Har fått i uppgift att spela i öppet E på en del i en låt, men det är markeringar ska markeras "distinkt" och därför måste jag dämpa strängen så att det blir tight.
En sak vore att ta oktaven eller köra på en 5:a, men de alternativen finns inte....
Har testat att dämpa med vänsterhanden men oavsett var jag sätter den blir det "fladdrigt" ljud.
Dämpar jag med "palmmute" på högerhanden blir det inte "distinkt"...
D-tuneator skrev:
Hipshot D-tuner är den 4-strängade bassistens bäste vän!!!!!
Jag har aldrig använt D-tuner. Har aldrig upplevt det som ett problem att stämma om snabbt mellan låtarna, så behovet har aldrig uppstått. Om det hade handlat om att göra det mitt i en låt skulle jag nog överväga det, men jag har hittills aldrig under mina 23 års spelande råkat ut för ätt behöva göra det.
whatawaste skrev:Nä, stämma ner till D går ju blixtfort, men det ställer ju till det med resten av låten.
D-Tuner känns överflödigt...
Tack för tipsen iaf !
Det är inte så svårt att spela i drop-D, det är bara att vänja sig. Sitt och spela till låtar du redan kan någon kväll så ska du se att det sätter sig rätt så snabbt.
Installerade D-tuner på båda mina huvudbasar av 2 anledningar..
1. Behöver aldrig fundera på om det är värt att stämma ner till D mitt i en låt eller inte..
2. Ger mer massa åt infästningen för E-strängen.. typ som en fatfinger men med funktion.. jag uppskattar det... på båda basarna..
whatawaste skrev:Nä, stämma ner till D går ju blixtfort, men det ställer ju till det med resten av låten.
D-Tuner känns överflödigt...
Tack för tipsen iaf !
Det är inte så svårt att spela i drop-D, det är bara att vänja sig. Sitt och spela till låtar du redan kan någon kväll så ska du se att det sätter sig rätt så snabbt.
Det är sant, men i denna låt så är det en del riff med lösa E, som förmodligen blir obekväma att spela med Drop-D.
Ska testa alla varianter så får vi se hur det blir. Alltid lär man sig nånting.
whatawaste skrev:
Har testat att dämpa med vänsterhanden men oavsett var jag sätter den blir det "fladdrigt" ljud.
Fråga: dämpar du med bara ett finger? Då är det lätt att det blir ofrivilligt flageolett(övertons)-ringande efter varje dämpning. Lägg på alla fyra fingrarna så ska du se att det blir skillnad.
Senast redigerad av Gäst den fre 09 maj 2008, 10:29, redigerad totalt 1 gånger.
Liten skrev:
2. Ger mer massa åt infästningen för E-strängen.. typ som en fatfinger men med funktion.. jag uppskattar det... på båda basarna..
DET var ett intressant argument som jag aldrig hört! Smart!
Fråga Mattisson hur "smart" han tycker jag är.. han hatar att stränga på mina instrument efter rampbygge alt bandslip..
Jag lindar alltid upp alla sträng på alla spännskruvar av samma anledning som i quoten.. i mitt huvud har det alltid varit 1 + 1 = sustain när det gäller mängd massa förankrat vid stall och huvud.. (vill minnas att det var Tommy som visade mig det.. men jag är osäker.. har bara alltid gjort det sedan dess iallafall.. och nej.. jag har inte ägt en bas med liten spännsgruvsaxel.. av just den anledningen.. )
Liten skrev:
Jag lindar alltid upp alla sträng på alla spännskruvar av samma anledning som i quoten.. i mitt huvud har det alltid varit 1 + 1 = sustain när det gäller mängd massa förankrat vid stall och huvud.. (vill minnas att det var Tommy som visade mig det.. men jag är osäker.. har bara alltid gjort det sedan dess iallafall.. och nej.. jag har inte ägt en bas med liten spännsgruvsaxel.. av just den anledningen.. )
Jo, jag har också oftast brukat köra ganska mycket sträng på spännskruven för att det känns bättre - nu vet jag ju varför.
Liten skrev:
Jag lindar alltid upp alla sträng på alla spännskruvar av samma anledning som i quoten.. i mitt huvud har det alltid varit 1 + 1 = sustain när det gäller mängd massa förankrat vid stall och huvud.. (vill minnas att det var Tommy som visade mig det.. men jag är osäker.. har bara alltid gjort det sedan dess iallafall.. och nej.. jag har inte ägt en bas med liten spännsgruvsaxel.. av just den anledningen.. )
Jo, jag har också oftast brukat köra ganska mycket sträng på spännskruven för att det känns bättre - nu vet jag ju varför.
Märkligt.. du är den förste jag hört på över 10 år som kommit fram till samma sak.. merparten jag pratat med hävdar alltid att det är en dålig sak för att instrumentet stämmer om sig så lätt då.. alt att det är för jobbigt att linda.. Kanske värt en poll såhär på en fredag?
Liten skrev:
Märkligt.. du är den förste jag hört på över 10 år som kommit fram till samma sak.. merparten jag pratat med hävdar alltid att det är en dålig sak för att instrumentet stämmer om sig så lätt då.. alt att det är för jobbigt att linda.. Kanske värt en poll såhär på en fredag?
Det ÄR jobbigt att linda, och jag ska erkänna att jag brukar kapa dem lite nuförtiden. Men i grund och botten så gäller det att inte vira upp strängen på spännskruven manuellt, du ska hålla emot och skruvaskruvsakruva, då håller den stämningen OK.
Kan för övrigt nämna att jag fått beröm av backlinetekniker för att mina basar håller stämningen väldigt bra, så helt ute och cyklar kan jag inte vara.
Senast redigerad av bootsy den fre 09 maj 2008, 10:55, redigerad totalt 1 gånger.
Lindar också på hela strängen. Känns bäst så. Har inte funderat så mycket över det, annat än att jag tänkt att det förmodligen är en missuppfattning, och att jag gör fel.
Mina basar också! Även med D-tuner som är ganska känslig mot just mycket sträng.. när det växlar fram och tillbaka så har det en tendens att skjuta efter lite.. därför många föredrar taperwound på just E-strängen om det sitter en D-tuner.. Men mina basar håller stämmningen otroligt bra.. är aldrig orolig..
Minns en gång när jag bytte strängar innan en soundcheck och strängbändarna i ett annat band förfasades över att jag vågade byta så tätt inpå en spelning med urstämningsrisken. Lindar man på strängarna bra och bänder lite när man stämmer upp första gången är det inga problem anser jag.
Danne skrev:Minns en gång när jag bytte strängar innan en soundcheck och strängbändarna i ett annat band förfasades över att jag vågade byta så tätt inpå en spelning med urstämningsrisken. Lindar man på strängarna bra och bänder lite när man stämmer upp första gången är det inga problem anser jag.
Indeed!
Finns video på när jag skjuter en a-sträng under en spelning på skeppsbron.. hade det på känn så jag hade en lös a och d sträng liggandes mellan toppen och översta lådan.. kapellmästaren kommer fram och frågar vilken sträng det är .. under pågående sax-solo signalerar han tornartsbyte medans jag trär på ny sträng och stämmer upp.. tar i princip 35sek på klippet tills strängen är in tune och åtstramad.. behöver inte ens kolla den innan nästa låt börjar..
Det kanske är en gammal gitarr-åkomma som detta grundats i? Att det ska vara svårt att hålla stämmningen med många varv lindade?
Jag brukar dämpa med nästa anslagsfinger, dvs slår jag an med pekfingret och ska spela en kort ton på lös E-sträng, då dämpar jag med långfingret. Sedan slår jag an med långfingret och då dämpar pekfingret nästa gång. Kolla upp Gary Willis högerhandsteknik, han är grymt på sånt. http://garywillis.com/pages/lessons/rhmovie/aagg.html
basmartin skrev:Jag brukar dämpa med nästa anslagsfinger, dvs slår jag an med pekfingret och ska spela en kort ton på lös E-sträng, då dämpar jag med långfingret. Sedan slår jag an med långfingret och då dämpar pekfingret nästa gång. Kolla upp Gary Willis högerhandsteknik, han är grymt på sånt. http://garywillis.com/pages/lessons/rhmovie/aagg.html
+1000
Det som är så sjukt svårt med den tekniken är som han skriver att bli bekväm med att med högerhandens fingrar vara i kontakt med strängen i "princip" konstant.
Å andra sidan.. om man inte vill ha ett så cleant sound.. så kan man kolla Rocco Prestias teknik.. eller vad jag ska kalla det..