Drum-n-bass rep

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Drum-n-bass rep

Inlägg av bjelkeman »

Jag och trummisen i vår band har bestämt att vi repar varje vecka oavsett om någon annan kommer. Folk har varit sjuka, bortresta mm. Så det har blivit en hel del drum-n-bass rep. Det kan låta tråkigt, men det är det inte för oss.

Vi spelar låtarna från repertoaren, bara trummor och bas. Ibland är det svårt om det är partier utan varken eller, men det går att komma runt. Nyttigt som fan att lira låten med bara trummor när man vet hur taskig medhörningen kan vara på ett gigg ibland.

Sen tar vi svåra delar att spela tajt och loopar dem i 5-10 minuter. Ibland fuskar vi och tar gitarrspår från inspelningar vi håller på med och reampar dem in i en Marshall stack. (Inget gnäll från den gitarristen när vi tar samma låt igen, och igen. ;) )

Någon annan som som repar bara med en trummis?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Drum-n-bass rep

Inlägg av gthyni »

Låter som en bra idé, men min trummis bor i GBG ;) Det är roligt att spela och låter bättre när trummor och bas är riktigt tajta med varandra.

Jag brukar öva med EZdrummer, hen är roligare än Mr Metronome
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Drum-n-bass rep

Inlägg av mrbaloo »

Jag har också gjort det en del. Nu var det iofs ett tag sedan, men det brukar gå bra tycker jag. Det svåra är att veta var vi är i låtarna. Oftast får någon av oss besjunga, och det är ju en bra övning också (att sjunga och spela samtidigt).

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Skriv svar