Vals... hur spelar man

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
EBMM
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 16:09

Vals... hur spelar man

Inlägg av EBMM »

Är nu tvingad att spela vals i "rockensambeln" som jag spelar i på skolan. Problemet är att jag har absolut NOLL erfaranhet av att spela vals. Är mycket tacksam om någon kan ge lite tips om hur man spelar, typ hur man ska lägga upp sin basgång osv.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Det är väl bara att lyssna på Manic Depression, där har du allt du behöver veta. 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Vals är ju 3/4-takt. Spela bara på 1:orna och spela växelbas. Då är du hemma :D
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

knedy skrev:Det är väl bara att lyssna på Manic Depression, där har du allt du behöver veta. 8)
härma gitarren?

nä men ett tips är väl att kanske lägga grundton på 1an och 2an och och om det sedan kommer ett nytt ackord i nästa takt så kan man ta nån sorts genomgångston på 3an (nej jag har ingen om vad allt heter).


Bild

typ nåt sånt menar jag
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Noelredding skrev:
nä men ett tips är väl att kanske lägga grundton på 1an och 2an och och om det sedan kommer ett nytt ackord i nästa takt så kan man ta nån sorts genomgångston på 3an (nej jag har ingen om vad allt heter).


Bild

typ nåt sånt menar jag
Själv tycker jag att man förstör lite av svänget om man spelar på 1an och 3an hela tiden. Prova bara 1or och lägg in en 3a nån gång ibland.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Använd dig av växelbas på ettan i varje takt.

För att avsluta "stycken" så kan du spela en treklang neråt så att det låter lite svängigt.
Lyssna på någon vals så kommer du säkert finna en sån figur.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+
Inlägg: 1503
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 02:07
Ort: Stockholm

Inlägg av guitarowner »

123 123 123 123 123 123 123 123 123
blir lite roligare och funkigare med
1123 1123 1123 1123 1123
8) 8)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Aslan skrev:
Själv tycker jag att man förstör lite av svänget om man spelar på 1an och 3an hela tiden. Prova bara 1or och lägg in en 3a nån gång ibland.
Precis.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Som country fast tretakt...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Så är det ju lite snyggt att inte bara spela grundtonerna på ettorna även om man har växelbas som grund.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Drömmen om Elin har man ju rivit av på ett antal bröllop.
Fast det är fusk att bara spela bas på valsen.
Du måste sjunga samtidigt!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ettor
Växelbas
Ibland omvänd växelbas (Börja på kvinten)
Ibland fjärdedelsgångar (t.ex. från tonika till kvart)
Lyssna på nån inspelning...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Spelar man på ettorna och treorna så blir det hambo istället för vals.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev: Ibland omvänd växelbas (Börja på kvinten)
I dragspelsvärlden vill jag minnas att man kastade om grundton/kvint på 7-ackorden, jag har aldrig praktiserat det när jag spelat bas dock. Är det nån som känner igen detta?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Svensson skrev:
dereborn skrev: Ibland omvänd växelbas (Börja på kvinten)
I dragspelsvärlden vill jag minnas att man kastade om grundton/kvint på 7-ackorden, jag har aldrig praktiserat det när jag spelat bas dock. Är det nån som känner igen detta?
Jovisst, förekommer både i gammelvals och wienervals.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
EBMM
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 16:09

Inlägg av EBMM »

tackar för alla svar, min lärare i ensambeln, som för övrigt inte är särskilt bra sa att jag inte skulle spela så djupt i bas (lågt) utan hellre en oktav upp, stämmer detta?
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

EBMM skrev:tackar för alla svar, min lärare i ensambeln, som för övrigt inte är särskilt bra sa att jag inte skulle spela så djupt i bas (lågt) utan hellre en oktav upp, stämmer detta?
Det har absolut ingen relevans just för vals. Mer en smaksak. Själv gillar jag mer botten så man kan få till rätt "schwung". Mer det hänger ju på låten. Vilken låt ska ni spela?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
EBMM
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 16:09

Inlägg av EBMM »

ska spela "En gång jag seglar i hamn" eller va låten heter...
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

EBMM skrev:ska spela "En gång jag seglar i hamn" eller va låten heter...
Skulle jag spela den skulle jag spela i vanligt basregister (inte bara B-sträng :wink: ). För många år sedan spelade jag mycket weinervals på kontra, så mina referenser kanske inte stämmer...
Lyssna på orginalet och kolla vad de gör där :)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Han kanske vill höra vilken ton du spelar och inte bara odefinierbart dooooooooooooooom på ettan :)
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

basmartin skrev:Spelar man på ettorna och treorna så blir det hambo istället för vals.
..eller polska...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar