Strängspacing! (den vidriga varianten)

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
gagg_OLF
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 01:35

Strängspacing! (den vidriga varianten)

Inlägg av gagg_OLF »

Ja, när ni lirar, kör ni med samma avstånd mitt till mitt på strängarna, eller samma avstånd mellan strängarna?

Det jag har märkt är att alla basar har den principen att de går från mitt till mitt nere vid stallet, men sen uppe vid översadeln så är det samma avstånd mellan strängarna.

Ja, hur kör ni och vad är nackdelarna och fördelarna?

Tänkte på det här i och med att jag ska prova sätta på ett badasstall och kolla vadfan allt tjohej är om, och få ett bättre ljud :D
dereborn

Inlägg av dereborn »

Borde vär vara naturligare med konstant avstånd mellan strängarna, annars skulle det kännas att det blev trängre o trängre ju närmare´E-strängen man kom... Ska kolla hur de förhåller sej i verkligheten!
gagg_OLF
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 01:35

Inlägg av gagg_OLF »

dereborn skrev:Borde vär vara naturligare med konstant avstånd mellan strängarna, annars skulle det kännas att det blev trängre o trängre ju närmare´E-strängen man kom... Ska kolla hur de förhåller sej i verkligheten!
Mm ok :D

Antagligen kommer du finna att det är samma avstånd från mitt till mitt vid stallet, och samma avstånd mellan strängarna vid översadeln. Skumt det där.

Jag vet inte riktigt vad jag ska spela..

Fördelarna med att ha från mitt till mitt är att det blir samma hopp för vänsterhanden, blir otroligt skönt.. Det är även skönt att ha lite mer mellanrum med g-strängen, det blir också naturligt.. svårt det där..
gagg_OLF
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 01:35

Inlägg av gagg_OLF »

Nå???

Glömt bort eller? :P
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Intessant iakktagelse även om jag inte märkt av det när jag spelat på mina basar.
dereborn

Inlägg av dereborn »

gagg_OLF skrev:Nå???

Glömt bort eller? :P
Hehe...ja, faktiskt....
Kollar om jag kommer ihåg när jag kommer t studion på måndag.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

dereborn skrev:Borde vär vara naturligare med konstant avstånd mellan strängarna, annars skulle det kännas att det blev trängre o trängre ju närmare´E-strängen man kom... Ska kolla hur de förhåller sej i verkligheten!
Det är ju ändå bara någon mm hit eller dit det handlar om. Då är ju skillnaden i princip lika stor i höjdled vid sadeln eftersom en e-sträng ligger högre upp jämfört med en g-sträng när det gäller att trycka ner den vid ex andra band.
Skriv svar