Spelar med tummen

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
beto
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 05 jun 2020, 14:11

Spelar med tummen

Inlägg av beto »

hej hopp råamatören Beto här ,med förmodligen en dum fråga för vissa!

Jag försöker spela med fingrarna meeeeen! e så jä..a svårt så jag hafsar mej fram med tummen som en amatör (som jag är).
Skulle gå på privatlektion hos Basmartin , men nu e d juh coronatider o ja är i riskgrupp så ja vågar inte åka buss o dylikt...
vad göra! vill så gärna ha privatlektioner så jag utvecklas, tips på bra nätsidor som ger BRA lektioner eller kanske nån som kan komma till mej :nickar: , men det kan jag juh givetvis inte begära, spelat drygt ett halvår o bor i centrala Mölndal.
Tips o tricks önskas Mvh // Beto
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Spelar med tummen

Inlägg av Musikanten »

Envishet och träning är mitt enda recept.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Spelar med tummen

Inlägg av Per »

Musikanten skrev: fre 18 dec 2020, 23:32 Envishet och träning är mitt enda recept.
+ på det. Börja med att spela enbart grundtoner och alternera pekfinger - långfinger, pekfinger - långfinger, (gärna till metronom), så du får in känslan i högran utan att behöva tänka på vänstran. Långsamt och noggrant först och sedan snabbare, när det börjar automatiseras.
Och glöm inte att dämpa med andra fingret så fort du har knäppt med det ena. Korta toner med punch.
Funkar även att öva framför TV:n efter ett litet tag. :D
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
beto
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 05 jun 2020, 14:11

Re: Spelar med tummen

Inlägg av beto »

Per skrev: lör 19 dec 2020, 10:26
Musikanten skrev: fre 18 dec 2020, 23:32 Envishet och träning är mitt enda recept.
+ på det. Börja med att spela enbart grundtoner och alternera pekfinger - långfinger, pekfinger - långfinger, (gärna till metronom), så du får in känslan i högran utan att behöva tänka på vänstran. Långsamt och noggrant först och sedan snabbare, när det börjar automatiseras.
Och glöm inte att dämpa med andra fingret så fort du har knäppt med det ena. Korta toner med punch.
Funkar även att öva framför TV:n efter ett litet tag. :D
Tack för tipset😊 kör för fullt😅
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Spelar med tummen

Inlägg av Per »

Mycket nöje! När det börjar automatiseras, kan du lägga till enkla figurer i vänstran, så får du dels det att tänka på också och dels chans att byta mer mellan strängarna i högran. Skiter det sig, när du lägger till något nytt, så dra ner tempot, tills det börjar funka.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar