Plektrum, fingerspel eller både och?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

I stort sett uteslutande fingerspel. Då och då dyker det upp nå'n låt som kräver plektrum, men jag gillar ljudet av kött mot strängarna :lol:

Det beror väl mycket på musiksmak och vilka förebilder man haft genom åren. Doug Pinnick är nog min enda stora idol som använder plektrum jämt, så därför gör jag det också när jag spelar åttasträngat...

Slap har jag dock svårt för, Mark King skrämde bort mig på 80-talet :lol: Dessutom har jag en fullständigt usel teknik, tummen träffar inte alltid där jag vill :oops: Flea är i och för sig bra, men det är fortfarande Larry Graham som slappar bäst!

Så, 95% fingerspel, knappt 5% plektrum och en och annan promille tumme (men bara på E-strängen, då träffar jag i alla fall!).
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Fingrar- plektrum

Inlägg av Zalle »

Jag använder både ock, lite grand på beroende av låt, tycker man får lite annat sound med plektrum, men jag har alltid spelat med fingrar så jag har lärt mig de senaste halvåret att lira med plektrum vilket inte var så lätt som jag kunde tro,men nu sitter det.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

groovyjr skrev:För min del handlar det om vilket sound jag söker och vilken typ av musik jag lirar.
mycket riktigt.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

FreCKo skrev:
maxoges skrev:
FreCKo skrev: Kul att se att jag inte är den enda som spelar av bas-strängar, folk verkar tro att jag har någon sjukdom för att jag knäcker en E-sträng varannan/var tredje månad...
Hehe! Jag har alltid undrat hur ni bär er åt!
Jag har bara haft av en bassträng -När jag skruvade åt fel håll när jag skulle lära mig stämma, en vecka efter jag köpt 1:a basen :shock:
pfft, jäkla kvinnor, riktiga män slår av bassträngar på löpande band! :D
och bara för att vara lite extra manlig måste jag berätta att jag knäckte en .115-sträng igår... Efter TRE VECKORS ANVÄNDANDE! Jag måste fan lämna in basen, det här kan ju inte vara normalt :)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Frecko! Går strängarna alltid av på samma ställe? I så fall är det ju ett hett tips att kolla efter nån vass vinkel, "grad" på sadel eller stall etc.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:Frecko! Går strängarna alltid av på samma ställe? I så fall är det ju ett hett tips att kolla efter nån vass vinkel, "grad" på sadel eller stall etc.
Mjo, nere vid stallet... Får fan kolla upp det där, kan ju inte vara bra någonstans :?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Okej, för er som är intresserade så upptäckte jag vad som var fel på basen... Skårorna där strängarna ligger emot på stallet är lika stora oavsett vilken sträng som träs igenom... Så G-strängen ligger i skåran, men E-strängen är för tjock och ligger liksom PÅ skåran, så nu har jag filat lite och hoppas på det bästa... har dessutom uppgraderat till .130-strängar :D
groove
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 10:13

Slapping på kontra

Inlägg av groove »

Alltid fingerspel eller slapping på elbas. Plektrum ger inte samma känsla och sound, och det brukar alltid gå attt hinna med lika bra med fingrarna som med plektrum. Naturligtvis fingrar på kontra med (stråke myyycket sällan). Däremot får jag inte till slapanslaget på kontra. Vete fan vad jag gör för fel, men nå´n kan säkert berätta för mig hur det ska gå till. Kan vara kul på vissa sorters musik, t ex om man mot förmodan skulle hamna åt rockabillyhållet på nå´t vik.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag kör i princip bara finger, både slap och trefingers. Jag kör med en trefingersteknik som är ring, lång, pek om och om igen. Funkar för mig.

Plektrum har jag kört nån gång när det har gått extremt fort. Fast jag är rätt kass på det. Så jag spänner bara armen maximalt och vevar runt och hoppas att jag träffar strängarna. Kör Dunlop 1,5 stenhårda plektrum i dessa situationer.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

många fingerspelare här inne.. :)

Jag spelar till 100% med plektrum i band för att (hör och häpna) det är bättre känsla i plektrumspel när det gäller sån musik som jag spelar. Plektrumspelare brukar få lite sneda blickar av nån anledning som jag tycker är fascinerande. I mina ögon har plektrumspel bättre flow och häng. Men jag spelar även med fingrarna. Hemma spelar jag alltid med fingrarna för att det är drygt att leta plektrum, det låter för mycket och man kan inte leka lika mycket. Jag skulle aldrig byta det ena mot det andra utan man måste kunna både och... men tänk själva hur fetfel det ser ut när jag sitter hemma och slappar på thunderbirden..

Jag använder förresten plektrum som är 0.8-0.9 tjocka.. blir dom tjockare försvinner känslan för mig och det är bara när man pumpar ordentligt som känslan finns kvar... men det gör jag ju inte hela tiden.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Gick nyligen ner från dunlop matta .96 till .71
Gillar läget... lite mer känsla/justar ljud på bekostnad av twang! Nöts lite fort kanske...

Slapteknik (sånt där med tummen)... är det bara en grej som lärs ut på musikkurser eller utövas hemma. Tycker mig aldrig se eller höra exempel på sånt längre. 80-tals covers kanske :D
Ok, nu retas jag lite (har aldrig provat ens)... men visst är det väl ovanligt "in contemporary popular music" numera?;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Svarte_Jack skrev:Jag kör i princip bara finger, både slap och trefingers. Jag kör med en trefingersteknik som är ring, lång, pek om och om igen. Funkar för mig.

Plektrum har jag kört nån gång när det har gått extremt fort. Fast jag är rätt kass på det. Så jag spänner bara armen maximalt och vevar runt och hoppas att jag träffar strängarna. Kör Dunlop 1,5 stenhårda plektrum i dessa situationer.
Medlem nummer 250 på min ära! Hurra hurra hurra! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Svarte_Jack skrev:Jag kör i princip bara finger, både slap och trefingers. Jag kör med en trefingersteknik som är ring, lång, pek om och om igen. Funkar för mig.

Plektrum har jag kört nån gång när det har gått extremt fort. Fast jag är rätt kass på det. Så jag spänner bara armen maximalt och vevar runt och hoppas att jag träffar strängarna. Kör Dunlop 1,5 stenhårda plektrum i dessa situationer.
Medlem nummer 250 på min ära! Hurra hurra hurra! :D
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Tackar tackar. Schysst med ett forum med likasinnade basfrälsta själar.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Finger, thumbthump, slap eller plektrum är för mej helt o hållet en stil-/genrefråga. Ofta kombinerat med val av round- eller flatwounds. Att plektrumspela sej igenom ett Boppersgig med oslipade strängar och mid-/trebleboostad halvdistad rigg känns ju lite knasigt, liksom att göra ett E-typegig med vintage rörtopp, slipade strängar och fingerspel.

Allt (bas- och strängval, förstärkarval och -inställning, anslagsteknik etc.)beror väl egentligen på vilket groove och vilken energi och känsla man, tillsammans med resten av bandet, vill förmedla/uppnå. (mmmm....filosofiskt. -men sant!)

Dunlop .71 (orangea) gäller för mej. Tjockare plektrum får en klonkigare topp/attack som jag inte gillar.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jösses vilken filosof du är..

undar hur länge jag skulle suttit och funderat innan jag hade skrivit så där..


Apropå plektrum, hur kommer det sig att väldigt många verkar tro att ju tjockare plektrum man har desto bättre ljud, när det gäller bas?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag tror ju inte det! Tunnare än .71 funkar dåligt på våra tjocka strängar tycker jag, men tjockare plektrum gör bara attacken olonkig o stum.

/plektrumfilosofen...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Har kört de där Turtle plektrumen...nog 071 det med tror jag.
Gula...är de iaf. Men efter ett gig är hela basen gul av flisor...
och det går 2-3 plektrum per kväll.

Har testat de där gråa Dunlop varianten nu...
Det kanske är den ni menar...de håller betydligt bättre.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

dereborn

Inlägg av dereborn »

oooooppppssss!

Insåg just att det är .060 jag använder...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag har kört det gula...0,73 då vad det verkar...
sedan jag gick hem från en Backyard-konsert
med ett med Nicke Borgs porträtt på. Tycker de är grymt sköna...
men det de kallar nylon standard(gråa)...oxå 0,73..
håller som sagt lite längre...och är inte omöjliga att spela med de heller.

Jag upprepar mig, känner jag. :shock:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nu blev det så mycket plektrumsnack, så jag blev alldeles inspirerad! La om basen på en låt som jag höll på o jobbade lite med, och det blev rätt ball med plektrum tycker jag!

Vita gamla P-basen med flatwounds genom MESA:n o rätt in i bordet, som vanligt. Utan dist den här gången...

Låt höra vad ni tycker!

P.S. det är basisten i bandet som sjunger också...både lead o kör (trickinspelning!)

Basisten spelar shakern också... (ett Oban-rör med makaroner i)

http://www.yoursound.se/TheLiberators Låten heter Ramblin' Man
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:Nu blev det så mycket plektrumsnack, så jag blev alldeles inspirerad! La om basen på en låt som jag höll på o jobbade lite med, och det blev rätt ball med plektrum tycker jag!

Vita gamla P-basen med flatwounds genom MESA:n o rätt in i bordet, som vanligt. Utan dist den här gången...

Låt höra vad ni tycker!

P.S. det är basisten i bandet som sjunger också...både lead o kör (trickinspelning!)

Basisten spelar shakern också... (ett Oban-rör med makaroner i)

http://www.yoursound.se/TheLiberators Låten heter Ramblin' Man
Skoj!

Sjunger på dialekt oxå. 8)
Hur många projekt är du inblandad i, egentligen? =)
Själv hittar jag inga musiker öht att lattja med.
Och då bor jag ändå i en stad med en bra bit över 100´000 inv. :(
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Dereborn: Fan du kan ju sjunga också :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

dereborn skrev:Nu blev det så mycket plektrumsnack, så jag blev alldeles inspirerad! La om basen på en låt som jag höll på o jobbade lite med, och det blev rätt ball med plektrum tycker jag!

Vita gamla P-basen med flatwounds genom MESA:n o rätt in i bordet, som vanligt. Utan dist den här gången...

Låt höra vad ni tycker!

P.S. det är basisten i bandet som sjunger också...både lead o kör (trickinspelning!)

Basisten spelar shakern också... (ett Oban-rör med makaroner i)

http://www.yoursound.se/TheLiberators Låten heter Ramblin' Man
In my humble opinion, så är det skitbra, men...
Jag tycker starten med panoreringssvepet och phasereffekten(?) låter lite nutida schlager, typ... efter det är det som sagt grymt.
Skriv svar