jag mest hanterar plektrum nuförtiden, men ändå. 180 grader låter fysiskt omöjligt och pluckning är jag heller inte riktigt med på...
Bild?

Edit: Är det kontraspel som avses? Då är jag i alla fall lost av en anledning...
Hoh, antar väl att en förklaring skulle vara på sin plats! Förr i tiden när jag slapade(ockult basteknik som används av somliga sinnesförvirrade basutnyttjare) hade jag i princip tummen riktad mot marken, men nuförtiden pekar den snarare rakt upp i näsborrarna på en, fattar du :) ? Och pluck=den snärtiga delen av slap-bas! Och det är elbas jag tjötar om! :) Antar att man skulle kunna kalla pluck på dämpade strängar nån slags percussion-tillägg typ.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Hmm.. Måste nog säga att jag är självlärd. Gick på en kurs en gång, men då hade jag kommit så pass långt och de andra som var där var riktigt gröna så den gav mig ingenting. Spelstilen är väl åt Martin Mendezhållet. (Opeth)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev: Äh, det är så´na där termer som vi rockbasister inte behöver bry oss om.
Riktiga basister håller inte på med doublethumppluckalicious-prylar... ;);););)
Nä det är ju sant. Och bara för att bevisa att jag också är en riktig bassist beställde jag 200 svarta Landström sharkfin pektrum härom dagen. :thumbsup:

//Jan :twisted:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

the_great_alfonzo skrev:men nuförtiden pekar den snarare rakt upp i näsborrarna på en, fattar du :) ?
Så här menar du? :thumbsup:

//Jan
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Hellboy skrev:
the_great_alfonzo skrev:men nuförtiden pekar den snarare rakt upp i näsborrarna på en, fattar du :) ?
Så här menar du? :thumbsup:

//Jan
Ägzakt!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hellboy skrev:
blackparkas skrev: Äh, det är så´na där termer som vi rockbasister inte behöver bry oss om.
Riktiga basister håller inte på med doublethumppluckalicious-prylar... ;);););)
Nä det är ju sant. Och bara för att bevisa att jag också är en riktig bassist beställde jag 200 svarta Landström sharkfin pektrum härom dagen. :thumbsup:

//Jan :twisted:

Haha!!
Nice!
Själv försöker jag mig på ett nytt plektrum efter 10-12 år med Dunlops turkosa 1.14, de där "mjöliga" sakerna.
Testar nylonplektrum för fullt men det vill sig inte riktigt...


Förtydligande: Naturligtvis var det lite på skämt som jag sa det där med riktiga basister, man måste ju få retas med alla er slapaholics...
Själv är jag usel på slap, även om jag mörkar så att det kan låta som det fungerar för mig... ibland...
Men Marcus Miller-slappthumpdoublehump är inget jag ens känner att jag behöver kunna, eller VILL kunna för den delen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev: Haha!!
Nice!
Själv försöker jag mig på ett nytt plektrum efter 10-12 år med Dunlops turkosa 1.14, de där "mjöliga" sakerna.
Testar nylonplektrum för fullt men det vill sig inte riktigt...


Förtydligande: Naturligtvis var det lite på skämt som jag sa det där med riktiga basister, man måste ju få retas med alla er slapaholics...
Själv är jag usel på slap, även om jag mörkar så att det kan låta som det fungerar för mig... ibland...
Men Marcus Miller-slappthumpdoublehump är inget jag ens känner att jag behöver kunna, eller VILL kunna för den delen.
Jag fattade det där med riktiga bassister. Det var skojjigt och då måste man ju hänga på. :twisted:

Testa Landströms svarta. Spelade på Dunlops röda Jazz II eller III-plektrum tidigare och det är samma typ av plast men dom är för små tycker jag. Så jag testade en otrolig mängd plektrum och sen hittade jag dom här och har använt dom uteslutande ganska länge. Dom känns bra i handen och (nu kommer jag säkert att låta helt puckad) det är den plast legering som jag tycker LÅTER bäst. Men det där är ju subjektivt. Jag skojjade inte när jag sa att jag beställt 200 stycken. Dom kom igår.

Bild

Det är långt ifrån alla affärer som har dom i lager så jag tröttnade lite på att jaga runt och försöka hitta dom. Så jag löste problemet en gång för alla. :wink:

Sen håller jag till fullo med dig om att man inte har så stor användning av att kunna alla coola tekniska tricks när man spelar bas. Lite att elda för kråkorna då det inte är ofta man har möjlighet att använda dom. På samma sätt som att man inte behöver en oktavpedal som triggar på lös B-sträng. :poke: :dancy: :giggle: :nickar: :poke:

Som Roffe Wikström sa i en intervju för många år sedan i MM: Det fantastiska med Yngwie Malmsten är inte att han KAN spela så där otroligt fort utan det fantastiska är att han VILL. :wink:

//Jan
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

har inte lärt mig nåt av någon... fanns inga filmer och jag hade aldrig sett nån spela bas på riktigt i bruket jag växte upp.
Efter som jag ändå är omusikaliskt så är det lika bra med hemkört så att säga.
Min teori är att de basister jag avgudar var självlärda utan intruktörer... skillnaden mot mig är bara att de hade talang.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

anli skrev:har inte lärt mig nåt av någon... fanns inga filmer och jag hade aldrig sett nån spela bas på riktigt i bruket jag växte upp.
Efter som jag ändå är omusikaliskt så är det lika bra med hemkört så att säga.
Min teori är att de basister jag avgudar var självlärda utan intruktörer... skillnaden mot mig är bara att de hade talang.
Nu ska vi inte vara så självutplånande inte. Du rockar säkert röven av många! :D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

"Jag vet hur det skall låta men får inte till det" -basist. Det passar på mig.

Men min självläroteori tror jag på, intressanta basister (altså de jag gillar) har inte skolats.
Ok, Papplardi hade gedigen utbildning i klassisk musik... finns väl undantag, som bekräftar regeln.

Men teorin gäller i ännu högre grad rockgrupper... ju mindre utbildning desto bättre.

Edit: jag är väldigt "sound" fixerad, bryr mig inte så mycket hur basisterna spelar...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25859
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Alltså.. jag ville spela bas så jag såg till att jag hade en bas att spela på och sedan lade jag basen i knät som det kändes naturligast, tog tag med vänstern så jag kunde hålla strängarna där jag trodde att de skulle hållas och knäppte med högern där jag trodde att det skulle knäppas.

Det var 15 år sedan och jag gör på samma sätt idag.
Det enda som ändrats är att jag fått namn på grejerna - tydligen spelar jag med spindel och fingerspel... Coolt!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Alffonzo: Slapar du hela tiden?
Skriv svar