Öva "internal clock"?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Öva "internal clock"?

Inlägg av Aslan »

Hej!
Är ute efter övningar för att öva den egna timingen som i en del fall kallas för "internal clock". För att öva sitt och stabilitet.
Klassisk övning för det är ju att öva till trummaskin som helt plötsligt utelämna vissa slag så man får uppehålla timingen själv för att sedan komma in rätt när trummor A kommer tillbaka.
Nån som har nån annan övning för att öva detta?

Klassiska varianten:
http://youtu.be/0cX2Q1ouDHQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Öva

Inlägg av archisland »

Dave Weckl berättade i någon intervju att han och hans bandmedlemmar brukade starta en sextondel efter varandra för att öva upp just detta.

Ex. började basen på ETT a å så, trummorna på ett A å så, keys på ett a Å så och gitarren på ett a å SÅ.

Asjobbigt men nyttigt :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Seggelke
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 19:04

Re: Öva

Inlägg av Seggelke »

Öva med metronom på låga BPM, 20-40.
Spela olika rytmiska mönster/skalor/arpeggios och baslinjer.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Öva

Inlägg av Roger Hedin »

Lyssna på en låt du kan: stäng av ljudet och uppehåll groovet inombords. Dra på volymen och kolla om du är på samma ställe. Sträck ut tystnaden längre och längre, dvs. öka antalet takter gradvis...
(Förutsatt att låten inte ökar/sackar...)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Re: Öva

Inlägg av Noelredding »

En grej som kanske låter väldigt lätt men som jag tycker är skitsvår är att bara spela till sitt eget fotstamp (antingen på 1 o 3, 2 o 4 eller alla 4) och få det att svänga. Varje gång jag har gjort det så tar det ett tag innan man kommer in i det, och det är lätt att tappa groovet med. Tänker då att man inte spelar en basgång som man kan utan att man improviserar fram vad som helst, typ basgång/melodi/solo/ackordvända/whatever.

EDIT: fast spela låtar som man kan brukar jag göra med detta. Ifall jag sitter och torrspelar hemma brukar jag göra detta över jazzstandards t.ex, men då att jag improviserar över ackorden.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Öva "internal clock"?

Inlägg av Basmagnus »

Seggelke skrev:Öva med metronom på låga BPM, 20-40.
Spela olika rytmiska mönster/skalor/arpeggios och baslinjer.
Det här har jag börjat göra på sista tiden.
Att spela något ordentligt men aslångsamt.
I snabbare tempon är det så lätt att ens olater och ticks halkar med av bara farten. Men i sjukt långsamma tempon tvingas man städa bort det. Kan man spela stadigt, rent och svängigt i 30bpm är det mycket lättare att göra det även i 130bpm. Dessutom bra fokusövning, väldigt lätt att tankarna drar iväg när det går så långsamt.
Ruston
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 11 jun 2013, 11:10

Re: Öva

Inlägg av Ruston »

Kan inte låta bli att länka detta: https://www.youtube.com/watch?v=9X1fhVLVF_4" onclick="window.open(this.href);return false;
Vic Wooten är i en klass för sig, men det han säger passar in oavsett hur avancerat ens basspel är, och även om det här är en reklamsnutt för Korgs metronom så finns det lite tips på hur du kan tänka utanför lådan när du jobbar med takthållare för att träna egen timing.
Skriv svar