Vänsterhand bandlöst

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Vänsterhand bandlöst

Inlägg av Subsonic »

Jag har spelat bas hyfsat länge, förvisso utan att ha blivit särskilt virtuos, och har förstås på vägen lärt in och cementerat en del... suboptimal teknik. :roll: För några veckor sedan skaffade jag min första bandlösa varpå en del av det där fulspelet förstås blev frustrerande uppenbart. Som att jag då och då byter grepp med vänsterhanden. Eller snarare byter finger på samma band, inte bara mellan toner utan ibland under samma klingande ton, för att byta handposition. Och det kommer man ju inte riktigt lika lätt undan med, utan band.

Så, hur gör ni? Ändrar teknik helt? Bredare spann med vänsterhanden? Eller förfinar fingerbytandet på något sätt så att det funkar?
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Vänsterhand bandlöst

Inlägg av Per »

Bredare spann med vänsterhanden tycker jag blir generellt nödvändigt på bandlös, då man ska "upp till bandstaven" och inte ligga mitt i bandet.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Vänsterhand bandlöst

Inlägg av inber »

Jag skaffade en bandlös för några år sen och närmast grät av förtvivlan i början, för det lät så jävla falskt. Men efter några veckor satt det som en smäck och låter ungefär som när jag spelar bandad bas, förutsatt att medhörningen är bra. Jag minns första repet med de andra killarna i bandet. Det var lite nervöst, trodde jag skulle bli närmast utbuad. Men de gillade vad de hörde och tyckte jag kunde ta med mig den bandlösa oftare. Vilket jag också gjort. :nickar:

Så ge inte upp, fastän det låter skit i början. För det är jäkligt roligt att spela bandlöst när man får det att fungera.

Varför man ska byta finger på vänsterhanden förstår jag inte. Sluta med det. Enklaste sättet att lägga av med det är väl att du spelar på din bandlösa tills du lagt bort den där konstiga vanan.

Universum har gett dig en bandlös bas för att tvinga dig att slipa på din teknik. Så måste det vara. :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar